At hilse..men - hvad betyder det?
Fra : Harry Teicher

Dato : 04-04-06 12:09

Sakset fra advrider.com:

"... in most of mainland Europe as you ride past you use your left hand
to give a sideways V to each other using your forefinger and middle
finger, this comes from the battle of Agincourt. When the English
captured the French archers and bowmen, they cut off these two fingers
of each hand so that they could never use a bow again and so, lose
their freedom. So now as you ride past each other, by showing your
fellow riders you still have your two fingers you show you still have
your freedom!"

"...sometimes I'll take the trouble to point two fingers at the road in
an inverted "peace sign" gesture, which someone told me is to signify
"keep two wheels on the road."

Fascinerende! Vrøvl? Hvem har ret?

Forøvrigt, standardhilsen blandt Adventure Riders (advrider.com) er
middelfingeren "pegende op mod solen" .

Harry Teicher

Fra : Dr.Enduro

Dato : 04-04-06 15:50

Hej Harry

Jeg tror mest, der er tale om en efterrationaliserende mytificering. Jeg
har aldrig hørt om det før, og jeg hilser heller ikke altid med to
fingre, nogle gange bare med en eller med hele hånden (eller et nik,
hvis jeg har fat i koblingen).

På hvilken dato blev det er postet? Tilfældigvis 1. april...?

Noget andet er, at Churchill, der siges at have "opfundet" v-tegnet,
måske har kendt til den der myte, men jeg har som sagt aldrig hørt om
den før.

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 05-04-06 12:40

Dr.Enduro skrev:

> Jeg tror mest, der er tale om en efterrationaliserende mytificering.

Fed vending der præcis rammer hvad jeg sad og tyggede på at få sagt!

Det er let at komme med en masse forklaringer på de små detaljer vi ikke
tænker over i hverdagen.

> Jeg har aldrig hørt om det før, og jeg hilser heller ikke altid med to
> fingre, nogle gange bare med en eller med hele hånden

Jeg kender godt historien om bueskytternes to fingre og brugen af
håndtegnet som "jég er fri", men ikke blandt motorcyklister.

Uanset hvilket tegn man måtte bruge som biker-hilsen hænger hilsenen
efter alt at dømme sammen med rytteres hilsen på hinanden med åben hånd
á "ubevæbnet -> fredelige hensigter" :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-04-06 17:45

"Harry Teicher" <harry_teicher@yahoo.com> wrote in message
> Sakset fra advrider.com:
> Forøvrigt, standardhilsen blandt Adventure Riders
> (advrider.com) er middelfingeren "pegende op mod solen"
> .

Sjovt. Det er den samme hilsen min kæreste kommer med, når hun møder en
45'er der hilser.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Thomas

Dato : 04-04-06 18:00

> Forøvrigt, standardhilsen blandt Adventure Riders (advrider.com) er
> middelfingeren "pegende op mod solen" .

Hvis du hilser sådan på ordensmagten, så koster det 500,-

/Ths.

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-06 18:41

Thomas wrote:

> Hvis du hilser sådan på ordensmagten, så koster det 500,-

Det kan da være en billig måde at hilse på dem, hvis de indhenter en med
blå blink og hornet på fuld styrke kan det nemt koste mere

Fra : Hekto

Dato : 04-04-06 18:23

Harry Teicher presented the following explanation :
> Fascinerende! Vrøvl? Hvem har ret?

Der findes en anden forklaring, tilsvarende den hvor vi holder to
fingre bag en der bliver fotograferet. Det stammer tilbage fra de
hedenske religioner, hvor en væder var det mandlige frugtbarhedssymbol.
Deraf også det velkendte udtryk 'Horny'!!!

- kun for Honda'er???

Den med bueskytterne lyder da rimelig!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Svend Koustrup

Dato : 05-04-06 08:37

Jaeh jeg tænkte også, at hvis middelfingeren er f*ck-fingeren, så
kan man da nemt løbe i problemer... ?

Fra : Carl Dragert

Dato : 05-04-06 10:52

"Svend Koustrup" <SvendUse@gmail.com> wrote in message
Jaeh jeg tænkte også, at hvis middelfingeren er f*ck-fingeren, så
kan man da nemt løbe i problemer... ?

morning

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-04-06 18:34

Harry Teicher wrote:
> When the
> English captured the French archers and bowmen, they cut off these
> two fingers of each hand so that they could never use a bow again

Den del er rigtig nok. Læste det i Illustreret videnskab.

/jim

Fra : Jansen

Dato : 06-04-06 19:52

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Den del er rigtig nok. Læste det i Illustreret videnskab.
>
> /jim

Og det er ganske sandt, thi det stod i avisen )

--
Hilsen
Ole Jansen