On Tue, 18 Apr 2006 12:13:04 +0200, "Bo Mortensen"
<bsmSPAMFRIZONE@brygge.dk> wrote:
>Hvad skal man være opmærksom på ved privat salg, f.eks. hvordan kan jeg
>minimere risikoen for at en prøvetur ender i at maskinen forsvinder, eller
>hvis
>den kommer tilbage med buler, hvad kan jeg gøre inden for lovens grænser ?
Du kan da gøre en masse, men spørgsmålet er hvor meget man skal gøre
ud af det, hvis du også vil ha' den solgt, det kan blive så
omstændeligt at købere står af, alene af den grund. I princippet vil
vedkommende prøvekører hæfte for evt. skader, men selv om i skriver et
dokument osv. kan det i praksis blive svært at inddrive pengene. Du
kan sikre dig mod dem der blot vil ud at køre en tur, ved at lade folk
få lov at besigtige den i detaljer alt det de lyster, men sige at
prøveturen er forbeholdt dem der principielt er klart til at handle
efterflg., d.v.s har pengene med til at betale for cyklen hvis turen
falder gunstigt ud. Desuden sikre sig vedkommendes identitet og ret
til at køre ved at se et kørekort. Man kan evt. også for både
vedkommende selv og dig opfordre ham/hende til at tage en (MC-kyndig)
kammerat med
>Har køberen 2 års reklamationsret når det er handel mellem private ?
Købelovens bestemmelser gælder generelt for private også, men dog
således at man kan aftale andet, hvilket vil sige at du gør køber
opmærksom på at du som privatperson naturligvis ikke kan løfte de
samme reklamationsrettigheder som en forhandler skal og at i nedfælder
det i købekontrakten... Købt som beset og afprøvet uden
reklamationsret plejer at være en alm. brugt vending (det betyder ikke
at køber er fuldstændig uden rettigheder).
--
-Michael
CBR600 info -
http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/