SKATs vurdering?
Fra : Kim

Dato : 23-04-06 15:45

Hej

Med fare for a bringe et emne op som der sikkert er tærsket lang-halm på
mange gange allerede, så har jeg alligevel lige et par spørgsmål vedr.
hjemtagning af MC fra f.eks. Tyskland.

Jeg har travet gennem gruppen, og læst adskillige tidligere indlæg.

Det gennemgående svar er:
- Man skal finde et virkelig godt tilbud før der er noget at spare.

Jeg sidder aktuelt og kigger på lidt forskellige let brugte BMW K1200R.
Det vil sige en cykel der nærmer sig 300KKr når der skal lidt af det sjove
med fra starten...
Der findes, så vidt jeg ved, ingen brugte til salg i DK. Og jeg har ikke
lyst til at betale prisen for en sprit-ny (~280KKr)

Derfor ser jeg hvad sådan en svend kan købes for "down under" (læs:
Tyskland).
Mellem 12K og 13K Euro ser ud til at være prisen.

Hvis man her bruger den almindeligt anerkendt "gang-med-3" eller "vil
svare til 1/3 af slutprisen" er der nada at komme efter her. Snarere
tværtimod! 12.500*7,55 * 3 ~ 280.000. Hvilket er tæt på nyprisen, men for
en brugt.

SKAT har (naturligvis) ingen eksempler på import af sådan en fætter.
Men søger man på http://modep.toldskat.dk/ på en BMW, 1200CCM med første
reg data i 2005 har de eksempler på f.eks. en R1200RT med første reg. i
starten af 2005, og 9.000 km på klokken. (Sammenlignelig i prisklasse med
K1200R eller K1200S)
Her har SKAT sat en afgiftspligtig værdi mellem 70 og 74.000, og en afgift
på 112 til 118.000 - totalt 181 til 192.000 kr. for en temelig ny BMW
tourer, med en ny-pris der herhjemme starter ved 274.000.

Ser man samtidig på brugt-priserne i Tyskland for en R1200GT ligger de på
ca. 13.500 Euro. Altså ca. 1.000 Euro mere end K1200R'n.

Kan jeg således lave følgende deduktion:

K1200R værdisat af SKAT til ca. 65.000 u.afgift
Afgift til SKAT på ca. 110.000 (estimat).
Min nye Kick-Ass Bimmer (med noget af de sjove): ~180.000 Kr

Besparelse (groft groft gæt): 50.000 måske 70.000 eller mere!!
Lyder for godt til at være sandt - ikk'?

Hvor regner jeg forkert?

Eller er der virkelig noget at komme efter når man henter de lidt dyrere
cykler?

Jeg beklager endnu en gang, for jeg ved at emnet er debateret tit og
meget. Men i alle de tidligere indlæg jeg har læst lyder det som om der er
meget lidt at komme efter. Og derfor forstår jeg ikke rigtig de tal jeg
her har fundet frem. Men jeg ved altså heller ikke hvor det går galt for
mig.
Jo - måske i mine tal fra SKAT,som jo er for en K1200R er det rene
gæt-værk.
Men - hvis jeg var interesseret i en R1200RT ved jeg nok hvor jeg skulle
hente den henne...!

Hilsen
Kim

Fra : MKS - 74

Dato : 23-04-06 16:57

On Sun, 23 Apr 2006 14:45:03 +0000 (UTC), kanSLETDETTE@wanadoo.dk
(Kim) wrote:

> [...]
>
>Besparelse (groft groft gæt): 50.000 måske 70.000 eller mere!!
>Lyder for godt til at være sandt - ikk'?

Du behøver jo i virkeligheden ikke regne særlig meget, hvad du derimod
skal forsøge at få en ide om er hvad SKAT kan tænkes at ansætte AV
(afgiftspligtig værdi) til og det er velsagtens der det går galt, for
man kan næppe slutte sig til den på den måde du gør (=65.000), der
således bliver meget andet end et håbefuldt gæt. Men hvis SKAT ikke
har nogle i deres system, bliver det vanskeligt uden at du har et
konkret eksemplar at forholde dig til.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-06 20:47

> [...]
> således bliver meget andet end et håbefuldt gæt. Men hvis SKAT ikke
> har nogle i deres system, bliver det vanskeligt uden at du har et

Yep - kontakt en tilfældig tysker og bed om en kopi (fax er fint) af deres
fahrzeugbrief. Skriv som det er at du skal bruge den til at får en
forhåndsbesked om den danske afgift (med en sang om de uhyrlige afgifter her
i landet og du nødigt vil brænde fingrene med at købe hans fine bmw).... Så
kan du få en en papir på hvad skat regner med at den afiftspligtige værdi
skal være. Når du skriver til skat så vedlæg dit resonement som du gjorde
her - de stakkels skattemedarbejdere har ikke mere ide om prisniveauet end
du selv har når der ikke er brugte tilsalg ....

Jeg har 2 gange fået kopier af interessante køretøjer uden problemer (og
begge gange endt med at købe i dk. Første gang en anden mc og anden gang
præcist den jeg forespurgte på)

/A

Fra : Hekto

Dato : 23-04-06 21:22

> Når du skriver til skat så vedlæg dit resonement som du gjorde her -
> de stakkels skattemedarbejdere har ikke mere ide om prisniveauet end
> du selv har når der ikke er brugte tilsalg ....

Hvilket dog ikke afholder dem fra kægt at gætte en afgift ... og
stædigt forsøge at fastholde en!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650