Hvilken MC skal jeg købe??? CBR 125? GS500~
Fra : Martin

Dato : 13-04-06 15:16

Hej,

Jeg tog MC kort for ca 5 år siden, men har ikke kørt MC de sidste 4.
Nu vil jeg gerne igang igen, men hvad for en maskine skal jeg smide
mine surt opsparede penge efter?

Det jeg prioterer højest er:

* Den skal være sjov. Altså gode styreegenskaber og nem at lægge ned
i svingene. Gerne lidt plastic-raket agtig

* Jeg vil gerne ha' en forholdsvis lille maskine (effektmæssigt) da
mine køreevner nok er temmelig rustne.

* Jeg vil gerne have noget driftsikkert da jeg ikke er typen der gider
at skrue på mekanikken hver weekend.

* Prisen skal ligge i området 30 til 40 stærke. Helst 30

Jeg har kigget længe på Honda CBR 125R . Den frister mig fordi den
kan købes fabriksny for 30Kkr og har moderne teknik. Den ser bare en
smule knallert agtig ud?

Så har jeg kigget på nogle GS500'ere, men de fleste er over 10 år
hvis de skal ned i mit prisleje. Jeg frygter lidt for at der skal
skrues meget på en sådan en årgang

Suzuki GSX 250R ser også spændende ud, men også her er de fleste
nogle gamle svende.

Aprillia RS125 ser superlækker ud, men sådan en hårdt tunet 2 takter
har vel begrænset levetid? Eller er det bare en myte?

Jeg har også kigget på en masse kina maskiner. Her kan man sagtens
få en 250 kubikker fra ny, for under 30Kkr. Men hvordan er kvaliteten?

Hvilke andre modeller bør jeg kigge efter?

Fra : Ham der sælger

Dato : 13-04-06 16:09

Jeg kører selv på en yamaha ybr 125 den kan fås for knap 20 kilo og er
firtakter med en af de gode yamaha motorer og et godt bundtræk den behøver
ikke at køres oppe i de høje omdrejninger for at kunne trække

Hilsen Dan

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 17:27

"Martin" <mastermartini@hotmail.com> wrote in

Hvad med http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44133396

Fra : Ole Hansen

Dato : 13-04-06 19:37

Rasmus TDR "lightburner" wrote:

> Hvad med http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44133396

Hold da op en farve... Den er.. Den er... Den er da ikke til overse i
trafikken

--
Ole Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 13-04-06 17:43

>Så har jeg kigget på nogle GS500'ere, men de fleste er over 10 år
>hvis de skal ned i mit prisleje. Jeg frygter lidt for at der skal
>skrues meget på en sådan en årgang.

GS500 er ikke kendt for at gå i stykker. Gammel konstruktion = meget
gennemprøvet = få problemer.

Har set flere, der har kørt over 100 kkm uden problemer.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-04-06 23:56

Michael Kristensen wrote:

> GS500 er ikke kendt for at gå i stykker. Gammel konstruktion = meget
> gennemprøvet = få problemer.

Det synes jeg også er det åbenlyse valg. Drop de der 125'ere osv.,
værditabet er enormt. Køber du en gs500 til omkring 30k mister du højst
1500-2000,- om året.

Der er nogle fine her:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44257388>
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44129141>
....men søg selv på gs500 på mc.dba.dk og lad dig endelig ikke friste af alle
Brdr. Jensen-reklamerne, det er et svindlerfirma.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin

Dato : 13-04-06 17:43

Jooo, typen og stilen er den rigtige, men den er ca 16 år gammel. Hvad
kan jeg forvente af driftstabilitet på sådan en?

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 20:25

"Martin" <mastermartini@hotmail.com> wrote in news:1144946601.845838.298560
@v46g2000cwv.googlegroups.com:

> Jooo, typen og stilen er den rigtige, men den er ca 16 år gammel. Hvad
> kan jeg forvente af driftstabilitet på sådan en?

Jeg hæftede mig nu mest ved km-tallet!! Farven ? den er da som den skal
være !!

Fra : Martin

Dato : 13-04-06 17:46

YBR125 ser også helt fornuftig. Savner dog lidt en kåbe.

Hvad kører sådan en ca på toppen?

Fra : Dan

Dato : 13-04-06 18:06

Det ved jeg ikke helt omkring 110 vil jeg tro men det er ikke sprinter men
den ligger godt på vejen og i svingene

Fra : Ole Baun

Dato : 13-04-06 18:49

"Martin" skrev i en meddelelse
>YBR125 ser også helt fornuftig. Savner dog lidt en kåbe.

>Hvad kører sådan en ca på toppen?

MC Revyen siger 115 km/t, men der står også "0-100: ? "

Hvis budgettet siger 30 kkr, og du ikke selv vil / kan skrue, så synes jeg
det er et godt bud, så er der nemlig også råd til tøj / hjelm osv.

Ole Baun
CB 500, ´96.

Fra : Ole Hansen

Dato : 14-04-06 09:08

Martin wrote:

> Jeg har kigget længe på Honda CBR 125R . Den frister mig fordi den
> kan købes fabriksny for 30Kkr og har moderne teknik. Den ser bare en
> smule knallert agtig ud?

Jeg tror, du meget hurtigt bliver træt af at jorde rundt med fuld gas
hele tiden... Maskinen er tænkt til 16-årige, i det lande, hvor man må
køre 125 ccm i den alder.. Og til at lære at køre mc på er den sikkert
fint.. Men mit gæt er, du er træt af den efter 3 måneder..

