Dårlig erfaring med NGK
Fra : Calle Nielsen

Dato : 10-04-06 21:19

Howdy

Jeg har været ved at skifte tændrørshætter, tændrør samt tændkabler på
min GPZ600R fra 87. Udskiftningen skyldes at jeg har mistænkt det
elektriske for at være skyld i at den nogle gange går på 3 cylindrer.

Nu har jeg pillet de gamle stumper af og målt lidt på dem.
Det viste sig at der var en tændrørshætte samt et tændrør uden
forbindelse (>20Mohm målt med Fluke 79).
Tændrøret var (:p) uden radiodæmpning, hvilket gør det endnu mere
mærkeligt. Hætterne er med dæmpning.

Jeg er ikke klar over hvor lang tid det er siden hætterne er skiftede,
og det er måske for meget forlangt at de holder evigt, så det er vel i
orden at den er smuttet. Tændrørerne derimod har kun kørt een sæson,
hvorfor det er helt forkastligt at een af dem har denne fejl nu.

Er der nogen som har lignede erfaringer med andre mærker?

Jeg går i hvert fald, om muligt, uden om NGK næste gang jeg skal købe
tændingskomponenter.

Calle

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-06 21:31

> Jeg går i hvert fald, om muligt, uden om NGK næste gang jeg skal købe
> tændingskomponenter.

NGK sidder på en meget stor del af markedet så det er ikke svært at finde
historier om dårlige NGK rør - Har endda hørt om et der var dødt ab fabrik.
Men når det er sagt så er jeg god tilfreds med deres dyre platinium rør - de
gør besværlige 1 cylindrede nemmere at starte og når et rør holder 20000km
så er udgiften heller ikke slem...

Men prøv da et nippon-denso næste gang ...

Fra : Calle Nielsen

Dato : 10-04-06 21:39

Anders Majland wrote:
> [...]
> gør besværlige 1 cylindrede nemmere at starte og når et rør holder 20000km

Jeg er helt enig. Man hører kun de dårlige historier og NGK er meget
store. Derfor kunne det også være interessant at se om man kan lokke
nogle dårlige erfaringer med andre mærker frem.

> Men prøv da et nippon-denso næste gang ...
Ok, dem har jeg ikke hørt så meget om. Har du gode erfaringer med dem?

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-06 08:19

> Ok, dem har jeg ikke hørt så meget om. Har du gode erfaringer med dem?

Ikke det store - jeg har pillet et med ukendt alder af min tenere efter at
have kørt en vinter på det. Det fejlede såmend ikke noget og jeg hev det kun
ud for at se farven efter at have skiftet udstødning. Og pga vinteren var
det temmeloigt rusten satte jeg et nyt (ngk) i istedet.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-06 22:04

On Mon, 10 Apr 2006 20:19:01 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:

Hej Calle.

> [...]
>forbindelse (>20Mohm målt med Fluke 79).
>Tændrøret var (:p) uden radiodæmpning, hvilket gør det endnu mere

Nu betyder en uendelig modstand i et tændrør desværre ikke at det ikke
kan få en gnist til at springe.
Der kan sagtens være et uønsket gnistgab inde i røret som får en falsk
gnist til at springe inde i isolatoren.
Anyway --- Røret er defekt.

> [...]
>orden at den er smuttet. Tændrørerne derimod har kun kørt een sæson,
>hvorfor det er helt forkastligt at een af dem har denne fejl nu.

Jeg har oplevet flere grimme fejl i NGK rør.
De værste står min Paso for.
Den begynder at gå urent, og da rørene kommer ud "mangler"
midterelektroden i det ene, og det andet er sunket ned.
En dissikering af rørene viser at elektroderne på begge er slået løs
og presset op i isolatoren.
Det er sket med flere rør.
En anden fejl er en lille, næppe synlig, revne i isolatoren der får
gnisten til at springe mellem inderelektroden og gevindkappen uden for
forbrændskammeret.
Den er også set et par gange.

>Jeg går i hvert fald, om muligt, uden om NGK næste gang jeg skal købe
>tændingskomponenter.

Jeg har skiftet til Bosch af samme årsag, og der har jeg ikke set fejl
endnu.
OK, jeg har også kun kørt med dem et par år

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 10-04-06 22:18

Hej Steen

Steen Gruby wrote:
> Nu betyder en uendelig modstand i et tændrør desværre ikke at det ikke
> kan få en gnist til at springe.
> Der kan sagtens være et uønsket gnistgab inde i røret som får en falsk
> gnist til at springe inde i isolatoren.
Ja, du har helt ret. Der var også gnist på alle 4 rør. Min erfaring
siger bare (fra min Nissan Micra) at bare fordi der er gnist, betyder
dte ikke at det er en brugbar gnist (Men det påstod du selvfølgelig
heller ikke :) )

> [...]
> En anden fejl er en lille, næppe synlig, revne i isolatoren der får
> gnisten til at springe mellem inderelektroden og gevindkappen uden for
Ok, det er godt nok også nogle fejl som ikke burde ske.

> Jeg har skiftet til Bosch af samme årsag, og der har jeg ikke set fejl
> endnu.
> OK, jeg har også kun kørt med dem et par år
Hvad koster de Bosch-rør du kører med i forhold til de gamle NGK?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg er kommet til at tænke på om ikke
bare NGK laver et billigere produkt som så selvfølgelig også har en
lavere kvalitet. Jeg kom til at tænke på det da Anders skrev om gode
erfaringer med dyere rør fra NGK.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-06 22:35

On Mon, 10 Apr 2006 21:18:28 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:

Hej Calle.

> [...]
>siger bare (fra min Nissan Micra) at bare fordi der er gnist, betyder
>dte ikke at det er en brugbar gnist (Men det påstod du selvfølgelig

Næ, men motoren vil gå, omend urent, og ved check af røret vil gnisten
springe.
De fleste vil mene at det virker, og det er kun nørderne der finder
ohm meteret frem

>Hvad koster de Bosch-rør du kører med i forhold til de gamle NGK?

Det kan jeg ikke huske, omkring 35 Kr stk.
Kviteringen er for længst smidt ud - sorry.

> [...]
>bare NGK laver et billigere produkt som så selvfølgelig også har en
>lavere kvalitet. Jeg kom til at tænke på det da Anders skrev om gode

Jeg vil ikke kloge om den generelle kvalitet af NGK tændrør - Det har
jeg slet ikke erfaringsgrundlag nok til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 11-04-06 08:06

Steen Gruby wrote:
> De fleste vil mene at det virker, og det er kun nørderne der finder
> ohm meteret frem
Hehe, ja det var vist lidt til den nørdede side. Synes bare det er sjovt
at finde ud af præcis hvad der er galt.

> Jeg vil ikke kloge om den generelle kvalitet af NGK tændrør - Det har
> jeg slet ikke erfaringsgrundlag nok til.
Det har jeg desværre heller ikke. Det er egentlig også tildels derfor
jeg startede denne tråde. Jeg vil nødig få opfattelsen, samt give andre
opfattelsen af at NGK er et dårligt produkt bare pga. en enkelt smutter.

Tak for svarene :)

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-06 08:22

> Hehe, ja det var vist lidt til den nørdede side. Synes bare det er sjovt
> at finde ud af præcis hvad der er galt.

Sådan kan du ikke teste det. Lars Ebdrup (DinMc.dk) har fortalt mig om gamle
dage hvor det veludstyrede værksted havde et trykkammer til at teste
tændrør. Det bruger man jo ikke tid på idag, der skiftet man bare på
mistanken...

/A

Fra : Calle Nielsen

Dato : 11-04-06 09:30

Anders Majland wrote:
> [...]
> dage hvor det veludstyrede værksted havde et trykkammer til at teste
> tændrør. Det bruger man jo ikke tid på idag, der skiftet man bare på
Hvorfor ikke? Jeg er godt klar over at hvis jeg havde målt det
forventede, kunne jeg ikke konkludere at røret var ok.

Men jeg vil mene jeg kan udelukke at røret er i orden nu hvor jeg måler

Fra : Bjørn S

Dato : 10-04-06 22:45

Calle Nielsen wrote:

> [...]
> bare NGK laver et billigere produkt som så selvfølgelig også har en
> lavere kvalitet. Jeg kom til at tænke på det da Anders skrev om gode

Enten er NGK blevet meget ringe, eller så har de bare ikke taget på at
lage rør til MC.
OK, de fleste negative episoder vi har hørt her inde, er at de er umulig
at få gang i igen hvis de har været druknet. Men den gang jeg arbejdet
med Nissan (indtil -84)var det NGK som var orginalmonterte på dem, og
som også blev regnet som problemløseren ved tændingsproblemer.
De orginalmonterte på min Ducati var Champion, de holdt kun 5000 km, de
sidste 6000 km har jeg kørt med NGK uden problemer.

--
/Bjørn

Fra : Calle Nielsen

Dato : 11-04-06 08:09

Bjørn S wrote:
> [...]
> med Nissan (indtil -84)var det NGK som var orginalmonterte på dem, og
> som også blev regnet som problemløseren ved tændingsproblemer.
Jeg skal også skynde mig at sige at tændrørene på min Micra ikke var
problemet (det var tændspolen).

> De orginalmonterte på min Ducati var Champion, de holdt kun 5000 km, de
> sidste 6000 km har jeg kørt med NGK uden problemer.
Er det NGK's standardrør?

Fra : Bjørn S

Dato : 11-04-06 11:37

Calle Nielsen wrote:

> Er det NGK's standardrør?

Ja.

--
/Bjørn

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 10-04-06 22:53

Calle Nielsen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen som har lignede erfaringer med andre mærker?
>
> Jeg går i hvert fald, om muligt, uden om NGK næste gang jeg skal købe

Har ladet mig fortælle af nogle langfarts tourere, at de synes bedst om
Champion tændrør, de skulle efter sigende have en meget længere levetid
i forhold til NGK.

Hans ord lød noget i stil med "Champion tændrør skiftes ikke fordi de
går i stykker, bare for god ordens skyld"

Fra : Henrik

Dato : 11-04-06 12:16

Calle Nielsen wrote:

> [...]

> Er der nogen som har lignede erfaringer med andre mærker?

> Jeg går i hvert fald, om muligt, uden om NGK næste gang jeg skal købe

Hvis hætten har været defekt, kan det have indflydelse på tændrøret,
det er faktisk muligt at drukne eller sode et tændrør så meget at det
aldrig kommer til at fungere optimalt.

Jeg har ikke haft nogen problemer med NGK, men alle fabrikanter kan
selvfølgelig producere noget med fejl i, som går igennem kontrollen.

Men jeg har lige skiftet mine Tændrør til NGK Iridium . . . .

117,34 hp på baghjulet . . . . Iridium styrer !!!

Mvh
Henrik.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-06 12:57

> Men jeg har lige skiftet mine Tændrør til NGK Iridium . . . .
> 117,34 hp på baghjulet . . . . Iridium styrer !!!

Og hvor mange af dem skyldes at det er et iridium tændrør i forhold til
standard ?
(Alt den tidligere snak i tråden om platinium gælder sikkert også deres nye
iridium - det er egenligt også en sådan jeg har monteret ...)

Fra : CL

Dato : 11-04-06 14:44

> Men jeg har lige skiftet mine Tændrør til NGK Iridium . . . .
> 117,34 hp på baghjulet . . . . Iridium styrer !!!

Hvadfor en MC ? og hvad havde den i forvejen ?

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
132.3 Hk på hjulet efter montering af ny potte.og alm. NGK
125.4 Hk med org potter og alm. NGK

Fra : Henrik

Dato : 12-04-06 01:23

CL wrote:

> Hvad for en MC ? og hvad havde den i forvejen ?

Den helt gamle Aprilia RSV Mille årg. 1999
Jeg mener den er opgivet til ca. 120 hk på krumtappen, så alt over 100 BHP
på hjulet des bedre, gearkasse og kæde tager jo en del hk,
Men 117,34 BHP på hjulet er mere end jeg havde forventet, jeg fik den
selvfølgelig "rullet" hos Rydbergsmc

MVh
Henrik