ødelagt tændrør gevind
Fra : David

Dato : 08-04-06 18:28

efter at have ødelagt et tændrør's gevind på en xv250
skal jeg havde lavet et nyt
jeg kontaktet en mc-forhandler
og han sagde at det ville koste 1000 kr for et nyt
med Heil-Coil?, lyder meget meget dyrt

et der nogle der kender en mc-forhandler
kbh omr. som kan lave sådan noget til rimelige penge evt pris på
dette
eller er 1000 kr standart for et tænderør gevind...

nu har jeg læst lidt om, Klee Coil, Heil-Coil
hvor køber man det?, ikke online men
hos en forhandler, kan man
købe "Spark Plug Repair kits" i danmark?, hvis hvor?

tak

Fra : Hekto

Dato : 08-04-06 19:12

> [...]
> hvor køber man det?, ikke online men
> hos en forhandler, kan man
> købe "Spark Plug Repair kits" i danmark?, hvis hvor?

Hmmmm ... det ku' vær' man skulle tilbyde at sætte Helicoils i
tændrørsgevind???

Man ka' da holde en rimelig månedsløn!

Du kan sikkert få sat helicoil i på et hvilket som helst autoværksted,
for at par bajere eller en hund!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Cagiva Elefant 650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-06 19:33

On Sat, 08 Apr 2006 20:12:05 +0200, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.

>Du kan sikkert få sat helicoil i på et hvilket som helst autoværksted,
>for at par bajere eller en hund!

Roilig i aftrækket
Man kan selvfølgelig montere helicoil i et tændrørshul uden at
demontere topstykket, men:
Gjort rigtigt skal topstykket faktisk af for at sikre at der ikke
efterfølgende er spåner i cylinderen.
Så nu er det op til samvittigheden:
Betal en håndfuld bajere og få gevind og spåner på samme tid.
Eller betal for håndværk hvor topstykket demonteres for at udføre
operationen.

Så er der selvfølgelig muligheden for at en klamphugger forlanger 1000
Kr for at montere nyt gevind (klee-, heli-, eller FupCoil) uden at
demontere topstykket.

Det vil jeg betragte som svindel.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 08-04-06 21:01

> [...]
> Betal en håndfuld bajere og få gevind og spåner på samme tid.
> Eller betal for håndværk hvor topstykket demonteres for at udføre

I langt de fleste tilfælde er det rigeligt at komme en ordentlig klat
fedt på snittappen, og så skære det af flere omgange, med nyt fedt.

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-06 21:16

On Sat, 08 Apr 2006 22:01:29 +0200, "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.

>I langt de fleste tilfælde er det rigeligt at komme en ordentlig klat
>fedt på snittappen, og så skære det af flere omgange, med nyt fedt.

OK, så på godt dansk.
Hvis nogen forlanger 1000 Kr for at fixe gevindet under henvisning til
at toppen skal af, og så klarer den med "rigelig med fedt på
snittappen" er det uvederhæftigt.
Just my simple point.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Molnit

Dato : 09-04-06 13:35

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Hvis nogen forlanger 1000 Kr for at fixe gevindet under henvisning til
> at toppen skal af, og så klarer den med "rigelig med fedt på

   Kan kun støtte op om det, på den anden side, hvor svært kan det være at
skrue den top af, 4 taktter eller ej ;) og så smutte ned og få lavet det
til en 200 mand :) hos en automekaniker.

   Ellers har Biltema gevind rep. indsatser til tændrør :) så man kan lave
det hele selv derhjemme ;) hvis man er til den slags.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 09-04-06 14:15

> [...]
> til
> at toppen skal af, og så klarer den med "rigelig med fedt på

Ja, se så nærmer vi os jo snyd!

Det er dog mit indtryk at 'indgrebet' oftest udførs med fedt, på
tændrørs- og oliepropgevind.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : tb

Dato : 09-04-06 17:20

Da jeg lavede det på min CBR1K, hev jeg topstykket af og gik ned til
Iversens cylinderservice i Horsens. Mener han tog 140kr. Efterfølgende
kostede det en ny toppakning som jeg gav 300kr for (DavidSilver tager
10pund) og det var det...

Fra : David

Dato : 08-04-06 19:26

mon ikke

tja, en som har lyst til en kasse tuborg, for at sætte en heil-coil i?

:)

Fra : David

Dato : 09-04-06 14:18

em, jeg har dog aldrig, prøvet at skrue toppen af..
så skal der vel også ny toppakning på? og hvad der nu er under
toppen. knastkæde osv? eller?. ang BilTema, er der en god bid vej til
næstved. hvis man altså ingen bil har, ligsom mig.

suk, transport af mc til værksted, plus værksteds regning

1400, for et pisse gevind

Fra : Molnit

Dato : 09-04-06 14:27

David skrev:
> [...]
> toppen. knastkæde osv? eller?. ang BilTema, er der en god bid vej til
> næstved. hvis man altså ingen bil har, ligsom mig

   :( yeps, røv besværligt hvis man ik har et tørt sted man kan lave
tingende, og kender en der lige skal forbi osv...

> suk, transport af mc til værksted, plus værksteds regning
>
> 1400, for et pisse gevind

   :( ja, efter at ha drejet gevindet over på 2 topstykker, og 3-4
oliepropper :( såååå blir det ret trælst.

Fra : David

Dato : 09-04-06 14:37

> [...]

> 1400, for et pisse gevind

> :( ja, efter at ha drejet gevindet over på 2 topstykker, >og 3-4
>oliepropper :( såååå blir det ret trælst.

nå men der er vel ikke andet at gøre
har overvejret, at smørre lidt locktite på tændrør's
gevindet for da i det mindste at kunne køre selv til
mekanikeren, ringer til et par stykker i morgen
kan være jeg kan få et bedre tilbud... man kan vel håbe

kommer nok snart en ny Uddannelse, gevind repration's m/k løn 1000 kr
time
:/

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 09-04-06 16:22

1000 er vel en ok pris, eller det er bare prisen, nok kan man få det lavet
100%, hvis du kommer med toppen løst, men så kommer slibesæt(pakningssæt)
oveni, plus adskillelsen af motoren, går der en del flere timer med...

hvis t-røret binder, så sprøjt godt med wd 40 på, lad det stå et par timer,
eller natten over.. ;)
MVH
johan

Fra : David

Dato : 09-04-06 18:16

hvis man piller topstykket af, for det rep hos
cylinderservice, så skal toppakningen skiftes
men er der andre ting, man skal gøre?

her mener jeg, skal nogen ting instilles

eller er det bare en ny toppakning og så er den ok

?

Tak

Fra : tb

Dato : 09-04-06 19:08

"David" <davidjnj@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

---------

af indkøb er det kun toppakning, men du skal have knaster af og ved
montering skal du sætte dem korrekt + få knastkæden hen over. Er det dig
fuldkomment nyt, er det nok godt at ha en kammy ved din side, eller studere
haynes godt. Tidsforbrug.. ca 2½ time ialt + kåbe montering...