Køb af yamaha DT175
Fra : AndersB

Dato : 21-04-06 09:57

Hej gruppe

... ups, jeg kom til at poste det her i dk.marked.motorcykel, men
indlæget var egentligt ment hertil

Jeg skal ud og se på en DT175 model 1995 der har kørt 20.000 km.
Motoren er nyrenoveret og der er nyt stempel. Den er med afgift og
plader og sælger vil have ca 4000 for den. Det lyder som en god pris i
mine øre, er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Det skal lige siges at det er første gang jeg er ude og købe MC, og
det jeg har brug for er en billig (både anskaffelse og drift) MC der
kan mest skal være sjov at køre på, samt transport en gang i
mellem..

Mvh
Anders B, Odense

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-04-06 17:34

> [...]
> plader og sælger vil have ca 4000 for den. Det lyder som en god pris i
> mine øre, er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

du skal tilfældigvis ikke kigge på den kl. 15 imorgen vel

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : KS

Dato : 21-04-06 19:53

[...]
----------------------

jeg har selv ejet sådan en knallert et par mdr for nogle år siden. Jeg vil
sige så meget som at det hurtigt kan blive dyrt at købe billigt....hvis du
forstår.
Forrør og lyddæmperen til sådan en fætter koster 3500 tror jeg det var ! ja
og de ruster hurtigere end du kan nå at blinke! Så vær meget opmærksom!

udover det så blev jeg også rigtig dygtig til at skifte stempelringe og få
boret cylinder op når det valgte at gå i stykker og flå hele cyl op...ik
sjovt...
udover det var der vibrationer op over begge ører. Men tilgengæld ingen
kræfter

Jeg var muligvis uheldig - meeen, jeg ville nappe en anden...

hvis du endelig vil have noget meget meget billigt, så spar op nogle mdr og
køb evt en yamaha ybr til scooterpris, med købelov og garanti.

/Ken
Hornet '04

Fra : AndersB

Dato : 21-04-06 20:18

Tak for responsen gutter!

Ja sådan en DT175 er jo i bund og grund bare en stor knallert, men man
kan sikkert godt få lidt sjov ud af den osse...

Ja prisen på et nyt forrør skræmte mig lidt, men ellers ser
reservedele ud til at være billige. Hvis man googler lidt kan man
finde en gut der har scannet den originale servicemanual og en test fra
1992 hvor DT175'eren kører en quarter-mile mod en 2CV .. hehe (2CV'en
tabte)

Her er linket: http://www.sk8r.dk/

Mvh
Anders B

Fra : KS

Dato : 21-04-06 20:31

"AndersB" <anders.bogild@gmail.com> skrev i en meddelelse
Tak for responsen gutter!

Ja sådan en DT175 er jo i bund og grund bare en stor knallert, men man
kan sikkert godt få lidt sjov ud af den osse...

Helt sikkert er der sjov i den og ræse noget grus og skov.....men regn
stærkt med motorrep og ny udst delvis eller komplet! Og som du selv har set
er det lige noget der fordobler din pris...du nævnte selv billig drift....og
det går ikke langt på literen og kører med alt for høje omdr til at det er
behageligt at holde den lige over 80 - hvis du ellers kan fokusere på den
dansene nål...ej jeg stopper nu - du har fået mit råd...

:))

/Ken
Hornet '04

Fra : Michal

Dato : 01-05-06 18:58

On Fri, 21 Apr 2006 21:30:43 +0200, KS wrote:
> du nævnte selv billig drift....og det går ikke langt på literen og

Hov hov, jeg kører da på en DT175 som kører vel over 20 km/l... Det
dyreste til den er olieforbruget ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Ken Sørensen

Dato : 01-05-06 23:08

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse

> Hov hov, jeg kører da på en DT175 som kører vel over 20 km/l... Det
> dyreste til den er olieforbruget ;)

ok - jamen jeg kørte ikke mere end 14.5 som er det højeste. Jeg kan jo kun
tale ud af egen erfaring - og jeg var langt fra tilfreds. men vi er jo
forskellige....

Ken
Hornet '04

Fra : Dr.Enduro

Dato : 02-05-06 07:55

Michal wrote:

> Hov hov, jeg kører da på en DT175 som kører vel over 20 km/l... Det
> dyreste til den er olieforbruget ;)

Hehe, på tanken hedder det så at tjekke benzinen og fylde olie på...

--

Hilsen Jan

Fra : Michal

Dato : 02-05-06 15:05

On Tue, 02 May 2006 08:55:26 +0200, Dr.Enduro wrote:
> Hehe, på tanken hedder det så at tjekke benzinen og fylde olie på...

