Forlygte pære...
Fra : Verner Jensen, Ålbor~

Dato : 10-04-06 19:27

Hej NG!

Min Royal Enfield har lidt problemer med at levere strøm nok til at drive
nærlyset under kørsel. Jeg tænkte om ikke der findes pære-typer som kræver
mindre strøm men kan levere samme "lysstyrke"?

Pæren er sådan standard 12V forlygte-fætter med indbygget nær og fjern -
ikke H4.

Pfht, VV

Fra : Hekto

Dato : 10-04-06 19:53

> [...]
> som kræver mindre strøm men kan levere samme "lysstyrke"?
>
> Pæren er sådan standard 12V forlygte-fætter med indbygget nær og

Puha! - du er sikker på at den lader tilstrækkeligt?

Du kan ikke få mere lys i den forstand, idet lysudbyttet hænger ret
direkte sammen med strømmen. Hvor mange watt er generatoren på?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Anders Majland

Dato : 10-04-06 21:06

Bilux ? sådan en nærmest rund pære ? De fåes i forskellige styrker så måske
du kan klare dig med en lidt mindre.

Men en bedre løsning er nok at indsætte en modstand så du sænker spændingen
til kørelys. Det er meget anvendt i franske biler da de kører med en lidt
for høj spænding og derfor brænder pærene ud for hurtigt ... Det er endag
lovligt at sænke spændingen til nærlyset når det bruges som kørelys - du
skal så bare kunne skifte tilbage til fulds styrke i lygtetændingstiden ...

> Du kan ikke få mere lys i den forstand, idet lysudbyttet hænger ret
> direkte sammen med strømmen. Hvor mange watt er generatoren på?

Eller hvad med en xenon - fåes de ikke i 35W ?

/A

Fra : Verner Jensen, Ålbor~

Dato : 11-04-06 20:22

Hmn.. Selve generatoren - ved jeg faktisk ikke hvad kaster af sig - men jeg
ved - at det er et kendt problem at den ikke kan levere nok. Cyklen er trods
alt lavet i Indien

Men findes der ikke nogen pære-typer - som kræver mindre strøm? Dioder er
nok ikke sagen, men...

Hvem kan evt. tænkes at sælg esådan noget? T-Hansen??

Pfht, Verner

Fra : Hekto

Dato : 11-04-06 22:11

> Men findes der ikke nogen pære-typer - som kræver mindre strøm?
> Dioder er nok ikke sagen, men...
>
> Hvem kan evt. tænkes at sælg esådan noget? T-Hansen??

Jo, du kan finde en pære med færre watt; men det kommer der jo ikke
mere lys ud af.

Du kan skifte baglygte/bremselys + positionslys til LED-pærer for at
spare de par watt.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-04-06 09:21

> Du kan skifte baglygte/bremselys + positionslys til LED-pærer for at spare
> de par watt.

Der er thansen's relativt billige og ok til prisen - På gyngehesten har jeg
sat sådanne i baglygten da jeg var træt af at alm. pærer rystede istykker
efter ca 3måneder/6000km - Men jeg tror ikke på at de giver lys nok til at
det er lovligt ! - Men jeg har så også en kraftig stoplygte i topboksen så
jeg er ikke så nervøs for at blive overset ...

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-06 21:42

> Hvem kan evt. tænkes at sælg esådan noget? T-Hansen??

Tjae - hvis du er heldig (se i deres online katalog) men ellers kig i osram
og philips online kataloger. Osram kan ihvertfald fåes hos Mekonomen

Fra : Dan Olesen

Dato : 12-04-06 00:05

Hej Verner

Hvis din Bullet er fra 1999 eller nyere, har generatoren en ekstra spole,
som kun leverer strøm til forlygten (iøvrigt AC), så den tapper ikke
batteriet. Til gengæld lyser den også først rigtigt op når den får nogle
omdrejninger. Jeg tvivler på, at du kan få en pære der lyser kraftigere ved
lave omdrejninger, men man kan købe en anden parabol der er beregnet til H4
pærer, så er der da i det mindste anstændigt lys når omdrejningerne er der.
Jeg vil tro at den pære du bruger nu er en BPF (British-Pre-Focus), og den
er ikke så rar at køre med på landevejen om natten. Jeg formoder at du
kender til Allan Hitchcocks butik http://www.hitchcocksmotorcycles.com/ der
kan du også købe en kraftigere generator, hvis du er lavet af penge, men jeg
ved ikke om den er bedre ved lave omdrejninger.

Mvh

Dan