Fik sidste weekend startet kone`s "nye" GPZ500 op.
Kawasaki`en har stået stille 3-5 år hvor motoren har været fyldt med en
blanding af olie og benzin. Jeg havde renset karaburatorerne før jeg
kunne starte dem, så de første par km gik den ikke særligt godt men
iløbet af end ca. 10 km kom den faktisk til at køre ret godt, det blev
til ca. 100 km uden nævneværdige problemer.
Da mørket faldt ville jeg lige justere lyset, så det også var OK til det
kommende syn, under dette begynder olietryk`s lampen pludselig at lyse
samtidigt med at jeg bremser hårdt, jeg lister de 500 m hjem med
olielampe lysende. For at chekke om det er føleren der er gået istykker
løsner jeg en af olierørene på topstykket, men ingen olie her. Fuck.
Nu ligger motoren på mit værkstedsbord med oliepumpen fritlagt, og her
virker pumpen helt som den skal, jeg fylder pumpen med olie og tørner
motoren med hånden og pumpen laver tryk så jeg ikke kan holde det med en
finger. Chekker også overtryks ventilen (den der holder trykket nede på
5-6 bar) ved at blæse trykluft gennem den, ved første forsøg ser det ud
til at der ikke skal ret meget tryk til før den åbner, men efter jeg har
trykket kuglen mekanisk, skal der en del mere lufttryk til før den åbner.
Kan det virkelig være en lille bitte smule skidt i overtryks ventilen
der har gjort at motoren har mistet sit tryk ? Der kommer jo en del olie
så skidtet burde jo hurtigt være "skyllet" væk. Nogen erfaringer ?
GPZ`en har kørt ca. 13000 km.
Min lokale forhandler Roberts MC, har lige haft en ER-5 (samme motor) i
værkstedet med helt den samme fejl, ingen olietryk, adskildt motoreren
men ingen fejl fundet, samlet igen og vupti er der olietryk igen. Det
var også en motor der havde stået stille et par år.
--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk