Typisk levetid for MC kæde
Fra : Bo Skjøtt

Dato : 14-04-06 19:00

Hvor mange kilometer kan man typisk køre med en velsmurt MC kæde før den bør
udskiftes?
Hvordan kan man se om en kæde er slidt og trænger til udskiftning?
Jeg har kørt knap 12000 km med min kæde og har holdt den velsmurt. Jeg kører
på en Yamaha XT 600.

Mvh. Bo

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 14-04-06 19:20

"Bo Skjøtt" <bcs@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan kan man se om en kæde er slidt og trænger til udskiftning?
> Jeg har kørt knap 12000 km med min kæde og har holdt den velsmurt. Jeg

Det er nok nærmest umulig at sige hvorlænge en kæde kan holde. Hvor tit
smøres der? Hvilken kædefedt? Automatisk kædesmøring? Køres der kun i
tørvejr? Køres der offroad? Kædekvalitet? osv. osv.
Hilsen Matthias

Fra : MKS - 74

Dato : 14-04-06 19:28

On Fri, 14 Apr 2006 19:59:53 +0200, "Bo Skjøtt" <bcs@dk2net.dk> wrote:

>Hvor mange kilometer kan man typisk køre med en velsmurt MC kæde før den bør
>udskiftes?

Afhænger af hvilke kørselsbetingelser vi taler og hvilken kæde, en
velholdt O- eller X(Z)-rings kæde under normale ikke ekstreme
kørselsbetingelser, bør holde mindst 20.000 km.

>Hvordan kan man se om en kæde er slidt og trænger til udskiftning?

Ideelt set måler forlængningen over et passede antal led, 1% for
O,X-rings og 2% for alm. kæder er den normale slidgrænse.
Husmandsmetoden er at trække kæden udfra bageste tandhjul og se om der
"er luft" imellem. Husk at kæden kan være uens forlænget, er det nok
til at det kan konstateres umiddelbart ved at dreje baghjulet er den
død...

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : AW på ZRX

Dato : 14-04-06 19:34

> Hvor mange kilometer kan man typisk køre med en velsmurt MC kæde før den
> bør
> udskiftes?

15.000 - 30.000 Det længste jeg har hørt om er 41.000.

> Hvordan kan man se om en kæde er slidt og trænger til udskiftning?
> Jeg har kørt knap 12000 km med min kæde og har holdt den velsmurt. Jeg
> kører på en Yamaha XT 600.

Nu var jeg begyndt på en længere smøre, men kom til at tænke på, at det er
der garanteret allerede en der har skrevet. Og det var der:

http://www.dansmc.com/rearchain.htm

Allan

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-04-06 19:37

Bo Skjøtt wrote:
> Hvor mange kilometer kan man typisk køre med en velsmurt MC kæde før den bør
> udskiftes?

der er postet et fint link, men kan fortælle, min kæde på min FZ6 holdte
27000km da jeg skiftede.
den var ikke slidt op, men vill geare om, og det ville jeg dog ikke gøre
med slidt kæde.

Jeg renser kæden ca to gange om året med petroleum og smører hver 500km
og efter regnvejrsture.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 15-04-06 10:38

> Jeg har kørt knap 12000 km med min kæde og har holdt den velsmurt. Jeg
> kører på en Yamaha XT 600.

Jeg kørte kun 8087 på en RK XSO kæde selvom jeg smurte efter alle kunstens
regler - Men man kan jo ikke stoppe og smørre hele tiden så f.eks Møldrup ->
Kbh i regnvejr gør at man kører alt olie af...

Så monterede jeg en kædesmører (www.mccoi.de) og en DID VM kæde og den holdt
20440km og pt har en DC-AFAM holdt 14000km men er ved at være slidt (Jeg har
justeret den _en_gang her fornyligt og når en kæde først skal justeres er
den ved at være færdig).

Min erfaring er at det er vinteren der tager livet af kæden - også selvom
man smører godt og grundigt...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm

Fra : Armand

Dato : 15-04-06 20:22

Anders Majland skrev:

> ..........er ved at være slidt (Jeg har justeret den _en_gang her
> fornyligt og når en kæde først skal justeres er den ved at være færdig).

Jup!
Underforstået pre-smurte kæder!

> Min erfaring er at det er vinteren der tager livet af kæden - også selvom
> man smører godt og grundigt...

På min GPZ900 var det typisk dét forår hvor kæden var blevet 20.000km at
den hastigt ældedes!
Læst mellem linierne skyldtes dét nok manglende vinterkonservering på
det tidspunkt i kædens levetid hvor O-ringene var begyndt at slippe fugt
ind, så man er selv meget herre over situationen :-|

Selvom jeg stadig er lidt modstander mod automatiske kædesmøringer
p.g.a. den forholdsvis store mængde af smøremiddel der kun kan ende ét
sted, er de automatiske smøringers effektivitet ubestridt!

Jeg vil lige benytte lejligheden til at påpege at dér hvor kæde og
dækside er tættest på hinanden, og hvor vandtågerne pisker allermest ved
regn-kørsel, er kæden ganske ubeskyttet.
En simpel spoiler af et stykke plast fra en oliedunks side, der
boltes/popnittes på kædeskærmen vil isolere dækside og kæde fra hinanden
og derved gøre sit imod afvaskningen af smøremidlet - Enkelt og effektivt!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 20:45

Armand skrev i meddelelsen ...

>Selvom jeg stadig er lidt modstander mod automatiske kædesmøringer
>p.g.a. den forholdsvis store mængde af smøremiddel der kun kan ende ét
>sted, er de automatiske smøringers effektivitet ubestridt!

