Statorproblemer på GL 650
Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 16-04-06 14:46

Jeg har ladet mig fortælle, at når en GL 650 (Silverving) kun meget nødigt
vil over 5000 omdrejninger er årsagen ofte en ødelagt stator.
Jeg har fundet en lang række beskrivelser af hvordan man måler på CDI
modellerne, men jeg har en transistortænding har jeg forstået.
Hvordan tester man uden at skille dyret ad?

Edvard Korsbæk

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 21:42

Edvard Korsbæk skrev:
> [...]
> modellerne, men jeg har en transistortænding har jeg forstået.
> Hvordan tester man uden at skille dyret ad?

Hvis dét holder, er det fordi tændingen begynder at give op p.g.a.
strømmangel.

Hvis du kan måle lidt over 14V på batteriet under alle omdrejninger over
tomgang lader den fint, og statoren må gå fri for mistanke.
Kan du umiddelbart ikke lade på den, så prøv at give batteriet et par
startkabler fra familiens/naboens bil: Derved er der med sikkerhed strøm
nok på systemet til at tændingen ikke skulle blive kvalt => hvis fejlen
stadig forkommer er det ikke en elektrisk årsag!

Det er ligesom vi er kommet ind i den sædvanlige forårs-byge med
problemer p.g.a. vand i karburatorerne - Du skulle vel ikke (også) have
været på reservetank eller PRI for nyligt?
Anyhow: Hvis det generator/batteri består testen, så prøv med en tømning
af svømmerhusene :-|

--
Armand.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-04-06 05:32

Kære Armand!
Jeg ved godt at du er en af de mest vidende overhovedet på denne gruppe.
CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor stator
og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.
Dette medører, at en alt for traditionel fejl på CX 500 er en stator der har
opgivet ånden, og kun med meget besvær kan komme over ca. 5000 omdrejninger.
Et sted læste jeg, at man gik over til en konstruktion, hvor man skiller
statorens opgave som del af ladeapparatet fra tændingen i 1983, og iøvrigt
gik fra CDI tænding (Som min 650 ikke har) til transistortænding.
Dermed er statoren ude som tændingsfejlkilde, hvis min kilde er korrekt.
Andre hævder, at det er 650 cc CX'ere + Silvervings der ikke har denne noget
besværlige konstruktion.
Men jeg mangler en der kan bekræfte det.
Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter vand
i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Med som sædvanligt venlig hilsen

Edvared Korsbæk

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 08:08

> [...]
> Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter
> vand i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Hej,

Jeg kan så bekræfte for dig at din kilde er korrekt og at du aldrig vil
opleve det problem som den "gamle" type CX500 med CDI har, da der ganske
rigtigt i denne konstruktion er indbygget den primære strømforsyning til
tændingsdelen. - Du kan glæde dig over at denne type er din cykel ikke

Din GL'er har en "ren" generatordel, og det eneste den gør, er at levere
strøm til strømforbrugere og ladning.

Jeg vil tilslutte mig Armands forårs-syndrom. Har du evt. drænet
karburatorerne? (en skrue i bunden af hvert svømmerhus - de begge nåes fra
venstre side af cyklen)

Vh. Per L. - CX-mand gennem årtier

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-04-06 17:15

Det var vand i kabuaratorerne.
Detalje - På min nås de fra hver side, og begge slangerne ender i venstre
side.

Tak for hjælpen!

Edvard

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-04-06 17:34

Edvard Korsbæk skrev den 17 apr 2006 i

> Det var vand i kabuaratorerne.

klip

Lang historie - klassisk løsning

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-04-06 19:51

Ja, vi har jo lissom prøvet det før, ikk...

Edvard

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 22:03

Edvard Korsbæk skrev:
> Det var vand i kabuaratorerne.
> Detalje - På min nås de fra hver side, og begge slangerne ender i venstre
> side.
>
> Tak for hjælpen!

Ingen årsag herfra.
Min krystalkugle har ingen driftsomkostninger, men kan tilsyneladende
alligevel ramme hovedet på sømmet indimellem

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 10:38

Edvard Korsbæk skrev:
> [...]
> CX 500 har en ganske speciel konstruktion mht. strømforsyningen, hvor stator
> og (vistnok) højspændingsspolerne er sammenbygget.

Jeg vågnede jo ikke blot en morgen og pludselig vidste noget om
motorcykler, det er min stærke interesse for motorcykler og mekanik der
med tiden har fået hængt et og andet ind bagest i baghovedet - Og
historien fortsætter, for lige nu har jeg hørt om at CX'eren
tilsyneladende bruger samme "svinghjuls-tænding" som f.eks. også de
tre-ventilede 400/450-twins som i grunden er af samme generation som
CX'eren!

> [...]
> besværlige konstruktion.
> Men jeg mangler en der kan bekræfte det.

Det burde kunne ses tydeligt på eldiagrammet for pågældende motorcykel!
Jeg har på .binær.motor, under subj: "ledningsdiagram for
tænding/generator på CB450S" lagt et scan af 450S' ledningsdiagram
omkring generatoren, hvoraf den seperate tændings-spole nederst på
generatoren er tydelig - Check it out!

> Og du kan nemt have ret i at det er en særdeles god ting at kigge efter vand
> i benzinen - DEt kan meget nemt tænkes at du kan have ret i det.

Lige dét har været denne tid af sæsonens svøbe, i al den tid jeg har
begået mig her på gruppen!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 11:38

> [...]
> tilsyneladende bruger samme "svinghjuls-tænding" som f.eks. også de
> tre-ventilede 400/450-twins som i grunden er af samme generation som

Gælder ikke for de nyere (efter 83) CX'ere, CX500/650 Eurosport og samtlige
GL-modeller

Er ikke aktuel for GL650

Vh. Per

Fra : Armand