Hvad er FLY aluminium ?
Fra : Molnit

Dato : 07-04-06 06:08

Hejsa,
   Ja, man støder tit på det ala NicoBacker stell er lavet i det, osv.
Meeen hvad er det ? og hvad er fordelene, og hvis det er så godt ? hvor
køber jeg det ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 08:36

Molnit skrev i meddelelsen <4435f3b5$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hejsa,
> Ja, man støder tit på det ala NicoBacker stell er lavet i det, osv.
>Meeen hvad er det ? og hvad er fordelene, og hvis det er så godt ? hvor
>køber jeg det ?

"Flyaluminium" er en slags dobbelt aluminium. Kernen i materialet er meget
stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst lagt et
tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes belastning.

Det betyder at svejsning ikke kan foretages uden at ødelægge materialet,
(man bruger ikke svejsning til sammenføjning i alufly), Alle steder hvor Du
har bearbejdet materialet skal det efterfølgende sikres mod korosion,
(huller, savede/klippede kanter).

Så helt ærligt, det er ikke besværet værd :-/

mvh
Orla

Fra : FooBar

Dato : 07-04-06 09:16

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> [...]
> meget stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst
> lagt et tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes

Hvis det skal være rigtig fint og teknisk, så er 'flyaluminium' (eller
"duraluminium"/"dural") en legering af aluminium og kobber.

Som jeg kender materialet er det væsentligt stivere end almindeligt
'borger-aluminium' i tilsvarende størrelse og benyttes pga. dette til
strukturelle konstruktioner i fly. Duraluminium i pladeform er svært at
bruge til noget fornuftigt for os almindelig dødelige, da det er svært at
bukke/bøje og har en tendens til enten at vende tilbage til sin
oprindelige form eller at krakelere i overfladen og knække. Brudfladen
har en løjerlig 'grynet' fornemmelse.

Se iøvrigt http://en.wikipedia.org/wiki/Duralumin.

> [...]
> Alle steder hvor Du har bearbejdet materialet skal det efterfølgende
> sikres mod korosion, (huller, savede/klippede kanter).

*Noterer i sin 'kan-ikke-li'-duraluminium' bog*

> Så helt ærligt, det er ikke besværet værd :-/

Helt enig!

/claus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-06 09:21

meddelelse news:443619df$0$945$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
Du
> har bearbejdet materialet skal det efterfølgende sikres mod korosion,

Jeg mener også at det er en udbredt betegnelse for forstærket alulegering
med varierende iblanding af Titanium. Man får så alle varianter mellem de to
metallers egenskaber, hvor Titanium er på højde med stål, og korrosionsfrit.
Denne egenskab udnyttes også til at give alu den egenskab, ved at lægge et
tyndt lag yderst, som man beklageligvis kan komme til at slibe igennem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen