Plankegulv
Fra : Søren Jensen

Dato : 17-06-01 19:22

Jeg har netop afhøvlet to stuegulve. Der er tale om gamle gulvplanker på
32x135mm.
Har nogen et forslag til den videre behandling, meget gerne med en
specifikation af fremgangsmåden.
Jeg kan forestille mig enten at lakere gulvet eller sæbe- /ludbehandle det
på en eller anden måde.
Der vil være den del trafik på gulvet fremover specielt i den ene stue, som
er dagligstue.

Hilsen
Søren Jensen

Fra : Millie

Dato : 17-06-01 19:58

"Søren Jensen" <sje@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> på en eller anden måde.
> Der vil være den del trafik på gulvet fremover specielt i den ene stue,

Hej Søren
Da jeg afhøvlede mine gulve for 5 år siden, fik de en gang lud. Siden har
vedligeholdelsen bestået i støvsugning samt vask m. alm. sæbespåner.
Når du har ludbehandlet skal du mætte med sæbespåner, rigtig mange, rigtig
meget skum, det skal nok trænge ned, og det bliver blankt og flot.
Vi har fået nogle fedtpletter på, men sæbespåner og en gang skrubning med
gulvskrubbe kan klare det meste.
kig evt. her:
http://www.fs.dk/pdf/pj/pj359604.pdf

http://www.dkegulvteknik.dk/Ludbehandling.html

http://www.arnbak-wood.dk/newpage13.htm

Hilsen Millie

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 23-06-01 00:02

Jeg kan tilslutte mig, det Millie har skrevet. Jeg har selv haft trægulv
(lud og sæbespåner) i ca. 18 år og kan ikke tænke mig andet!

Hvis du er uheldig at få mærker i gulvet, kan gulvet rejse sig igen. Det kan
det IKKE, hvis det får olie.

Hvis det er gammelt gulv, vil plankerne være af høj kvalitet (fremfor nyt
gulv). og udseendet vil blive meget flot.

Hilsen Michael

Fra : Frank Larsen

Dato : 23-06-01 21:32

Selvfølgelig kan træet rejse sig igen selv om det har fået olie, vi har
brugt helt almindeligt linolie hvor i vi har blandet lidt terpentin og
gulvet skal bare rendes over med en fugtig klud for at få beskidte
hundepoter m.v. væk, ellers skal det bare vaskes almindeligt cirka engang
hvert kvartal, gulvet har været sådan i 5 år. og det bruges blandt andet til
et køre en kontorstol på og dette har da medført at vi måtte ligge en fugtig
klud henover et par småbuler et døgns tid og dernæst måske lige bruge et
stykke fint sandpapir for at udglatte det der havde rejst sig for meget op.
Hilsen Frank