CX500E 82. - Wobling?
Fra : Perminator

Dato : 23-04-06 20:56

Jeg har brugt hele søndagen på at gejle CXeren, så nu skinner den som
kattskit i måneskin, efter at den for en uge siden kom tilbage fra service
hos ProBike.
Til aften har jeg kørt en lang prøvetur, for bl. a at få varmet de affedtede
bremseskiver godt op. Ingen problemer her.

Hvis jeg slipper styret- (det er under påløb ved moderat hastighed < 60)
begynder forhjulet og styret at slå fra side til side. Det er ikke
vibrationer, men slag, som stille og roligt tager til. Så snart jeg igen
lægger hånd på styret dør bevægelsen hen. Jeg har ikke turdet lade det
udarte.
Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal rette min opmærksomhed.
Fordækket er et Metzler Touringdæk, som har kørt mindre end 2000 km. Der er
ikke problemer med kronrøret, fjedervirkningen, dæmpningen eller
luftunderstøttelsen, jfr ProBike, (hvor det beskrevne problem ikke har været
nævnt). Hjulet er også afbalanceret.

Er den 25 år gamle cykel for "slasket" i stellet? således at skavanken er
medfødt?
Er der hjælp at hente, ved at montere en bro på de bevægelige gaffelben,
umiddelbart over skærmen. Denne bro findes vist som standard på nogle
CX650ere samt GL Silverwing? - Eller skal jeg til at lede efter bedre
egnede dækprofiler?

På forhånd tak for gode forslag.
vh Perminator
Honda CX500E 82

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 21:21

Perminator skrev i meddelelsen
<444bda01$0$893$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>udarte.
>Jeg er i tvivl om, hvor jeg skal rette min opmærksomhed.

Mod bagsvingerens lejring i stellet. :-/

mvh
Orla, som var lige så paf over spådommen, men rusten i lejerne på XS'en
talte sit tydelige sprog

Fra : Perminator

Dato : 23-04-06 22:16

> Mod bagsvingerens lejring i stellet. :-/
>
> mvh
> Orla, som var lige så paf over spådommen, men rusten i lejerne på XS'en
> talte sit tydelige sprog

Interesant, der er jo ingen grund til at tro, at forrige ejere har ofret
denne lejring opmærksomhed gennem mange år..
Klart for mig, at slør her kan give den beskrevne effekt. Et løst led i en
aflang konstruktion, hvor der hersker delvis uafbalancerede tværkræfter, qua
80 graders V-motoren på langs, som påløber. Kræfterne finder vej tilbage
gennem stellet, og ned gennem forgaffelen, og får arm til svingningerne pga
efterløbet. Rent intuitivt kan jeg sagtens følge din spådom!
Gad vide, hvilke type lejer at sådan en gammel Honda ProLink bagsvinger med
monofjeder egentlig er udstyret med?

Tak for dit svar
vh Perminator

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 06:22

Perminator skrev i meddelelsen
<444bec97$0$920$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Gad vide, hvilke type lejer at sådan en gammel Honda ProLink bagsvinger med
>monofjeder egentlig er udstyret med?

Krystalkuglen siger koniske rullelejer ? Dette fordi at bagsvingeren jo, på
grund af kardanleddet, ikke kan "hænge" på en aksel. Er der ikke to "bolte"
med kontramøtrik ?

mvh
Orla

Fra : Perminator

Dato : 24-04-06 20:43

meddelelse > Krystalkuglen siger koniske rullelejer ? Dette fordi at
bagsvingeren jo, på
> grund af kardanleddet, ikke kan "hænge" på en aksel. Er der ikke to
> "bolte"
> med kontramøtrik ?

Hej Orla
Det tjekker jeg lige i morgen i dagslys. Lejerne vil blive skiftet, hvis
der er den mindste tvivl om deres tilstand.
vh Per

Fra : Perminator

Dato : 25-04-06 22:18

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en >
grund af kardanleddet, ikke kan "hænge" på en aksel. Er der ikke to "bolte"
> med kontramøtrik ?

Hej Orla
Jeg har lagt 3 billeder på DFM. Søg på "perminator"

Tilsydeneladende et blindt bolthoved på H side,set fremad.
En kæmpe unbrako, med en "kontra omløber" på V side, set fremad.
Hvad ser jeg? Tror du at der gemmer sig koniske rullelejer bagved dette?
vh Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 17:42

Perminator skrev i meddelelsen
<444e9036$0$939$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Tilsydeneladende et blindt bolthoved på H side,set fremad.
>En kæmpe unbrako, med en "kontra omløber" på V side, set fremad.
>Hvad ser jeg? Tror du at der gemmer sig koniske rullelejer bagved dette?

