/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er FLY aluminium ?
Fra : Molnit


Dato : 07-04-06 06:08

Hejsa,
   Ja, man støder tit på det ala NicoBacker stell er lavet i det, osv.
Meeen hvad er det ? og hvad er fordelene, og hvis det er så godt ? hvor
køber jeg det ?

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87, til salg for 4000Kr. eller fornuftige bud.
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

 
 
Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 08:36


Molnit skrev i meddelelsen <4435f3b5$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hejsa,
> Ja, man støder tit på det ala NicoBacker stell er lavet i det, osv.
>Meeen hvad er det ? og hvad er fordelene, og hvis det er så godt ? hvor
>køber jeg det ?


"Flyaluminium" er en slags dobbelt aluminium. Kernen i materialet er meget
stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst lagt et
tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes belastning.

Det betyder at svejsning ikke kan foretages uden at ødelægge materialet,
(man bruger ikke svejsning til sammenføjning i alufly), Alle steder hvor Du
har bearbejdet materialet skal det efterfølgende sikres mod korosion,
(huller, savede/klippede kanter).

Så helt ærligt, det er ikke besværet værd :-/

mvh
Orla



FooBar (07-04-2006)
Kommentar
Fra : FooBar


Dato : 07-04-06 09:16

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
news:443619df$0$945$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> "Flyaluminium" er en slags dobbelt aluminium. Kernen i materialet er
> meget stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst
> lagt et tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes
> belastning.

Hvis det skal være rigtig fint og teknisk, så er 'flyaluminium' (eller
"duraluminium"/"dural") en legering af aluminium og kobber.

Som jeg kender materialet er det væsentligt stivere end almindeligt
'borger-aluminium' i tilsvarende størrelse og benyttes pga. dette til
strukturelle konstruktioner i fly. Duraluminium i pladeform er svært at
bruge til noget fornuftigt for os almindelig dødelige, da det er svært at
bukke/bøje og har en tendens til enten at vende tilbage til sin
oprindelige form eller at krakelere i overfladen og knække. Brudfladen
har en løjerlig 'grynet' fornemmelse.

Se iøvrigt http://en.wikipedia.org/wiki/Duralumin.

> Det betyder at svejsning ikke kan foretages uden at ødelægge
> materialet, (man bruger ikke svejsning til sammenføjning i alufly),
> Alle steder hvor Du har bearbejdet materialet skal det efterfølgende
> sikres mod korosion, (huller, savede/klippede kanter).

*Noterer i sin 'kan-ikke-li'-duraluminium' bog*

> Så helt ærligt, det er ikke besværet værd :-/

Helt enig!


/claus

Preben Riis Sørensen (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-04-06 09:21


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:443619df$0$945$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Molnit skrev i meddelelsen <4435f3b5$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...
> >Hejsa,
> > Ja, man støder tit på det ala NicoBacker stell er lavet i det, osv.
> >Meeen hvad er det ? og hvad er fordelene, og hvis det er så godt ? hvor
> >køber jeg det ?
>
>
> "Flyaluminium" er en slags dobbelt aluminium. Kernen i materialet er meget
> stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst lagt et
> tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes belastning.
>
> Det betyder at svejsning ikke kan foretages uden at ødelægge materialet,
> (man bruger ikke svejsning til sammenføjning i alufly), Alle steder hvor
Du
> har bearbejdet materialet skal det efterfølgende sikres mod korosion,
> (huller, savede/klippede kanter).

Jeg mener også at det er en udbredt betegnelse for forstærket alulegering
med varierende iblanding af Titanium. Man får så alle varianter mellem de to
metallers egenskaber, hvor Titanium er på højde med stål, og korrosionsfrit.
Denne egenskab udnyttes også til at give alu den egenskab, ved at lægge et
tyndt lag yderst, som man beklageligvis kan komme til at slibe igennem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste