/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ekspertviden efterlyses - luftindtag til 2~
Fra : Jørgen Winther


Dato : 10-04-06 22:47

På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker. Se maskinen på
http://www.dfmc.dk/?id=18 - desværre et lille billede (det er den spinkle
sorte, set fra siden).

Maico er jo ikke det mest almindelige mærke herhjemme, og selv i Tyskland
holdt produktionen op for længe siden, så dér kan man heller ikke bare købe
sådan en ting. Hvor ville I gå hen efter en ny slange? Jeg har desværre ikke
målene ved hånden.

--
Jørgen
Sprint ST, BSA D10 Bantam og Maico MD 250



 
 
Hekto (10-04-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-04-06 23:06

> På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator
> og luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker. Se maskinen
> på http://www.dfmc.dk/?id=18 - desværre et lille billede (det er den
> spinkle sorte, set fra siden).
>
> Maico er jo ikke det mest almindelige mærke herhjemme, og selv i
> Tyskland holdt produktionen op for længe siden, så dér kan man heller
> ikke bare købe sådan en ting. Hvor ville I gå hen efter en ny slange?
> Jeg har desværre ikke målene ved hånden.

Finde noget kølerslange der kunne passe?
Slangeexperten i Rødvig måske?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Futte & Co. (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 11-04-06 13:25

Jørgen Winther wrote:
> På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
> luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker.
>
Hvor ville I gå hen efter en ny slange?

Hej Jørgen!
Jeg ville bruge den gamle og rep. den. Lægge et par nye lag på, ev.
cykelslange limet med latex/silikone, eller noget tilsvarende. Måske
cykellaplim (vælger jeg at kalde det, ka' ikke lige huske hvad det
egentlig hedder )
Hvis den gamle ikke ka' du', så ta'en med hen til en
kølerslangeleverandør eller en gummivarefabrik. Ellers må du rundt på
alle stumpemarkederne med den gamle slange i lommen

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70

Jørgen Winther (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 11-04-06 22:29


"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
news:9987b$443b9ff9$3e3d8b9d$15372@news.arrownet.dk...
> Jørgen Winther wrote:
>> På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
>> luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker.
> Hvor ville I gå hen efter en ny slange?
>
> Hej Jørgen!
> Jeg ville bruge den gamle og rep. den. Lægge et par nye lag på, ev.
> cykelslange limet med latex/silikone, eller noget tilsvarende. Måske
> cykellaplim (vælger jeg at kalde det, ka' ikke lige huske hvad det
> egentlig hedder )

Det lyder som en rigtig god idé! Jeg havde ikke tænkt på, at gammel gummi
kunne repareres, men idéen med cykelslange el.lign. lyder da bestemt
fornuftig! Slangen er jo ikke udsat for noget særligt, andet end suget fra
kaburatoren - ikke noget tryk indefra eller olie mm., så det må da nok kunne
holde.

> Hvis den gamle ikke ka' du', så ta'en med hen til en kølerslangeleverandør
> eller en gummivarefabrik. Ellers må du rundt på alle stumpemarkederne med
> den gamle slange i lommen

Også gode idéer - men den med stumpemarkederne... tjah, hvis en anden model
tilfældigvis bruger en tilsvarende, så kan det måske gå, men Maicoen har
vist ikke været solgt herhjemme, så jeg tvivler på, at der overhovedet
findes andre end min på vore breddegrader (og det inkluderer både Danmark og
Malmø). Modellen var jo en slags sidste krampetrækning fra den hensygnende
europæiske motorcykelindustri, der ikke helt forstod, at kunderne hellere
ville have en bedre moderne japansk 4-takter (f.eks. en meget større honda
Honda som din) til en lavere pris :)

--
Jørgen
Med drømme om igen at få liv i Maico'en



Myrhøj (11-04-2006)
Kommentar
Fra : Myrhøj


Dato : 11-04-06 22:37

Futte & Co. wrote:
Måske cykellaplim (vælger jeg at kalde det, ka' ikke lige huske hvad det
> egentlig hedder )

solution, er det vist...

