Hjælp!-- forårsproblemer
Fra : Kim Persson

Dato : 23-04-06 20:14

Min Sv650 fra 1999 skulle jo startes igår.
Da strømmen fra dens batteri ikke rakte, så endte det med at jeg satte et
bilbatteri til, som den så også tømte *suk*

Bagefter udskiftede jeg tændrørene og ville da lige tjekke gnisten. Der er
ingen gnist fra tændrørene!
Har bilbatteri stuntet ødelagt noget?
Jeg har tjekket sikringer, de fejler ingenting. og starteren kører også
rundt, bare ingen gnist.

Gode råd modtages

//Kim

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-04-06 20:22

On Sun, 23 Apr 2006 21:13:43 +0200, "Kim Persson" <5th@image.dk>
wrote:

Hej Kim.

>Gode råd modtages

Dødemandsknappen ?.
Støtteben ude ?
Er tændrørene våde (virker indsprøjtningen) ?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kim Persson

Dato : 23-04-06 21:12

> Dødemandsknappen ?.
> Støtteben ude ?

både dødemandsknap, støtteben osv er ikke fejlen, da starteren kører rundt,
hvilket den ikke vil på min model, hvis fx støttebenet er nede eller jeg
ikke har trukket koblingen osv.

> Er tændrørene våde (virker indsprøjtningen) ?

tændrørene virker ikke supervåde, men omvendt min er vist ikke med
indsprøjtning :o|

Det skal forresten siges at lyset i instrumentern lyser som de skal.

//Kim

Fra : Steen E.

Dato : 23-04-06 21:40

> Jeg har tjekket sikringer, de fejler ingenting. og starteren kører
> også
> rundt, bare ingen gnist.
>
> Gode råd modtages
>
> //Kim

Du tømte et helt bilbatteri ? - godt klaret at startermotoren overlevede
det.

Virkede den da du satte den i vinterhi ? Og du har ikke lavet noget på
den i vinterens løb ? Og der har ikke været mus (eller børn) i
ledningerne eller lignende ?

Og du er helt sikker på at der ikke er gnist ?

For så kan det jo være elektronikken, fugt måske - prøv aftørring af
kabler og stik, samt en gang fugtfortrænger

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kim Persson

Dato : 23-04-06 22:35

> Du tømte et helt bilbatteri ? - godt klaret at startermotoren overlevede
> det.

Det bilkabatteri var nu ikke fuldt opladt, og til dels klasket sammen.....
Nogen specifikke ledninger som skal tjekkes?
Kan kullene være stået af?-hvis den har sådan nogle

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 06:24

Kim Persson <5th@image.dk> skrev i meddelelsen
<444bf300$0$47052$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>Det bilkabatteri var nu ikke fuldt opladt, og til dels klasket sammen.....

Og derfor til ingen nytte :-| Der skal fuld akkumulatorspænding til at
starte en træg motor, så deet'en ommer !

mvh
Orla

Fra : jba020@politi.dk

Dato : 24-04-06 10:01

Selv om batteriet er halvfladt kommer der da stadig gnist i tændrøret
?

Når Bilkabatteriet er ladet op så lav et mindre gnistgab på
tændrøret, og se om du så kan få den til at springe. Prøv også
lige de gamle tændrør igen. Hvis ikke, må du tjekke tændhætten,
evt rive den af (ingen dumme kommentarer tak), og tjekke tændkablet og
ellers arbejde dig bagud til du finder et sted med strøm.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 15:09

jba020@politi.dk wrote in news:1145869285.503706.206860
@v46g2000cwv.googlegroups.com:

> Selv om batteriet er halvfladt kommer der da stadig gnist i tændrøret
> ?

Jep, den man kan se med tændrør afmonteret. Men når først du montere det
igen, skal batteriet også trække motoren med kompresion, samt det er svære
at trække en gnist under tryk. Ergo er det ikke sikkert at den vil starte
på et halvfladt batteri !!

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-04-06 15:57

prøv to nye stjernekastere.. hvis de har vcæret våde, bare een gang, kan det
godt være de er færdige,, især ngk ;)
Held og lykke
Johan

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-04-06 15:57

my, bad, glemte du havde udskiftet dem.. hmm, check strøm til tændspolen..
johan

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 16:40

jba020@politi.dk skrev i meddelelsen
<1145869285.503706.206860@v46g2000cwv.googlegroups.com>...
>Selv om batteriet er halvfladt kommer der da stadig gnist i tændrøret
>?

Næppe, det er faktisk sådan at spændingen til tændingsanlæget bliver alt for
lav med en defekt, eller "opslidt" akkumulator. Og mange elektroniske
tændingsanlæg kviterer med ikke at gøre noget som helst. Første sympton på
dette fenomen er at mc'en springer igang lige idet at Du slipper
startknappen.

>Når Bilkabatteriet er ladet op så lav et mindre gnistgab på
>tændrøret

Bestemt ikke en anbefalelsesværdig metode på højtydende motorer :-/

mvh
Orla

Fra : Søren

Dato : 24-04-06 19:38

Tøm karbunaderne for gammel bensin og skift tændrørene.

Søren

Fra : jba020@politi.dk

Dato : 25-04-06 08:50

Han skal sgu da ikke skrue dem i. Blot se om der kommer gnist

/jim

Fra : Orla Pedersen

Dato : 25-04-06 14:55

jba020@politi.dk wrote:

> Han skal sgu da ikke skrue dem i. Blot se om der kommer gnist

øhhh ? Fisk ?

mvh
Orla

Fra : jba020@politi.dk

Dato : 25-04-06 08:52

I øjeblikket er dét problem han først skal løse, at få gnist på.
Så kan han altid koncentrere sig om at få startet den bagefter.

/jim

Fra : Kim Persson

Dato : 25-04-06 12:17

Historien nærmer sig sin slutning.
Igår smed jeg den så af ved søborg mc efter at have vist den foråret fra en
trailer.

Mekanikeren spørger om jeg nu også er helt sikker på den manglende gnist, og
jeg siger- sådan da.

Mekkeren finder en strømbooster frem. Trykker på starteren og vruummmmm.
Der står jeg så med røde ører og finder på nogle søforklaringer.og sikke den
lyder ss.
Efter 30sekunders tid slukker vi den og jeg kører hjem i bil efter hjelm
mv.- mens den lader videre

Tilbage igen med udstyret, skruer jeg lige kåben mv fast.
Starten den og går ind for at sige farvel eventuelt kombineret med endnu en
søforklaring.
Inden jeg når helt ind på værkstedet er motoren stoppet efter at have kørt
et minuts tid.
Jeg går ud og forsøger at starte den uden held
mekkerne kommer ud, men nu vil den så igen ikke starte.

Vi bliver enige om at skubbe lidt til den.
Og efter en mindre løbetur kommer den igang. motoren kører mens den knalder
MEGET højt hver 3-4gang,
som skyldes benzin i udstødningen.
Så går den i stå igen.
Og nu vil den så heller ikke skubbes igang .

Mekkerne snakker om at tændrørene er helt forkerte på den, da det lyder som
om at gnisten ikke er ren, men blot slår tilfældig gnist.
Karburatoren vil de også lige inspicere.

Så jeg trillede hjem i bilen igen og venter på opkald fra dem.

Og her kan jeg så sidde og tænke over om jeg selv burde kunne fixe min mc.
umiddelbart ja, men omvendt alting sidder sgu så sammenpresset og
utilgængeligt på den. Så jeg er glad for at de ser på den.
Samtidig kan den jo lige få stillet ventiler og andre småting.

Derudover tilrådede de mig at få den inddyset til sin udstødning. Så det må
blive næste projekt at få den hen til et rullefelt.

Ses derude(før eller siden)

//Kim

Fra : jba020@politi.dk

Dato : 01-05-06 13:18

Orla skrev:

>Bestemt ikke en anbefalelsesværdig metode på højtydende motorer :-/
>Orla

Han skal sgu da ikke skrue tændrørene i. Blot se om (hvornår) der
kommer gnist.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 17:14

jba020@politi.dk skrev i meddelelsen
<1146485874.527975.99480@i40g2000cwc.googlegroups.com>...
Orla skrev:

>Han skal sgu da ikke skrue tændrørene i. Blot se om (hvornår) der
>kommer gnist.

Nå såen Det er bare til ingen nytte at lave mindre gnistgab i fri luft
:-/ Kan tændingsanlæget ikke trække en 5 - 10 mm. gnist i det fri, så er
der slet ingen grund til at forsøge start. Og er tændrøret "kortsluttet",
hvilket af og til sker for druknede NGK-rør, så hjælper mindre
elektrodeafstand heller ikke.

Lille elektrodeafstand hører fortiden til med Lucas magnettænding

mvh
Orla