Det er tæt på. Der skal i hvert fald kontrolleres olie ved
benzinpåfyldning, og der er ikke meget galt at den sluger en liter pr.
3-500 km. Gider ikke tælle det for så tror jeg jeg bliver deprimeret ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 02-05-06 18:12

Michal wrote:

> Det er tæt på. Der skal i hvert fald kontrolleres olie ved
> benzinpåfyldning, og der er ikke meget galt at den sluger en liter pr.
> 3-500 km. Gider ikke tælle det for så tror jeg jeg bliver deprimeret ;)

Lyder det ikke som slidte stempelringe?

--

Hilsen Jan

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-06 20:23

Dr.Enduro skrev i meddelelsen
<445792f0$0$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Lyder det ikke som slidte stempelringe?

Næe, det er uden betydning for olieforbruget på en totakter. Men 175'eren
har en oliepumpe der mixer olie i benzinen, og den er til dels reguleret af
gashåndtagets stilling, så til Michal, SKIFT DOG GEAR. Det er simpelthen
et tegn på tung gashånd, og sejgtrækkeri i for højt gear.

mvh
Orla

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 07:56

On Tue, 2 May 2006 21:23:00 +0200, Orla wrote:
> [...]
> dels reguleret af gashåndtagets stilling, så til Michal, SKIFT DOG
> GEAR. Det er simpelthen et tegn på tung gashånd, og sejgtrækkeri i

Hmm... mener du at jeg skal køre højere omdrejninger?

Jeg må hellere se at få kigget på den udstødning, garanteret den som
holder mig fra at komme over 6k rpm og 85 km/t :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 16:30

Michal skrev:

> Hmm... mener du at jeg skal køre højere omdrejninger?

Højere omdrejninger og deraf følgende mindre gas, er definitionen!

Frem for alt skal du gribe dig selv i barmen og undgå de tunge unyttige
gasgivninger som alligevel kun giver en dybere motorlyd fra
luftfilterkassen og bruge gearkassen meget mere når du skal accelerere i
enhver situation :-|

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 17:53

On Wed, 03 May 2006 17:30:15 +0200, Armand wrote:
> Højere omdrejninger og deraf følgende mindre gas, er definitionen!

Ok, så er det derfor den ikke længere går 25 km/l...

> [...]
> gasgivninger som alligevel kun giver en dybere motorlyd fra
> luftfilterkassen og bruge gearkassen meget mere når du skal accelerere i

Plejer jeg bestemt også at gøre... Min bil-kørelærer plejede at kalde
mig et eller andet ræcer-kører-navn... pga min kobling+gear brug :)

Sjovt nok er det vist noget med at dieselmotorer helst skal holdes under
et vist antal omdrejninger for at spare brændstof? Hvordan hænger det
lige sammen? Ved godt det er to rimeligt forskellige motortyper, men
alligevel...

Og hvordan er det så med 4-taktere?

Uanset hvad skal jeg se at få fjernet den pludselige ufrivillige
drosling ved 6k rpm :|

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 17:58

Michal skrev:

> Uanset hvad skal jeg se at få fjernet den pludselige ufrivillige
> drosling ved 6k rpm :|

Kunne godt tyde på at en manuel afrensning af udstødningen (udbrænding
med gasflamme eller kautisk soda natten over) ville gavne dén del :-/

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 20:55

On Wed, 03 May 2006 18:58:09 +0200, Armand wrote:

> Kunne godt tyde på at en manuel afrensning af udstødningen (udbrænding
> med gasflamme

Hmm, jeg har hørt noget med at man også kan hælde noget brændbart i og
antænde det? (ikke eksplosivt, blot fwoof-brændbart).

Hvordan afrenser man med gasflamme?

> eller kautisk soda natten over) ville gavne dén del :-/

Hehe, bare rolig. Har læst de par tråde om kaustisk soda, der har jo
været et par stykker oppe inden for rimelig kort tid ;)

Bare sjovt da fordelen er næsten splinterny, hvorimod bagdelen ikke
brokkede sig før skiftet af fordelen...

Kan det tænkes at mens udstødningsgasser er feset ud af hullet foran er
bagdelen sodet til, hvorved jeg ikke har lagt mærke til noget, og nu
hvor udstødningsgassen går den rigtige vej mærkes det mere væsentligt?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 21:25

Michal skrev:

> Hmm, jeg har hørt noget med at man også kan hælde noget brændbart i og
> antænde det? (ikke eksplosivt, blot fwoof-brændbart).
>
> Hvordan afrenser man med gasflamme?