Myrhøj


TA (12-04-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 12-04-06 15:00


"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in message
news:9987b$443b9ff9$3e3d8b9d$15372@news.arrownet.dk...
> Jørgen Winther wrote:
> > På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
> > luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker.
>
> Jeg ville bruge den gamle og rep. den. Lægge et par nye lag på, ev.
> cykelslange limet med latex/silikone, eller noget tilsvarende. Måske
> cykellaplim (vælger jeg at kalde det, ka' ikke lige huske hvad det
> egentlig hedder )

Et par andre forslag til reparation:

Castrols 'Liquisole' (flydende lap) er velegnet til at tætne småhuller etc i
gummi (gummistøvler, waders mm).

Til større huller kan man anvende selv-vulkaniserende gummibånd. Når båndet
strækkes og omvikles så det overlapper sig selv, smelter båndet sammen, og
bliver fuldstændig vandtæt (og lufttæt). Det kan faktisk bruges til mange
ting.

--
TA



Myrhøj (12-04-2006)
Kommentar
Fra : Myrhøj


Dato : 12-04-06 08:31

Jørgen Winther wrote:

> På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
> luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker.
Hvor ville I gå hen efter en ny slange? Jeg har desværre ikke
> målene ved hånden.
------------
Det slog mig lige: Kan du evt. vippe et stykke krympeflex over slangen, og
efterfølgende varme det lidt så det holder sammen på slangen. Det burde
være muligt.

Myrhøj




Armand (15-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-04-06 23:05

Jørgen Winther skrev:
> På min gamle Maico, der er 2-takts og med en slange mellem kaburator og
> luftfilterkasse, er netop denne slange gået i stykker. ........
> Maico er jo ikke det mest almindelige mærke herhjemme, og selv i Tyskland
> holdt produktionen op for længe siden, så dér kan man heller ikke bare købe
> sådan en ting.

Du lyder sikker i din sag, og man skulle vel regne dig for at have
undersøgt det nøjere. Men kan man virkelig ikke Google sig til råd og
reservedele?
Tyskerne er meget glade for tyske produkter - Se bare hvorledes Det har
flasket sig for Gruby omkring begge hans NSU'er, og det skulle undre mig
om ikke der var indtil flere tyske websites der fabulerer i Maico :-/

Derudover er der så vidt som jeg kan udlede af Ebay, en del sammenfald
med KTM; ligesom man burde kunne støve Maico'erne, og stumper dertil, op
under deres nye kinesiske navn :-/

--
Armand.

Jørgen Winther (16-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 16-04-06 00:14


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:64e0g.213$uz5.164@news.get2net.dk...
> Du lyder sikker i din sag, og man skulle vel regne dig for at have
> undersøgt det nøjere. Men kan man virkelig ikke Google sig til råd og
> reservedele?

Der findes skam et særligt Maico-Letter, hvor man kan annoncere løsdele, og
det er bestemt muligt enten at finde de fleste stumper eller at komme i
kontakt med folk, der kan finde dem. Men det bærer dog præg af at være for
entusiaster, og prisniveauet blandt sådanne (udmærkede) folk kan godt snige
sig op i det upassende...

Hvad jeg håbede på med mit indlæg var nok, at nogle af gruppens
2-takts-eksperter lige vidste, hvor man skulle finde sådanne stumper. Og
måske også, hvilke andre mærker, der evt. deler stumper med Maico'en. Der
findes jo en utrolig mængde viden repræsenteret herinde, og jeg mindes da at
have læst om mangt og meget, der virkeligt kunne imponere. De gode råd om at
reparere den gamle slange var ganske uventede, men velkomne - jeg havde
vitterligt ikke tænkt på det (sikke et moderne luksus-dyr, jeg er blevet
).

> Tyskerne er meget glade for tyske produkter - Se bare hvorledes Det har
> flasket sig for Gruby omkring begge hans NSU'er, og det skulle undre mig
> om ikke der var indtil flere tyske websites der fabulerer i Maico :-/

