Forskellige dæk for og bag?
Fra : Morten K

Dato : 11-04-06 14:16

Jeg har kørt på Bridgestone BT-020 og er meget imponeret over deres
holdbarhed. Jeg har også haft dem med på bane og det fungerede fint, men
kunne sikkert godt have været bedre.

Nu står jeg overfor at skulle købe nye dæk, og ville egentligt gerne
fortsætte med BT-020, men fik så af vide, at man evt. kunne supplere med
et BT-014 som fordæk og beholde et BT-020 som bagdæk. Dermed ville man få
holdbarheden i bagdækket til touring, men samtidig et hurtigere varmt
fordæk, som på banedage ville være en stor fordel.

Jeg kan sagtens se fordelen ved denne kombination, men er det overhovedet
tilrådeligt at køre med to forskellige slags dæk? Det er godt nok samme
fabrikat men alligevel...

Nogen erfaringer med at kombinere på den måde?

Takker

/Morten K

Fra : MKS - 74

Dato : 11-04-06 15:01

On Tue, 11 Apr 2006 13:15:43 +0000 (UTC), morten@krauw.dk (Morten K)
wrote:

> [...]
>fabrikat men alligevel...
>
>Nogen erfaringer med at kombinere på den måde?

Normalt set er det bedst (= størst sikkerhed) ved ikke at kombinere
forskellige dæk, idet for/bag-dæk typisk er udviklet sammen, så når
man kombinerer dæktyper får man nogle egenskaber som _kan_ være
uheldige. _Men_ når det er sagt, så er der en række kombinationer
(specielt indenfor samme mærke) som i praksis har vist sig at fungere
godt eller ligefrem rigtig godt afhængig af hvad det er man vil opnå.
Det helt typiske er at man kombinerer et sportstouring bagdæk (som
f.eks BT020) med et sports fordæk (f.eks BT010/BT014), for at få lidt
bedre holdbarhed i bagdækket end ved ren sportsmontering, førhen var
BT010/BT020-kombinationen meget anvendt med hvad mange syntes var fin
succes. De andre mærker har tilsvarende semi-pseudo eller ligefrem
helt officielt godkendte kombinationer, så hvis man holder sig til den
slags kan man godt gøre det. Om det er bedre end en ren
sportsmontering, nej - men det er billigere i længden, og for en stor
del vil forskellen i performance ikke være afgørende.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Morten K

Dato : 11-04-06 15:15

MKS - 74 wrote:

> [...]

> sportsmontering, nej - men det er billigere i længden, og for en stor
> del vil forskellen i performance ikke være afgørende.

I mit tilfælde er det mere spørgsmålet om det er bedre end en ren touring
(BT-020) montering?
Så du siger, at jeg som kun har været på bane 2 gange, ikke vil kunne
mærke en forskel hvis jeg kørte med et BT-014 fordæk fremfor et BT-020?

mvh
Morten K

Fra : MKS - 74

Dato : 11-04-06 16:01

On Tue, 11 Apr 2006 14:15:01 +0000 (UTC), morten@krauw.dk (Morten K)
wrote:

>I mit tilfælde er det mere spørgsmålet om det er bedre end en ren touring
>(BT-020) montering?

Sportstouring, ikke touring

>Så du siger, at jeg som kun har været på bane 2 gange, ikke vil kunne
>mærke en forskel hvis jeg kørte med et BT-014 fordæk fremfor et BT-020?

Når man sætter en sportsfront på istedet for en ren sportstouring
hænger det jo sammen med at man netop gerne vil ha' det ekstra grip -
En forhjulsudskridning er fra svær til komplet umulig at redde, en
baghjuls do, normalt intet større problem. Når jeg skrev at det for en
del ikke vil være af væsentlig betydning performancewise gik det mest
på SPT-bagdækket, så hvis du gerne vil ha' mere grip til fordækket,
måske specielt med henblik på bane (det ved kun du), så lyder det som
en rigtig god ide. Dette dog med forbehold for _hvor_ meget grip et
BT014 reelt set har (koldt/varmt), det er nemlig _ikke_ en montering
_jeg_ selv ville vælge, idet der IMO findes bedre kombinationer, men
igen det afhænger ganske af hvad man forventer af dækket. Min egen
holdning er at har man bare lejlighedsvis behov for grip i
sportsdæk-klassen så hul i økonomien, tag en ren sportsdækmontering.
Eller man kan ha' 2 sæt fælge med 2 forskellige monteringer, det andet
er et forsøg på at gøre 2 ting med et sæt dæk, hvilket "man" også godt
kan et langt stykke henad vejen....

Fra : Knud Dam

Dato : 11-04-06 16:19

"Morten K" <morten@krauw.dk> skrev i en meddelelse

Hej Morten.

Jeg har de sidste par sæsoner kørt med Michelin Power for og Michelin Road
bag.

Det giver mig en god sikkerhed mod at glide over forhjulet, kombineret med
god driftsøkonomi.

Jeg har ikke mærket ulemper med denne kombination.

Mvh

KD Bandit 600 S.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-04-06 17:36

> [...]
> godt nok samme fabrikat men alligevel...
>
> Nogen erfaringer med at kombinere på den måde?

jeg kører med Michelin power bagpå og Michelin road foran.
Det fungerer fint, og ved nedlægninger i sving osv.
Spurgte Michelin om det, de sagde det bedste var selvfølgelig ens dæk
for og bag, men det andet var ikke et problem, og jeg er enige med dem
Men havde et næsten nyt fordæk, og det ville jeg jo helst ikke ofre,
fordi jeg ville have micehlin power på, så bliver det skiftet til power
næste gang.

Jeg forstår ikke du er glad for BT20 , de sad på min fz6 som std.,
jeg synes de skøjtede rundt i vådt føre.
Har jeg ikke oplevet med Michelin road eller power.

Men hver sin smag/erfaring

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : MKS - 74

Dato : 11-04-06 17:57

On Tue, 11 Apr 2006 18:35:59 +0200, Thomas Jensen
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

>jeg kører med Michelin power bagpå og Michelin road foran.

Aha - Den gode gamle fætter-omvendt løsning, "han er ikke som de
andre, han er noget for sig selv......" da-di-dum....

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-04-06 20:19

MKS - 74 wrote:

> Aha - Den gode gamle fætter-omvendt løsning, "han er ikke som de
> andre, han er noget for sig selv......" da-di-dum....

Ja jeg er enig.... Thomas er lidt sær... :P

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-04-06 06:31

Anders Houmark wrote:

> Ja jeg er enig.... Thomas er lidt sær... :P

hvad saaaatan

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 11-04-06 18:28

Hej Morten,

Det er en sandhed med modifikationer. Selv vil jeg faktisk køre med den
kombination

BT-20 dækket er designet til landevejsbrug og har en arbejdstemp på mellem
40-50 grader. BT-014 har en arbejdstemp på 50-60 grader. Det vil i praksis
sige, at du skal køre mere "hårdt" for at få optimal greb ud af dækket (og
det gælder iøvrigt alle sportsdæk). BT-014 fordækket er mere spids en BT-020
og vil derfor have en større kontaktflade ved nedlægning. Derudover har
BT-014 dækket et smalt bæltelag i fordækket, som gør at dækket ikke bliver
"savtakket" eller bremst i stykker.

Som der også er nævnt vil fordækket blive slidt hurtigere og du vil så
skifte dæk sammen - og ikke 1 fordæk til 1,5 bagdæk.

Det afhænger lidt af hvilken cykel du har, da f.eks en Fazer 1000 sagtens
kan køre på BT-020 på bane, da cyklen sætter begrænsningen med nedlægning
(fodhvilere o.l). Hvis du ikke har haft problemer, så fortsæt med denne
kombination (om du så kalder det Road/Power, Z6/M1).

Det der tæller er karkasseopbygningen som er forskellig fra fabrikat til
fabrikat. Bridgestone bruger et Mono Spiral Bælte (en endeløs ståltråd
viklet rundt i dækkets omkreds) i bagdækket og Michelin/Metzler bruger en
radial opbygning (et krydsmønster-stålbælte med en samling). Dækkene kan
reagere forskelligt under ekstreme påvirkninger og du kan få uheldige
egenskaber.

Mvh.
Carsten Mortensen
Produktansvarlig Bridgestone DK