Genstridig bolt
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-04-06 22:33

Hey NG

Arbejder stadig på mine Bros/Hawk, og jer er stødt på en meget genstridig
bolt. Det er den bolt hvor både motor og svinggaffel er monteret med, så
næste pkt er nok at bruge varme. Men hvad skal jeg bruge som varmekilde?
Er en varmepistol nok, eller skal der en blød gasflamme til at klare det?
Og je, alt er løsnet, men den sidder bare fast, og kan ikke bankes ud

/
Jesper

Fra : Studen

Dato : 08-04-06 23:38

"Jesper Pedersen" <tiperFJERN@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er en varmepistol nok, eller skal der en blød gasflamme til at klare det?
> Og je, alt er løsnet, men den sidder bare fast, og kan ikke bankes ud

Hej Jesper

Jeg har stået i samme situation med en fastgået motorbolt. Jeg varmede på
livet løs med den gamles blæselampe, bankede løs på bolten til jeg tilsidst
konkluderede at det var UMULIGT at få den bolt ud. Jeg smækkede så motoren
bag i puntoen (hvilket sænkede l*rtebilen faretruende) og kørte ud til
Søborg MC. Hans blæselampe var der noget ved... Desuden lod han den stå og
varme noget længere, end jeg havde gjort. Bolten var ude så let som
ingenting.... Ergo vil jeg sige, at hvis du prøver med varme, skal den ha
fuld skrue (uden at smelte noget selvfølgelig)

Held og lykke
Stud

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 09-04-06 06:41

Hvis du har adgang til en luft nøgle, vil jeg tro den kan klare det!

Eller må du prøve med varme ja!

Kim..

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-04-06 08:41

Kim (Bandit600) wrote:

> Hvis du har adgang til en luft nøgle, vil jeg tro den kan klare det!

> Eller må du prøve med varme ja!

Har en luftnøgle, men den er ikke til meget hjælp
Det er en bolt med fladt hoved, og med hul til en 5,5mm umbraco.
På det andet stel var det intet problem at få den ud af
stel/motor/svinger. Men denne er ikke blevet smurt så godt i sit liv, så
den sidder bare fast

/
Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-04-06 08:43

> [...]
> bag i puntoen (hvilket sænkede l*rtebilen faretruende) og kørte ud til
> Søborg MC. Hans blæselampe var der noget ved...

Har også tit overvejet om jeg ikke bare skulle have kørt cyklerne ud til
ham, så han kunne lave arbejdet.

> [...]
> ingenting.... Ergo vil jeg sige, at hvis du prøver med varme, skal den ha
> fuld skrue (uden at smelte noget selvfølgelig)

Jeg finder en god blæselampe frem, og så må vi se om det hjælper...

/
Jesper

Fra : Leif

Dato : 09-04-06 09:57

"Jesper Pedersen" <tiperfjern@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> ham, så han kunne lave arbejdet.

> Jeg finder en god blæselampe frem, og så må vi se om det hjælper...

Husk at bolten skal have tid til at levere varmen over i gevindhullet,
ellers nytter varmen ikke.
Og giv den bare et par dask med en hammer OG en dorn direkte på bolthovedet,
så løsner
den sig lettere.

Mvh, Leif

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 09-04-06 11:07

> Jeg finder en god blæselampe frem, og så må vi se om det hjælper...
>
> /
> Jesper

hej jesper, når du har gang i blæselampen, så er der jo også tricket med
stearin som måske var en mulighed, det er tivertifel blevet rost til
skyerne af guruèrne her på gruppen
mvh
jesper
også med to hawks i stalden

Fra : tb

Dato : 09-04-06 17:12

> hej jesper, når du har gang i blæselampen, så er der jo også tricket med
> stearin som måske var en mulighed, det er tivertifel blevet rost til
> skyerne af guruèrne her på gruppen

forklar....

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 09-04-06 17:30

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> forklar....
varme, på med stearin, det skulle efter sigende have en helt fantastisk
peneteringsevne
men om det rækker hele vejen igennem tør jeg ikke love
mvh
jesper

Fra : tb

Dato : 09-04-06 19:10

> varme, på med stearin, det skulle efter sigende have en helt fantastisk
> peneteringsevne
> men om det rækker hele vejen igennem tør jeg ikke love

Jeg kan forstå at det smører godt, men at det skulle blive så tyndt at det
kan komme alle steder hen ?!?! Nå, men det skal da prøves

Fra : M. Hoey

Dato : 09-04-06 10:19

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> let som ingenting.... Ergo vil jeg sige, at hvis du prøver med varme, skal
> den ha fuld skrue (uden at smelte noget selvfølgelig)

Varme og stearin er vejen frem, søg på google for at finde tidligere svar,
jeg har brugt det meget, og det virker perfekt for mig, fremravende
penetreringsevne!

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Armand

Dato : 09-04-06 15:47

M. Hoey skrev:

> Varme og stearin er vejen frem, søg på google for at finde tidligere svar,
> jeg har brugt det meget, og det virker perfekt for mig, fremravende
> penetreringsevne!

Jeg er bange for at detteher er en bolt der er rigelig lang (á
bagsvingergaflen) til at kunne udnytte stearintricket effektivt på

Ellers må det være WD40/lign. og dages(!) tålmodighed der skal til :-/

Lægger men for meget vold i sagen, ender man med en akselende der er
sønderslået og så meget tykkere end det hul at dén skal igennem, så vil
man for alvor slå på akslenbør det være på en solid møtrik der er skruet
på gevindet!
Et andet mekanisk trick, kan være at bore et halvstort, men ikke særligt
dybt hul i den ende der skal bankes på og efterfølgende bruge en
slagboremaskine med en (hul)matchende bolt som slag/vibrations -værktøj
(husk at smøre)!
En decideret borhammer er der mere slag i, ligesom at sådanne oftest kan
stilles til kun at slå, hvorfor sådan en er at anbefale.

Jeg mindes at der før har været en med samme problem her på gruppen, og
at bl.a. bleskifteren Claus Rittig stødte til med en rædselsberetning om
hvad hán havde måttet igennem for at få en lignende aksel ud. Anyway,
spørgeren endte da med at klare problemet dengang, så prøv at søge på
Google på emnet!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-04-06 16:13

On Sun, 09 Apr 2006 16:46:54 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>hvad hán havde måttet igennem for at få en lignende aksel ud. Anyway,
>spørgeren endte da med at klare problemet dengang, så prøv at søge på

Jeg kan ikke rigtig få hold på senariet.
Derfor har jeg ikke turdet komme med et bud på en løsning.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-04-06 08:58

Jesper Pedersen wrote:

> [...]

> Er en varmepistol nok, eller skal der en blød gasflamme til at klare det?
> Og je, alt er løsnet, men den sidder bare fast, og kan ikke bankes ud

Tak for alle jeres råd. Den med sterin kunne ikke bruges i dette tilfælde.
Det var svingarms-bolten der "bare" skulle skubbes/trækkes ud.
Det var gået fint på Bros-stellet, men på Hawk'en ville den bare ikke.
Løsningen blev en halv dåse rustløser, en varmepistol og det gyldne råd:
"lille problem lille hammer, stort problem stor hammer..."
En muggert på 1Kg var ikke nok, så der skulle en 2,5Kg sag til at klare
arbejdet...
Bolten kan stadig bruges, men den skal lige renses for rust, og så have en
masse fedt inden den kommer på igen.

/
Jesper

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-04-06 12:24

tiperFJERN@tiscali.dk (Jesper Pedersen) writes:

> Og je, alt er løsnet, men den sidder bare fast, og kan ikke bankes ud

Heh, ja det kan godt være frustrerende. Jeg brugte 3 aftener på at få
min aksel til bagsvingeren ud. Godt med WD40, gasbrænder, en rund jernstang,
to hjælpere og en god, stor hammer var hvad der skulle til for mit
vedkommende.

For nu at citere Vyvyan: 'This calls for a very special blend of psycology
and extreme violence'

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.