/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Statorproblemer på GL 650
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 16-04-06 14:46

Jeg har ladet mig fortælle, at når en GL 650 (Silverving) kun meget nødigt
vil over 5000 omdrejninger er årsagen ofte en ødelagt stator.
Jeg har fundet en lang række beskrivelser af hvordan man måler på CDI
modellerne, men jeg har en transistortænding har jeg forstået.
Hvordan tester man uden at skille dyret ad?

Edvard Korsbæk



 
 
Armand (16-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-06 21:42

Edvard Korsbæk skrev:
> Jeg har ladet mig fortælle, at når en GL 650 (Silverving) kun meget nødigt
> vil over 5000 omdrejninger er årsagen ofte en ødelagt stator.
> Jeg har fundet en lang række beskrivelser af hvordan man måler på CDI
> modellerne, men jeg har en transistortænding har jeg forstået.
> Hvordan tester man uden at skille dyret ad?

Hvis dét holder, er det fordi tændingen begynder at give op p.g.a.
strømmangel.

Hvis du kan måle lidt over 14V på batteriet under alle omdrejninger over
tomgang lader den fint, og statoren må gå fri for mistanke.
Kan du umiddelbart ikke lade på den, så prøv at give batteriet et par
startkabler fra familiens/naboens bil: Derved er der med sikkerhed strøm
nok på systemet til at tændingen ikke skulle blive kvalt => hvis fejlen
stadig forkommer er det ikke en elektrisk årsag!

Det er ligesom vi er kommet ind i den sædvanlige forårs-byge med
problemer p.g.a. vand i karburatorerne - Du skulle vel ikke (også) have
været på reservetank eller PRI for nyligt?
Anyhow: Hvis det generator/batteri består testen, så prøv med en tømning
af svømmerhusene :-|

--
Armand.


Edvard Korsbæk (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 17-04-06 05:32

Kære Armand!
Jeg ved godt at du er en af de mest vidende overhovedet på denne gruppe.
CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor stator
og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.
Dette medører, at en alt for traditionel fejl på CX 500 er en stator der har
opgivet ånden, og kun med meget besvær kan komme over ca. 5000 omdrejninger.
Et sted læste jeg, at man gik over til en konstruktion, hvor man skiller
statorens opgave som del af ladeapparatet fra tændingen i 1983, og iøvrigt
gik fra CDI tænding (Som min 650 ikke har) til transistortænding.
Dermed er statoren ude som tændingsfejlkilde, hvis min kilde er korrekt.
Andre hævder, at det er 650 cc CX'ere + Silvervings der ikke har denne noget
besværlige konstruktion.
Men jeg mangler en der kan bekræfte det.
Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter vand
i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Med som sædvanligt venlig hilsen

Edvared Korsbæk

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:FZx0g.149$AA5.122@news.get2net.dk...
> Edvard Korsbæk skrev:
>> Jeg har ladet mig fortælle, at når en GL 650 (Silverving) kun meget
>> nødigt
>> vil over 5000 omdrejninger er årsagen ofte en ødelagt stator.
>> Jeg har fundet en lang række beskrivelser af hvordan man måler på CDI
>> modellerne, men jeg har en transistortænding har jeg forstået.
>> Hvordan tester man uden at skille dyret ad?
>
> Hvis dét holder, er det fordi tændingen begynder at give op p.g.a.
> strømmangel.
>
> Hvis du kan måle lidt over 14V på batteriet under alle omdrejninger over
> tomgang lader den fint, og statoren må gå fri for mistanke.
> Kan du umiddelbart ikke lade på den, så prøv at give batteriet et par
> startkabler fra familiens/naboens bil: Derved er der med sikkerhed strøm
> nok på systemet til at tændingen ikke skulle blive kvalt => hvis fejlen
> stadig forkommer er det ikke en elektrisk årsag!
>
> Det er ligesom vi er kommet ind i den sædvanlige forårs-byge med
> problemer p.g.a. vand i karburatorerne - Du skulle vel ikke (også) have
> været på reservetank eller PRI for nyligt?
> Anyhow: Hvis det generator/batteri består testen, så prøv med en tømning
> af svømmerhusene :-|
>
> --
> Armand.
>


Ukendt (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-06 08:08


> Kære Armand!
> Jeg ved godt at du er en af de mest vidende overhovedet på denne gruppe.
> CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor
> stator og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.
> Dette medører, at en alt for traditionel fejl på CX 500 er en stator der
> har opgivet ånden, og kun med meget besvær kan komme over ca. 5000
> omdrejninger.
> Et sted læste jeg, at man gik over til en konstruktion, hvor man skiller
> statorens opgave som del af ladeapparatet fra tændingen i 1983, og iøvrigt
> gik fra CDI tænding (Som min 650 ikke har) til transistortænding.
> Dermed er statoren ude som tændingsfejlkilde, hvis min kilde er korrekt.
> Andre hævder, at det er 650 cc CX'ere + Silvervings der ikke har denne
> noget besværlige konstruktion.
> Men jeg mangler en der kan bekræfte det.
> Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter
> vand i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Hej,

Jeg kan så bekræfte for dig at din kilde er korrekt og at du aldrig vil
opleve det problem som den "gamle" type CX500 med CDI har, da der ganske
rigtigt i denne konstruktion er indbygget den primære strømforsyning til
tændingsdelen. - Du kan glæde dig over at denne type er din cykel ikke

Din GL'er har en "ren" generatordel, og det eneste den gør, er at levere
strøm til strømforbrugere og ladning.

Jeg vil tilslutte mig Armands forårs-syndrom. Har du evt. drænet
karburatorerne? (en skrue i bunden af hvert svømmerhus - de begge nåes fra
venstre side af cyklen)

Vh. Per L. - CX-mand gennem årtier



Edvard Korsbæk (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 17-04-06 17:15

Det var vand i kabuaratorerne.
Detalje - På min nås de fra hver side, og begge slangerne ender i venstre
side.

Tak for hjælpen!

Edvard

"Per" <perpunktumladingsnabelaemail.dk> skrev i en meddelelse
news:44433ebe$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Kære Armand!
>> Jeg ved godt at du er en af de mest vidende overhovedet på denne gruppe.
>> CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor
>> stator og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.
>> Dette medører, at en alt for traditionel fejl på CX 500 er en stator der
>> har opgivet ånden, og kun med meget besvær kan komme over ca. 5000
>> omdrejninger.
>> Et sted læste jeg, at man gik over til en konstruktion, hvor man skiller
>> statorens opgave som del af ladeapparatet fra tændingen i 1983, og
>> iøvrigt gik fra CDI tænding (Som min 650 ikke har) til transistortænding.
>> Dermed er statoren ude som tændingsfejlkilde, hvis min kilde er korrekt.
>> Andre hævder, at det er 650 cc CX'ere + Silvervings der ikke har denne
>> noget besværlige konstruktion.
>> Men jeg mangler en der kan bekræfte det.
>> Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter
>> vand i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.
>
> Hej,
>
> Jeg kan så bekræfte for dig at din kilde er korrekt og at du aldrig vil
> opleve det problem som den "gamle" type CX500 med CDI har, da der ganske
> rigtigt i denne konstruktion er indbygget den primære strømforsyning til
> tændingsdelen. - Du kan glæde dig over at denne type er din cykel ikke
>
> Din GL'er har en "ren" generatordel, og det eneste den gør, er at levere
> strøm til strømforbrugere og ladning.
>
> Jeg vil tilslutte mig Armands forårs-syndrom. Har du evt. drænet
> karburatorerne? (en skrue i bunden af hvert svømmerhus - de begge nåes fra
> venstre side af cyklen)
>
> Vh. Per L. - CX-mand gennem årtier
>



Arne Lorenzen (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 17-04-06 17:34

Edvard Korsbæk skrev den 17 apr 2006 i
news:4443befe$0$47052$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det var vand i kabuaratorerne.

klip

Lang historie - klassisk løsning

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Edvard Korsbæk (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 17-04-06 19:51

Ja, vi har jo lissom prøvet det før, ikk...