--
Ole Hansen

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-04-06 12:47

Martin wrote:
> Jeg har kigget længe på Honda CBR 125R . Den frister mig fordi den
> kan købes fabriksny for 30Kkr og har moderne teknik. Den ser bare en
> smule knallert agtig ud?

Prøvede den lige her ved Åbent Hus arrangement i Næstved.

Drop det. Den er udelukkende et billigt transportmiddel til bykørsel. Skal
du op at køre 80 og det blæser lidt har du problemer. Og den skal have fuld
skrue konstant og hele tiden. Det kan ikke være sundt.

Kører selv på en Suzuki GN 250, men der er langt mere "rigtig" MC i sådan
en. Den er fra 91, har 22 heste, havde 14K på klokken og kostede 12K (eller
14K) i dba. På sådan én er det først hvis du skal til at køre mere end 110 i
modvind at du får problemer.

/jim

Fra : Preben Otto Jensen

Dato : 14-04-06 13:50

Køb en kawa ER5
Jeg har lige solgt min fordi jeg købte en ZX9r i tyskland
Men den var sku letkørt og den passer også idin prisklasse

Fra : Ole Baun

Dato : 14-04-06 14:40

> [...]

>Så har jeg kigget på nogle GS500'ere, men de fleste er over 10 år
>hvis de skal ned i mit prisleje. Jeg frygter lidt for at der skal

Jeg har godt nok svaret en gang, da du spurgte på en Yamaha YBR 125.
Ved nærmere eftertanke tror jeg du vil være bedre tjent med en GS500, også
selv om den har +10 år på bagen i forhold til en ny YBR 125.
Min bror har en GS500 fra ´97. Den skruer han ikke meget på; - motormæssigt
har der i hvert fald ikke været problemer. Og den har da uden problemer
bragt ham rundt i det meste af Europa (f.eks. Italien, Spanien, Skotland og
(nord-)Norge), de fleste sommerferier siden da.
Den har 45 hk og en tophastighed på 165 km/t, mod YBR-en´s 12 hk og 115
km/t.
GS500´eren har gennem det meste af 90-erne kostet 50 kkr fra ny af, så den
holder jo også prisen godt som brugt.

Ole Baun
CB500, ´96, 157 kkm.

Fra : Martin

Dato : 14-04-06 20:45

Jeg dropper nok 125'erne ved nærmere eftertanke. Så går jagten ind
på enn 500 kubikker i god stand.

Tak til alle for jeres råd

Fra : Armand

Dato : 15-04-06 20:39

Martin skrev:
> Jeg dropper nok 125'erne ved nærmere eftertanke. Så går jagten ind
> på enn 500 kubikker i god stand.

Hvis ikke at en billig og gensælgelig 400'er findes relevant!?
Yamaha XS400 Seca og Honda CB400N/450S har været populære blandt
gruppens brugere, og især gensælgeligheden, á underforstået uden større
værditab, er et tungt argument for den newbie der endnu ikke har større
overblik over markedet men hurtigt kan løbe ind i en drømmecykel når man
på sin første motorcykel pludselig kommer rundt omkring!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 15-04-06 20:58

> [...]
> har større overblik over markedet men hurtigt kan løbe ind i en
> drømmecykel når man på sin første motorcykel pludselig kommer rundt

Pludseliog en dag bliver sådan en XS400 bare lige pludselig 'for
gammel' og dermed usælgelig. De tilbageblevne eksemplarer kan ikke
blive ved med at skifte hænder til samme pris. Pludselig går den død.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : "J.C. Kløve"

Dato : 15-04-06 21:07

Hekto skrev:

> Pludseliog en dag bliver sådan en XS400 bare lige pludselig 'for gammel'
> og dermed usælgelig. De tilbageblevne eksemplarer kan ikke blive ved med
> at skifte hænder til samme pris. Pludselig går den død.

Er det erfaring opsamlet sm Ducat'ist?

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Hekto

Dato : 15-04-06 21:51

> Er det erfaring opsamlet sm Ducat'ist?

Næppe! - sådan en holder sig jo evig ung!!!

Hvilken 400cc motor har Yamaha i produktion idag, som passer i et
XS400-stel? Nej, vel ... ikke nogen!!!

Fra : Armand

Dato : 15-04-06 22:14

Hekto skrev:

> Pludseliog en dag bliver sådan en XS400 bare lige pludselig 'for gammel'
> og dermed usælgelig. De tilbageblevne eksemplarer kan ikke blive ved med
> at skifte hænder til samme pris. Pludselig går den død.

Måske nok, og der er vel også nogle iblandt der har brændt sig (på
sådanne også) :-/
Til sammenligning er GS500 jo heller ikke en årsunge længere og hvis man
sigter mod en af de aller-billigste GS'ere vil man sikkert ende med en
der tilnærmelsesvis er ligeså gammel som hvad man kan finde af de nævnte
400'ere :-/

Men tilsyneladende kører, og kører mange af dem stadig, og importørernes
model-politik gør det nært umuligt at finde matchende modeller der er
yngre, hvorfor dét er udvalget.

--
Armand.
(Der til formiddag så noget så sjældent som en RD350YPVS "blitz blank

Fra : Hekto

Dato : 16-04-06 01:38

> Men tilsyneladende kører, og kører mange af dem stadig, og
> importørernes model-politik gør det nært umuligt at finde matchende
> modeller der er yngre, hvorfor dét er udvalget.

Jeg vil dog finde en GS500 mere ' fremtidssikret' da den trods alt
stadig er i produktion.

Importørernes kubik-race er helt gakket. Det efterlader jo dem med
lille kørekort i en umuligsituation med ældgamle maskiner eler droslede
1000cc'ere (sat list på spidsen).