Ok, Honda har i modsætning til Yamaha valgt et fast punkt i kardansiden,
dvs. ingen justering her. Venstre side ligner fuldstændig, hvad at jeg har
set, måske med en smule længere "udhæng" på bolten. Og ja, jeg er sikker på
at der gemmer sig koniske rullelejer inde i svinggaflen.

Hvis at Du skifter lejerne, så skær en tynd plade/skive sådan ca.
øldåsetykkelse, og læg bag hvert leje således at rust og andet skidt fra
indvendigt i svinggaflen ikke finder vej ind i lejet. Og husk nye
simmerringe udadtil.

På XS'en havde lejerne siddet fast i rust så længe at tappene var slidt
ovale = nye til horribel pris. :-|

mvh
Orla

Fra : Perminator

Dato : 26-04-06 20:26

meddelelse > Ok, Honda har i modsætning til Yamaha valgt et fast punkt i
> [...]
> øldåsetykkelse, og læg bag hvert leje således at rust og andet skidt fra
> indvendigt i svinggaflen ikke finder vej ind i lejet. Og husk nye

Hej Orla!
Tak for rådene. Der er allerede doseret passende mængder WD40 på strategiske
steder, for at berede til en eventuel operation.
Venlig hilsen Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 20:42

> Hej Orla!
> Tak for rådene. Der er allerede doseret passende mængder WD40 på
> strategiske steder, for at berede til en eventuel operation.
> Venlig hilsen Per

Hej Per,

Tro mig.... spar dine kræfter på det punkt og brug i stedet krudtet på dine
kronrørslejer!! Det er absolut uden min mindste tvivl her du har problemet.
Din cykel er helt 100% udstyret med alm. lejeskåle og løse kugler i
kronrøret.. Koniske lejer løser dit problem!

Vh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 21:56

Per skrev i meddelelsen <444fcd20$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> [...]
>Din cykel er helt 100% udstyret med alm. lejeskåle og løse kugler i
>kronrøret.. Koniske lejer løser dit problem!

Det kunne ikke falde dig ind at jeg faktisk har erfaring fra et sådant
tilfælde ?

mvh
Orla, det er ikke det, jo det er, nej det er ej, jo det er....... måske i
den sidste ende bedre at se efter

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 06:36

> Det kunne ikke falde dig ind at jeg faktisk har erfaring fra et sådant
> tilfælde ?

Jo - sagtens, men drejer det sig om wobling på cyklen, så må du vel også
overveje om jeg kunne tænkes at ha erfaring fra lignende tilfælde...? Netop
CX'ere - i hobetal - har været min kæphest i mange år. Da der nu ER koniske
lejer i svinggaffellejerne, hvorfor så ikke ofre koniske lejer i forenden,
da det under alle omstændigheder er en god investering. Jeg er ikke uening
i, at wobling kan komme flere steder fra, men i dette tilfælde er jeg bare
meget skråsikker.

Vh. Per Lading

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-04-06 07:50

Per wrote:
>Jeg er ikke uening
> i, at wobling kan komme flere steder fra, men i dette tilfælde er jeg bare
> meget skråsikker.

Hvorfor så sige at der ingen grund er til at tjekke lejerne i svinggaflen
? Det forstår jeg simpelthen ikke.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 21:34

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så sige at der ingen grund er til at tjekke lejerne i svinggaflen
> ? Det forstår jeg simpelthen ikke.

Naturligvis sker der ikke noget ved at tjekke svinggaffellejerne og pro-link
systemet, det er da utvivlsomt også givet godt ud på en 24 år gl cykel
- Men at kronrørslejerne ikke fejler noget - ??? Ja hvis det blot
konstateres ved at der ikke er mærkbart slør, eller at den ikke "napper" i
nogen stillinger, så er det i mine øjne ingenting værd at disse lejer iflg.
forhandler er OK.. Jo! - De kan meget vel - aldrig - være udskiftet på
cyklen.. Det er ikke sjældent set ;o/ desværre, da det er et uhyggeligt
overset og underkendt punkt...

Vh. Per Lading

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 06:27

> [...]
>Din cykel er helt 100% udstyret med alm. lejeskåle og løse kugler i
>kronrøret.. Koniske lejer løser dit problem!

Selvfølgelig _kan_ det være kronrørslejer, meen, det er en 82 CX, jeg ville
være endog meget overrasket hvis ikke at disse lejer er fornyet, og typisk
til rullelejer. I øvrigt siger OP at disse lejer iflg. forhandler er OK.

