Olie-temperatur
Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 23-04-06 13:38

Jeg har lige monteret olietemperaturmåler til min RF'er. Sådan en der bruges
istedet for proppen til oliepåfyldningshullet.

Kørte så en tur. By/landevej lå den på 65 grader og på motorvej ~80 grader.
Jeg har så liget dækket 50% af min køler af, da måleren til vandet stort set
ikke gav udslag. Det har ændret temp. på olien til 80 grader ved by/landevej
og ~90 på motorvejen. Samtidig er temperaturen på vandet steget, men ikke
helt nok. Så jeg skal lige prøve at dække lidt mere af, eller afvente bedre
vejr.

Hvordan skal temperaturen helst være på olien?
Det er en 10W50 Procycle fra Louis.

Mvh Thomas
RF 600

Fra : Flyrider

Dato : 23-04-06 15:38

"Thomas B. Andersen" <t-buus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal temperaturen helst være på olien?
> Det er en 10W50 Procycle fra Louis.
>
> Mvh Thomas
> RF 600

Hvis du ikke har oliekøler monteret, ligger olietemperaturen 10-20 gr.
højere end vandtemperaturen ved fuld belastning. 100-120gr. er ikke unormalt
på motorvej en varm sommerdag i "pænt" tempo.
mvh
Palle

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-04-06 16:56

"Thomas B. Andersen" <t-buus@stofanet.dk> writes:

> Hvordan skal temperaturen helst være på olien?

Den optimale temperatur er vist omkring 80 grader. Der har olien sin
fulde smøreevne, men nedbrydes ikke voldsomt hurtigt. Ved højere
temperaturer smører olien også fint (indtil den bliver for varm), men
der nedbrydes den en del hurtigere.

Jeg regner min MC for godt gennemvarm når olien er omkring 80 grader.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N (til salg) | ......_[]-=*

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 23-04-06 18:47

Thomas B. Andersen wrote:
> [...]
> prøve at dække lidt mere af, eller afvente bedre vejr.
>

> Hvordan skal temperaturen helst være på olien?

En olie på 80 - 90 grader er perfekt...

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : ole

Dato : 23-04-06 20:45

"Peter Jakobsen" <this-email-is-not@valid.nu> skrev i en meddelelse

> En olie på 80 - 90 grader er perfekt...
>
> --
> M V H

det er med stor interesse jeg læser tråden!
jeg har en bmw r100rt fra 80 , den viser 110 idag på en tur fra odense til
mariager
er det helt galt?

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 21:51

ole skrev i meddelelsen <444bd959$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>det er med stor interesse jeg læser tråden!
>jeg har en bmw r100rt fra 80 , den viser 110 idag på en tur fra odense til
>mariager
>er det helt galt?

Det er en høj temperatur på en kølig dag, selv for en luftkølet motor. Mon
dit termometer viser rigtigt ? Kalibrer evt. i kogende vand....

mvh
Orla

Fra : ole

Dato : 23-04-06 22:13

meddelelse news:444be8d3$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>

> Det er en høj temperatur på en kølig dag, selv for en luftkølet motor. Mon
> dit termometer viser rigtigt ? Kalibrer evt. i kogende vand....

det vil jeg prøve imorgen
hilsen ole