Svingkursus på den hårde måde :-)
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 16:14

12 år skulle det tage, men nu har jeg så også prøvet det.

Var lidt forårskåd og kom lidt for hurtigt ind i et meget skarpt 90 graders
sving. Nogen ville mene at det burde jeg sagtens kunnet have klaret, men
det er lidt ligesom når man skal lære at hoppe på hovedet i svømmehallen.
Et eller andet sted på vej ned fra 3m vippen beslutter reflekserne sig for,
at det går ikke, og så bliver det en maveplasker istedet. Ikke et godt
valgt, men ikke desto mindre....

Nå, men da jeg midtvejs i svinget opgav at komme rundt, rettede jeg op og
bremsede som en sindsyg. Jeg gætter på at jeg var nede på en 50-60 da jeg
tog den ud på marken (ja det er heldigvis det mørke jylland . Godt muret
var den, så mcen fortsatte en 10m hvorefter den ikke kunne pløje sig længere
ned, og jeg blev pænt vippet af. Intet skete der med mig.
Jeg prøvde naturligvis straks at rejse de 260kg op så alle dem jeg lige
havde overhalet ikke skulle få lov at grine af mig, men det var aldeles
umuligt for mig.

Nå, men ca 1 min senere holder der to biler og de springer straks til hjælp
(TUSINDE TAK FOR DET!!!). Op og stå og ud på vejen igen. prøver at starte.
Der går lige lidt tid inden det lykkes, men så kommer den også. Det eneste
der ser ud til at være sket (skal lige tjekke nærmere i aften), er en 5cm
flænge i sidekåben. Nåh ja : Farven. Den er MEGET mudret nu

Nå, men så til spørgsmålet : Er der nogle kurser i svingteknik for sådan en
(tydligvis) amatør som mig ?
Og må jeg stille med en maskine uden afgift/plader, da jeg jo har en
formodning om at jeg nok skal ned igen inden jeg lærer det

Fra : Hekto

Dato : 24-04-06 18:55

> [...]
> Og må jeg stille med en maskine uden afgift/plader, da jeg jo har en
> formodning om at jeg nok skal ned igen inden jeg lærer det

He! He! ... www.svingteknik.dk

http://justfuckinggoogleit.com/

Godt du slap med helbrdet i behold, og lidt ridser i kåbe og
selvtillid!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-04-06 20:03

tom skrev den 24 apr 2006 i

> [...]
> istedet. Ikke et godt valgt, men ikke desto mindre....
>
> Nå, men da jeg midtvejs i svinget opgav at komme rundt, rettede jeg op

[klip]

Det var "Armands trold" (er der TM på den?) - alle kender den Prøv at
læse tråden her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/3092f
5bc20eb13fd/0bded9ac45362624?q=trold+armand&rnum=2#0bded9ac45362624

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 20:50

> [...]
> http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/3092f
> 5bc20eb13fd/0bded9ac45362624?q=trold+armand&rnum=2#0bded9ac45362624

hæhæ. ja det passer meget godt på hvad der skete

har hermed tilmeldt mig begynderkursus på hekto's link. Takker for link
)

Mvh Tom - der er lidt øm i nakken, og som er i fuld gang med at fikse kåben,
så jeg kan komme ud igen i det dejlige forårsvejr!

Fra : Niels Pein

Dato : 25-04-06 00:14

På den hårde måde? Der var da en mark.

Første gang vi kørte gennem Grimsel pass i Schweiz, kendte jeg naturligvis
ikke vejen. Selvfølgelig er der mange sving, og med jævne mellemrum
hårnålesving, og selvfølgelig er der mange små tunneler, som der nu er på
alle pasveje.

Ned fra Grimsel mod nordvest tænkte jeg derfor ikke videre over det, da vi
kørte ind i (endnu) en tunnel, og der var skiltet med at vejen drejede til
højre. Det er ikke unormalt at der er lidt sving i disse små tunneler.
Men for pokker da, netop det sted, og det er det eneste sted i Alperne jeg
har set det, er der faktisk et hårnålesving inde i en tunnel. Aaarghh.
(i dag er der også gule advarselslamper, men det var der ikke i 1988)

Så jeg kom i pæn fart med konen bagpå og fuld oppakning jævnt fordelt på
CX'eren (det var dengang) ind i et hårnålesving i en tunnel, hvor der i
sagens natur er minus muligheder for at opgive at komme rundt.
Så cyklen blev bare lagt ned så meget som der skulle til for at komme rundt,
uanset at farten var MEGET højere end jeg havde lyst til. Jeg var overbevist
om at vi ville styrte, og var så småt begyndt at forberede mig på simpelthen
at lægge den helt ned i asfalten og kure ind i klippevæggen, og håbe det
bedste.

Da jeg hørte den skurende lyd af både metal og kåbe mod asfalt, og mærkede
skrabet på støvlerne, nåede jeg at tænke "så er det nu!" hvorefter vi
sejlede i flot stil, stadig på hjulene, ud af svinget og ud af tunnelen og
kørte videre.

Med adrenalin tæskende rundt og en puls på ca. 1000 måtte vi lige holde ind
til siden. Pichler kåben havde ridser lidt op af siden forneden, og
fodhvileren havde fået et seriøst skrab, men maskinen var blevet på hjulene.
Godt at min kone forstår at holde fast og følge med, for ellers var det ikke
gået. Og godt at jeg havde ofret et Metzeler ME33 fordæk på den, selvom det
var en touringmaskine.

Siden den dag, har jeg ikke været nervøs for at lægge den ned i sving.
(offroad er dog en helt anden snak )

Mvh. Niels
TransAlp, 151.400 km.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-04-06 11:47

"forberede mig på simpelthen at lægge den helt ned i asfalten og kure ind i
klippevæggen"

Kører man stærkt nok kan man bare kører på tunnelsiderne.. Man kan da
ikke kører i grøften

Nå, spøg til side. Alle burde tage en tur i de pas, i alperne. Det er
lærerigt, sjovt og flot. Har selv været på Grimsel 2 gange og en række andre
i det område... Og vejene er rigtig fine. Men lad være i dårligt vejr :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 25-04-06 06:12

Hej,

Godt der ikke skete mere - har selv prøvet det samme, dog i første svin
på ring knutstorp...

Se her, var på det kursus sidste år - det var godt:
http://www.mestersvinger.dk/

/Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-04-06 11:48

Godt der ikke skete mere.

Men ofte kan MC'en kører hurtigere i sving end du kan !!