Derimod ser man ofte baggaffellejer, og linksystemer på gamle mc'er som
aldrig har været rørt, og som på det nærmeste er groet sammen i rust.

Og i 10 ud af 9 tilfælde kan problemer ved styring henføres til
baghjulet/bagenden, på såvel biler som mc. Tænk blot på hvor åndsvagt en mc,
med fladslidt bagdæk, styrer over midterlinier. :-/

mvh
Orla
VTR-fie

Fra : Grunnet

Dato : 26-04-06 21:01

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En kæmpe unbrako, med en "kontra omløber" på V side, set fremad.
> Hvad ser jeg? Tror du at der gemmer sig koniske rullelejer bagved

Hej Per
Kig lige på nedenstående link - splittegninger af CX500
http://www.cx500c.de/cx_technik/tk1.htm
Vælg "Hintere Schwinge" i menuen til venstre (næsten nederst)

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Grunnet

Dato : 26-04-06 21:10

"Grunnet" <steen.grunnet@slet-dette-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.cx500c.de/cx_technik/tk1.htm
> Vælg "Hintere Schwinge" i menuen til venstre (næsten nederst)

UPS
Kan se det ikke er en Pro Link svingarm der er på splittegningen, men
lejringen er den samme, bortset fra kontramøtrikken, der på ProLink ikke er
en sekskantmøtrik.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 22:08

Grunnet skrev i meddelelsen
> [...]
>http://www.cx500c.de/cx_technik/tk1.htm
>Vælg "Hintere Schwinge" i menuen til venstre (næsten nederst)

Det ser ud til at krystalkuglen dog virker Snedigt med det "omvendte"
leje i kardansiden :-/

mvh
Orla

Fra : Jenb

Dato : 24-04-06 14:53

Samme effekt kan man også nyde på gamle Goldwings og det kan blive
ganske voldsomt, hvis man undlader at tage ved styret længe nok.
En gaffelbro stabilisator afhjælper problemet, som er specielt udtalt
hvis cyklen er tilhængt med kåbe og tasker.
Men check lige kronrørslejerne en ekstragang, omsmøring og
tilspænding, det kan løse problemet.

Fra : Perminator

Dato : 24-04-06 20:55

"Jenb" <jensberg@oncable.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Jens
Cyklen er netop hængt op med en stor Pichelerkåbe samt 3 x 45 l GIVI tasker
på Wingrack. Ikke at jeg kører med meget vægt i taskerne, men det kommer
jeg til i sommerferien.
Jeg vil prøve at finde - eller få fremstillet en gaffelbro-stabilisator, og
så få kronrørslejet smurt og efterspændt ifm. monteringen.
Tak også for dit bidrag. vh Perminator

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 24-04-06 21:13

> [...]
> umiddelbart over skærmen. Denne bro findes vist som standard på nogle
> CX650ere samt GL Silverwing? - Eller skal jeg til at lede efter bedre

Er det noget der pludseligt er kommet, eller har du bare først lagt mærke
til det nu?
Min gamleC CX'er gjorde det samme, og den havde intet slør.
Det hjalp lidt da jeg satte en stabilisator på. Men typsik har de ældre
Honda'er en woblen når man motorbremser fra 70-60/55 uden at holde på
styret.
Min GL500i gjorde det også, samt min kammerats CBX550

/
Jesper

Fra : Perminator

Dato : 24-04-06 21:34

"Jesper Pedersen" <tiperfjern@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> styret.
> Min GL500i gjorde det også, samt min kammerats CBX550

Hej Jesper
Det har været der siden jeg købte cyklen i august sidste år. Jeg spørger
netop nu, fordi fordi klargøring og prøvetur gør det aktuelt. Det er
åbenbart et kendt fænomen, som man lever med, men som kan reduceres ved
optimal tilstand af kronrørs- og bagsvingerlejer, samt montering af
stabilisator (gaffelbro).

vh Perminator

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 21:43

Jesper Pedersen skrev i meddelelsen ...

>Det hjalp lidt da jeg satte en stabilisator på.

Det er nemlig rigtigt, en stabilisator hjælper stortset ikke på netop dét
problem. Der er jo netop ingen kraft involveret når at man ikke holder i
styret. Men selv den mindste usikkerhed fra bagenden, det være sig
svinggaffel, bagdæk, eller for voldsomme tasker gør udslaget. Det en
forgaffelstabilisator gør noget ved, er "ålen" eller usikkerhed i sving, det
er jo en ganske anderledes dynamisk ting.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 15:29

Halløjsa,

Jeg vil næsten garantere dig for at problemet forsvinder hvis du monterer
koniske kronrørslejer
- også selvom der ikke er mål-/mærkbart slør nu.

