Drosling på Yamaha FZ6?
Fra : Kristian

Dato : 16-04-06 12:52

Hej

Jeg ville lige høre jer om hvad droslingen består i på en FZ6 S? Jeg har
ladet mig fortælle at det jo egentlig er en R6 motor der sidder på. Er det
muligt at afdrosle maskinen på et tidspunkt når man har lært maskinen godt
at kende og få den fulde R6 effekt, eller vil det blive alt for dyrt og
besværligt?
Ikke fordi det vil blive aktuelt foreløbig men man kan jo ikke lade være at
spekulere på om det kunne lade sig gøre engang

Kristian

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 13:05

Kristian skrev:
> [...]
> Ikke fordi det vil blive aktuelt foreløbig men man kan jo ikke lade være at
> spekulere på om det kunne lade sig gøre engang

FZ6 taber den ene sammenligningstest efter den anden p.g.a. den spidse
motorkultur. Men ét er tilsyneladende hvad journalister vil have og
andet hvad kunderne ønsker
Hvad skal man egentlig så lægge i slige tests??

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-04-06 14:15

> [...]
> andet hvad kunderne ønsker
> Hvad skal man egentlig så lægge i slige tests??

godt spørgsmål
ved ikke om der er eksempler på det modsatte, hvor mcén får topkarakter,
men ikke sælger ?

Har dog ikke indtrykket af de taber den ene test efter den anden, men
korrekt de får "hug" for momentet ved lave omdrejninger.
Men nu er jeg måske ikke helt objektiv

Men kan huske da den kom frem og jeg købte en af de første, folk sagde
"den kan ikke bremse!"
Dette sagde de ud fra at den ikke havde samme bremser som forgængeren,
så inden tests var bremserne stemplet som dårlige.

Så læser man i det nyeste touring nyt, en test mellem FZ6 og GSF650,
hvor kommentaren til FZ6´s forbremse er: "Den er effektiv og let at dosere"

Så bremser er måske som bedre vine, bliver bedre med årene ?

Så man skal nok læse tests, men også tage ud og prøve skidtet.
Kunne jo være at journalisten havde noget imod en producent, normalt
tester andre typer mc eller bare ikke er god til at skrive ?

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 21:19

Thomas Jensen skrev:

> godt spørgsmål

Nu var det egentlig også et nyrehug til Kristian for at gå mod strømmen
ved både købe den mest spidsydende motor i segmentet og påtænke at pumpe
den endnu mere(spidsydende), endda næsten før han har fået kørt på den

> ved ikke om der er eksempler på det modsatte, hvor mcén får topkarakter,
> men ikke sælger ?

Mnjarh. mon ikke at TL1000 nåede at få en masse roser før dens svagheder
kom rigtigt for lyset og derved bidrog til falmende populatitet :-/

> Har dog ikke indtrykket af de taber den ene test efter den anden, men
> korrekt de får "hug" for momentet ved lave omdrejninger.

Når en model ikke vinder, læser jeg den som "taber", og når FZ6
kritiseres for ydelsesforløbet og derfor ikke vinder, læser jeg det som
en "taber-grund".

> Men nu er jeg måske ikke helt objektiv

Ikke at jeg dømmer FZ6 ude på slige udtalelser fra journalister - Jeg er
jo normalt fortaler for, at det at rode i gearkassen og holde nålen i
nærheden af redline er en stor del af det at køre motocykel :-|

> [...]
> hvor kommentaren til FZ6´s forbremse er: "Den er effektiv og let at dosere"
> Så bremser er måske som bedre vine, bliver bedre med årene ?

Jeg syntes ellers at kunne huske overraskelse over hvorledes at de
tidligere "Blue-pot's" sådan bare kunne overgåes, blot fordi det var et
markant anderledes design (Radial-montering er ikke nødvendigvs lig med
større styrke men derimod rent Race-pop!) !

> Så man skal nok læse tests, men også tage ud og prøve skidtet.
> Kunne jo være at journalisten havde noget imod en producent, normalt
> tester andre typer mc eller bare ikke er god til at skrive ?

- - - Eller også lykkes det dem i svingende grad at skjule hvor lidt de
egentlig ved om sagerne :-/

Derudover ligger også journalister under for tidens trend og
fabrikkernes porno, hvilket tydeligt viste sig ved MOTORRADS 25-års
sammenligning af Z900 og R1: Hvor mange gange i løbet af den periode er
nye modellers stelkonstruktioner ikke udråbt til "så meget stærkere end
sidste års", hvilket med tiden mindst burde have medført en fordobling
mellem de to; men målingerne sagde noget helt anderledes: Z900's
klassiske bagsvinger havde større styrke end R1's - 900'er-stellet var
kun marginalt svagere - Forgaflen var dog total umulig på den gamle
Kawasaki! Alt i alt var forhjul-baghjul stivheden størst på Z900 hvis
man monterede en moderne forgaffel

Efter at jeg købte Paso'en støvede jeg klubbens bibliotek gennem for
test af den, og det er sjovt at kunne læse sådanne tests i
bagklogskabens lys:
De første test af 750'eren skamroser (på vanen?) Ducatis nye påfund, der
inkluderer brede 16" hjul, for såvel styrevillighed som kurvestabilitet;
men allerede et par år efter kritiseres Paso 906 for "stadig at have
750'erens nervøsitet under kurvegennemkørsel"
Da 907'eren endnu et par år efter levberes med 17" hjul, roses den
derfor naturligvis også for fornuften i dét - men jeg kan ikke lade være
at tænke på om en 907'er nu også styrer så meget mere neutralt, eller om
det kun er forandringen der blindt roses :-/

--
Armand.

Fra : AW på ZRX

Dato : 16-04-06 14:24

> [...]
> hvad kunderne ønsker
> Hvad skal man egentlig så lægge i slige tests??

Det er også min opfattelse, at den gamle Thundercat motor var mere velegnet
til formålet.
Hvorfor gå så højt op i omdrejninger, når det ikke er nødvendigt for den
ønskede effekt.

Hvad angår om den kan bringes tilbage til fuld effekt?
Tjaaa, du skal nok starte med at sætte 40mm insugningshuse på istedet for
36mm.
Så skal du nok have et andet indsprøjtningsprogram, og muligvis nogle andre
knastaksler.

En tommelfingeregel er, at man kun skal rode med sådan noget fordi man
syntes det er sjovt. Der er ingen økonomi i det.
Det er dyrt købte hestekrafter. Det kan næsten altid betale sig at sælge
cyklen og købe en anden der har de heste man ønsker.

Der er faktisk også en tendens til at en modificeret cykel - på trods af at
den reelt har været dyrere - har en lavere brugtpris.(Måske har jeg ikke ret
her!)
Jeg tænker da selv, "nå hvis han har haft behov for at tune den, så er den
nok smadder-kørt".
Sæt en udstødning til 5000 på cyklen, og du får måske 500 kroner ekstra for
den. Sæt andre knaster i og du får 5000 mindre for den.

Og hvis du syntes den er for svag, så stil dig selv spørgsmålet:

Hvornår har jeg sidst mærket bunden af håndtaget mens nålen stod på 12.000
omdr. For hvis du ikke har det, så har du ikke haft brugt den fulde effekt.
Det er billigere at skifte gear og vride håndtaget, end det er at skifte
indsugningshuse.

Allan

Fra : tb

Dato : 16-04-06 19:42

> [...]
> ikke ret her!)
> Jeg tænker da selv, "nå hvis han har haft behov for at tune den, så er den

Personligt går jeg LANGT uden om brugte mcere med uoriginal udstød. eller på
anden måde "moddet" motor, så for mig gælder det ;.)

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-06 20:07

tb wrote:

> Personligt går jeg LANGT uden om brugte mcere med uoriginal udstød.
> eller på anden måde "moddet" motor, så for mig gælder det ;.)

Ej come on, at gå uden om en mc fordi den har fået et andet udstødningsrør
på?
Selv chopper folket skifter potter, og jeg har på fornemmelsen, at
performance og, at trække maskinen helt ud i det røde felt, ikke ligefrem er
noget de går voldsomt meget op i...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : KOP

Dato : 16-04-06 20:37

> [...]
> andet hvad kunderne ønsker
> Hvad skal man egentlig så lægge i slige tests??

....hvad er det for noget vrøvl, jeg har endnu aldrig set en test med FZ6 som
deltager, hvor den ikke har vundet testen. Jeg har bemærket at du har
forstand på mange ting Armand........ men her er din grænse vist nået.

kop

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 22:01

KOP skrev:

> ...hvad er det for noget vrøvl, jeg har endnu aldrig set en test med FZ6 som
> deltager, hvor den ikke har vundet testen. Jeg har bemærket at du har
> forstand på mange ting Armand........ men her er din grænse vist nået.

