Hvad GØR salt egentlig ved mc'en?
Fra : MortenP

Dato : 10-04-06 07:42

Ja.. Jeg ved den kan "irre" alu osv.
Men hvad gør det helt nøjagtigt. Jeg har søgt på google, men kan ikke
finde noget om det?

På forhånd tak

Fra : TGSC

Dato : 10-04-06 08:25

Det fremmer korrosion meget.
Det rustfrie stål der ellers er 100 år om at få pletter, får det
på 1 år. Det næsten rustfrie får det på 1 måned, det billige på
1 dag osv.
Prøv næste år at tage en gammel trædecykel og kør den i sjap uden
at vaske den, så skal du se løjer.
Salt kan vist også gøre smurte dele trægere.

Fra : Jan Bachman

Dato : 10-04-06 08:36

On Mon, 10 Apr 2006 06:42:06 +0000 (UTC), mpannen@gmail.com (MortenP)
wrote:

>Ja.. Jeg ved den kan "irre" alu osv.
>Men hvad gør det helt nøjagtigt. Jeg har søgt på google, men kan ikke
>finde noget om det?

Rust opstår når jernholdigt metal bliver fugtigt/vådt. Vandet leder
den strøm som opstår i processen. Hvis din MC samtidig er smurt ind i
salt når dette sker, så går det stærkt, for saltholdigt vand er en
langt bedre elektrisk leder end alm. vand.

/Jan

Fra : TGSC

Dato : 10-04-06 10:05

Søg på Wikipedia istedet :
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Corrosion
http://en.wikipedia.org/wiki/Rust
http://en.wikipedia.org/wiki/Corrosion
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminum

For jern er rust en tilbagevenden til den naturlige tilstand af iltet
jern. DSBs nye røde elmaster er rustrøde, men der fungerer rusten som
passivering så rusten stopper sig selv.

Jeg kunne ikke finde så meget om aluminium, men jeg mener at for alu
er korrosion også en naturlig iltning (oxidering) i stil med dens
selv-passivering som gør den så bestandig, men tilstedeværelsen af
klor i salt gør at processen fortsætter ukontrolleret istedet for at
stoppe sig selv. Derved omdannes overfladen til en mere porøs og
ubeskyttet struktur, og det er det der ser grimt ud.
Med en heftig anodisering kan man beskytte alu så det kan bruges på
havgående både.

Fra : MortenP

Dato : 10-04-06 16:29

> [...]

> ubeskyttet struktur, og det er det der ser grimt ud.
> Med en heftig anodisering kan man beskytte alu så det kan bruges på

Tak alle

Ikke fordi jeg har kørt i det, men man hører så mange advarsler, men
aldrig en ordentlig grund..

MortenP

Fra : Vp

Dato : 10-04-06 19:29

"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak alle
>
> Ikke fordi jeg har kørt i det, men man hører så mange advarsler, men
> aldrig en ordentlig grund..
>
> MortenP

Der er også en smule hysteri i emnet på dette og andre fora! En tur ned af
Strandvejen i let blæsevejr giver også rigtig godt med salt (for
ikke-københavnere: "Strandvejen i København") eller en Norge-vestkyst tur.

Salt fremmer korrosion markant - "det er indiskutabelt!". Men den får
forvandler altså ikke dit stel til postkasse rød på en nat efter en enkelt
køretur.

Mit argument er netop min trædecykel (som fremhæves andetsteds) - den bruges
næsten kun om vinteren, og er altså ikke særlig rusten (og er efter 3 år
aldrig blevet vasket!).

Men kører du i salt så er det en god ting at stille den tørt/lunt så der
ikke er fugt (tørt salt er ikke så slemt) og vask den grundigt ofte...

/M

Fra : Richard

Dato : 10-04-06 21:34

Vp wrote:

> Der er også en smule hysteri i emnet på dette og andre fora! En tur ned af
> Strandvejen i let blæsevejr giver også rigtig godt med salt (for
> ikke-københavnere: "Strandvejen i København") eller en Norge-vestkyst tur.

Ja, det er hysteri, hvis cyklen alligevel kun skal holde sig pæn et par år
eller 5. Men nu er Strandvejen nord ud af Kø'strup af forløb mest for
custom-cykler, og at der ruster en mere af dem, er vel ikke det store tab
for fremtidens mc-bestand

Den smule salt, der måtte sætte sig på cyklen efter en køretur langs
kysttrækningerne, bliver jo fjernet med det øvrige trafikstøv på cyklen,
når man tørvasker dens blanke metaldele med en petroleumsvædet klud efter
turen, ikke?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Troels Jensen

Dato : 10-04-06 22:53

"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

> Men hvad gør det helt nøjagtigt.

[snip]

Salt er dét, der får MC-folket til at lade cyklen blive stående i garagen og
istedet køre på arbejde i deres bil, der er dobbelt så dyr og ruster dobbelt
så meget, fordi den er dobbelt så vanskelig at gøre ordentlig ren......

Logik....? Tjah, ligeså logisk som at opbevare cyklen i en opvarmet garage,
medens bilen får lov at stå parkeret ude hele året....

--
Troels
FZ6 Fazer