Privat salg af MC - hvordan ?
Fra : Bo Mortensen

Dato : 18-04-06 11:13

Hej i gruppen

Jeg har kørt på min CB500 i snart 10 år, og drømmen om en ny model med
lidt flere kræfter trænger sig på.
En forhandler vil kun give 30.000 kr. i bytte til en CBF1000, så jeg tænker
på at kaste den gamle model i DBA mens sæsonen stadig er rimelig ung.

Hvad skal man være opmærksom på ved privat salg, f.eks. hvordan kan jeg
minimere risikoen for at en prøvetur ender i at maskinen forsvinder, eller
hvis
den kommer tilbage med buler, hvad kan jeg gøre inden for lovens grænser ?

Har køberen 2 års reklamationsret når det er handel mellem private ?

mvh
Bo

Fra : MKS - 74

Dato : 18-04-06 12:18

On Tue, 18 Apr 2006 12:13:04 +0200, "Bo Mortensen"
<bsmSPAMFRIZONE@brygge.dk> wrote:

> [...]
>hvis
>den kommer tilbage med buler, hvad kan jeg gøre inden for lovens grænser ?

Du kan da gøre en masse, men spørgsmålet er hvor meget man skal gøre
ud af det, hvis du også vil ha' den solgt, det kan blive så
omstændeligt at købere står af, alene af den grund. I princippet vil
vedkommende prøvekører hæfte for evt. skader, men selv om i skriver et
dokument osv. kan det i praksis blive svært at inddrive pengene. Du
kan sikre dig mod dem der blot vil ud at køre en tur, ved at lade folk
få lov at besigtige den i detaljer alt det de lyster, men sige at
prøveturen er forbeholdt dem der principielt er klart til at handle
efterflg., d.v.s har pengene med til at betale for cyklen hvis turen
falder gunstigt ud. Desuden sikre sig vedkommendes identitet og ret
til at køre ved at se et kørekort. Man kan evt. også for både
vedkommende selv og dig opfordre ham/hende til at tage en (MC-kyndig)
kammerat med

>Har køberen 2 års reklamationsret når det er handel mellem private ?

Købelovens bestemmelser gælder generelt for private også, men dog
således at man kan aftale andet, hvilket vil sige at du gør køber
opmærksom på at du som privatperson naturligvis ikke kan løfte de
samme reklamationsrettigheder som en forhandler skal og at i nedfælder
det i købekontrakten... Købt som beset og afprøvet uden
reklamationsret plejer at være en alm. brugt vending (det betyder ikke
at køber er fuldstændig uden rettigheder).

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-06 14:53

> [...]
> hvis
> den kommer tilbage med buler, hvad kan jeg gøre inden for lovens grænser ?

Du skal til en start sikre dig at du har købers indentitet. Dvs se billed-ID
og det kan jo passende være kørekortet og noter nummeret ned. Det er
almindeligt at aftale at hvis man skader den køber man den til den udbudte
pris (lad evt køber skrive under på det) Er du ikke tryg ved køber så lad
ham ikke køre alene (følgebil). Btw så skal man ikke føle sig sikker bare
fordi køber stiller en bil/mc inden han stikker af på din. For nogle år
siden var der nogen i en stjålet A6 der byttede den til et andet køretøj på
den måde ...

> Har køberen 2 års reklamationsret når det er handel mellem private ?

Som udgangspunkt andet men det kan fraviges ved aftale. FDM's slutseddel kan
være et godt udgangspunkt.

/A

Fra : Bo Mortensen

Dato : 19-04-06 10:38

"Bo Mortensen" <bsmSPAMFRIZONE@brygge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kommer tilbage med buler, hvad kan jeg gøre inden for lovens grænser ?
>
> Har køberen 2 års reklamationsret når det er handel mellem private ?

Tak for de goode ideer. Jeg vil snarest gå igang med at sætte den gamle
jernhest
til salg.

/Bo