Koersel paa udlandske plader i Danmark.
Fra : "> Allan

Dato : 09-04-06 09:41

Hej med jer.

Jeg staar i den situation at jeg er blevet udenlandsk dansker.

Jeg skal et smut til Danmark i 3 uger her til sommer og der vil jeg jo gerne
have muligheden for at kunne trille lidt rundt paa 2 hjul.

Hvordan staar jeg stillet hvis jeg f.x. laaner en MC af en kammerat i
Frankfurt og saa triller rundt i Danmark paa den?

Min adresse er i Canada.

Mvh
Allan

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-06 09:46

"> Allan <" <jawa350@___hDELotmailETE.com> writes:

> [...]
>
> Hvordan staar jeg stillet hvis jeg f.x. laaner en MC af en kammerat i
> Frankfurt og saa triller rundt i Danmark paa den?

Så længe du officielt er noteret som udenlandsdansker er der ikke
noget problem.

Jeg kunne køre lige så lystigt på min svensk-registrerede MC i
Danmark, mens jeg boede i Malmö.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : MKS - 74

Dato : 09-04-06 12:52

On Sun, 09 Apr 2006 10:45:58 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

>Så længe du officielt er noteret som udenlandsdansker er der ikke
>noget problem.
>
>Jeg kunne køre lige så lystigt på min svensk-registrerede MC i
>Danmark, mens jeg boede i Malmö.

Nemlig, det er ikke nationaliteten, men bopælen der er afgørende for
om man må køre på udenlandsk ind.reg MC i DK:

"Hvis du er ejer(bruger) af et udenlandsk køretøj, og du ikke har
bopæl her i landet, kan du benytte køretøjet til kørsel i Danmark
under et midlertidigt ophold. Det er en forudsætning, at køretøjet er
lovligt registreret i udlandet og ansvarsforsikret."

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-04-06 13:55

Hej Allan,

Nu er det, sikkert, ikke noget problem når det er plader derfra du
kommer på - jeg køre selv på svenske (da jeg bor i sverige) men oplever
ofte af hvis politiet stopper mig, så er de mistroiske omkring min bopæl
og det er ind i mellem et helvet at blive stoppet. (de gange jeg er
blevet stoppet, har bare været trafik-kontrol hvor alle er blevet
stoppet, så ikke noget med 8000 km/t i en 30 zone :)))

Så altså, vær forberedt på at der altså er nogle af "jensenerne" som er
lidt tunge at danse med... (Tyv tror hver mand stjæler... eller noget :))

/Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-04-06 18:56

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

> [...]
> jeg er blevet stoppet, har bare været trafik-kontrol hvor alle er
> blevet stoppet, så ikke noget med 8000 km/t i en 30 zone :)))

Spøjst. I de 3 år jeg boede i Malmö, blev jeg kun stoppet én gang i
Danmark - og det var en almindelig "checke kørekort" kontrol. Jeg
havde forventet at den høflige (iøvrigt kvindelige) MC-betjent havde
tænkt sig at spørge om bilens svenske nummerplader, men hun sagde bare
tak til at se kørekortet og så var jeg videre! ... måske havde det
noget med at gøre med at 1) det ikke var en tonet/sænket 320-cabriolet
som jeg kørte i (Volvo V40), og at jeg talte i telefon (via BT
handsfree) med min (bolig)advokat da jeg røg ind i kontrollen

End ikke den "hårde" bakkeåbning, hvor gud-og-hvermand fik bødeforslæg
for "manglende bagskærmsforlængere" blev jeg stoppet.

Kai

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 09-04-06 19:02

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> writes:

<snip>

> [...]
> som jeg kørte i (Volvo V40), og at jeg talte i telefon (via BT
> handsfree) med min (bolig)advokat da jeg røg ind i kontrollen

Er kun blevet stoppet på MC i DK, det var på den gamle GPX'er fra 87 -
så gammel at INGEN (tager jeg fejl?) gider have proforma pis-og-papir
for at eje en sådan ged... Men alligevel var jeg en skurk de gange de
har stoppet for at tjekke kørerkort.

I min gamle 760'er (åhh gud jeg savner den :)))) er jeg ikke blevet
stoppet, men den er der vidst heller ingen der gider snyde for...

> End ikke den "hårde" bakkeåbning, hvor gud-og-hvermand fik bødeforslæg
> for "manglende bagskærmsforlængere" blev jeg stoppet.
Er blevet stoppet 1 gang der, fik bare besked på at skifte en blinker og
så ellers kører forsigtigt... :)

/T

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-04-06 22:09

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> End ikke den "hårde" bakkeåbning, hvor gud-og-hvermand fik bødeforslæg
> for "manglende bagskærmsforlængere" blev jeg stoppet.

Hvor lang skal bagskærmen være på en V40? ;)

--
Jørgen

Fra : "> Allan

Dato : 09-04-06 20:26

> [...]
>
> Så altså, vær forberedt på at der altså er nogle af "jensenerne" som er
> lidt tunge at danse med... (Tyv tror hver mand stjæler... eller noget :))

Saa hvordan beviser jeg nemmest at jeg bor i udlandet? Jeg har jo en dansk
pas - dog med en canadisk arbejdstilladelse i. Skulle det vaere nok? Jeg har
canadisk sygesikringsbevis, koerekort etc. ? Skal jeg bare smide alt det i
hovedet paa dem?
Hvordan tjekkede de din bopael?

Allan

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-06 20:53

> Saa hvordan beviser jeg nemmest at jeg bor i udlandet?

Bed dem kontrollere dit personummer i folkeregisteret.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-04-06 20:59

On Sun, 09 Apr 2006 19:25:40 GMT, "> Allan <"
<jawa350@___hDELotmailETE.com> wrote:

Hej Allan.

> [...]
>canadisk sygesikringsbevis, koerekort etc. ? Skal jeg bare smide alt det i

Nu er det jo ikke 1940-1945.
Snupper-Jensen skal bevise din skyld, du skal ikke bevise din uskyld,
Hvis du viser dem dine Canadiske papirer er det formentlig nok.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Eg Egemarke

Dato : 09-04-06 23:34

De gange jeg er blevet stoppet i Dk i bilen (faktisk kun i bilen)
Har de tjekket mig i Hov.... R.... men igen det er vist selvforskyldt når
man er glad for brede fælge og sorte ruder, det hjælper heller ikke på sagen
at være langhåret og så have fri fra Job kl 0330 en fredag nat og ganske
ivrig efter at komme hjem.
En sikker Cocktail på et hurtigt tjek
Men når først du er tjekket med Personnr er der ingen problemer her står
nemlig at du er udvandret til hvor du nu bor !
Når så de bagefter prøver at kontrollere dette igen og igen gennem de
svenske skattemyndigheder er en anden sag.
Sjovt nok har svensk politi ingen oplysninger om hvorvidt du har køre kort
eller ej, så her er det osse ind til højre
indtil de ser det lyserøde plastik, hvilket er samme registre som
forsikrings selskaberne kigger i når der skal forsikres bil/mc = lidt mere
bøvl.....

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-04-06 00:13

On Mon, 10 Apr 2006 00:34:07 +0200, "Eg Egemarke"
<egemarke@hotmail.com> wrote:

Hej Eg.

>En sikker Cocktail på et hurtigt tjek

Efter den seneste tids mediebevågenhed angående emnet "pseudo"
udvandring og visse kredses brug af svensk indregistrerede køretøjer
på dansk grund har du sikkert ret

>Men når først du er tjekket med Personnr er der ingen problemer her står
>nemlig at du er udvandret til hvor du nu bor !

Det var precis det jeg mente med "bevisets stilling" i den slags sager
- Du er uskyldig til andet er bevist, og det er altså ordensmagten der
har bevisbyrden.
At så kan give en fandens masse bøvl er en anden sag

>Når så de bagefter prøver at kontrollere dette igen og igen gennem de
>svenske skattemyndigheder er en anden sag.

Nu er der jo tale om en dansk statsborger bosat i Canada, der fører et
køretøj indregistreret i et andet EU land, så sagen er ikke så enkel
for Snupper-Jensen.
Der er dog ingen der forbyder en udenlandsdansker at leje et køretøj i
Tyskland og køre med det i Danmark, så ordensmagten må på en eller
anden måde have fået det ind under huden.

Om ikke andet ved jeg at danskere bosat i Grønland lejer biler i
Tyskland når de opholder sig i Danmark i kortere perioder.

Jeg havde en kollega der var dansk statsborger, bosiddende i USA,
udstationeret i Tyskland, og som kørte på danske grænseplader.
Se DET var en coctail der ville noget
Jeg har aldrig hørt om bøvl i det tilfælde, men det var også før
situationen er som i dag.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo