Thomas Jensen skrev:
>
>> FZ6 taber den ene sammenligningstest efter den anden p.g.a. den spidse
>> motorkultur. Men ét er tilsyneladende hvad journalister vil have og
>> andet hvad kunderne ønsker
>> Hvad skal man egentlig så lægge i slige tests??
>
> godt spørgsmål
Nu var det egentlig også et nyrehug til Kristian for at gå mod strømmen
ved både købe den mest spidsydende motor i segmentet og påtænke at pumpe
den endnu mere(spidsydende), endda næsten før han har fået kørt på den
> ved ikke om der er eksempler på det modsatte, hvor mcén får topkarakter,
> men ikke sælger ?
Mnjarh. mon ikke at TL1000 nåede at få en masse roser før dens svagheder
kom rigtigt for lyset og derved bidrog til falmende populatitet :-/
> Har dog ikke indtrykket af de taber den ene test efter den anden, men
> korrekt de får "hug" for momentet ved lave omdrejninger.
Når en model ikke vinder, læser jeg den som "taber", og når FZ6
kritiseres for ydelsesforløbet og derfor ikke vinder, læser jeg det som
en "taber-grund".
> Men nu er jeg måske ikke helt objektiv
Ikke at jeg dømmer FZ6 ude på slige udtalelser fra journalister - Jeg er
jo normalt fortaler for, at det at rode i gearkassen og holde nålen i
nærheden af redline er en stor del af det at køre motocykel :-|
>
> Men kan huske da den kom frem og jeg købte en af de første, folk sagde
> "den kan ikke bremse!"
> Dette sagde de ud fra at den ikke havde samme bremser som forgængeren,
> så inden tests var bremserne stemplet som dårlige.
>
> Så læser man i det nyeste touring nyt, en test mellem FZ6 og GSF650,
> hvor kommentaren til FZ6´s forbremse er: "Den er effektiv og let at dosere"
> Så bremser er måske som bedre vine, bliver bedre med årene ?
Jeg syntes ellers at kunne huske overraskelse over hvorledes at de
tidligere "Blue-pot's" sådan bare kunne overgåes, blot fordi det var et
markant anderledes design (Radial-montering er ikke nødvendigvs lig med
større styrke men derimod rent Race-pop!) !
>
> Så man skal nok læse tests, men også tage ud og prøve skidtet.
> Kunne jo være at journalisten havde noget imod en producent, normalt
> tester andre typer mc eller bare ikke er god til at skrive ?
- - - Eller også lykkes det dem i svingende grad at skjule hvor lidt de
egentlig ved om sagerne :-/
Derudover ligger også journalister under for tidens trend og
fabrikkernes porno, hvilket tydeligt viste sig ved MOTORRADS 25-års
sammenligning af Z900 og R1: Hvor mange gange i løbet af den periode er
nye modellers stelkonstruktioner ikke udråbt til "så meget stærkere end
sidste års", hvilket med tiden mindst burde have medført en fordobling
mellem de to; men målingerne sagde noget helt anderledes: Z900's
klassiske bagsvinger havde større styrke end R1's - 900'er-stellet var
kun marginalt svagere - Forgaflen var dog total umulig på den gamle
Kawasaki! Alt i alt var forhjul-baghjul stivheden størst på Z900 hvis
man monterede en moderne forgaffel
Efter at jeg købte Paso'en støvede jeg klubbens bibliotek gennem for
test af den, og det er sjovt at kunne læse sådanne tests i
bagklogskabens lys:
De første test af 750'eren skamroser (på vanen?) Ducatis nye påfund, der
inkluderer brede 16" hjul, for såvel styrevillighed som kurvestabilitet;
men allerede et par år efter kritiseres Paso 906 for "stadig at have
750'erens nervøsitet under kurvegennemkørsel"
Da 907'eren endnu et par år efter levberes med 17" hjul, roses den
derfor naturligvis også for fornuften i dét - men jeg kan ikke lade være
at tænke på om en 907'er nu også styrer så meget mere neutralt, eller om
det kun er forandringen der blindt roses :-/
--
Armand.