Den tror jeg ikke holder. Jeg brugte sidste år 300 ml. kædespray til knap
15.000 Km. Langt det meste vasket af i naturen :-/ Som jeg har forstået det,
så er forbruget i en automatisk kædesmører ikke højere, og olien kan være af
typen til kædesave, og den er faktisk beregnet til at skulle "afleveres" i
naturen.

mvh
Orla
"fie" med udvidet kædeskærm http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/guard

Fra : Anders Majland

Dato : 15-04-06 22:46

> Selvom jeg stadig er lidt modstander mod automatiske kædesmøringer p.g.a.
> den forholdsvis store mængde af smøremiddel der kun kan ende ét sted, er
> de automatiske smøringers effektivitet ubestridt!

Min fælg bliver mindre møget til af alm. kædessavsolie end af "dyre" special
smøremidler og så er den nemmere at rengøre (sker som regel kun ved
dækskifte )

> [...]
> boltes/popnittes på kædeskærmen vil isolere dækside og kæde fra hinanden
> og derved gøre sit imod afvaskningen af smøremidlet - Enkelt og

Den har du reklameret for før og jeg må hellere prøve det på min
nyerhvervelse

Fra : Knud Dam

Dato : 15-04-06 23:09

er de automatiske smøringers effektivitet ubestridt!

Enig !

; - )

KD Bandit 600 S - 100 kkm med scottoiler.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-04-06 23:13

> er de automatiske smøringers effektivitet ubestridt!
>
> Enig !
>
> ; - )
>
> KD Bandit 600 S - 100 kkm med scottoiler.

På samme kæde?

ScooterBo
(ligeledes Bandit 600 S)

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 17-04-06 09:11

kender en der engang havde en fj1200 med lukket kædekasse, (ligesom de der
gamle sco cykler ens mormor havde ;)
den havde kørt 45000km på samme kæde, og var ikke slidt...
det kan da siges at være effektivt?
Johan

Fra : Knud Dam

Dato : 17-04-06 16:11

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle sco cykler ens mormor havde ;)
> den havde kørt 45000km på samme kæde, og var ikke slidt...

Jeg talte med en gut til Løvfaldstræf i 2005. Han havde haft en Kawa 1000
fra ny og monteret lukket kædekasse på den ved købet.

Den havde kørt 180.000 km med samme kædekit !

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 21:59

Knud Dam skrev:

> Jeg talte med en gut til Løvfaldstræf i 2005. Han havde haft en Kawa 1000
> fra ny og monteret lukket kædekasse på den ved købet.
>
> Den havde kørt 180.000 km med samme kædekit !

Rolf Skovløkke fra DMC kører ligeledes med lukket fedtkædekasse og háns
GSX1100, der har kørt uhyggeligt langt, bruger stort set ikke
kæder/tandhjul

Men jeg kan ikke løsrive mig fra tanken om hvornår/hvordan man
konstanterer at en sådan velplejet kjæde trods alt måtte være ved at
være færdig?
Mon ikke at der er en risiko for at man i realiteten kører til den
springer =

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 17-04-06 22:09

> [...]
> færdig?
> Mon ikke at der er en risiko for at man i realiteten kører til den

Et nøje check for hver 50.000 km ville være en fornøjelse ...

; - )

KD

Fra : Knud Dam

Dato : 17-04-06 16:08

"Bo Nielsen" <kok.b.nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> På samme kæde?
>
> ScooterBo
> (ligeledes Bandit 600 S)

Nope ! Jeg plejer at køre ca. 25.000 km på et kit.

; - )

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-06 07:22

> [...]
> boltes/popnittes på kædeskærmen vil isolere dækside og kæde fra hinanden
> og derved gøre sit imod afvaskningen af smøremidlet - Enkelt og

Havde du ikke et par billeder på et tidspunkt ?
Spoileren skal vel så langt ned at den også dækker det underste kædestykke,
eller giver det tilstrækkeligt at beskytte den foroven ? Det er vel der der
er mest "plasken" ?

/A

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 16:48

Anders Majland skrev i meddelelsen
<4444aa15$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>eller giver det tilstrækkeligt at beskytte den foroven ? Det er vel der der

Ellers luksus udgaven, som egentlig kunne have dækkek fjederens linksystem
også. http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/guard

Noget om kæder http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain

Kædesammenligning http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-06 18:47

> Ellers luksus udgaven, som egentlig kunne have dækkek fjederens linksystem
> også. http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/guard

Og den kunne jeg godt huske jeg har set før...Men det er måske lidt for
avanceret for mit skrueskur... Du har ikke overvejet at starte en lille
produktion

Nå men jeg starter nok med at lave en model af en side af en sort oliedunk -
jeg havde næsten glemt hvor træls det er at smørre kæde, og mandagens
hyggetur på våde veje fik lige genopfrisket min hukommelse... Så jeg har
noteret mig at der skal en kædesmørrer på S10'en senest med næste kæde (pr
har jeg fundet en regel i passende længde til at løfte baghjulet med, men
det gør det jo ikke nemmere at smørre undervejs ..)

> Noget om kæder http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain

Jeg er heller ikke begejstret for RK - ikke at det gik så galt som for dig
men den holdt kun 8000km (X-ring 520'er på xt600z)

Fra : Armand

Dato : 18-04-06 17:58

Anders Majland skrev:

> Spoileren skal vel så langt ned at den også dækker det underste kædestykke,
> eller giver det tilstrækkeligt at beskytte den foroven ? Det er vel der der
> er mest "plasken" ?

Enkelte modeller hár kligefrem en art "bagside-dækning" på selve
kædeskærmen; men uanset hvor godt det er lavet fra fabrikken er den
underløbende del af kæden aldrig skærmet af, og det er dér at gevinsten
med sikkerhed er :-|

--
Armand.