Edvard

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns97A8BD7B5766Ealonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Edvard Korsbæk skrev den 17 apr 2006 i
> news:4443befe$0$47052$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
>> Det var vand i kabuaratorerne.
>
> klip
>
> Lang historie - klassisk løsning
>
> --
> Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen



Armand (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-06 22:03

Edvard Korsbæk skrev:
> Det var vand i kabuaratorerne.
> Detalje - På min nås de fra hver side, og begge slangerne ender i venstre
> side.
>
> Tak for hjælpen!

Ingen årsag herfra.
Min krystalkugle har ingen driftsomkostninger, men kan tilsyneladende
alligevel ramme hovedet på sømmet indimellem

--
Armand.

Armand (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-06 10:38

Edvard Korsbæk skrev:
> Kære Armand!
> Jeg ved godt at du er en af de mest vidende overhovedet på denne gruppe.
> CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor stator
> og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.

Jeg vågnede jo ikke blot en morgen og pludselig vidste noget om
motorcykler, det er min stærke interesse for motorcykler og mekanik der
med tiden har fået hængt et og andet ind bagest i baghovedet - Og
historien fortsætter, for lige nu har jeg hørt om at CX'eren
tilsyneladende bruger samme "svinghjuls-tænding" som f.eks. også de
tre-ventilede 400/450-twins som i grunden er af samme generation som
CX'eren!

> Dette medører, at en alt for traditionel fejl på CX 500 er en stator der har
> opgivet ånden, og kun med meget besvær kan komme over ca. 5000 omdrejninger.
> Et sted læste jeg, at man gik over til en konstruktion, hvor man skiller
> statorens opgave som del af ladeapparatet fra tændingen i 1983, og iøvrigt
> gik fra CDI tænding (Som min 650 ikke har) til transistortænding.
> Dermed er statoren ude som tændingsfejlkilde, hvis min kilde er korrekt.
> Andre hævder, at det er 650 cc CX'ere + Silvervings der ikke har denne noget
> besværlige konstruktion.
> Men jeg mangler en der kan bekræfte det.

Det burde kunne ses tydeligt på eldiagrammet for pågældende motorcykel!
Jeg har på .binær.motor, under subj: "ledningsdiagram for
tænding/generator på CB450S" lagt et scan af 450S' ledningsdiagram
omkring generatoren, hvoraf den seperate tændings-spole nederst på
generatoren er tydelig - Check it out!

> Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter vand
> i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Lige dét har været denne tid af sæsonens svøbe, i al den tid jeg har
begået mig her på gruppen!!

--
Armand.

Ukendt (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-06 11:38


> Jeg vågnede jo ikke blot en morgen og pludselig vidste noget om
> motorcykler, det er min stærke interesse for motorcykler og mekanik der
> med tiden har fået hængt et og andet ind bagest i baghovedet - Og
> historien fortsætter, for lige nu har jeg hørt om at CX'eren
> tilsyneladende bruger samme "svinghjuls-tænding" som f.eks. også de
> tre-ventilede 400/450-twins som i grunden er af samme generation som
> CX'eren!

Gælder ikke for de nyere (efter 83) CX'ere, CX500/650 Eurosport og samtlige
GL-modeller



> Det burde kunne ses tydeligt på eldiagrammet for pågældende motorcykel!
> Jeg har på .binær.motor, under subj: "ledningsdiagram for
> tænding/generator på CB450S" lagt et scan af 450S' ledningsdiagram omkring
> generatoren, hvoraf den seperate tændings-spole nederst på generatoren er
> tydelig - Check it out!

Er ikke aktuel for GL650


Vh. Per



Armand (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-06 12:18

Per skrev:
>> Jeg vågnede jo ikke blot en morgen og pludselig vidste noget om
>> motorcykler, det er min stærke interesse for motorcykler og mekanik der
>> med tiden har fået hængt et og andet ind bagest i baghovedet - Og
>> historien fortsætter, for lige nu har jeg hørt om at CX'eren
>> tilsyneladende bruger samme "svinghjuls-tænding" som f.eks. også de
>> tre-ventilede 400/450-twins som i grunden er af samme generation som
>> CX'eren!
>
> Gælder ikke for de nyere (efter 83) CX'ere, CX500/650 Eurosport og samtlige
> GL-modeller
>
Og historien fortsætter, for lige nu har jeg hørt - - - - -

--
Armand.

Ukendt (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-06 12:33
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste