erfaringer med dobbelt visir
Fra : Thomas marq Hansen

Dato : 16-04-06 23:06

er der nogen der har erfaringer med dobbelt visir, altså med solbrillevisir
indbygget

Fra : mark@improve.dk

Dato : 16-04-06 23:09

> er der nogen der har erfaringer med dobbelt visir, altså med solbrillevisir
> indbygget

Min hjelm (Caberg) har indbygget solbrillevisir. Jeg bruger det
regelmæssigt om sommeren, det er en stor hjælp hvis solen lige
irriterer, meget let at klappe op og ned mens man kører. Jeg bryder
mig ikke om at køre med solbriller på fast, så det ekstra visir er
en fin løsning.

/ Mark

Fra : Thomas marq Hansen

Dato : 16-04-06 23:16

<mark@improve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

irriterer, meget let at klappe op og ned mens man kører. Jeg bryder
mig ikke om at køre med solbriller på fast, så det ekstra visir er

hvilken model er det ..

er der nogen minusser ved den.. den er i den billige ende ikk

Thomas

Fra : Gert Schlæger

Dato : 17-04-06 08:47

mark@improve.dk wrote:

> [...]
> irriterer, meget let at klappe op og ned mens man kører. Jeg bryder
> mig ikke om at køre med solbriller på fast, så det ekstra visir er

Jeg kører med Caberg Justissimo, og selvom den er i den lidt billigere
ende, har den fået en rigtig god "karakter" i en test.

Jeg har rigtig meget glæde af det indbyggede visir - det er altså let at
"tage solbriller på" med en simpel bevægelse op til hjelmen med venstre
hånd, mens man triller derudaf.

Jeg kan varmt anbefale denne løsning.

Mch Schlæger

Fra : Troels Jensen

Dato : 17-04-06 09:49

"Gert "Schlæger"" <gertschlager@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kører med Caberg Justissimo, og selvom den er i den lidt billigere
> ende, har den fået en rigtig god "karakter" i en test.

Et lille supplement fra endnu en Justissimo-kører:

Jeg er også helt fint tilfreds med solbrillevisiret og hjelmen som helhed,
som nu efter 2 års daglig brug i sæsonen stadig fungerer upåklageligt og
sidder næsten lige så stramt, som da den var ny.
Efter min mening er et klart minus dog støjniveauet i hjelmen. Trods
utallige eksperimenter med justering af udluftningen, visiret, tørklæder og
udskiftning af kåbeglasset på Fazeren til en højere model, så er der ved
motorvejshastighed stadig en infernalsk vindstøj, der kun kan dæmpes med
ørepropper. Jeg har ikke erfaring med så mange andre hjelme, men det må
kunne gøres bedre.

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Ib Tinning

Dato : 17-04-06 11:20

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message

> "Gert "Schlæger"" <gertschlager@hotmail.com> skrev i en meddelelse

det var noget bor på hoved øen og i byernes by Albertslund skriv hvis det
har interesse

mvh Ib

Fra : Gert Schlæger

Dato : 17-04-06 11:27

Ib Tinning wrote:

> det var noget bor på hoved øen og i byernes by Albertslund skriv hvis det
> har interesse

"Hovedøen"?

Taler du om den den der lille knast i den Svenske skærgård? (Så vidt jeg
husker, kalder de den vist nok "Själ-land")

Mch Schlæger (bosiddende i nordens svar på Paris)

Fra : Thomas

Dato : 17-04-06 17:39

> Mch Schlæger (bosiddende i nordens svar på Paris)

Zoologisk have?

/ths.

Fra : Gert Schlæger

Dato : 17-04-06 11:19

Troels Jensen wrote:

> [...]
> motorvejshastighed stadig en infernalsk vindstøj, der kun kan dæmpes med
> ørepropper. Jeg har ikke erfaring med så mange andre hjelme, men det må

Jeg kan ikke udtale mig om støjniveauet generelt, for jeg er overbevist
om, at det meste skal tilskrives "bulder" bag min kåbe. Jeg har også en
Schubert Concept (men foretrækker klart min Caberg !!!), og Schubert'en
larmer altså også. Under alle omstændigheder handler det i hvert fald
meget om vindretning og vindstyrke.

Mit råd er: BRUG ALTID ØREPROPPER !!! Jeg har fået konstateret Tinnitus,
og jeg kan da ikke lade være med at tænke på, om det skyldes for mange km.
UDEN støjdæmpning i ørerne :o|

Mch Schlæger

Fra : mark@improve.dk

Dato : 16-04-06 23:22

> hvilken model er det ..
>
> er der nogen minusser ved den.. den er i den billige ende ikk

Det er en 104 Solo, og jo, det er i den billige ende (tror det var
omtrent 1400 i sin tid). Den sidder lækkert og visiret er lækkert,
jeg har dog overvejet at skaffe en ny da jeg synes jeg får lige
rigeligt vind op i øjenområdet - så helt perfekt passer den jo nok
ikke. Men det er ikke hjelmens skyld, som hjelm synes jeg den er helt
fin til pengene.

/ Mark

Fra : Jørgen Winther

Dato : 16-04-06 23:51

"Thomas marq Hansen" <9135588m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der har erfaringer med dobbelt visir, altså med
> solbrillevisir indbygget

Jeg bruger en Shubert Concept, som jeg er meget glad for. Solskærmen går
ikke voldsomt langt ned, og den dækker ikke udsynet helt fremad, men skærmer
for solen ovenfra, hvilket som regel er det ønskede. Skærmen kan let
justeres trinløst mens jeg kører, og dette benytter jeg flittigt.

Hjelmen er en klap-hjelm, og den er som helhed noget stor i det, men jeg
finder det ikke generende. Der er flere måder at arrangere udluftning på, og
når man har eksperimenteret lidt med det, så finder man nok hurtigt nogle
vaner. I regnvejr synes jeg dog, at visiret har det med at dugge indvendigt
(ved lav fart), selv om det er beklædt med en "dugfri" film. Derfor har jeg
nu bestilt en "åndebeskytter", der skulle lede udåndingsluften nedad (det
bliver interesssant...!).

I praksis har jeg altid en del udluftning i hjelmen, og selv om der på den
måde er træk allevegne, så trives jeg med det. Hvis man lukker for alt,
bliver hjelmen næsten helt tæt. Tidligere brugte jeg en Shoei XR-800, som
havde en lille knap til at åbne visiret på klem med - men visiret lukkede
automatisk ved lidt mere end by-fart, pga. fart-vinden! dette sker ikke på
Concept: Jeg kan køre med visiret i enhver position, også ved høj
motorvejsfart, uden at visiret flytter sig.

På Shoei-hjelmen havde visir-skruerne det i øvrigt også med at falde af,
hvilket jeg ikke har oplevet på Shubert-hjelmen (den er anderledes
konstrueret, så jeg tvivler på at noget overhovedet kan falde af).

Støj-niveauet afhænger meget af motorcyklen, hastigheden, siddestillingen
osv., men Concept har en helt lukket hals, og sammen med et tørklæde
el.lign. bliver en del vindstøj afhjulpet. I øvrigt er den forberedt for
montering af højttalere og mikrofon, hvilket jeg endnu ikke har afprøvet,
men det kan jo være meget praktisk - til intercom, mobiltelefon, trafikradio
eller andet.

--
Jørgen
Sprint ST

Fra : Jacob

Dato : 17-04-06 17:29

"Thomas marq Hansen" <9135588m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der har erfaringer med dobbelt visir, altså med
> solbrillevisir indbygget

Schuberth S1 har indbygget solbrille, og den er en rigtig god hjelm, synes
jeg. Det eneste minus ved den en at den fysisk er lidt stor.

Mvh Jacob