"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
news:443619df$0$945$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> "Flyaluminium" er en slags dobbelt aluminium. Kernen i materialet er
> meget stærk, men også meget let til at korodere, derfor er der yderst
> lagt et tyndt lag blødt aluminium som bedre tåler omgivelsernes
> belastning.
Hvis det skal være rigtig fint og teknisk, så er 'flyaluminium' (eller
"duraluminium"/"dural") en legering af aluminium og kobber.
Som jeg kender materialet er det væsentligt stivere end almindeligt
'borger-aluminium' i tilsvarende størrelse og benyttes pga. dette til
strukturelle konstruktioner i fly. Duraluminium i pladeform er svært at
bruge til noget fornuftigt for os almindelig dødelige, da det er svært at
bukke/bøje og har en tendens til enten at vende tilbage til sin
oprindelige form eller at krakelere i overfladen og knække. Brudfladen
har en løjerlig 'grynet' fornemmelse.
Se iøvrigt
http://en.wikipedia.org/wiki/Duralumin.
> Det betyder at svejsning ikke kan foretages uden at ødelægge
> materialet, (man bruger ikke svejsning til sammenføjning i alufly),
> Alle steder hvor Du har bearbejdet materialet skal det efterfølgende
> sikres mod korosion, (huller, savede/klippede kanter).
*Noterer i sin 'kan-ikke-li'-duraluminium' bog*
> Så helt ærligt, det er ikke besværet værd :-/
Helt enig!
/claus