Undervisning i olieskift for begyndere
Fra : Bo Nielsen

Dato : 04-04-06 00:51

I går ville jeg så - for anden gang i mit liv og første gang i 12 år - selv
prøve at skifte olie og -filter på en mc, og der måtte min fine, nye Bandit
så stå for skud. Et simpelt job skulle man mene. Læste instr.bogen
omhyggeligt, konsulterede såvel tidl. dfm-indlæg som min betroede mekker og
var ret fortrøstningsfuld da jeg gik igang i går

Lek. 1: beholder til opsamling af brugt motorolie skal være stor nok (1,5
liter brugt motorolie fylder godt nok meget når man uden opsyn lader det
løbe ud på et betongulv)

Lek. 2: Pil bundkåben _helt_ af inden forsøg på filterafmontering (filteret
er med _garanti_ sværere at
de-/montere med underkåbe end underkåben er overhovedet)

Lek: 3: Forsøg med det korrekte værktøj til filterafmontering første gang,
så man ikke er nødt til at:
- forsøge med klør fem uden held
- banke skruetrækkere igennem uden held, ( ja jeg skruede hele tiden den
rigtige vej)
- vente en dag for at
- købe korrekt værktøj (som ikke fungerer fordi man har kvæstet filteret),
- låne rørtænger hos den lokale mc-pusher,
- afmontere bundkåbe helt (jvf. lek. 2),
- mase filteret under rørtangsforsøg,
- banke flere skruetrækkere gennem,
- _endelig_ få det i øvrigt for hårdt monterede oliefilter drejet løs

Lek. 4: anskaf - igen på forhånd - en passende stor tragt til påfyldning af
frisk olie, så man ikke er nødt til at hælde 1,5 dl. i tragten ad gangen og
så lade det siiiive ned i motoren, hvorpå man igen hælder 1,5 dl. etc. etc.

PS. Jeg kan heller ikke stramme kæden på YBR'en ordentligt, den kan åbenbart
kun står for løst eller for stramt - har valgt for løst!

Er jeg den eneste der er mekanisk analfabet - her på NG lyder alt jo så let,
jeg synes s'gu ikke det falder mig naturligt. :-/

ScooterBo
(der ikke er så sikker på at "selvgjort er velgjort", men trods alt tilfreds
med resultatet ;-D )

Fra : Armand

Dato : 04-04-06 01:27

Bo Nielsen skrev:
> [...]
> Er jeg den eneste der er mekanisk analfabet - her på NG lyder alt jo så let,
> jeg synes s'gu ikke det falder mig naturligt. :-/

Ork jo!
Som jeg har skrevet i anden forbindelse for nyligt: For den kyndige er
alting enkelt, hvorimod novicen vil synes at alting ser kompliceret ud.
Du er ved at bevæge dig ud af novice-stadiet med raske og frejdige
skridt - Blive bare ved sådan og end med at blive ganske kyndig med
tiden :-|

> ScooterBo
> (der ikke er så sikker på at "selvgjort er velgjort", men trods alt tilfreds
> med resultatet ;-D )

Jeg ser ikke mit flere steds gentagne råd om at bruge en skraldenøgle
til afmontering af bundproppen, og fryder mig over at du til trods
derfor ikke overspændte gevindet i forvirring over op/ned hhv. ind/ud

> PS. Jeg kan heller ikke stramme kæden på YBR'en ordentligt, den kan
> åbenbart kun står for løst eller for stramt - har valgt for løst!

= Kæden er færdig over en række led (=slap) som dog holdes i rette
indbyrdes afstand når de ligger an på tandhjulet (=stram)!
Prøv flere gange at trække bagud i kædestykket der ligger til bageste
tandhjul med en halv hjulomdrejning imellem, og se om ikke der er luft
mellem kæde og tandhjul (=færdig), eller som før antydet kun luft ved et
enkelt stykke kæde (=alligevel færdig)!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 06:19

Bo Nielsen skrev i meddelelsen
<4431b4fc$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
>- mase filteret under rørtangsforsøg,
>- banke flere skruetrækkere gennem,
>- _endelig_ få det i øvrigt for hårdt monterede oliefilter drejet løs

Vær ikke ked af døjet med oliefilteret. :-| Som Du beskriver det, så ville
det "rigtige" værktøj fra starten ikke have hjulpet :-/ Når et filter er
groet så fast, så smutter selv det rigtige værktøj på de bløde kanter på
filteret.

mvh
Orla, som har en meget stor rørtang til "første" filterskift, sidenhen er
der jo ingen problemer (læs, mange spænder filtrene _alt_ for hårdt)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 04-04-06 06:20

Bo Nielsen skrev:

SNIP (dyrekoebte erfaringer)

(*Fnis*) - man skal laere saa laenge man lever. Naeste gang gaar det
garanteret lettere. Og det er da bedre end denne her:
http://www.suslik.org/Humour/Women/women6.html#oilchange

Asger

Fra : Bo Nielsen

Dato : 04-04-06 11:42

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (*Fnis*) - man skal laere saa laenge man lever. Naeste gang gaar det
> garanteret lettere. Og det er da bedre end denne her:

Havde desværre ingen øl ellers ved jeg hvordan han har det!

ScooterBo

ScooterBo

Fra : Anders Majland

Dato : 04-04-06 09:23

> (*Fnis*) - man skal laere saa laenge man lever. Naeste gang gaar det
> garanteret lettere.

Øvelse gør mester, men der er forskel på hvor nemt der er.

På apriliaen er det bare ud med bundproppen og af med filteret og det
helesamles nemt i et vaskefad.

På Yamaha'en skal bundskoldet af hvis man ikke ønsker at efterlade en halv
liter deri ... Dernæst skal olien tappes af både af bundkaret og
olietanken - og sidstnævnte er noget bøvl uden at grisse.

Det er vist en 8-9 gange jeg har øvet mig på Yamahaen men kun omkring 5-6
gange på apriliaen. Begge har et interval der hedder 6000km for både olie og
ventiler og jeg giver altid et nyt filter samtidigt.