Igennem røret samt udvendigt på rør og potte!
Glødebålet sent skt.Hans aften er også ideelt, for du får næppe lov til
at bruge Webergrill'en til dét

> Kan det tænkes at mens udstødningsgasser er feset ud af hullet foran er
> bagdelen sodet til, hvorved jeg ikke har lagt mærke til noget, og nu
> hvor udstødningsgassen går den rigtige vej mærkes det mere væsentligt?

Kan også tænkes at den med det nye rør trækker mere homogent, så du ikke
mærker at den hár fuld effekt (off-road totaggere er ikke højt drejende
motorer "RR-alike"), hvor den førhen var sløvere i bunden p.g.a.
tæringen, men alligevel formåede at få tingene til at hænge sammen ved
6.000rpm's resonnans og derfor trak pludseligt og "voldsomt" :-/

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 21:42

On Wed, 03 May 2006 22:24:46 +0200, Armand wrote:

> Igennem røret samt udvendigt på rør og potte!
> Glødebålet sent skt.Hans aften er også ideelt, for du får næppe lov til
> at bruge Webergrill'en til dét

Mig bekendt er der hverken gasflamme i en kugleweber eller i et
glødebål...

> [...]
> tæringen, men alligevel formåede at få tingene til at hænge sammen ved
> 6.000rpm's resonnans og derfor trak pludseligt og "voldsomt" :-/

Faktisk ikke...

Tidligere kunne den gå op på noget nær 7.5k rpm (afair). Dermed også en
max fart på 90-95 i timen i højeste gear.

Nu vil den ikke op over 6k rpm og ca. 75 i timen (medmindre jeg kører
ned af bakke og med medvind naturligvis).

Jeg mener ikke at kunne mærke nogen forskel på optræk i det lave område,
3.5k rpm til 4.5k rpm, omend den dirrer lidt mindre dernede :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 22:11

Michal skrev:

> Mig bekendt er der hverken gasflamme i en kugleweber eller i et
> glødebål...

Gas-islettet var alene ud fra tilgængelighed. Det er varme der skal til
for at udbrænde løbesoden til løs aske og dét kan man jo opnå v.h.a.
mere eller mindre radikale metoder

> [...]
> Jeg mener ikke at kunne mærke nogen forskel på optræk i det lave område,
> 3.5k rpm til 4.5k rpm, omend den dirrer lidt mindre dernede :)

OK!
Potten er tilstoppet og da forrøret tærede igennem har den kunnet komme
af med luften dén vej, hvilket den ikke kan med det friske forrør :-/

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:25

On Wed, 03 May 2006 23:11:13 +0200, Armand wrote:
> Gas-islettet var alene ud fra tilgængelighed. Det er varme der skal til
> for at udbrænde løbesoden til løs aske og dét kan man jo opnå v.h.a.
> mere eller mindre radikale metoder

Ah... på den måde :)

> Potten er tilstoppet og da forrøret tærede igennem har den kunnet komme
> af med luften dén vej, hvilket den ikke kan med det friske forrør :-/

Var også det jeg teoriserede om til at starte med, skulle blot tage mig
sammen (og fik pludselig en omprioritering pga. kickstarter).

Tak for teoriseret bekræftning :) Jeg undersøger sagen nærmere enten
mens jeg venter på kickstarter eller just derefter :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 04-05-06 02:29

Michal wrote:

> Tak for teoriseret bekræftning :) Jeg undersøger sagen nærmere enten
> mens jeg venter på kickstarter eller just derefter :)

Nu har du vel set efter, om forrøret er plomberet?

Hvis du køber et nyt orginalt forrør, sidder der en indsnævring ind mod
cylinderen. Det er bare at fjerne to svejseklatter, så er røret med den
mindre diameter til at trække ud, og maskinen kører med fuld kraft igen.

--
Jens Rafaelsen
ZX6R, DT125R, DT175

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 20:35

Michal skrev i meddelelsen
<4458e004$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Og hvordan er det så med 4-taktere?

Hver motor sin karakteristik, det kan ikke siges generelt. VTR-F afregner
kontant ved kørsel i høje gear under 4.000 omdrejninger/min. med et højere
benzinforbrug. Og egentlig skal man blot holde øje med gashåndtagets
stilling, ved den marchhastighed at man vil holde.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 21:16

Michal skrev:

> Sjovt nok er det vist noget med at dieselmotorer helst skal holdes under
> et vist antal omdrejninger for at spare brændstof? Hvordan hænger det
> lige sammen?
> Og hvordan er det så med 4-taktere?

For alle motorer gælder det at tung gasstilling bruger mere bensin end
let gasstilling, samt at flere omdrejninger bruger mere bensin!
- For totakteren gælder det generelt at tung gas ved bundomdrejninger
alligevel er nytteløst og derfor blot bruger masser af bensin til ingen
nytte - Og så er der lige det med det samtidige mer-forbrug af olie der
blot ender i udstødningen!
- Dieselmotoren udmærker sig ved ikke at behøve de høje omdrejninger, og
faktisk trækker så godt fra kælderen at man kan slæbe den afsted med få
omdrejninger uden væsentlig gasgivning - Altså en Win-Win situation!

--
Armand.
(1.4 HDi der skiftes ved 1700rpm og med let speederfod - 19km/l til

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 21:59

On Wed, 03 May 2006 22:16:13 +0200, Armand wrote:
> [...]
> alligevel er nytteløst og derfor blot bruger masser af bensin til ingen
> nytte - Og så er der lige det med det samtidige mer-forbrug af olie der

Hmm, så med marchfart burde man holde sig på omdrejninger netop der hvor
der var den effekt man har behov for og ikke højere, samtidig med at man
næsten ikke giver gas.

Og skal man accelerere gør man det langsomt og fra de omdrejnger hvor
der er nok effekt.

Egentligt det man ville betegne som "almindelig fornuftig kørsel"...

> - Dieselmotoren udmærker sig ved ikke at behøve de høje omdrejninger, og
> faktisk trækker så godt fra kælderen at man kan slæbe den afsted med få
> omdrejninger uden væsentlig gasgivning - Altså en Win-Win situation!

Ja... tilgengæld er der en liidt højere afgift :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 22:23

Michal skrev:

> Hmm, så med marchfart burde man holde sig på omdrejninger netop der hvor
> der var den effekt man har behov for og ikke højere, samtidig med at man
> næsten ikke giver gas.

JEG ville definere det som:
Ideelle gearing er den der holder omdrejningerne nede ved march-fart -
Uden at man tvinges til uhensigtsmæssig mer-gas!
Man kan godt komme til at øge gearingen i "overdrive-stil", til et punkt
hvor man i praksis "kører op af bakke" altid og dét er jo ikke
hensigtsmæssigt!

> Og skal man accelerere gør man det langsomt og fra de omdrejnger hvor
> der er nok effekt.

Jup!
Og på en totagger er det ofte lidt højere oppe end for almen-billedet af
firetaktere.

> Egentligt det man ville betegne som "almindelig fornuftig kørsel"...

"Halvfriskt"?

> Ja... tilgengæld er der en liidt højere afgift :(

Nix!
Ikke efter de grønne afgifters indførelse omkring '96-'97!
Min 206HDi 1,4 koster det samme at forsikre som min tidligere 405 1,9i,
og er mere end en plovmand billigere om året i grøn/vægt -afgift!
Og til overflod koster den i praksis kun det halve pr. km i brændstof
(=endnu ikke været over 50ø/km med HDi'eren)!
Altså endnu en Win-Win situation

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:43

On Wed, 03 May 2006 23:22:55 +0200, Armand wrote:

> "Halvfriskt"?

Nej, almindelig fornuftig kørsel. Det er jo ikke en dieselbil ;)

> Ikke efter de grønne afgifters indførelse omkring '96-'97!
> Min 206HDi 1,4 koster det samme at forsikre som min tidligere 405 1,9i,
> og er mere end en plovmand billigere om året i grøn/vægt -afgift!

Er grønafgiften på en 206HDi ikke ~2000 kr, hvorimod benzinerudgaven ca.
er ~500 kr?

> Og til overflod koster den i praksis kun det halve pr. km i brændstof

Iflg. salgsbladene på peugeots hjemmeside kører benzinerne næææsten også
så langt som dieselerne...

Og jeg mindes da ikke at diesel er så meget billigere :)

> (=endnu ikke været over 50ø/km med HDi'eren)!
> Altså endnu en Win-Win situation

Bestemt. Hvis jeg skal ha' bil har jeg også overvejet noget i den
stil...

Overvejer dog kraftigt et billigmærke/brugt en så jeg også kan få en mc
til :) Ville være fedt med en reservemc i tilfælde af at den primære er
'på skadestuen'.

Bilen skal trodsalt kun bruges til storindkøb, geocaching og
vinterkørsel.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 23:40

Michal skrev:

> Nej, almindelig fornuftig kørsel. Det er jo ikke en dieselbil ;)

> Er grønafgiften på en 206HDi ikke ~2000 kr, hvorimod benzinerudgaven ca.
> er ~500 kr?

Jo!
Men vi ser tingene i hvert sit perspektiv.

Tidligere var vægtafgiften på dieselbiler så høj at man skulle køre
50-80.000km før den billigere dieselolie balancerede regnskabet. Sådan
er det langtfra nu!
Jeg droppede den bensinslugende 1,9i til fordel for en økonomisk
dieselbil der tillige var billigere i årlig afgift (grøn- hhv. vægt-)

Jeg kører ca. 20.000km årligt til p.t. mindre end 50Ø/km => mindre end
10.000kr i brændstofforbrug, og tror egentlig ikke at en 75hestes
bensinbil er så billig i grøn afgift at det kan kompensere for ringere
økonomi og højeren brændstofpris :-/

Jeg bladrede lige forbi på:
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk
For at verificere:

Først og fremmest er den mindste Peugeot 206 bensin (á 1,4) hele 60kr
dyrere i grøn afgift
Udregnet efter EU-forbrugsnormen angives 1,4Hdi til under 7.500,- i
årlig brændstofudgift ved 20.000km, hvor 1,4 bensin'eren koster mere end
12.000,- ved samme distance!

Faktisk er det kun de mindste bensinmotorer á 1,0 og derunder der
klemmer sig ned i afgiftsklasse der er billigere end 1,4HDi, og selv
blandt dem er det fåtallet der klemmer "EU-økonomien" under 9.000,-
årligt v. 20.000km

Nå. Det er en mc-gruppe så slut med det bilsnak og navlepilleri og
tilbage til subj :-|

--
Armand.

Fra : AndersB

Dato : 21-04-06 21:19

.....og
[...]
-----------------------------

Hehe... jep, det er noteret

God weekend!!

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 23-04-06 15:13

Hej Anders

Jeg købte selv en Dt175 sidste sommer. Ellers har jeg en gammel Honda Cb500
Four, som jeg har haft i nogle år. Men Dt´en er et godt supplement til den
gamle. >Jeg nænner jo ikke at slæbe Hondaen ud i regnvejr. Men efterhånden
tager jeg lige så ofte Yamahaen til en lille aftentur. Det kunne jo være at
man mødte en lille markvej, en brakmark, en grusgrav eller det millitære
øvelsesterræn..... Kort sagt er den faktisk meget sjov at køre på. Så er der
nok mange der vil sige at det jo ikke er en rigtig off-roader og at en
Yamaha xt950 til 148.000 er meget bedre. Men for fanden - jeg gav 4.500,-
for min. Det er samme pris som en gammel Puch Maxi, så jeg synes også at jeg
har fået meget for pengene.

PS jeg har fået scannet en reparationshåndbog til en årgang 1992 som kan
hentes på www.sk8r.dk . Serveren er ikke så hurtig, så hav lidt tålmodighed.

PPS LC racing i Rønnede er lidt billigere med en udstødning end
Yamaha-forhandlere

Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972 - når jeg kører med stil
Yamaha DT175 1992 - når jeg kører for sjov
Renault Modus 1.5 DCi - når jeg kører længst på literen

Fra : AndersB

Dato : 02-05-06 10:38

[...]
-------------------

Bare af nysgerrighed, hvordan kørte du den? levede den det hårde
offroad liv? eller var det solskindsture om søndagen ?

Nu da jeg har den er jeg jo også blevet en smule eventyrlysten, tror i
at den han holde til nogle ture rundt i danmark? Motoren har det godt
så vidt jeg kan se, den springer i gang i 2. eller 3. hug og det
føles som om at der er god kompression... Jeg er klar over at man nok
ikke kan stille de store krav til en 10 år gammel 175ccm luftkølet,
men hvis jeg kører lidt fornuftigt uden at give fuld gas, burde den
så ikke kunne klare at køre en hel tank i streg ?

Skal man i øvrigt bruge en speciel 2 takts gear olie? (ikke den til
benzinen) Eller kan jeg bare vælge en god alm. motorolie (10W-30)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-05-06 13:02

"AndersB" <anders.bogild@gmail.com> writes:

> Nu da jeg har den er jeg jo også blevet en smule eventyrlysten, tror i
> at den han holde til nogle ture rundt i danmark?

Jo, hvorfor dog ikke det? Jeg er sikker paa at den kan koere mindst
lige saa langt som du gider om dagen :)

> men hvis jeg kører lidt fornuftigt uden at give fuld gas, burde den
> så ikke kunne klare at køre en hel tank i streg ?

Det er bare at fylde op og saa afsted!

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.