Taqndhjul, og hvad matriale bør man vælge
Fra : Molnit

Dato : 11-04-06 19:35

Hejsa,
   Jeg overvejer at få lavet nogen tandhjul til min gearkasse, og selve
design, og produktion på maskine osv. er ik det store problem, men hvad
matriale skal man vælge ??? og skal jeg få en legering på det også ???
og hvilken skal jeg vælge der ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 11-04-06 20:42

Molnit skrev:
> [...]
> design, og produktion på maskine osv. er ik det store problem, men hvad
> matriale skal man vælge ??? og skal jeg få en legering på det også ???

Imponerende gå-på-mod

Overfladen?
Indsats-hærdning eller gasnitrering!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 13-04-06 12:28

Armand skrev:

> Imponerende gå-på-mod
>
> Overfladen?
> Indsats-hærdning eller gasnitrering!

Et velegnet materiale til tandhjul hedder noget med 42CrNiMo6 eller
der omkring. Leveres som sejhærdet, ca. 270-320HB, så der skal godt
værktøj til at skære i det. Det har i praksis erstattet det gamle
"VCN" stål, når tandhjul skal være stærke og seje. Jeg stemmer på
gasnitrering, for ikke at deformere emnet til en sommerhat!

Fra : Hekto

Dato : 15-04-06 01:43

> [...]
> "VCN" stål, når tandhjul skal være stærke og seje. Jeg stemmer på
> gasnitrering, for ikke at deformere emnet til en sommerhat!

Ja, det mest almidelige er vel at slibe dem? Alene det kræver en del
for at undgå slibebrændinger o.s.v.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : H. P. Holm

Dato : 15-04-06 09:34

Hekto skrev:

> Ja, det mest almidelige er vel at slibe dem? Alene det kræver en del
> for at undgå slibebrændinger o.s.v.

Keep It Simple: Få dem drejet og fræset omhyggeligt i noget sejt
materiale, i den løse ende af tolerancerne, og derefter gasnitreret.
Det vil givetvis fungere ganske glimrende i praksis. Det bliver alt
for kompliceret og meget, meget dyrt, hvis en akademisk uddannet
funktionær måler på nogen færdige emner med en 3-koordinat maskine!