TransAlp vs. Africa Twin
Fra : Søren Dahl

Dato : 05-04-06 20:04

Jeg læste tidligere her på forum, at der havde været en lille debat
vedr. TransAlp vs. Africa Twin.

Jeg har kørt TransAlp i 5 år nu - med en kort afbrydelse hvor jeg
havde en Bandit 600 i 8 måneder - men fandt hurtigt lykken i Alpen
igen.

Nu har min gamle alp tjent mig godt gennem de sidste år, både til
Nordkapp, Skotland, Polen, Danmark, Sverige. Jeg bruger den næsten
hver dag, også i vinterperioden, når det ikke er for ekstremt. Jeg har
kørt 55.000 km på 3 år (mc'en har kørt 73K totalt set), og inden den
bliver alt for slidt og gammel i motoren vil jeg have mig en Africa
Twin.

Jeg har prøvet en af mine kammeraters Africa Twin her for nyelig og
det er bare sagen.

Til Jer som overvejer at købe en Alp, kan jeg kun sige god for den.
Men har I lidt flere penge til rådighed, så køb en Africa Twin, den er
bare bedre på alle punkter - dermed ikke sagt at Alpen ikke er god,
for det er den i aller højeste grad.

Man kan anskaffe sig en Alp for ca. 30.000 (meget brugt) - 100.000
(ny).

Africa Twin (88 model ca. 35.000 - til ´03 model for ca. 120.000. 03
var året hvor den sidste twin kørte af samlebåndet - en sindsyg
beslutning hvis man spørger mig. Det er formenteligt en af de bedste
motorcykler der nogensinde er blevet produceret, og her tænker jeg på
holdbarhed. Har hørt om flere twin kører som har kørt langt over 250K
uden nogensinde at have åbnet motoren. Har en kammerat som har kørtb
170 K - den bruger INTET olie endnu, og lyder stadig sund og rask.

TransAlpen begynder normalt at bruge en del olie efter 130.000 km, men
der er de fleste andre motorcykler begyndt at have langt mere
alvorlige problemer.

Jeg en kammerat som køre Super Tenere, det er en motorcykel som også
har en super stærk og holdbar motor, den bliver heller ikke produceret
mere, nok mindst lige så tåbelig en beslutning som epokeafslutnigen af
Twin'en.

Mvh Søren

Fra : Thomas

Dato : 06-04-06 19:17

> den bliver heller ikke produceret
> mere, nok mindst lige så tåbelig en beslutning som epokeafslutnigen af
> Twin'en.

Mon ikke markedskræfterne aflivede de gl. modeller? Var de _så_
efterspurgte, blev de jo nok lavet endnu.

/Ths.

Fra : Hekto

Dato : 07-04-06 12:29

Thomas pretended :
> Mon ikke markedskræfterne aflivede de gl. modeller? Var de _så_ efterspurgte,
> blev de jo nok lavet endnu.

Det er lidt som med 4-hjulstrækkere ... så mange
skovfogeder er der sq da heller ikke?

Jeg tror de dukker op igen, bare i noget
'motar-forklædning'.

Det kan heller ikke udelukkes at der vælges ud
fra personlige preferencer, og ikke ud fra hvad
der er det bedste/mest fornuftige. Når nu alle
vil lege Rossi på villavejene, vil de jo ikke
gøre det på stylter.

Hvis flere havde prøvet en 'langbenet' i det
virkelige liv, ville fordommene nok falde, og
salget stige.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-06 19:17

> Hvis flere havde prøvet en 'langbenet' i det
> virkelige liv, ville fordommene nok falde, og
> salget stige.

"Problemet" nok at at rigtig mange købe mc efter imaget. Som bilist er det
svært at få råd til noget der lugter bare en lille smule af ræs, men man som
motorcklist jo kommer noget nemmere til noget der minder om det der bruges
på banerne. Det samme for mange af cruiserne. Sådan et chrome-monster ser
da godt ud men jeg forstår godt de ejere der ikke gider regnvejr pga det
store pudsearbejde

Der er nok ikke flertallet der køber mc for at have en praktisk hverdags
køretøj.

Jeg har set "lyset". Jeg kørte meget bytrafik på en 150ccm scooter og viller
derefter have noget med samme oprejste kørestilling. Jeg havde egenligt
forelsket mig lidt i en pegaso, men endte med et "godt tilbud" på en ældre
yamaha xt600z tenere der lige havde fået ny motor. Den har jeg snart kørt
50000km på og nu lurer jeg på africa twin eller super tenere (eller en sprit
ny transalp).

Ikke maskiner der indbyder til at køre med knæet i asfalten men solidt
brugsmateriel til det daglige slid i modsætning til de 2 encylindrede jeg
har.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm

Fra : Søren Dahl

Dato : 07-04-06 21:46

Men det lyder slet ikke så tosset endda.

Jeg så jo din cykel til bakkeåbningen, og den er bare for sej.

Ikke nogen altertavle, men derimod et stykke køretøj man kunne se,
virkelig kommer ud og oplever noget. Nok sådan ca. som min transalp.

Det generelle problem er med twin'en og alpen for den sags skyld, er
at de er for effektsvage i forhold til prisen. Hvis man tager pris og
effekt er en africa twin jo håbløs bag efter sammenlignet med en cbr
600 som du kan få til samme pris, og der er da også langt flere der
kører cbr 600 end africa twin. Intet ondt om en cbr, jeg har selv kørt
en del km på sådan en, og den er da også langt mere spændende at køre
på en twin'en - bare ikke når du gerne vil nyde en langt ferie set fra
et mc sæde hvor de ting du oplever betyder lige så meget som den fede
oplevelse at køre. For den voldsomme oplevelse det er at køre en racer
bliver hurtigt afløst af stiv nakke og håndled hvis man skal køre
mange km på en cbr og ligende, hvor man på twin og alpen for den sags
skyld kan fortsætte hele dagen uden at blive træt de nævnte steder -
højst lidt ondt i r*ven.

Egenteligt kan jeg godt forstå det gode salg i gademaskinerne, da
mange jo har motorcykel enten som 2. eller 3. køretøj og egenteligt
kun kommer ud og kører når solen skinner og vennerene har tid til at
tirlle en tur i nogle sparsomme weekender om året - og helt ærligt -
så er en racer da også langt federe at køre på, men som hverdags
slider og langturs off road touring cykel er AT og TA bedre, men
problemet er blot at det segment ikkke er særligt stort her i DK og
vel generelt ikke er særligt stort nogle steder. De fleste TA og AT og
BMW GS /1100/1150/1200 for nu at nævne nogle cykler i samme segment,
får helt sikkert også mest lov til at køre på de tyske motorveje, og
det er der altså en hel del andre maskiner som kan gøre LANGT vedre.

Vi får nok desværre ikke flere seriøse ørkenracer wannabe bud fra
Hondas side i de næste mange år - men heldigvis er brugtmarkedet fra
Twin tiden heldigvis meget stort.

Mvh Søren

Fra : Hekto

Dato : 07-04-06 23:32

> Vi får nok desværre ikke flere seriøse ørkenracer wannabe bud fra
> Hondas side i de næste mange år - men heldigvis er brugtmarkedet fra
> Twin tiden heldigvis meget stort.

Du kan ikke sammenligne motortyperne. Raceren har brug for topefekt,
hoppegøjen har brug for moment. Det er slet ikke samme kørestil.

Det er en misforståelse at man ikke kan køre race på småvejene på en
hoppegøj. Endda på steder hvor raceren kommer til kort = ujævn asfalt.
Segmentet er langt større sydpå, men herhjemme er alle jo kibik og HK
fixerede, fordi det er den type der betyder størst afgift og dermed med
'bling bling'! Det betyder meget for mange, at have noget at vise frem.

Elefanten er bestemt ikke en kedelig fætter - ikke som den
negertvilling du beskriver.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-04-06 08:32

> Det er en misforståelse at man ikke kan køre race på småvejene på en
> hoppegøj. Endda på steder hvor raceren kommer til kort = ujævn asfalt.

Den centerstøttefod jeg har under min tenere tage jo lidt af frihøjden og
den har også været i asfalten på begge sider. Scooteren jeg havde før kan da
også kastes rundt på småvejene, og idag undrer jeg mig lidt over at turde
med den ringe egenskaber - men den har mere frihøjde end tenere'en i sving.

Alt kan køre race på småveje - med vidt forskellig hastighed ....

/A

Fra : Hekto

Dato : 08-04-06 19:14

> Alt kan køre race på småveje - med vidt forskellig hastighed ....

Så sagt på en anden måde ... en ordentlig hoppegøj kan holde en
urimeligt høj og ulovlig hastighed på småvejene! =

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Cagiva Elefant 650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Anders Majland

Dato : 08-04-06 19:37

> Så sagt på en anden måde ... en ordentlig hoppegøj kan holde en urimeligt
> høj og ulovlig hastighed på småvejene! =

Yep - for mit vedkommende er det også førerens mentale blokeringer og
bødetakster/klip der sætter grænserne før "gyngehesten"

Men jeg ved godt at jeg er en atypisk motorcyklist. Godt 60000km på den
første cykel og 50000km på den anden ny hvor jeg kigger på en 3....

/A

Fra : Veset

Dato : 09-04-06 11:25

On Sat, 08 Apr 2006 00:31:41 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Elefanten er bestemt ikke en kedelig fætter - ikke som den
>negertvilling du beskriver.

Hvad er det lige der er kedeligt ved en negertvilling? Det er en Honda
og den starter hvergang eller? Nu har jeg jo ikke prøvet en elefant,
so enlighten me please

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Hekto

Dato : 09-04-06 12:18

> Hvad er det lige der er kedeligt ved en negertvilling? Det er en
> Honda
> og den starter hvergang eller? Nu har jeg jo ikke prøvet en elefant,
> so enlighten me please

Aaahhh ... en Hånda-ejer???

Nej, selvfølgelig har du ikke prøvet en Elefant, det er jo kun de få
forundt!

Det var nu slet ikke det jeg hentydede til. Det blev bare beskrevet som
et nå-ja meget godt hverdagskøretøj, som godt nok var lidt kedeligt;
men hvis man nu skulle transportere sig på MC, uden at have det for
sjovt, så kunne man da godt købe en negertvilling.

Det er nok den mest almindelige holdning til den MC-type, fordi de
fleste har een eller anden forestilling om at det kun er racere der har
gode køreegenskaber.
Jeg vil meget nødigt fortælle hvad der ikke kan følge med en Elefant på
de små svenske veje, med mange sving og lidt grov asfalt!!!! Det havde
dobbelt så mange cylindere og dobbelt så mange HK - salgvolumen var dog
sammenligneligt. =

Racere er da meget sjove; men umiddelbart passer en større hoppegøj
faktisk rigtig godt til de danske sogneveje, og jeg tvivler på at den
bliver hægtet af! Noget andet var hvis man kunne tage svingene med
GP-hastighed; men det lader sig sjældent gøre.

Fra : Veset

Dato : 09-04-06 16:01

On Sun, 09 Apr 2006 13:18:08 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

> [...]

>men hvis man nu skulle transportere sig på MC, uden at have det for
>sjovt, så kunne man da godt købe en negertvilling.

Nå ok

>Det er nok den mest almindelige holdning til den MC-type, fordi de
>fleste har een eller anden forestilling om at det kun er racere der har
>gode køreegenskaber.

Ja jeg tror du har ret.

> [...]
>de små svenske veje, med mange sving og lidt grov asfalt!!!! Det havde
>dobbelt så mange cylindere og dobbelt så mange HK - salgvolumen var dog

Du roligt fortælle det til mig, jeg skal nok lade være med at sige det
videre

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 12:29

Veset skrev i meddelelsen ...

>Hvad er det lige der er kedeligt ved en negertvilling? Det er en Honda
>og den starter hvergang eller? Nu har jeg jo ikke prøvet en elefant,
>so enlighten me please

Det er såmænd kun en genetisk defekt i Brians hjerne

mvh
Orla, som tror at begge cykler er fine til et eller andet behov, lidt
ligesom "fie" er et fint touringjern.

Fra : Joachim

Dato : 10-04-06 02:34

Hello!

Here you become very cheap parts for your Africa Twin and Transalp:

http://www.motorradteile-hamburg.de

Fra : Marni

Dato : 11-04-06 10:20

"Søren Dahl" <soren.transalp@webspeed.dk> wrote in message
> Jeg læste tidligere her på forum, at der havde været en lille debat
> vedr. TransAlp vs. Africa Twin.

Der er jo også en Varadero.

Martin.

Fra : Anders Majland

Dato : 11-04-06 13:12

> Der er jo også en Varadero.

Yep dejlig lendevejsmaskine Jeg skal ikke kunne sige hvad den kan på
løst underlag. Jeg kørte ~1000km på en i en weekend i Bünde på landevej og
lidt motorvej. Jeg kørte bare lidt på må og få og når der kom en flok
motorcykliste forbi fulgte jeg bare efter, hvilket gav ture noget længere
væk fra de større veje en jeg selv ville have kunnet finde dem. Den
primære grund til at jeg ikke kigger efter sådan en er prisen. Der er en
brugt 99'er hos larsen motorcykler der vist skal koste ca 140kkr.