Det er rigtigt - en del tyskere er vilde med Maico. Men det har dog altid
været et perifert mærke, og 2-taktere er ikke det store hit (Maico har
aldrig lavet andet). Jeg har ikke set, at nogen f.eks. skulle producere nye
reservedele til dem. Men du har da ret i, at jeg måske kunne støve noget
mere info op på nettet. Nu prøvede jeg bare lige hér først ;) Men tak fordi
du skubber på: jeg må hellere gå løs på Google. E-bay i Tyskland derimod har
bestemt ændret sig gennem de år, jeg har brugt det. I dag er der langt færre
reelle brugtvarer udbudt (til gengæld dyngevis af spritnye MP3-afspillere og
andet fjas til overpris), og samtidigt er prisniveauet for de færre gode
varer, som f.eks. en hel mc i god stand, gået væsentligt i vejret. Men det
er stadig et sted at lede. E-bay i England virker som en ren ynk, hvor folk
forsøger at slippe af med deres maltrakterede mc'er med absurd høje - og
hemmelige - mindstepriser (og englænderne ved næppe, hvad Maico er for en
fisk). E-bay i Sverige er åbnet, men med lige så få varer og brugere som QXL
i Danmark og dermed uden den naturlige prisdannelse, en auktionsbaserede
handelsplads har brug for (og svenskerne ved næppe, om Maico overhovedet er
en fisk).

> Derudover er der så vidt som jeg kan udlede af Ebay, en del sammenfald med
> KTM; ligesom man burde kunne støve Maico'erne, og stumper dertil, op under
> deres nye kinesiske navn :-/

KTM lyder interessant - de har jo motocross-segmentet til fælles, så det
lyder sandsynligt, at visse løsninger har været de samme. Og vel især for en
så banal ting som en gummislange.

Hvad det kinesiske angår, så er jeg nok ikke så pessimistisk som dig :) Det
er næppe alt, der genopstår på de kanter - kineserne er gode til store
kvanti, og Maico-kopier kunne næppe sælges i store mængder.

--
Jørgen



Armand (16-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-06 00:31

Jørgen Winther skrev:
>
>
> Hvad det kinesiske angår, så er jeg nok ikke så pessimistisk som dig :) Det
> er næppe alt, der genopstår på de kanter - kineserne er gode til store
> kvanti, og Maico-kopier kunne næppe sælges i store mængder.
>
Ikke desto mindre er jeg næsten sikker på at også(!) Maico røg dén vej over!

--
Armand.

Jørgen Winther (16-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Winther


Dato : 16-04-06 00:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:sjf0g.218$D_6.103@news.get2net.dk...
> Jørgen Winther skrev:
>>
>>
>> Hvad det kinesiske angår, så er jeg nok ikke så pessimistisk som dig :)
>> Det er næppe alt, der genopstår på de kanter - kineserne er gode til
>> store kvanti, og Maico-kopier kunne næppe sælges i store mængder.
>>
> Ikke desto mindre er jeg næsten sikker på at også(!) Maico røg dén vej
> over!

Interessant! Har du et link til noget mere info?

Jeg har netop bemærket, at man faktisk kan købe en spritny 2006-model Maico,
men kun motocross-modellerne. Men om de er fra Kina, har jeg ikke set. Det
ville da være en lidt speciel udvikling!

--
Jørgen



Armand (16-04-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-06 00:53

Jørgen Winther skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:sjf0g.218$D_6.103@news.get2net.dk...
>> Jørgen Winther skrev:
>>>
>>> Hvad det kinesiske angår, så er jeg nok ikke så pessimistisk som dig :)
>>> Det er næppe alt, der genopstår på de kanter - kineserne er gode til
>>> store kvanti, og Maico-kopier kunne næppe sælges i store mængder.
>>>
>> Ikke desto mindre er jeg næsten sikker på at også(!) Maico røg dén vej
>> over!
>
> Interessant! Har du et link til noget mere info?

Jeg husker en artikel fra Motorrad hvori man fulgte en flok kineseres
demontering af en af de sidste tyske motorcykel-fabrikker (ud over BMW).
Det kán også have været Zündap; men essensen er at dé fabrikker ikke
bare blev kørt på skrotplæadsen, men derimod adskildt og sendt østover
>
> Jeg har netop bemærket, at man faktisk kan købe en spritny 2006-model Maico,
> men kun motocross-modellerne. Men om de er fra Kina, har jeg ikke set. Det
> ville da være en lidt speciel udvikling!
>
Læser man lidt på lektien er gade-serien: MD særegen derved at de er med
drejeventil, hvilket også kan fornemmes ud fra karbunadens placering på
din - Og det er samtidig dén placering der gør gummi-stutsen lidt mere
kompliceret end på så mange andre modeller

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste