|
| Klassiske touring maskiner? Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 18-04-06 21:33 |
|
Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt
set nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller,
som man kan læse om osv.
Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
Andre bud på klassiske touring maskiner?
| |
Ukendt (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-04-06 22:03 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>Andre bud på klassiske touring maskiner?
æ øllehunner ! (Yamaha XS1100)
mvh
Orla
| |
John Senius-Jørgense~ (18-04-2006)
| Kommentar Fra : John Senius-Jørgense~ |
Dato : 18-04-06 22:17 |
|
Hej Lasse
Klassisk er ikke let at definere, men én af mine drømme-bikes er :
HONDA ST1300A Pan-European
http://www.kok-mc.dk/
Ellers er der Honda Goldwing
| |
Lasse Nygaard (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 18-04-06 22:37 |
|
John Senius-Jørgensen skrev:
> Hej Lasse
> Klassisk er ikke let at definere, men én af mine drømme-bikes er :
> HONDA ST1300A Pan-European
>
> http://www.kok-mc.dk/
>
>
> Ellers er der Honda Goldwing
>
>
Klassisk i mit hoved er før 80, eller deromkring
| |
Aragorn Elessar (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 18-04-06 23:27 |
|
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> wrote in message
news:44455bf5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> John Senius-Jørgensen skrev:
> > Hej Lasse
> > Klassisk er ikke let at definere, men én af mine drømme-bikes er :
> > HONDA ST1300A Pan-European
> >
> > http://www.kok-mc.dk/
> >
> >
> > Ellers er der Honda Goldwing
> >
> >
> Klassisk i mit hoved er før 80, eller deromkring
BMW R100 RT (1978-84)
BMW R80/7 (1977-84)
Kan dog anbefale at gå op til 1986 efter en K100LT, eller en K75'er fra
1985.
Skal du have noget større inden for BMW, skal du have fat i nyere maskiner.
(Efter 1990).
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Lasse Nygaard (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 19-04-06 14:47 |
|
Aragorn Elessar skrev:
> "Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> wrote in message
> news:44455bf5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>> John Senius-Jørgensen skrev:
>>> Hej Lasse
>>> Klassisk er ikke let at definere, men én af mine drømme-bikes er :
>>> HONDA ST1300A Pan-European
>>>
>>> http://www.kok-mc.dk/
>>>
>>>
>>> Ellers er der Honda Goldwing
>>>
>>>
>> Klassisk i mit hoved er før 80, eller deromkring
>
> BMW R100 RT (1978-84)
> BMW R80/7 (1977-84)
> Kan dog anbefale at gå op til 1986 efter en K100LT, eller en K75'er fra
> 1985.
> Skal du have noget større inden for BMW, skal du have fat i nyere maskiner.
> (Efter 1990).
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK
>
Ved du forresten hvad forskellen på RS'eren og LT'eren er?
| |
Aragorn Elessar (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 20-04-06 22:37 |
|
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> wrote in message
news:44463f5d$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
-klip-
> >
> Ved du forresten hvad forskellen på RS'eren og LT'eren er?
Jeps, K100 RS er lavere gearet, kørestillingen er mere sportspræget, og
kåben er mindre end på en LT-model.
Derudover er de to modeller stort set ens.
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Glavind (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Glavind |
Dato : 18-04-06 23:58 |
|
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:44455bf5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> John Senius-Jørgensen skrev:
>> Hej Lasse
>> Klassisk er ikke let at definere, men én af mine drømme-bikes er :
>> HONDA ST1300A Pan-European
>>
>> http://www.kok-mc.dk/
>>
>>
>> Ellers er der Honda Goldwing
>>
>>
> Klassisk i mit hoved er før 80, eller deromkring
I.flg. Nordisk Veteran Forsikring kan man få sin mc klassisk-forsikret når
den er 25år - 35 år. Fra 35 år er det en veteranforsikring.
mvh Glavind.
BSA Lightning
Suzuki GT500
Suzuki GS450L
| |
p.jarnbak (18-04-2006)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 18-04-06 23:33 |
|
Kawa Z1300,BMW R100RS/RT,Honda CX500.
Palle.
| |
Henrik Aarfeldt (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 18-04-06 23:44 |
|
Lasse Nygaard wrote:
> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt
> set nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller,
> som man kan læse om osv.
>
> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
>
> Andre bud på klassiske touring maskiner?
Jeg husker selvfølgelig GL'erne du nævner, de fleste BMW'ere var
touring-præget, Yamaha TR1, Honda CBX SuperSport.
Windjammer/Pichler sad der gerne på, hvis man var seriøs :)
--
Mvh Henrik.
| |
Edvard Korsbæk (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 19-04-06 04:49 |
|
Moto Guzzi California, T5, Convert ikke at forglemme.
Jeg mener stadig, at den bedste touring maskine jeg har haft er en BMW R
90S, hurtig, komfortabel og med gode tasker.
Suziki 750 'Vandbøffel'
Edvard Korsbæk
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt set
> nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller, som
> man kan læse om osv.
>
> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
>
> Andre bud på klassiske touring maskiner?
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 19-04-06 06:11 |
|
> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt set
> nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller, som
> man kan læse om osv.
>
> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
FJ 1100. Kom i 1984. Er totalt fed
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Torben Scheel (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-04-06 13:19 |
|
Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt set
>> nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller, som
>> man kan læse om osv.
>>
>> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
> FJ 1100. Kom i 1984. Er totalt fed
Hear! Hear! (de første kom i '83 på nogen markeder AFAIK)
--
vh
Torben - FJ1100
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 19-04-06 16:17 |
|
>> FJ 1100. Kom i 1984. Er totalt fed
>
> Hear! Hear! (de første kom i '83 på nogen markeder AFAIK)
Ja ja. Torben. Toalt fed i rød/hvid forstås
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Jansen (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Jansen |
Dato : 19-04-06 08:13 |
|
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk
> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt
> set nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle
> modeller, som man kan læse om osv.
>
> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
>
> Andre bud på klassiske touring maskiner?
Prøv at se på denne side, der er sikkert nok til flere timers underholdning
http://www.realclassic.co.uk/index.html
--
Hilsen
Ole Jansen
BMW K 100 RT
www.dfmc.dk/Ole_Jansen
| |
Jacob (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 19-04-06 14:04 |
|
Lasse Nygaard skrev:
>
> Andre bud på klassiske touring maskiner?
Hej Lasse,
Yamaha XJ 900 er jo med kardan og de findes fra 1983.
1983 er vel før nutidige og efter deciderede klassikere.
VH Jacob
| |
Ukendt (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-04-06 17:15 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt
>set nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller,
>som man kan læse om osv.
>
>Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
Og ikke at forglemme, den trecylindrede 1200 cm³ Laverda
mvh
Orla
| |
Lasse Nygaard (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 19-04-06 21:14 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
> <44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Min interesse for klassiske maskiner er stor, men jeg har ikke rigtigt
>> set nogle touring maskiner, og vil egentlig gerne kende nogle modeller,
>> som man kan læse om osv.
>>
>> Indtil videre kender jeg kun Honda GL'eren fra 70'erne :)
>
>
> Og ikke at forglemme, den trecylindrede 1200 cm³ Laverda
>
> mvh
> Orla
>
>
Jeg takker for alle svarene :)
BMW er jeg faldet lidt for, også efter jeg prøvede en R80GS med sidevogn på.
Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om
den lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
længere strækninger, hvad siger i til den?
| |
"J.C. Kløve" (19-04-2006)
| Kommentar Fra : "J.C. Kløve" |
Dato : 19-04-06 22:11 |
|
Lasse Nygaard skrev:
> Orla Pedersen skrev:
>> Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
>> <44454d0e$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
> Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om
> den lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
> længere strækninger, hvad siger i til den?
Hvis ellers den er i orden (vel vedligeholdt - og serviceret) skulle det
vel ikke være et problem IMO
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Ukendt (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-04-06 22:11 |
|
Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<444699f6$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...
>Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om
>den lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
>længere strækninger, hvad siger i til den?
Ingen problem, men hvem gider køre autobahn over længere stræk
mvh
Orla
| |
Edvard Korsbæk (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 20-04-06 07:14 |
|
> Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om den
> lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
> længere strækninger, hvad siger i til den?
[SNIP]
Det kommer i den grad an på hvad du mener med 'Følge med'.
Hvis du vil køre fra en turistbus, tvivler jeg på at der eksisterer en MC
der kan det.
800 km pr. stop, 2 chauffører og en konstant hastighed på 100 kmt.
Og jeg ved godt, at der så kommer en zillion mennesker, der fortæller om
engang de kørte til München på 8 timer eller noget andet lige så troværdigt.
Jeg har kørt fra en hel touring klub (Jeg røber ikke hvem fra Vejle det
var!) på en MZ ETS 250 fra 1973 på strækningen Vejle/Villa Lövenherz.
Jeg kørte 100 - 110 kmt, og holdt en pause på 10 minutter for at hælde
benzin og olie på (Det var jo en MZ)
De andre var som jeg husker det 9 cyckler, og de skulle lige have en smøg og
en mokka, og så var der en chopper med 8½ liter benzintank eller noget andet
uanvendeligt.
Jeg var på Villaen 2½ time før resten...
På den anden side er jeg blevet kørt uhjælpeligt bagud hjem fra Ribe med 50
HK på min Silverwing. Der er 30 km, og de andre kørte som t......
En CB 500 er en udmærket og for sin tid meget driftsikker MC, som
selvfølgeligt kan følge med autobahn hastighederne.
Med venlig hilsen
Edvard Korsbæk
PS : Jeg har da glemt hele CX/GL serien (Gyllepumperne) i serien af
klassiske tour cycler
| |
Lasse Nygaard (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 20-04-06 12:18 |
|
Edvard Korsbæk skrev:
>> Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om den
>> lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
>> længere strækninger, hvad siger i til den?
> [SNIP]
>
> Det kommer i den grad an på hvad du mener med 'Følge med'.
> Hvis du vil køre fra en turistbus, tvivler jeg på at der eksisterer en MC
> der kan det.
> 800 km pr. stop, 2 chauffører og en konstant hastighed på 100 kmt.
> Og jeg ved godt, at der så kommer en zillion mennesker, der fortæller om
> engang de kørte til München på 8 timer eller noget andet lige så troværdigt.
> Jeg har kørt fra en hel touring klub (Jeg røber ikke hvem fra Vejle det
> var!) på en MZ ETS 250 fra 1973 på strækningen Vejle/Villa Lövenherz.
> Jeg kørte 100 - 110 kmt, og holdt en pause på 10 minutter for at hælde
> benzin og olie på (Det var jo en MZ)
> De andre var som jeg husker det 9 cyckler, og de skulle lige have en smøg og
> en mokka, og så var der en chopper med 8½ liter benzintank eller noget andet
> uanvendeligt.
> Jeg var på Villaen 2½ time før resten...
> På den anden side er jeg blevet kørt uhjælpeligt bagud hjem fra Ribe med 50
> HK på min Silverwing. Der er 30 km, og de andre kørte som t......
> En CB 500 er en udmærket og for sin tid meget driftsikker MC, som
> selvfølgeligt kan følge med autobahn hastighederne.
>
> Med venlig hilsen
>
> Edvard Korsbæk
>
> PS : Jeg har da glemt hele CX/GL serien (Gyllepumperne) i serien af
> klassiske tour cycler
>
>
Følge med traffikken når jeg er på vejen, intet andet :=
Ville en CX'er kunne gøre det bedre end en CB'er? De er trodsalt billige
| |
Edvard Korsbæk (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 20-04-06 16:36 |
|
Det er nemmere at finde en CX'er i prima stand end en CB 500 - Der er langt
flere af dem, og vandkøling mm. gør dem mere holdbare.
Så er der jo kardan trækket - det er absolut en dejlig ting at have på en
tour cykel.
Nogle (Deriblandt mig selv efterhånden) mener at 500'eren er bedre end
650'eren. Vibrerer langt mindre, har et nogenlunde fornuftigt benzinforbrug
(650'eren er TØRSTIG) og jeg har læst nogle steder, at 650'eren er mere
ømfindtlig en 500'eren, der er nærmest uopslidelig, men skal have den samme
tur for hver ca. 80.000 km:
Stator
knastakselkæde
keramisk pakning til vandpumpen
Check efter hvor langt en CX 500 har til næste overhaling, det er væsentligt
for prisen!
En ting du skal tænke over, er at der i alle tilfælde er tale om gamle
cycler. Mulifgheden for at de står helt af er altid til stede, og
reservedelssituationen kan være vanskelig.
Hvis det er fordi du gerne vil være 'Klassiker' - Det vil jeg selv - så har
du fået en lang række gode muligheder i denne tråd.
Hvis det er økonomi der gør at du ser denne vej, skal du passe på. Hvis du
har både det forretningsmæssige og mekaniske håndelag i orden KAN det være
en billig løsning. Men hvis du mangler en af de to kan det nemt være
billigere at købe en ny eller nyere cykel pr. kørt km.
Hvad du end ender med, så rigtig god fornøjelse!
Edvard Korsbæk
"Lasse Nygaard" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:44476de8$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Edvard Korsbæk skrev:
>>> Det som egentlig fik mig over i disse tanker, var min bekymring for om
>>> den lille CB500 fra 78 ville kunne følge med på den tyske autobahn over
>>> længere strækninger, hvad siger i til den?
>> [SNIP]
>>
>> Det kommer i den grad an på hvad du mener med 'Følge med'.
>> Hvis du vil køre fra en turistbus, tvivler jeg på at der eksisterer en MC
>> der kan det.
>> 800 km pr. stop, 2 chauffører og en konstant hastighed på 100 kmt.
>> Og jeg ved godt, at der så kommer en zillion mennesker, der fortæller om
>> engang de kørte til München på 8 timer eller noget andet lige så
>> troværdigt.
>> Jeg har kørt fra en hel touring klub (Jeg røber ikke hvem fra Vejle det
>> var!) på en MZ ETS 250 fra 1973 på strækningen Vejle/Villa Lövenherz.
>> Jeg kørte 100 - 110 kmt, og holdt en pause på 10 minutter for at hælde
>> benzin og olie på (Det var jo en MZ)
>> De andre var som jeg husker det 9 cyckler, og de skulle lige have en smøg
>> og en mokka, og så var der en chopper med 8½ liter benzintank eller noget
>> andet uanvendeligt.
>> Jeg var på Villaen 2½ time før resten...
>> På den anden side er jeg blevet kørt uhjælpeligt bagud hjem fra Ribe med
>> 50 HK på min Silverwing. Der er 30 km, og de andre kørte som t......
>> En CB 500 er en udmærket og for sin tid meget driftsikker MC, som
>> selvfølgeligt kan følge med autobahn hastighederne.
>>
>> Med venlig hilsen
>>
>> Edvard Korsbæk
>>
>> PS : Jeg har da glemt hele CX/GL serien (Gyllepumperne) i serien af
>> klassiske tour cycler
> Følge med traffikken når jeg er på vejen, intet andet :=
>
> Ville en CX'er kunne gøre det bedre end en CB'er? De er trodsalt billige
| |
Henrik Aarfeldt (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 20-04-06 17:30 |
|
Edvard Korsbæk wrote:
> men skal have den samme
> tur for hver ca. 80.000 km:
> Stator
> knastakselkæde
> keramisk pakning til vandpumpen
Er der ikke også noget med knastkæde-strammeren ?
Den gik ihvertilfælde i stykker på den CX650E jeg engang havde - og
værkstedet nævnte at det var en kendt fejl.
Ellers kørte den upåklageligt.
--
Mvh Henrik.
| |
Edvard Korsbæk (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Edvard Korsbæk |
Dato : 20-04-06 22:07 |
|
Nu skifter man normalt strammehjul mm. sammen med knastkæden.
Og hvis man ikke gør det, ja så har du balladen.
Edvard
"Henrik Aarfeldt" <henrik@vfkr.dk> skrev i en meddelelse
news:4447b720$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Edvard Korsbæk wrote:
>
>> men skal have den samme tur for hver ca. 80.000 km:
>> Stator
>> knastakselkæde
>> keramisk pakning til vandpumpen
>
> Er der ikke også noget med knastkæde-strammeren ?
> Den gik ihvertilfælde i stykker på den CX650E jeg engang havde - og
> værkstedet nævnte at det var en kendt fejl.
> Ellers kørte den upåklageligt.
>
> --
> Mvh Henrik.
| |
|
|