Batteriføler på GPZ750 Unitrak
Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 21:08

Jeg har en kammerat der har problemer med subjekt, problemet består i, at
når man accelerer, bremser eller passerer vejbumb så blinker advarselslampen
for Batteriføleren, vi har kontrolleret niveauet, og der er fint batteriet
er helt nyt, og den lader med 14,4 volt så nu er vi trætte af den føler, så
spørgsmålet er kan man pille føleren af, og montere ledningen på en af
polerne for, at stoppe det blinkeri? Og i så fald hvilken pol?

--
Dannie
www.dfmc.dk/?id=75

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-04-06 21:20

On Tue, 11 Apr 2006 22:08:04 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

Hej Dannie.

> [...]
>spørgsmålet er kan man pille føleren af, og montere ledningen på en af
>polerne for, at stoppe det blinkeri? Og i så fald hvilken pol?

Nu er det jo ikke nogen helbredelse at fjerne symptomet, så jeg ville
lade indikatoren være intakt
Ladelampen viser en spændingsforskel mellem batteriet og generatoren,
så noget kunne tyde på at generatoren mister pusten eller at der er en
kontaktfejl der får lampen til at lyse.
Kontroller alle stik mellem generator og ladeensretter/regulator og
mellem denne og batteriet.
På min XS500 havde jeg en fejl der bevirkede at tændingen svigtede
periodisk, oftest i sving.
Årsagen viste sig at være sædet der trykkede på på sikringsboksen, og
når trykket øgedes en lille smule blev sikringerne presset ud af
kontakt..
Jeg ville lede efter noget lignende.
God jagt ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 22:08

Hej Steen

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Årsagen viste sig at være sædet der trykkede på på sikringsboksen, og
> når trykket øgedes en lille smule blev sikringerne presset ud af

Det har du da ret i, men da vi i morgen aften triller på påsketur, så ville
jeg gerne fjerne den blinkende røde lampe for ham

Batteriet er ikke af den type, med et specielt føler hul kan det have
betydning? I øjeblikket er føleren monteret i det tredie
påfyldningshul fra stelsiden er det korrekt? det kunne jo selvfølgelig også
være føleren der er defekt kan man måle modstanden over den?

--
Dannie
www.dfmc.dk/?id=75

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-04-06 22:11

On Tue, 11 Apr 2006 23:07:46 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

Hej Dannie.

> [...]
>påfyldningshul fra stelsiden er det korrekt? det kunne jo selvfølgelig også
>være føleren der er defekt kan man måle modstanden over den?

Jeg har lidt på fornemmelsen at det er ved at udvikle sig til "goddaw
mand økseskaft", hvilket bunder i min uvidenhed.
Jeg havde fat i ladelampen, men det du beskriver er en væskeniveau
indikator i batteriet.
Har jeg ret i det?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 22:36

> [...]
> mand økseskaft", hvilket bunder i min uvidenhed.
> Jeg havde fat i ladelampen, men det du beskriver er en væskeniveau
´
Hej Steen,

Det ville jeg mene at den er, men jeg er ikke sikker da en af de andre af
drengene mente, at den plus i vandet men jo mere jeg tænker over det, jo
mere sikker er jeg på, at det er en væskestandsføler.

--
Dannie

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-04-06 22:58

On Tue, 11 Apr 2006 23:36:14 +0200, "Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

Hej Dannie,

>Det ville jeg mene at den er, men jeg er ikke sikker da en af de andre af
>drengene mente, at den plus i vandet men jo mere jeg tænker over det, jo
>mere sikker er jeg på, at det er en væskestandsføler.

Så vidt jeg forstår på dig er det en føler der er beregnet til en
bestemt batteritype, og MC'en er monteret med en anden type batteri.
Så kan man vel ikke regne med at det kredsløb vil fungere efter
hensigten.
Så æder jeg mine første ord i mig igen.
Sæt skidtet ud af drift

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 06:57

> [...]
>
> Så vidt jeg forstår på dig er det en føler der er beregnet til en
> bestemt batteritype, og MC'en er monteret med en anden type batteri.

Det er korrekt desværre.

> Så kan man vel ikke regne med at det kredsløb vil fungere efter
> hensigten.

> Så æder jeg mine første ord i mig igen.
> Sæt skidtet ud af drift

Det vil jeg så gøre

--
Dannie

Fra : Palle

Dato : 12-04-06 09:00

Dannie (a) skrev:

> Det er korrekt desværre.

> Det vil jeg så gøre
>
> --
> Dannie

Det er en ganske simpel væskeniveau føler, og batteritypen har ikke
indflydelse på funktionen.

Den findes på flere Kawamodeller fra den tid.

Hvis eller væskeniveauet i den pågældende celle er OK, så er det
temmelig sikkert føleren som er defekt.

Det simpleste er at fjerne føleren og advarselslampen.

Vh, Palle
Tidligere GPz550 ejer (som også havde væskeniveau føler...).

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 09:18

>"Palle" <p.clausen@pc.dk> skrev i en meddelelse
>Dannie (a) skrev:
>
>Det er en ganske simpel væskeniveau føler, og batteritypen har ikke
>indflydelse på funktionen.

Ok det regnede jeg også med

>Den findes på flere Kawamodeller fra den tid.

Ja det har jeg fundet ud af.

>Hvis eller væskeniveauet i den pågældende celle er OK, så er det
>temmelig sikkert føleren som er defekt.

Væskeniveauet er som det skal være, påfyldt lige til max niveau.

>Det simpleste er at fjerne føleren og advarselslampen.

Jeg er med på at fjerne føleren, men hvordan vil du fjerne den del
af lcd displayet, lampen gør jo bare opmærksom på, at man skal
kigge på displayet på tanken, og den er jo rar at have da den jo så
også gør opmærksom på lav benzinstand, sidestøtteben mv.

--
Dannie

Fra : Jens Arnfast

Dato : 12-04-06 10:29

Dannie wrote:
> [...]
> kigge på displayet på tanken, og den er jo rar at have da den jo så
> også gør opmærksom på lav benzinstand, sidestøtteben mv.

Føleren er sikkert simpel. Hvis du kan afmontere ledningerne fra føleren
kan du prøve om lampen lyser når ledningerne er kortsluttet eller ikke
er kortsluttet - med lidt held kan du løse dit problem ved enten at lade
ledningerne dingle eller kortslutte dem

Selvfølgelig fralægger jeg mig alt ansvar

--
-jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 10:42

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledningerne dingle eller kortslutte dem
>
> Selvfølgelig fralægger jeg mig alt ansvar

Så simpelt er det desværre ikke der er kun en ledning på føleren derfor
må displayet få enten + eller stel direkte, hvis man piller føleren fra
blinker den hele tiden, så det er ikke en mulighed, den skal så enten have
en + eller en stel på den ledning vil jeg tro, men jeg ville ikke brænde
noget af ved, at gøre det forkert derfor spurgte jeg her.

--
Dannie

Fra : Jens Arnfast

Dato : 12-04-06 13:02

Dannie wrote:
> [...]
> en + eller en stel på den ledning vil jeg tro, men jeg ville ikke brænde
> noget af ved, at gøre det forkert derfor spurgte jeg her.

Mon ikke føleren fungerer som plus-terminalen på batteriet? Altså hvis
vædskestanden er høj kommer der +12v ud af den? Og hvis vædskestanden er
lav kommer der intet.

Med et multimeter kan du måle på føleren monteret i batteriet - evt
vippe batteriet lidt hvis vædsken ikke kan nå føleren.

Hvis der kommer +12v ud af føleren er det bare at tage ledningen og
forbinde til batteriet plus terminal istedet

Bare et (endnu) forslag

--
-jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 15:36

> Mon ikke føleren fungerer som plus-terminalen på batteriet? Altså hvis
> vædskestanden er høj kommer der +12v ud af den? Og hvis vædskestanden er
> lav kommer der intet.

Lige netop ordet "mon" er grunden til at jeg spørger.

> Med et multimeter kan du måle på føleren monteret i batteriet - evt vippe
> batteriet lidt hvis vædsken ikke kan nå føleren.

Jo den havde jeg ikke lige overvejet, det prøver jeg i morgen tidlig.

> Hvis der kommer +12v ud af føleren er det bare at tage ledningen og
> forbinde til batteriet plus terminal istedet

Jo men hvis den nu er stel styret turde jeg jo ikke gøre det

Jeg prøver lige i morgen tidlig, at måle på den mens vi vipper cyklen, så
skal jeg nok skrive resultatet her på mandag.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Jens Arnfast

Dato : 12-04-06 15:58

Dannie wrote:
> Jeg prøver lige i morgen tidlig, at måle på den mens vi vipper cyklen, så
> skal jeg nok skrive resultatet her på mandag.

Lidt googling siger at den bare skal forbindes til +12v

... nogen påstår der skal en modstand på - men kan i samme omgang ikke
huske hvor stor :-/

Såe måske man skulle prøve med en 10kOhm mellem +12v og følerens ledning?

--
-jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 16:32

> [...]
> huske hvor stor :-/
>
> Såe måske man skulle prøve med en 10kOhm mellem +12v og følerens ledning?

Tak skal du have Hvorfor glemmer jeg altid, at bruge google

Der sidder allerede en modstand i serie med føleren, den må være den rigtige
så den lader vi sidde på.

God påske Til Alle...

--
Dannie
www.dfmc.dk/?id=75

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 12-04-06 13:17

Dannie wrote:

> [...]
> en + eller en stel på den ledning vil jeg tro, men jeg ville ikke brænde
> noget af ved, at gøre det forkert derfor spurgte jeg her.

Der sidder ikke sådan en på min GPX'er men mon ikke bare du kan bille
lampen ud af panelet, så den ikke kan lyse?

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +45 36 99 04 20 / +46 (0)40-693 11 12

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://ITX-forum.dk - Forum for ITX/embedded computers freaks
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 15:38

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

> Der sidder ikke sådan en på min GPX'er men mon ikke bare du kan bille
> lampen ud af panelet, så den ikke kan lyse?

Nej GPX´eren er lige det nyere, og der er de gået væk fra det pjat igen, man
kan desværre ikke bare pille en pære ud af et display lavet af flydende
krystal.

Fra : Armand

Dato : 12-04-06 18:10

Dannie skrev:

> Nej GPX´eren er lige det nyere, og der er de gået væk fra det pjat igen, man
> kan desværre ikke bare pille en pære ud af et display lavet af flydende
> krystal.

Nu er det vel heller ikke indikatoren i displayet (som sidder nede på
tanken og ude af synsfeltet!) der er problemet men derimod en
advarselslampe der sidder i instrumenteringen.
Hvis ikke at det skulle hænde at dén har multitask og blinker ved
diverse andre forekommende fejl(?), så er det da enkelt at afmontere
lampen eller ledningen dertil og hvis du ikke har tid inden påsketuren,
så sæt et stykke mørkt tape hen over den til du kommer hjem!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 23:04

> Nu er det vel heller ikke indikatoren i displayet (som sidder nede på
> tanken og ude af synsfeltet!) der er problemet men derimod en
> advarselslampe der sidder i instrumenteringen.

ja det er advarselslampen i instrumenteringen der er irriterende.

> Hvis ikke at det skulle hænde at dén har multitask og blinker ved diverse
> andre forekommende fejl(?), så er det da enkelt at afmontere lampen eller
> ledningen dertil

Den er netop "multitasking" den tænder også som tidligere skrevet ved lav
oliestand, glemt støtteben, og lav benzinstand.

og hvis du ikke har tid inden påsketuren,
> så sæt et stykke mørkt tape hen over den til du kommer hjem!

Opgaven er dog løst med forslaget fra Jens Arnfast

Tak for alle jeres svar.

--
Dannie

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 12-04-06 19:01

Dannie wrote:

> Nej GPX´eren er lige det nyere, og der er de gået væk fra det pjat igen, man
> kan desværre ikke bare pille en pære ud af et display lavet af flydende
> krystal.

Har nu aldrig hørt om originalt monteret LCD på en cykel fra 80'erne?

Men som Armand skriver, smid noget sort tape over skidtet og så er alle
glade :)

/T

Fra : Armand

Dato : 12-04-06 19:44

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:

> Har nu aldrig hørt om originalt monteret LCD på en cykel fra 80'erne?

Jo, jo: Kawa var helt tosset mæ'ed dengang i starten af 80'erne, og GPZ
1100(inj.); GPZ 750 Turbo samt GPZ 750 Unitrak havde alle den der
gimmick med et generende (for tanktaske) og praktisk ubrugelig (way out
fra synsfeltet) display foran tankdækslet!
På Googles første danske bid er det meget tydeligt at se på pic'sene!

På den kun lidt senere GPZ900R, var displayet forsvundet igen trods
sammenlignelig design.

Jeg husker også at GoldWing 1100 havde noget flyttet ned på tanken; men
mener ikke at dét var LCD-display :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 15-04-06 09:31

Dannie wrote:
> [...]
> en + eller en stel på den ledning vil jeg tro, men jeg ville ikke brænde
> noget af ved, at gøre det forkert derfor spurgte jeg her.

Jeg har en lignende føler på min gamle GSX1100.
Jeg har bare pillet ledningen af føleren, og så er den slukket.

--
Things that try to look like things, often look more like things, than
things do.

Fra : Palle

Dato : 19-04-06 13:39

Armand skrev:

> [...]
> gimmick med et generende (for tanktaske) og praktisk ubrugelig (way out
> fra synsfeltet) display foran tankdækslet!

******'

Yep, og på GPZ550 (UniTrak'en fra før '84) havde de været så smarte
at integrere LCD displayet med de almindelige instrumenter, så det var
brugbart - også under kørsel.

Palle
(tidligere GPZ550 '83 ejer)