Startmotor og generator..?
Fra : peter

Dato : 19-04-06 18:40

hej

Som nogen måske ved, havde jeg drænet mit batteri.. det medførte at jeg
sjovt nok ikke kunne starte motorcyklen. derfor har jeg dags dato købt en
lader.. Denne lader stod i 2½ time og ladede med hvad jeg målte til hhv.
0.95 og 0.85A (det er ikke en ret kraftig lader, skal jeg lige sige, så
tallene passer godt nok, også jævnfør manualen osv.). Jeg fik den så startet
efter de 2½ time uden problemer, og gik ind for at tage tøj osv. på.. Da jeg
så kommer ud igen, er den gået i stå... Det giver anledning til en række
spørgsmål:

a) Hvor meget strøm sluger en startmotor på en typisk MC? Jeg kan forestille
mig at det er en hel del.
b) Hvor meget strøm genererer en generator på en typisk MC?
c) Efter mine beregninger, havde jeg ladet batteriet op til ca. 20%. Kan det
passe, at MC'en i stilstand ikke kan vedligeholde sig selv, med generatoren
alene?

Fra : Hekto

Dato : 19-04-06 19:46

> [...]
> c) Efter mine beregninger, havde jeg ladet batteriet op til ca. 20%.
> Kan det passe, at MC'en i stilstand ikke kan vedligeholde sig selv,

1) hvorfor købte du ikke et nyt batteri?
2) Du skal lade noget der ligner et døgns tid for at få den helt på
mærkerne - hvis ellers den dur!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : peter

Dato : 19-04-06 20:41

> 1) hvorfor købte du ikke et nyt batteri?
> 2) Du skal lade noget der ligner et døgns tid for at få den helt på
> mærkerne - hvis ellers den dur!

Hvorfor skulle det ikke virke? Og manualen anbefaler regelmæssig ladning, så
det gør jeg..

-peter

Fra : Molnit

Dato : 19-04-06 20:55

peter skrev:

> Hvorfor skulle det ikke virke? Og manualen anbefaler regelmæssig ladning, så
> det gør jeg..

   Hvis det kræver regelmæssig ladning i køre sæsonen, så er endten
batteriet dårligt, eller ladesystemet defect. regelmæssig ladning er for
stilstandsperioderne.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-04-06 20:57

On Wed, 19 Apr 2006 21:41:12 +0200, "peter" <pingo_FJERN_@hule.net>
wrote:

Hej Peter.

>Hvorfor skulle det ikke virke? Og manualen anbefaler regelmæssig ladning, så
>det gør jeg..

Hvis du lader på et batteri der er fladt i 2½ time med 0.9 A har du
nok fyldt noget der ligner 1,5 Ah på batteriet.
Starteren trækker kortvarigt 100 Amp og så ca. 40-50 Amp til MC'en
starter.
Derefter er det batteri næsten fladt.
En MC i tomgang lader ikke.
Den skal over 2000 rpm før der sker noget.
Dit tændsystem bruger ca. 4 Amp så det aflader resterne i batteriet
der ikke bliver ladet, og så stopper motoren

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : paahlman

Dato : 19-04-06 19:50

hmm, jf a) vil jeg ikke mene det er nok at lade din mc stå i tomgang
for at lade vha generatoren, den skal typisk have lidt flere
omdrejninger for at lade batteriet op.
b) ingen anelse se evt. din manual.
c) ja, jf mit svar i a)

Men grunden til at jeg skriver er at det lyder som om din ensretter
kunne være problemet. hvis den ikke virker er det jo ligemeget hvor
meget du lader hvad enten du bruger generator eller billader.

/jacob

Fra : Egon Rosendal

Dato : 19-04-06 20:43

a) Starteren sluger en hel del strøm. Jeg ved ikke hvor meget. Det er lidt
afhængig af, hvilken mc det er.
b) Generatoren genererer ca. 14,5 volt
c) Hvis du har ladet strøm nok på til at kunne starte, er det bare at køre
en tur på nogle kilometer, så lader generatoren batteriet op.

Mvh.
Egon Rosendal

Fra : KT

Dato : 19-04-06 21:19

snip
> c) Hvis du har ladet strøm nok på til at kunne starte, er det bare at køre
> en tur på nogle kilometer, så lader generatoren batteriet op.
>
> Mvh.
> Egon Rosendal

Jeg mener ikke at en motorcykels ladesystem er beregnet til at lade et helt
fladt batteri op.
Det kan overbelaste ladesystemet og dermed brænde det af.

At det går godt på nogle (de fleste?) cykler er så en anden sag.

Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.

Mvh Kim

Fra : Hekto

Dato : 19-04-06 21:42

> Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.

Hvis det kan levere 300 Watt (ikke ualmindeligt) svarer det til 20-25
Ampére. Det skulle vist række til en opladning!

Grunden til at de står af, er irrede stik, dårlige stelforbindelser og
manglende køling.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 22:16

KT skrev i meddelelsen <44469b1b$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>...

>Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl ! For lille belastning er det største problem for
ladereguleringen.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 19:36

peter skrev i meddelelsen
> [...]
>hej
>a) Hvor meget strøm sluger en startmotor på en typisk MC? Jeg kan

Meget, men det er ikke dit problem :-|

>b) Hvor meget strøm genererer en generator på en typisk MC?

Under normal drift mere end rigeligt til at vedligeholde akkumulatoren

> [...]
det
>passe, at MC'en i stilstand ikke kan vedligeholde sig selv, med generatoren

I tomgang kan de færreste mc'er vedligeholde endsige forsyne sig selv, men
Du kan nok roligt kigge dig om efter en ny akkumulator. :-|

Men først lader Du akkumulatoren helt op, starter motoren, og tjekker
ladespænding ved ca. 3-4000 omdrejninger/min. Spændingen skal være ca. 14
volt.

mvh
Orla

Fra : Hekto