Reperation af plastic.
Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-06 00:13

Hej.

Jeg har tidligere skrevet lidt om reperation af glasfiber og plastic
på MC.
Reperation af glasfiberkåber ved anvendelse af glasfibermåtte og
polyester er der, som tidligere skrevet, ingen ben i.
Alle de plastic kåber jeg til dato har haft fat i har kunnet repareres
med tagrendelim eller "lego i acetone", men efterfølgende forstærkning
på bagsiden med glasfibermåtte pg polyester.
Polyester har bundet 100% til de plasticformer jeg har set indtil nu.

Men nu har jeg mødt mit "plastic Waterloo" i form af en kofanger på
min bil - Ikke fordi det rager denne NG specifikt, men for at give et
par tip videre.
Man kan jo ikke vide om der er kåber der er fermstillet af lignende
materiale.
Forhistorien er, at Lise i vinterens løb har forsøgt at flytte en
snebunke der desværre havde taget form af is med bilen, hvilket
medførte at plastickofangeren foran revnede to steder.
En flænge på 6 cm og en på 20 cm, faktisk fra bund til top i venstre
side - OK, jeg har selv været på med den de et par gange, men Lise fik
altså æren af at give den nådestødet - Og jeg fik håneretten
Nå pyt, hvad gør man i den kolde vinter?
Borer nogle 4 mm huller på hver side af bruddet, sætter plasticstrips
igennem hullerne, spænder det sammen og venter på forår.
Jeg fik prisen på en ny kofanger ved sidste service - Chocket har
endnu ikke fortaget sig, så her i Påsken demonterede jeg den og ville
så benytte min teknik fra MC kåberne på den.
Rense, slibe og støbe med glasfiber fra bagsiden..
Ingen problemer - Smooth operation - Lige til jeg skulle teste
styrken og ud faldt en perfekt afstøbning af kofangeren indvendigt.
Glasfiber binder overhovedet ikke på den form for plastic.
Jeg har testet alle de former for plastic lim jeg kender.
Intet bider på skidtet.
Tagrendelim, cyanolit, acetone, polyester - Intet bider.
En varm loddekolbe kan derimod smelte det sammen, men styrken er ikke
god, hvilket der kan rådes bod på ved at smelte små stykker svejsetråd
ned i plasticen på tværs af bruddet.
Det holder, men rigtig godt er det ikke.
Nu kommer mine huller fra plasticstrippene til hjælp.
Jeg har skaffet en tokomponentlim, Innotec repairplast, der binder
nogenlunde, men ikke 100%, men ved at rejfe hullerne fra
plasticstrippene udefra og så støbe med Innotec indefra med et stykke
tagrende PVC ovenpå, får jeg en plade der så at sige laver en hæftning
fra bagsiden der holder plasticdelene sammen vha. hullerne.
Styrken er fin, så det vil også holde på en MC kåbe.
Slibe, pudse, male, tørre og montere - Så holder den nok til næste
gang den skal benyttes som sneplov
Og så er min selvtillid, der ellers havde fået et alvorligt gok,
genoprettet

Og forresten ----- god Påske

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 08:06

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>Hej.
>
>Jeg har tidligere skrevet lidt om reperation af glasfiber og plastic
>på MC.

<snip>

Du har lige mødt polyethylen plast (PE)

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-06 09:48

On Sun, 16 Apr 2006 09:06:00 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

Du er jo expert - Du kender da navnet ikk'

Hvad søren limer man det med?
Svejser man det?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 10:18

> [...]
><o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>Hej Orla.
>
>Du er jo expert - Du kender da navnet ikk'

Kanmanikke, kan heller ikke males.....

>Svejser man det?

Noget i den retning, måske de firmaer, der lever af at reppe kofangere ved
det ? Det er vist blevet et ret stort forretningsområde :-/

mvh
Orla

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 14:35

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

> Noget i den retning, måske de firmaer, der lever af at reppe kofangere ved
> det ? Det er vist blevet et ret stort forretningsområde :-/

Hvis man svejser med tråd af samme farve, har man en chance for at fjerne
det overskydende materiale så elegant, at reparationen ikke kan ses.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 16-04-06 14:44

PE (HDPE) er i praksis ikke muligt hverken at male eller lime med fuld
styrke.
Men da det er en 'Normal' smeltbar plastik kan den selvfølgeligt svejses.
Kædelængden er dog ganske høj, og det tager derfor lang tid for kædene at
bevæge sig ind i hinanden - Deraf dine dårlige erfaringer med svejsning.
Når jeg har skullet lægge etiketter på har vi kørt overfladen igennem en
gasflamme - Det gør overfladen lidt mere polær, og så er der noget der
hænger bedre fast, men rigtig godt bliver det ikke.

Edvard Korsbæk

meddelelse news:44424115$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 16-04-06 20:04

$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> PE (HDPE) er i praksis ikke muligt hverken at male eller lime med fuld
> styrke.
> Men da det er en 'Normal' smeltbar plastik kan den selvfølgeligt svejses.

PE. en er en Polyetylene der er svejsebar, den svejses fx med varmluft ved
ca. 300 c. med en tråd af samme materiale som emnet af lavet af.
Eller ekstrudes svejser man meget PE.

PE er jo bare en af mange polyoefiner, som omfatter bl.a. PELD, PEMD, og
PEHD som du sikkert har på din kofanger.

PEHD kan ifølge bøgerne ikke limes .... men det er meget let svejsbart.

Mvh

Lars Bisgaard

Plastmager

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-04-06 20:20

On Sun, 16 Apr 2006 21:04:07 +0200, "Lars Bisgaard"
<lcbfjern@dettemail.dk> wrote:

Hej Lars.

>PE. en er en Polyetylene der er svejsebar, den svejses fx med varmluft ved
>ca. 300 c. med en tråd af samme materiale som emnet af lavet af.
>Eller ekstrudes svejser man meget PE.

Tak for forklaringen.

>PE er jo bare en af mange polyoefiner, som omfatter bl.a. PELD, PEMD, og
>PEHD som du sikkert har på din kofanger.

Jeg havde hørt om den form for plastmateriale, men det er første gang
jeg render ind i det i reparationsøjemed - Derfor min undren.
Nu har jeg lavet en reparation med en passende styrke, men næste gang
Lise (eller jeg) bruger den som sneplov går jeg til den med enten en
heathgun med dysse eller en tilstrækkelig stor varmluftloddekolbe og
en stang af samme materiale..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-04-06 09:40

Steen Gruby skrev den 16 apr 2006 i

[klip]

> Og forresten ----- god Påske

Som faktisk ikke kunne være bedre, og i lige måde
Tager hatten af for din ihærdighed, om det så kun er en bil det handler om.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen