|
| Pulverlakering eller lak af stel Fra : Ukendt |
Dato : 14-04-06 18:03 |
|
Hej
Hvad bør man vælge for flot finish?
Pulverlakering eller lak ved autolaker?
Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
eller
sandblæses, metaliseres og så lakeres?
I nærheden af Kolding helst
--
Venlig Hilsen
Greetings
Preben Christensen
www.cobra-mc.dk
| |
Henning (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 14-04-06 18:28 |
|
"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
news:443fd626$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvad bør man vælge for flot finish?
> Pulverlakering eller lak ved autolaker?
>
> Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
> eller
> sandblæses, metaliseres og så lakeres?
>
> I nærheden af Kolding helst
>
>
>
> --
> Venlig Hilsen
> Greetings
>
> Preben Christensen
> www.cobra-mc.dk
>
Jeg vil mene at lak er det pæneste, og samtidiog kan jeg fortælle at ved
pulverlakering kan der være problemer ved skarpe kanter hvor det kan løsne
sig og komme fugt índ under pulverlakeringen (jeg var selv ved
industrilakerer da jeg ville have min pulverlakeret, men det frarådede kan
mig. med ovennænte begrundelse.
MVH
Henning
Sandblæsning og lakering kan gøres for 1.000 jydske dollars.
Henning
| |
Armand (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-06 19:58 |
|
Henning skrev:
> "
>>
> Jeg vil mene at lak er det pæneste,
Man kan vel slutte af med et lag klarlak :-/
> ......... og samtidiog kan jeg fortælle at ved
> pulverlakering kan der være problemer ved skarpe kanter hvor det kan løsne
> sig og komme fugt índ under pulverlakeringen (jeg var selv ved
> industrilakerer da jeg ville have min pulverlakeret, men det frarådede kan
> mig. med ovennænte begrundelse.
Dengang i 80'erne da pulverlakering var på mode i klubben var argumentet
netop at rust ikke "krøb ind under" :-|
Et andet argument er at påføringen sker v.h.a. påsprøjtning af pulver på
emnet der er elektrostatisk forbundet, hvorved at pulveret selv fordeler
sig grundigt på det komplekse emne, som et mc-stel ér, inden endelig
fastsmeltning i ovn. Autolakererer hader sådanne emner der let kommer
til at danne løbere og er svært at dække 100% inde i krogene hvor
lak-tågen "pustes ud igen"
--
Armand.
| |
Villy Andersen (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Villy Andersen |
Dato : 14-04-06 20:42 |
|
"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
news:443fd626$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvad bør man vælge for flot finish?
> Pulverlakering eller lak ved autolaker?
>
> Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
> eller
> sandblæses, metaliseres og så lakeres?
>
> I nærheden af Kolding helst
Hej Preben
Jeg ved ikke lige angående lakering af stel, men jeg har fået
omlakeret en tank + sidedæksler hos Jyllak i Agerbæk
mellem Esbjerg og Grindsted. Det kan varmt anbefales.
Det er en pulver og industrilakker, men de maler også mc-dele
Bjarne Kristensen som ejer Jyllak har selv en pæn samling
af Kawasaki motorcykler, alene det er et besøg på firmaet værd.
Prøv at kontakt Bjarne, han er en meget behagelig mand at snakke med.
Så kan sikkert du få råd, vejledning og priser.
www.jyllak.dk
Venlig hilsen
Villy Andersen
Ølgod
| |
Rune (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Rune |
Dato : 14-04-06 22:39 |
|
"Villy Andersen" <villyka@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:443ffb35$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
> news:443fd626$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Hvad bør man vælge for flot finish?
>> Pulverlakering eller lak ved autolaker?
>>
>> Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
>> eller
>> sandblæses, metaliseres og så lakeres?
>>
>> I nærheden af Kolding helst
Jeg har lige fået pulverlakeret mit stel, og meget tilfreds se evt.
http://www.dfmc.dk og søg under gsf 400 det blev gjort for ca. 1600kr. da
der var også små dele til.
Rune
| |
Steen Gruby (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-06 22:56 |
|
On Fri, 14 Apr 2006 19:02:41 +0200, "Preben Christensen"
<dundersnabelapc.dk> wrote:
Hej Preben.
>
>Hvad bør man vælge for flot finish?
>Pulverlakering eller lak ved autolaker?
>
Det afhænger lidt af hvad det er for et stel.
Hvis det er et rørstel kunne jeg falde for fristelsen med pulverlak
hvis det er gjort ordentligt.
Dog vil jeg pointere, at hvis der først går hul på en pulverlakering
kan fugten brede sig mellem lak og metal med katastrofale følger.
Korrekt udført malerarbejde er en nydelse, men kræver en god
forberedelse.
Sandblæsning, alternativt nedslibning, grunding, spartling og endelig
maling.
Gjort rigtigt ser det således ud:
http://www.gruby.dk/images/NSU_Max_120206_2.JPG
>Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
>eller
>sandblæses, metaliseres og så lakeres?
>
Jeg gav 500 for sandblæsning af alle stumper til min MAX, og det kan
der ikke klages på.
Maling af et stel alene tør jeg ikke byde på.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Preben Riis Sørensen (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 14-04-06 23:28 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev
> Dog vil jeg pointere, at hvis der først går hul på en pulverlakering
> kan fugten brede sig mellem lak og metal med katastrofale følger.
Ikke noget med hvis, når, der går hul. Og der er allerede hul ved alle
boltgennemgange lige fra start. Kan stærkt frarådes. Cyklen behøver ikke
engang få vand, før rusten starter sit ædegilde i skjul.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Steen Gruby (14-04-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 14-04-06 23:30 |
|
On Sat, 15 Apr 2006 00:28:10 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
Hej Preben.
>
>Ikke noget med hvis, når, der går hul. Og der er allerede hul ved alle
>boltgennemgange lige fra start. Kan stærkt frarådes. Cyklen behøver ikke
>engang få vand, før rusten starter sit ædegilde i skjul.....
Jeg forsøgte blot at være diplomat
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Preben Riis Sørensen (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-04-06 00:06 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:5i8042dgferp5veamjqdro64qaf5ge4ar0@4ax.com...
> On Sat, 15 Apr 2006 00:28:10 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
> Hej Preben.
> >
> >Ikke noget med hvis, når, der går hul. Og der er allerede hul ved alle
> >boltgennemgange lige fra start. Kan stærkt frarådes. Cyklen behøver ikke
> >engang få vand, før rusten starter sit ædegilde i skjul.....
>
> Jeg forsøgte blot at være diplomat
Hvis jeg kan skræmme et antal væk fra noget skidt, dropper jeg gerne
diplomatiet.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-06 20:03 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev
>> Dog vil jeg pointere, at hvis der først går hul på en pulverlakering
>> kan fugten brede sig mellem lak og metal med katastrofale følger.
>
> Ikke noget med hvis, når, der går hul. Og der er allerede hul ved alle
> boltgennemgange lige fra start. Kan stærkt frarådes. Cyklen behøver ikke
> engang få vand, før rusten starter sit ædegilde i skjul.....
Og hvordan kan et hattelakeret Suzuki-stel klare det problem når selv
den grundigste pulverlakering ikke kan??
--
Armand.
| |
Preben Riis Sørensen (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-04-06 21:51 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev>
> Og hvordan kan et hattelakeret Suzuki-stel klare det problem når selv
> den grundigste pulverlakering ikke kan??
Hattelak er om muligt ligeså ringe. Du skrev fastsmeltning om pulver. Det må
vi nøjes med at kalde smeltning, det sidder som en sprød plastpose og er til
meget mere skade end gavn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-06 22:21 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev>
>> Og hvordan kan et hattelakeret Suzuki-stel klare det problem når selv
>> den grundigste pulverlakering ikke kan??
>
> Hattelak er om muligt ligeså ringe.
- - - - Og ikke desto mindre kører der snart 30 år gamle GS'ere rundt i
trafikken
> Du skrev fastsmeltning om pulver. Det må vi nøjes med at kalde smeltning,
> det sidder som en sprød plastpose og er til meget mere skade end gavn.
D.v.s. at det kan slåes af i flager?
Ikke at jeg lægger Benelliens stel til for at argumentere mod dig; men
det kræver næsten en test, for endnu et af argumenterne fra da vi fik
pulverlakeret stel i stor stil et par vintre var at dét ikke kunne lade
sig gøre - Faktisk blev vi dengang advaret om at beslutningen var
endelig, da den eneste måde at få stadset af på var at brænde det af
--
Armand.
| |
Preben Riis Sørensen (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-04-06 23:31 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
:> - - - - Og ikke desto mindre kører der snart 30 år gamle GS'ere rundt i
> trafikken
De har nok ikke holdt ret meget udendørs.
>
> > Du skrev fastsmeltning om pulver. Det må vi nøjes med at kalde
smeltning,
> > det sidder som en sprød plastpose og er til meget mere skade end gavn.
>
> D.v.s. at det kan slåes af i flager?
> Ikke at jeg lægger Benelliens stel til for at argumentere mod dig; men
> det kræver næsten en test, for endnu et af argumenterne fra da vi fik
> pulverlakeret stel i stor stil et par vintre var at dét ikke kunne lade
> sig gøre - Faktisk blev vi dengang advaret om at beslutningen var
> endelig, da den eneste måde at få stadset af på var at brænde det af
Nu har man jo hørt meget falsk reklamegas gennem tiderne. Jeg skal heller
ikke udelukke at der findes flere kvaliteter behandling. Eller at samme
behandling kun bliver dårlig hvis forarbejdet er dårligt. Men det jeg rørte
ved, kunne skrælles af med en kniv, og der var ikke endsige en tiøres plet
eller et hjørne, der skulle bøvles for at fjerne. Det antyder at forarbejdet
ikke i dette tilfælde skulle have skylden, idet det ville have krævet stor
omhu at få hver en krog smurt ind i olie eller fedt for at få malingen til
at slippe så godt.
Håber du finder et test-emne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-04-06 08:25 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<4441740c$0$905$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Det antyder at forarbejdet
>ikke i dette tilfælde skulle have skylden, idet det ville have krævet stor
>omhu at få hver en krog smurt ind i olie eller fedt for at få malingen til
>at slippe så godt.
Hvis at det er havemøbler at Du tænker på, så kan Du være sikker på at de
IKKE har været affedtet inden pulverlakering. Det er der ikke tid til :-|
Pulverlakering _kan_ udføres så det ikke er muligt at fjerne på mekanisk
vis. Gammeldags sortmalede bremsekalipre fra Yamaha eksempelvis.....
mvh
Orla
| |
Preben Riis Sørensen (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 16-04-06 09:46 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev>
> Hvis at det er havemøbler at Du tænker på, så kan Du være sikker på at de
> IKKE har været affedtet inden pulverlakering. Det er der ikke tid til :-|
>
> Pulverlakering _kan_ udføres så det ikke er muligt at fjerne på mekanisk
> vis. Gammeldags sortmalede bremsekalipre fra Yamaha eksempelvis.....
Det var en specialcykel, der i det mindste ved svejsninger og slibninger
skulle have udvist en eller anden form for vedhæftning.
Du kan meget vel have ret i at det kan klæbe med det rette forarbejde og det
rette pulver. Men i tilfældet kaliber er det vel eloxeret alu?
Og hvis kravet til forbehandling ikke på nogen måde kan opfyldes, lad os
sige at evt. sandblæsning ikke må være over 12 timer gammel, så får man
aldrig en vare med de ønskede egenskaber.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ukendt (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-04-06 10:14 |
|
Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<44420440$0$883$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Men i tilfældet kaliber er det vel eloxeret alu?
Næe nej det var længe før anodisering fandt vej til Yamaha Jeg havde
fået ideen at kaliprene skulle stå i poleret aluminium. Det blev aldrig
>Og hvis kravet til forbehandling ikke på nogen måde kan opfyldes, lad os
>sige at evt. sandblæsning ikke må være over 12 timer gammel, så får man
>aldrig en vare med de ønskede egenskaber.
Har man et pulverlakanlæg, så burde man vel også have et affedtningskar
umiddelbart inden ?
mvh
Orla
| |
Preben Riis Sørensen (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 16-04-06 14:36 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev
> Har man et pulverlakanlæg, så burde man vel også have et affedtningskar
> umiddelbart inden ?
Der kan også blive tale om at fjerne oxideringer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Lasse Nygaard (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 16-04-06 13:37 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> :> - - - - Og ikke desto mindre kører der snart 30 år gamle GS'ere rundt i
>> trafikken
>
> De har nok ikke holdt ret meget udendørs.
>
>>> Du skrev fastsmeltning om pulver. Det må vi nøjes med at kalde
> smeltning,
>>> det sidder som en sprød plastpose og er til meget mere skade end gavn.
>> D.v.s. at det kan slåes af i flager?
>> Ikke at jeg lægger Benelliens stel til for at argumentere mod dig; men
>> det kræver næsten en test, for endnu et af argumenterne fra da vi fik
>> pulverlakeret stel i stor stil et par vintre var at dét ikke kunne lade
>> sig gøre - Faktisk blev vi dengang advaret om at beslutningen var
>> endelig, da den eneste måde at få stadset af på var at brænde det af
>
> Nu har man jo hørt meget falsk reklamegas gennem tiderne. Jeg skal heller
> ikke udelukke at der findes flere kvaliteter behandling. Eller at samme
> behandling kun bliver dårlig hvis forarbejdet er dårligt. Men det jeg rørte
> ved, kunne skrælles af med en kniv, og der var ikke endsige en tiøres plet
> eller et hjørne, der skulle bøvles for at fjerne. Det antyder at forarbejdet
> ikke i dette tilfælde skulle have skylden, idet det ville have krævet stor
> omhu at få hver en krog smurt ind i olie eller fedt for at få malingen til
> at slippe så godt.
>
> Håber du finder et test-emne.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Jeg har til gengæld modsatte erfaring.
Med et der er enormt svært at skade, ridse eller lignende.
| |
Futte & Co. (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 17-04-06 16:44 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> De har nok ikke holdt ret meget udendørs.
>
Jeg kan så fremvise en fin Honda fra 1975. Stel er pulverbehandlet i
1985. Cyklen havde , da jeg købte den i 01, meget tydelige tegn på flere
års vinterkørsel, men stellet ser stadig ud som nyt
> Nu har man jo hørt meget falsk reklamegas gennem tiderne. Jeg skal heller
> ikke udelukke at der findes flere kvaliteter behandling. Eller at samme
> behandling kun bliver dårlig hvis forarbejdet er dårligt.
Her gælder sammeregler som alle andre former for overfladebehandling.
Korrekt udført med de bedste materialer = holdbarhed. Fuskerbehandling
af bunden og de billigste materialer = spild af penge, og ærgelser over
at man står med et ringere resultat end man startede med.
--
Jørgen, Brøndby , maleruddannet i 60'erne
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70
| |
Leif (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 17-04-06 22:44 |
|
"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message
news:13e76$4443b78f$3e3d8b9d$1677@news.arrownet.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
>
> > De har nok ikke holdt ret meget udendørs.
> >
>
> Jeg kan så fremvise en fin Honda fra 1975. Stel er pulverbehandlet i
> 1985. Cyklen havde , da jeg købte den i 01, meget tydelige tegn på flere
> års vinterkørsel, men stellet ser stadig ud som nyt
>
Det kunne næsten have været min 750 F2 - den var dog fra '78, men havde da
jeg solgte den i '83 til Sand Jensen,
ikke et hul hvor der var krybet rust inden-om.
Og den har kørt alle vintrene siden behandlingen i '79 hos HN Coating i
Herning. Her sagde man, det eneste, den ikke kunne tåle, var en tur
i en swimming-pool, da klor er den eneste virkelige fjende overfor
pulver/elektrostatisk behandling med forudgående sandblæsning.
Eneste ulempe i forhold til lakering er at overfladen fremstår mat.
Mvh, Leif
| |
Armand (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-04-06 19:50 |
|
Preben Christensen skrev:
> Hej
>
> Hvad bør man vælge for flot finish?
> Pulverlakering eller lak ved autolaker?
>
> Hvad er prisen for et stel der skal sandblæses først og så pulverlakeres
> eller
> sandblæses, metaliseres og så lakeres?
>
> I nærheden af Kolding helst
>
Jysk Nylon i Christiansfeld - Ring selv og forhør om prisen!
--
Armand.
| |
Ukendt (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-06 21:49 |
|
Hej
Stellet, bagsvingeren, støtteben bliver nu sandblæst, metaliseret,
grundfarvet og malet sort
--
Venlig Hilsen
Greetings
Preben Christensen
www.cobra-mc.dk
| |
|
|