|
| Taqndhjul, og hvad matriale bør man vælge Fra : Molnit |
Dato : 11-04-06 19:35 |
|
Hejsa,
Jeg overvejer at få lavet nogen tandhjul til min gearkasse, og selve
design, og produktion på maskine osv. er ik det store problem, men hvad
matriale skal man vælge ??? og skal jeg få en legering på det også ???
og hvilken skal jeg vælge der ???
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87, til salg for 4000Kr. eller fornuftige bud.
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Armand (11-04-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-04-06 20:42 |
|
Molnit skrev:
> Hejsa,
> Jeg overvejer at få lavet nogen tandhjul til min gearkasse, og selve
> design, og produktion på maskine osv. er ik det store problem, men hvad
> matriale skal man vælge ??? og skal jeg få en legering på det også ???
> og hvilken skal jeg vælge der ???
>
>
Imponerende gå-på-mod
Overfladen?
Indsats-hærdning eller gasnitrering!
--
Armand.
| |
H. P. Holm (13-04-2006)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 13-04-06 12:28 |
|
Armand skrev:
> Molnit skrev:
>> Hejsa,
>> Jeg overvejer at få lavet nogen tandhjul til min gearkasse, og selve
>> design, og produktion på maskine osv. er ik det store problem, men hvad
>> matriale skal man vælge ??? og skal jeg få en legering på det også ???
>> og hvilken skal jeg vælge der ???
>>
>>
> Imponerende gå-på-mod
>
> Overfladen?
> Indsats-hærdning eller gasnitrering!
Et velegnet materiale til tandhjul hedder noget med 42CrNiMo6 eller
der omkring. Leveres som sejhærdet, ca. 270-320HB, så der skal godt
værktøj til at skære i det. Det har i praksis erstattet det gamle
"VCN" stål, når tandhjul skal være stærke og seje. Jeg stemmer på
gasnitrering, for ikke at deformere emnet til en sommerhat!
| |
Hekto (15-04-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-04-06 01:43 |
|
> Et velegnet materiale til tandhjul hedder noget med 42CrNiMo6 eller
> der omkring. Leveres som sejhærdet, ca. 270-320HB, så der skal godt
> værktøj til at skære i det. Det har i praksis erstattet det gamle
> "VCN" stål, når tandhjul skal være stærke og seje. Jeg stemmer på
> gasnitrering, for ikke at deformere emnet til en sommerhat!
Ja, det mest almidelige er vel at slibe dem? Alene det kræver en del
for at undgå slibebrændinger o.s.v.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
H. P. Holm (15-04-2006)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 15-04-06 09:34 |
|
Hekto skrev:
> Ja, det mest almidelige er vel at slibe dem? Alene det kræver en del
> for at undgå slibebrændinger o.s.v.
Keep It Simple: Få dem drejet og fræset omhyggeligt i noget sejt
materiale, i den løse ende af tolerancerne, og derefter gasnitreret.
Det vil givetvis fungere ganske glimrende i praksis. Det bliver alt
for kompliceret og meget, meget dyrt, hvis en akademisk uddannet
funktionær måler på nogen færdige emner med en 3-koordinat maskine!
| |
|
|