Olietryk GPZ500S
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 28-04-06 07:13

Fik sidste weekend startet kone`s "nye" GPZ500 op.
Kawasaki`en har stået stille 3-5 år hvor motoren har været fyldt med en
blanding af olie og benzin. Jeg havde renset karaburatorerne før jeg
kunne starte dem, så de første par km gik den ikke særligt godt men
iløbet af end ca. 10 km kom den faktisk til at køre ret godt, det blev
til ca. 100 km uden nævneværdige problemer.

Da mørket faldt ville jeg lige justere lyset, så det også var OK til det
kommende syn, under dette begynder olietryk`s lampen pludselig at lyse
samtidigt med at jeg bremser hårdt, jeg lister de 500 m hjem med
olielampe lysende. For at chekke om det er føleren der er gået istykker
løsner jeg en af olierørene på topstykket, men ingen olie her. Fuck.

Nu ligger motoren på mit værkstedsbord med oliepumpen fritlagt, og her
virker pumpen helt som den skal, jeg fylder pumpen med olie og tørner
motoren med hånden og pumpen laver tryk så jeg ikke kan holde det med en
finger. Chekker også overtryks ventilen (den der holder trykket nede på
5-6 bar) ved at blæse trykluft gennem den, ved første forsøg ser det ud
til at der ikke skal ret meget tryk til før den åbner, men efter jeg har
trykket kuglen mekanisk, skal der en del mere lufttryk til før den åbner.

Kan det virkelig være en lille bitte smule skidt i overtryks ventilen
der har gjort at motoren har mistet sit tryk ? Der kommer jo en del olie
så skidtet burde jo hurtigt være "skyllet" væk. Nogen erfaringer ?
GPZ`en har kørt ca. 13000 km.

Min lokale forhandler Roberts MC, har lige haft en ER-5 (samme motor) i
værkstedet med helt den samme fejl, ingen olietryk, adskildt motoreren
men ingen fejl fundet, samlet igen og vupti er der olietryk igen. Det
var også en motor der havde stået stille et par år.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Bjørn S

Dato : 29-04-06 14:25

Dan "748" Dethlefsen wrote:

> [...]
> der har gjort at motoren har mistet sit tryk ? Der kommer jo en del olie
> så skidtet burde jo hurtigt være "skyllet" væk. Nogen erfaringer ?

Det er et fænomen som kaldes "Black Sludge" (søg det op via Google) som
måske kan være synderen her, og som måske kan ha sat skidt i ventilen.
Det som sker er at gammel motorolie sætter aflejringer indvændig i
blokken, som så kan falde af i flager når motoren bliver godt
gennemvarm, eller man skifter til ny olie som løser det op. Hvis du
kigger lidt på Google-resultaterne vil du se at de fleste oliemærker gør
hvad de kan for at lige deres olie skal være modstandsdygtige mod det,
men da du jo ikke helt kender forhistorien til cykkelen, kan du jo
heller ikke vide eksakt hvilken kvalitet den gamle olien havde (ud over
at den var udskiftningsmoden, og i sig selv kunne gi rustangreb på
"tørlagte" steder).

Min NTV døde lidt på samme måde, jeg fandt dog endel brunt snask på
olifilter-sien jeg kunne mistænke komme fra et uorginalt oliefilter, men
lidt irriterende at ikke finde den egentlige årsag til havari :-/

--
/Bjørn

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 01-05-06 06:31

Bjørn S wrote:

> [...]
> olifilter-sien jeg kunne mistænke komme fra et uorginalt oliefilter, men
> lidt irriterende at ikke finde den egentlige årsag til havari :-/

Tak for det Bjørn, det fænomem kendte jeg ikke.

Har nu samlet GPZ500S, og olietrykket er tilbage igen, og modellen lyder
stadigvæk meget sund, henter prøveplade idag eller imorgen så må vi jo
se om den bryder smmen mellem benene på mig.
Men da oliepumpen har kørt hele tiden så går det jo nok, håber jeg

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S