Har selv haft 3 CX'ere der ALLE havde problemet, men kun når der var
monteret topbox (uanset om den var fuld eller tom)
- Koniske lejer har en væsentlig større bæreflade der åbenbart løser
problemet.

Prøv det

Venlig hilsen,

Per Lading

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-04-06 15:33

Per wrote:

> Halløjsa,

> Prøv det

Nej jeg vil ej, for jeg hár ingen CX'er

mvh
Orla
VTR-fie

Fra : Jenb

Dato : 25-04-06 14:30

Var så lidt.
Inden du går igang med et halvdyrt lav selv projekt så check hos
eksempelvis ebay
http://cgi.ebay.de/Telegabel-Gabel-Honda-CX-650-CX650-Euro_W0QQitemZ8039358950QQcategoryZ49806QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Her finder du en cx650 forgaffel med indbygget stabilisator, prøv
også Michael hos MC-Huset han har måske noget liggende og ved besked
om du kan bruge stumper fra en 650´er, han har sikkert meget travlt og
trækkes i fra alle sider, så giv dig tid.

Mvh. Jens

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 25-04-06 15:17

"Jenb" <jensberg@oncable.dk> wrote in

> [...]
> om du kan bruge stumper fra en 650´er, han har sikkert meget travlt og
> trækkes i fra alle sider, så giv dig tid.

Jeg syntes at du skal forsøge at trække noget viden
i CX klubben f.eks. Per Birck.

Steen

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-04-06 19:42

Perminator wrote:

> [...]
> ikke problemer med kronrøret, fjedervirkningen, dæmpningen eller
> luftunderstøttelsen, jfr ProBike, (hvor det beskrevne problem ikke har været

Såen var'ed os' på den fine honda fra 1975, da jeg købte den(metzler
dæk). Efter en komplet renovering af kronrør og forgaffel, med
efterfølgende montering af bt45 på begge hjul, og et par bedre
støddæmpere bag, er problemet løst
Iøvrigt de bedste dæk jeg nogensinde har kørt med

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Perminator

Dato : 25-04-06 21:08

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet løst
> Iøvrigt de bedste dæk jeg nogensinde har kørt med

Hej ---?
Jeg ved ikke så meget om dæk endnu --- Bagdækket er et Continental, og
fordækket som sagt Metzler, der er sat på ifm at sælger synede cyklen.
Hvilket fabrikat er BT45, og svarer dækket til mit behov, som er daglig
transport på landevej og motorvej, dvs normalt max 110 km/t. Mine
muligheder for at slide på siderne af dækket eller varme det godt op er til
daglig ret begrænset, men jeg kan godt lide at gøre det, når lejlighed
gives.
Min økonomi er sagtens til at slide et godt dæk med bid. Jeg forventer dog
ikke at kunne køre det varmt hver dag,så ræserdæk er ikke så aktuelle.
Dertil er der for mange biler på Grenåvej. Hvad er det rigtige dækvalg?
Støddæmpere og gafler/svinger forfølger jeg i en anden tråd
tak for svaret og vh Perminator

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-04-06 21:34

Perminator wrote:

> [...]
> Dertil er der for mange biler på Grenåvej. Hvad er det rigtige dækvalg?
> Støddæmpere og gafler/svinger forfølger jeg i en anden tråd

http://www.ciao.de/Bridgestone_BT_45__188011

Det er et godt dæk til dit brug, fint til alm. hverdagskørsel , både tør
og våd vej og står glimrende fast på snoede sognevej .Har læst et
sted at der er mange km i bt45, og det ser ud til at være rigtigt.
Jeg købte her
http://reifenversand.com/wbc.php?sid=165183d3463&hersteller=HONDA&fahrzeug=CX+500-+Typ+-CX+500&tpl=mrtypliste.html
lev. ca. 4 dage direkte til døren.
Brug samme slags dæk på begge hjul.

Fra : Jenb

Dato : 27-04-06 11:55

Prøv lige og læs denne artikel især afsnittet med overskiften The
Tank Slapper, hvis du kan nikke genkendende til fænomenet, så
beskrives løsningen.
Havde selv en ældre GW med dette problem, det blev løst med nye
kronrørslejer, ordentlig tilspæding og forgaffel stabilisator.

http://www.wingworldmag.com/archives/apr2002/magazine/article/stembearings.html

Mvh. jens