Eller også læser vi forskellige blade :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-04-06 00:57

KOP wrote:

> ...hvad er det for noget vrøvl, jeg har endnu aldrig set en test med FZ6
> som deltager, hvor den ikke har vundet testen.

Hæhæ:
<http://www.motorcyclenews.com/nav?page=motorcyclenews.articles.articleCategory.article&resourceId=1131075&articleCategory=NEWS_NEW-BIKES>

Z750'en vinder godt nok ikke stort, men...

Anyway, så er det ret ligegyldigt, for kørerens oplevelse af FZ6'en afhænger
fuldstændigt af vedkommende kan acceptere en motor der skal have en hel del
omdrejninger for at trække hårdt. Synes man det er med til at gøre det
sjovt er det fedt, men ellers skal man nok gå efter noget andet. Jeg synes
selv at valget af en R6-motor er lidt underligt til en cykel i den kategori
hvor bundtrækket normalt vægtes højt.

Den ny Kilofazer får i øvrigt lidt hug for manglende bundtræk - hvem skulle
have troet det?:
<http://motorcycledaily.com/28march06_yamaha_fz1.htm>

> Jeg har bemærket at du har forstand på mange ting Armand........ men her
> er din grænse vist nået.

Armand har altid haft en tendens til at karambolere med skribenters mere
eller mindre forblændede ejerstolthed
--
mvh Jes Vestervang - old school Fazer (der er perfekt fordi den er min

Fra : Steen E.

Dato : 17-04-06 07:48

..

> Den ny Kilofazer får i øvrigt lidt hug for manglende bundtræk - hvem
> skulle
> have troet det?:
> <http://motorcycledaily.com/28march06_yamaha_fz1.htm>

Hvad mon Yamaha tænker på ? Hvis det virkeligt er rigtigt at den ikke
længere ubesværet trækker en wheelie i både 1. og 2. gear ? Og føles
meget let i 3. Trist udvikling

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-04-06 13:41

Kristian wrote:
> [...]
> Ikke fordi det vil blive aktuelt foreløbig men man kan jo ikke lade være at
> spekulere på om det kunne lade sig gøre engang

nu har jeg selvfølgelig smidt linket væk, men da jeg købte min, fandt
jeg et tysk tuningsfirma, der gav den R6 heste
Kostede 2000 euro, hvis du kom med motoren afmonteret.

Fra : Kristian

Dato : 16-04-06 13:50

> [...]
> et tysk tuningsfirma, der gav den R6 heste
> Kostede 2000 euro, hvis du kom med motoren afmonteret.

Ok, men det kan man vel næsten købe en ny R6 motor for i Tyskland eller
hvad? Men den passer nok bare ikke lige på.

Kristian

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-04-06 14:03

Kristian wrote:

> Ok, men det kan man vel næsten købe en ny R6 motor for i Tyskland eller
> hvad? Men den passer nok bare ikke lige på.
>
> Kristian

mjoooh hvis du kigger på FZ6 motoren er der spor af monteringsbeslag fra
R6.
Men...
Det er ikke samme indsprøjtningssystem så det skal også bygges over i et
ledningsnet som ikke er det samme som R6

Tror det er nemmere at få den motor tunet end at smide en R6 motor på.
Jeg spurgte om det samme på et amerikansk forum, se svarene her:

http://www.sportbikes.net/forums/showthread.php?t=289117

jeg parkerede mine planer om motorskift efter de svar

Fra : Casper Jensen

Dato : 16-04-06 18:54

> nu har jeg selvfølgelig smidt linket væk, men da jeg købte min, fandt jeg
> et tysk tuningsfirma, der gav den R6 heste
> Kostede 2000 euro, hvis du kom med motoren afmonteret.

Det er nok denne her adresse du tænker på :
http://www.lkm.de/tuning%20kits/fz6_1neu_06.htm
Koster 1161 euro at få tunet sin fz6 hvis man kommet med motoren alene.
original effekt 99hk til 116 hk efter ændringerne må siges at være godt.

Mvh
Casper
Z750
zx6r

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-04-06 19:00

Casper Jensen wrote:

> [...]
> Koster 1161 euro at få tunet sin fz6 hvis man kommet med motoren alene.
> original effekt 99hk til 116 hk efter ændringerne må siges at være godt.

ja ok næsten 2000 euro, men de har tilbud kan jeg se :)

det er da ikke så galt