Blandede bolcher om dæk og syn
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~

Dato : 08-04-06 10:19

Hej gruppe
Så blev jeg endelig løst for alle mine pinsler med dårlige dæk. Lad
det være sagt med det samme min holdning til dæk er farvet og det
ændrer sig ikke efter mine nylige oplevelser.

Min r1 var monteret med BT014. Det er sikkert et udemærket dæk når
det bliver driftvarmt. Problemet er bare at det er ikke til at få
varmt på denne årstid uden at det næsten er gået galt forinden. Jeg
synes ikke om det og den motorcykel lavede meget hjulspind ligeud og
ved nedlægninger. Selv almidelige raske igangsætninger hvor jeg fx
svingede i lyskryds var problematiske.

Jeg har nu fået monteret Michelin power og de virker altså bare
bedre. Jeg kørte en frisk tur med Thomas Jensen i går og selvom
dækkene var helt nye og fedtede kørte alt bare som en drøm og mod
slutningen af turen kunne jeg lægge fuld gas på ud af sving osv.
Power dækkene bliver hurtigt varme, men den sande lykke er at de også
er gode kolde. Jeg kan tage maskinen ud og trække powerwheelie på
fugtig vej med kolde dæk nu. Det havde jeg aldrig turdet med BT014

Det var lidt om dæk. Mine formodninger var rigtige og jeg er kanon
lykkelig over den nye montering. Faktisk kørte jeg tilbage til
værkstedet efter 50 km og lavede thumbs up

I dag var så også dagen hvor jeg ville trække maskinen igennem syn
og toldsyn.
Jeg har jo keglet lidt rundt med min udstødning og bøvlet lidt frem
og tilbage for at finde en rigtig måde at få den dæmpet på.
Oprindeligt havde jeg lånt en potte af Mikkel(som pt ligger ved dr
Enduro), men efter jeg blev gjort opmærksom på det var et komplet
leovinci system faldt den ide til jorden.
Thomas Jensen spurgte om det var muligt at montere dbkiller i potten.
Det var det ikke umiddelbart, men ville gerne låne den alligevel. Jeg
besluttede mig at bore et lille hul i undersiden af afgangsrøret til
at spænde den fast og resultatet selvom den ikke sluttede helt tæt
var åbenbart fint nok for synsmanden for den gik igennem uden
anmærkninger af nogen slags og han havde ellers ikke travlt. Jeg var
den eneste der var på pladsen så det tog vel 40 min i alt, men vi
hyggesnakkede også en del osv. Men en positiv oplevelse var det
absolut.

Skal i banken mandag og på motorkontoret tisdag så den eftertragtede
hvide plade burde være monteret inden påske

Et langt indlæg om ingenting, men det var nu alligevel hvad jeg havde
på hjerte

Mvh
Kasper

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-04-06 20:53

Kasperkk_nielsen@hotmail.com wrote:

> Så blev jeg endelig løst for alle mine pinsler med dårlige dæk.

Jeg undrer mig over, at du havde forventet god performance fra et
komplet nedslidt dæk ...

--
Mvh Henrik.

Fra : Kasperkk_nielsen@hot~

Dato : 08-04-06 21:36

>Jeg undrer mig over, at du havde forventet god performance fra et
>komplet nedslidt dæk ...

Ja det kan du sige, men jeg har nu flere gange kørt dæk nærmest
blanke uden det giver nogle problemer på tør vej.
Jeg har absolut ikke forventet god performance, men dog forventet det
bare kunne løse lidt af sin opgave. Det var trodsalt stadig lovligt da
det blev rykket af og jeg vil da til enhver tid forvente at et dæks
ydelse er nogenlunde konstant fra det er nyt til det ikke er lovligt
mere. Ellers er slidindikatorerne da placeret helt forkert.

Du har ikke været i nærheden af at se i hvilke situationer dækket
har fejlet i. Jeg har jo blandt andet oplevet det i forbindelse med
rolig svingende igangsætning fra en sidevej.
Det er for mig helt uaccaptabelt og jeg mister totalt tilliden til
grejet når sådan noget sker.

Så når du skriver at jeg forventer "god performance" føler jeg lidt
du lægger mig ord i munden

Mvh
Kasper

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-04-06 23:55

> Ja det kan du sige, men jeg har nu flere gange kørt dæk nærmest
> blanke uden det giver nogle problemer på tør vej.

Har du nogen ide om, hvor gammelt dækket var der sad på ?

> [...]
> ydelse er nogenlunde konstant fra det er nyt til det ikke er lovligt
> mere. Ellers er slidindikatorerne da placeret helt forkert.

Så må du hellere starte med at revidere din opfattelse.
Hvorfor tror du racer-kørere skifter dæk ud, selvom de kun er ganske
lidt brugt ?

--
Mvh henrik.

Fra : SA

Dato : 09-04-06 12:16

"Henrik Aarfeldt" <henrik@vfkr.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så må du hellere starte med at revidere din opfattelse.
> Hvorfor tror du racer-kørere skifter dæk ud, selvom de kun er ganske lidt

Jeg tvivler stærkt på at du - Henrik har nogen erfaring med bt014 dæk. jeg
har nøjagtigt samme erfaringer med bt014 som Kasper, jeg skiftede også til
pilot power, som har ganske godt grip selv om det er koldt. Bt014 må være
lavet til et klima ala' Australien , hvor det er dejligt varmt, det dur
ihvertfald ikke i DK.

Mvh Søren

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-04-06 23:28

SA wrote:

> Jeg tvivler stærkt på at du - Henrik har nogen erfaring med bt014 dæk.

Det har du fuldstændig ret i....det var heller ikke pointen.
At forvente at et dæk [som han sikkert ikke engang kender historikken
på] holder tilnærmelsesvis fuld performance til sidste millimeter, det
er desværre ikke tilfældet.

--
Mvh Henrik.