Justerbare knastakseltandhjul hvor/hvordan~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-04-06 05:17

Hej DFM.

Jeg er ved at klargøre min nye CBR 600 F3 motor. I forbindelse med
ventil-justering opdager jeg at knasterne ikke liner perfekt op i forhold
til toppen af topstykket som den skal skal, men begge kanster er tippet et
par grader bagover. Når jeg har set sådan noget tidligere, så var det tegn
på knastkæden er slidt Jeg har haft knastkæden ude, og den er som ny
(motoren har gået 12500km).

Mit spørgsmål er:
Hvor skaffer jeg justerbare knastkædehjul inden for EU?
Hvor nemt er det at indstille knasterne. Jeg har gradhjul og måleur til
knast og stempelposistion.
Findes der en "how to" manual et sted?
Er det besværet værd?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 06:08

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<44349653$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
>par grader bagover. Når jeg har set sådan noget tidligere, så var det tegn
>på knastkæden er slidt Jeg har haft knastkæden ude, og den er som ny

En lidt for tynd toppakning giver samme "problem". Ellers, tjek lige
monteringen af generatorrotor. Selv en anelse slør ved noten giver mulighed
for at positionen varierer et par grader ved monteringen, og jeg går ud fra,
at mærket på rotoren er din reference ? Eller har Du gradskive på, og lavet
+ 90° - 90° referencen ?

>Mit spørgsmål er:
>Er det besværet værd?

For et par grader, næppe :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 14:34

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Mit spørgsmål er:
> .....Er det besværet værd?

Prøv først at trække den på en bænk og se om ikke den li'godt præsterer
hvad du forventer. Gør den dét er det ihvertfald ikke besværet værd!

Hvorledes er kæde-overlængden inden strammeren monteres?
Hvis du med en finger "pre-strammer" den på forsiden, retter dét så op
på alignmentet?
Ifald, burde man kunne modificere forsidens skinne (á anlægspunktet) til
at optage det væsentligste slup og derved trække knasttiderne "fremad" :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 16:17

Armand skrev i meddelelsen <0M8Zf.43$Q85.24@news.get2net.dk>...

>Ifald, burde man kunne modificere forsidens skinne (á anlægspunktet) til
>at optage det væsentligste slup og derved trække knasttiderne "fremad" :-/

Ikke godt, ikke godt ! Hele trækket er på "forsiden", og skinnens formål er
kun at forhindre kæden i at "flagre". Skinnen må helst kun lige røre kæden,
ellers slides den urimeligt hurtigt.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 16:52

Orla Pedersen skrev:

> Ikke godt, ikke godt ! Hele trækket er på "forsiden", og skinnens formål er
> kun at forhindre kæden i at "flagre". Skinnen må helst kun lige røre kæden,
> ellers slides den urimeligt hurtigt.

Ka' de' nu ås' paas??
Den kan vel ikke slides hurtigere end opstrammer-skinnen :-/

Forsiden af knastkædetrækket vil geometrisk være strakt i en lige linie;
men jeg mindes ikke at have set andet end endog særdeles buede
"støtte"skinner, og en justering á en møtriks tykkelse ved anlægspunktet
tænker jeg ikke synderligt ændrende på kæde-løbet :-/

Men Det er helt klart ikke et trick man skal gå blindt ind i, men
derimod overveje hvor meget der skal til og hvad resultaten vil blive!!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 17:34

Armand skrev i meddelelsen ...

>Ka' de' nu ås' paas??
>Den kan vel ikke slides hurtigere end opstrammer-skinnen :-/

Jo-da, opstrammerskinnen følger kun kæden, kæden gør ingen modstand her. Det
er noget andet hvor trækket overføres.

> [...]
>"støtte"skinner, og en justering á en møtriks tykkelse ved anlægspunktet
>tænker jeg ikke synderligt ændrende på kæde-løbet :-/

Tjae, jeg har kun set helt rette skinner på træksiden. :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 18:59

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> er noget andet hvor trækket overføres.

> Tjae, jeg har kun set helt rette skinner på træksiden. :-/

Jeg kan sgu'tte finde ficher der understøtter mig, så indtil jeg måtte
fremkomme med en sådan får dét lov at stå uimodsagt!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 19:17

> [...]
> par grader bagover. Når jeg har set sådan noget tidligere, så var det tegn
> på knastkæden er slidt Jeg har haft knastkæden ude, og den er som ny

Det er ikke sådan at du ved at flytte én tand får markeringen til at
være tilsvarende til anden side?
Hvis vinklingen ikke bliver større på dén måde er placeringen derved
"forberedt" på at kæden strækkes med tiden!

Forøvrigt surt at matematikken ikke giver mulighed for at knastakslernes
tandhjul kan have et skævt tandantal - I så fald ville man have kunnet
vende tandhjulene ½ omgang og vinde ½-tands justering!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 05:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:44349653$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Hvor skaffer jeg justerbare knastkædehjul inden for EU?
> Hvor nemt er det at indstille knasterne. Jeg har gradhjul og måleur til

Hej
På min Blackbird har vi filet de originale knasthjul op, det er ikke svært.
Derefter monter du hjulene igenefter de originale mærker.
Så finder du den rigtige top ved at måle gennem tændrørhullet med måleur
( feks 30 grader før og 30 grader efter så gradhjulet er 100% )
Derefter måleuret på først en indsugningventil og drejer motoren til
max ventil løft, (den er just til 105grader på min) aflæser hvad gradhjulet
står på,
Det samme på udstødningsknasten også 105 grader.
Til sidst tager du en skrue ad gangen ud igen og giver lidt lock tide.
Alt dette tager kun en god time hvis man er Kim Phillips og ca. 3 gange
så lang tid de gange jeg laver det selv!
Spørg hvis jeg ikke har udtrygt min godt nok.
Hygge PD CBR1100 2.stk. en med meget høj komp. og en med lav komp.