Suzuki GS500e vs. Kawasaki ER-5
Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-04-06 23:46

Hej. Har skrevet det her også, så kopiere det lige ind:
http://billig-mc.dk/viewtopic.php?t=1304
Håber på nogle seriøse svar.

Hej.

Jeg er som bekendt på udkig efter min første motorcykel og er blevet
forelsket i Suzuki GS500e.
Den kan findes rigtig flot brugt til omkring de 35.000kr,- (+/-), hvor den
typisk er fra en 98-99' eller før og kørt under 25-30.000km. (uden
fuldkåbe, med fuldkåbe er den typisk ældre og med flere km på bagen (hvis
prisen skal holdes på 35Kkr,-))

PÃ¥ arbejde kender jeg een der har en Kawasaki ER-5 fra 2003, der har
35.000km på bagen. Han har selv indrømmet at han ikke er typen der render
rundt og pudser og plejer den, men kører den til et stort service tjek
hvert år hvor mekker så gør alt arbejdet for ham.

Her kan I se nogle billeder af Kawasaki'en:

http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=470
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=469
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=468
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=467
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=466

Han vil have 40.000kr,- for den, jeg tror jeg kan presse ham ned på
37.500kr,- men er dette en ok pris?
Hvad ville du foretrække? Suzuki GS500e eller Kawasaki MR-5?
Jeg ved godt det ikke kan stilles op på sort og hvidt, men hvis man laver
en hurtigt søgning på dba.dk efter GS500e får man hurtigt et indblik i,
hvad de er værd og hvorledes.
Men hvad med MR-5'eren? Er det billigt?

Jeg er helt splittet

Hjælp... Tak.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 28-04-06 02:11

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> Jeg ved godt det ikke kan stilles op på sort og hvidt, men hvis man laver
> en hurtigt søgning på dba.dk efter GS500e får man hurtigt et indblik i,

GS 500 er en aeldre konstruktion. Solid nok, men luftkoelet og med
roedder tilbage i GS400 fra 70'erne.
ER-5 er vandkoelet, har ca. 15 hk ekstra og en mere moderne
konstruktion.

Saa vidt jeg kan se paa billederne er kan vask, pudsning og godt med
knofedt goere Kawa'en rimeligt paen. 35.000 km burde ikke betyde
alverden for den cykel, slet ikke hvis den er blevet vedligeholdt
ordentligt.

40.000 virker ikke urimeligt i mine oejne, og kan du faa den for 37.500
ved at slaa paa udseendet tror jeg du faar meget MC for pengene.

Jeg ville vaelge ER-5.

Asger

Fra : Sune

Dato : 28-04-06 09:13

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Stig Sørensen skrev:
[klip]

"ER-5 er vandkoelet, har ca. 15 hk ekstra og en mere moderne
konstruktion."

arhh knap nok. Suzukien har omkring 46 hk og Kawaen ca 50 hk.

Ang. det moderne har Suzukien centralstøddæmper (hedder det ikke det ?) og
Kawaen støddæmper i begge sider.
Suzukien har skivebremser på baghjulet, hvorimod Kawaen har tromlebremser.

Men Alligevel vil jeg give dig ret : KØB KAWAEN - den er et meget bedre køb.
Jeg har selv begge maskiner, og jeg foretrækker absolut Kawaen.

Vh Sune

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-04-06 16:07

"Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> moderne konstruktion."
>
> arhh knap nok. Suzukien har omkring 46 hk og Kawaen ca 50

GS500 fra før 96 har 52hk pga anden indsugningssnabel i luftfilterkassen. De
nye kan dog også blive udstyret med et luftfilter af den gamle slags.
Forskellen er dog ikke ligefrem ekstrem på de nyes 45hk og de gamles 52hk.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-04-06 06:26

> [...]
> rundt og pudser og plejer den, men kører den til et stort service tjek
> hvert år hvor mekker så gør alt arbejdet for ham.

Til 37,5K så havde jeg købt ER-5'eren. Den trænger til at blive vasket og
pudset!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Stig Sørensen

Dato : 28-04-06 16:16

[snip]

Tak for de fine svar. I siger jo alle sammen at jeg skal købe Kawa'en hvis
valget ligger på de to.
Jeg vil kigge nærmere på min vens Kawa, noget bestemt jeg skal kigge
efter? (typiske svagheder?)
Nogle gode råd til hvordan jeg inspicere MC'en for at tjekke at alt er ok?
Det kan man jo normalt først gøre når man har noget erfaring bag sig..

Fra : Niels B

Dato : 28-04-06 19:25

> [...]
> Jeg ved godt det ikke kan stilles op på sort og hvidt, men hvis man laver
> en hurtigt søgning på dba.dk efter GS500e får man hurtigt et indblik i,

Jeg vil også helt klart foretrække ER-5'eren (står selv og overvejer at købe
en af slagsen, når jeg falder over et godt tilbud)

Sammenligner man de to, er GS500'eren efter min mening lidt sjovere at køre
på, da den virker en anelse friskere end Kawa'en, der skal køres en smule
mere agressivt for at være rigtig sjov.
Til gengæld synes jeg man sidder elendigt på Suzukien - jeg får ondt i
håndleddene fordi man hviler mere på dem, end man gør på Kawa'en især ved
bykørsel (jeg har hørt andre beskrive netop samme problem med Suzukien).
Dette er selvfølgelig individuelt, men det betyder nok for mig til, at jeg
til enhver tid vil foretrække ER-5'eren.

--
Niels B
Suzuki GSX400E - stadig i udu >:-/

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-04-06 22:05

Niels B wrote:

> [...]

> på, da den virker en anelse friskere end Kawa'en, der skal køres en smule

Ja det skulle man tro pga. af den mere sportslige kørestillingpå GS'eren,
som gør at man føler man angriber svingene rigtigt. Men realiteten er en
anden.
Da Bike lavede en gruppetest med CB500, ER5 og GS500 var det suzukiens
stel der var udsat for størst kritik. Der skulle ikke køres særligt stærkt
gennem svingene før stellet ålede sig. Og pga. den momentsvage motor skal
der holdes omdrejninger på den rundt i svinget. Har kan ER'en køres på det
moment som er noget større

/
Jesper

Fra : Niels B

Dato : 29-04-06 11:44

> [...]
> der holdes omdrejninger på den rundt i svinget. Har kan ER'en køres på det

Jeg har prøvet begge cykler, og min første reaktion da jeg kom over på
ER-5'eren var, at den var markant mindre sprælsk end GS500'eren. Ved
acceleration (ex. en motorvejstilkørsel) var det tydeligt at mærke forskel.
Også i bykørsel virkede GS'eren lidt friskere i optrækket, men så var der jo
bare lige problemet med kørestillingen.

Det med stellet, har jeg ikke bemærket, men jeg har så heller ikke prøvet
dem på små sjove veje så der kan det jo være, at ER'eren for alvor
kommer til sin ret - det er jo en rigtig dejlig cykel

--
Niels B
Suzuki GSX400E

Fra : AW på ZRX

Dato : 29-04-06 12:47

> Det med stellet, har jeg ikke bemærket, men jeg har så heller ikke prøvet
> dem på små sjove veje så der kan det jo være, at ER'eren for alvor
> kommer til sin ret - det er jo en rigtig dejlig cykel

GS har gummistel.
Min kone der ellers aldrig har gået op i dan slags, skulle engang køre en GS
500 hjem for nogle venner. Det var ca. 4 km inde i byen.
Da hun nåede fem var hun helt forbløffet over hvor "elendigt" den kørte
(Undskyld til GS ejerne). Hun kørte dengang normalt SZR660.
Det er også min egen erfaring med GS'erne.
Desuden skulle de vist have et olieproblem ved længerevarende
motrovejskørsel.

Har aldrig prøver ER 5, men har prøvet CB 500 som jeg er helt vild med. Den
kører godt.

Allan
ZRX 1200 S

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-04-06 13:10

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> wrote in message

> [...]
> dengang normalt SZR660. Det er også min egen erfaring med GS'erne.
> Desuden skulle de vist have et olieproblem ved

Dette er en skrøne. En GS500 er ikke spor værre mht til dette end andre
luftkølede maskiner. Det er faktisk meget holdbare maskiner. Har selv haft
een og var glad for den.

Fra : Sune

Dato : 29-04-06 14:18

"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bykørsel (jeg har hørt andre beskrive netop samme problem med Suzukien).

Suzukien findes med to forskellige typer styr.
- Clip-on styr der gør at man sidder mere "sportligt" så man hviler mere på
håndledene.
- "Almindeligt cykelstyr" hvor man sidder lidt mere oprejst som på Kawaen og
ikke belaster håndledene så meget.

Sune

Fra : mark@improve.dk

Dato : 29-04-06 13:52

> Dette er en skrøne. En GS500 er ikke spor værre mht til dette end andre
> luftkølede maskiner. Det er faktisk meget holdbare maskiner. Har selv haft
> een og var glad for den.

Olieproblem har jeg godt nok heller aldrig stødt på, og jeg har
efterhånden fået kørt nogle motorvejs kilometer. De bruger lidt
olie, men det er yderst minimalt. Jeg har selv kørt ER-5 i forbindelse
med køreskolen, momentmæssigt må jeg indrømme at det er for lang
tid siden til at jeg kan huske en forskel. Svingmæssigt er der dog
ingen større forskel. Og puha hvor kører GS'eren godt nok lækkert
efter et kædeskift :D

/ Mark

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-04-06 14:06

Skal ud og prøvekøre den her i morgen, bare lige en kort tur ud på landet,
hvor der er ingen traffik. For kortet får jeg først om 10 dage, så jeg kan
ikke køreprøve den alt for meget.
Noget specielt jeg skal lytte/høre efter rent motormæssigt?

Ellers nogen gode råd med på vejen? For ellers tror jeg at jeg køber den,
hvis folk herinde mener jeg ikke kan brænde fingrene på den. Tror jeg fik
ham presset ned på 37.000kr, - præcis sådan som den står på billedet,
altså med fuldkåbe og stor topbox.

Hvad siger folk?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-04-06 15:18

=?utf-8?Q?Stig_S=C3=B8rensen?= skrev den 29 apr 2006 i
news.s8rtblvezfmzkg@localhost.localdomain:

snip

http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=51

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 29-04-06 16:17

On Sat, 29 Apr 2006 16:18:14 +0200, Arne Lorenzen
<alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> =?utf-8?Q?Stig_S=C3=B8rensen?= skrev den 29 apr 2006 i
> news.s8rtblvezfmzkg@localhost.localdomain:
>
> snip

> http://www.dmcn.dk/?/FAQ/VisEmne.asp?ID=51

Fine anmeldeleser ;)
Men de giver ikke rigtig indblik i om det er et godt køb eller ej (det ved
man jo heller ikke, men hvis vi bare antager at den ren mekanisk er 100%
ok).

En anden MC er væltet over i den da de stod parkeret. Kåben har fået et
lille slag og passer ikke 100% alle steder ved instrumtbrættet, det er
lige dét at sætte fingeren på det yderste lag. Men det skulle ikke rumle
og ramle ved høj fart, kun synligt at det ikke lige passer alle steder.

Fra : Knud Dam

Dato : 29-04-06 15:08

"Stig Sørensen" <ingenspam@tak.tak> skrev i en meddelelse
news.s8rtblvezfmzkg@localhost.localdomain...

> Hvad siger folk?

Køb !

Min kone kører ER5 fra 1999, der nu har kørt 50 kkm. Hun har kørt de 20 kkm.
på 2 sæsoner, og den er meget velkørende og økonomisk.

Intet skidt at bemærke og prisen for din ser rigtig ud.

Mvh

KD

http://www.dfmc.dk/?id=697

Fra : Asger Steffensen

Dato : 30-04-06 14:47

Sune skrev:

> [...]
>
> Men Alligevel vil jeg give dig ret : KØB KAWAEN - den er et meget bedre køb.
> Jeg har selv begge maskiner, og jeg foretrækker absolut Kawaen.

Er du helt 100 paa det?
ER 5 er baseret paa GPz500 motoren, jeg mente helt sikkert at den laa
paa omkring 58-60 HK.

Rigtigt med stoeddaemperne, den centrale er klart bedre.

Asger

Fra : Sune

Dato : 30-04-06 15:44

Sune skrev:

> [klip]
>
> "ER-5 er vandkoelet, har ca. 15 hk ekstra og en mere moderne
> konstruktion."

[klip]

Ja, min egen instruktionsbog siger 50,3 PS og MotoBase på Louis.de siger det
samme.

MC-hilsen Sune

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 17:11

Asger Steffensen skrev i meddelelsen
<1146404810.616968.7130@i39g2000cwa.googlegroups.com>...

>Er du helt 100 paa det?
>ER 5 er baseret paa GPz500 motoren, jeg mente helt sikkert at den laa
>paa omkring 58-60 HK.

Det er rigtigt at motoren er baseret på GPZ, men ydelsen er sat ned på ER 5

>Rigtigt med stoeddaemperne, den centrale er klart bedre.

Næeh, det er den nu ikke nødvendigvis. Med én dæmper kan der laves et
progressivt fjedersystem, men mange mc'er, eksempelvis XJ 600 Diversion, har
intet linksystem, og udnytter derfor ikke fordelene ved monoaffjedring, og
så er det kun en vægtforøgende gimmick.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 02:12

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> intet linksystem, og udnytter derfor ikke fordelene ved monoaffjedring, og

Jeg tror godt at link-systemet kan tåle at blive vejet op imod en ekstra
støddæmper :-/
Begge støddæmpers vægt, ved "klassisk montering" er yderligere placeret
længere bagude på svingeren, og vil således skulle bevæges mere, hvilket
ikke er hensigtmæssigt ud fra en betragtning omkring svingerens inerti.
At en stor del af støddæmpernes vægt må regnes for at være uaffjedret,
er dén mer-vægt endnu mere uhensigtsfuld :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 16:47

Armand skrev i meddelelsen
<44556031$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg tror godt at link-systemet kan tåle at blive vejet op imod en ekstra
>støddæmper :-/

En monodæmper vejer mere end to klassiske Hagon = - til totalvægten, men er
bedre placeret rent dynamisk, og er typisk vendt "rigtigt" = +, (det kan
traditionelle dæmpere også være, men det er sjældent).

Svingeren vil altid være tungere på et monosystem fordi at den (også) skal
overføre kræfter til dæmperen, (cantilever undtaget), det kræver mere
materiale = - til totalvægten, heldigvis er hovedparten af denne ekstra
masse nødvendig nærmest omdrejningspunktet = marginalt ringere end
traditionel svinger.

Stellet på en monodæmpet mc skal forstærkes i området omkring dæmperens
placering, da kræfterne skal fordeles mellem hovedstel, og bagrammen, (som
stadig skal have en god styrke), hvor op til to personers vægt skal bæres.
Altså, først "transformeres" til en høj kraft i dæmperen, og kraften
fordeles herefter igen = - til totalvægten, og en ikke ubetydelig
stressfaktor for stellet.

Traditionel affjedring afleverer hovedparten af "energien" nøjagtigt hvor
den kommer fra, nemlig bagstellet, men det er meget lettere at distribuere
kræfterne i denne konstruktion = + til totalvægten.

Det efterlader monodæmperen med en potentielt bedre affjedringsdynamik på
bekostning af lidt ekstra totalvægt, men det er først i forbindelse med et
progressivt linksystem at den kommer til sin ret. Og der forbavser det mig
noget, at linksystemet er "sparet" væk på flere nye mc'er (ER 6 og CBR125
som eksempler).

mvh
Orla