Poul skrev:
> Hej
> Overvejer(-ede) at købe CBR600rr '05 i Tyskland.
> Villle jo gerne vide hvad jeg skal regne med i afgift, men hvad f*****
> betyder
> "1-2 år: 105 pct. af 5.300-9.600 kr. og 180 pct. af resten."?? Og hvad
> betyder det for mig?
> Er der flere afgifter eller andet uforudset der kommer oven i hatten i
> processen?
> Har søgt efter svar mange steder på nettet, men synes ikke det er særligt
> gennemskueligt...
Det konkrete er at det er den så meget større afskrivning syd for
grænsen at man udnytter ved at privatimportere, derved at afgiften
generelt hænger sammen med brugtpriserne herhjemme!
Tyskerne har i grunden dyrere nye køretøjer end vi har herhjemme
(sammenlignet á: grundpris + moms) så det kan ikke svare sig at købe en
ny tysk motorcykel og indregistrere herhjemme. Men p.g.a. nypriserne er
brugte ikke sønderligt meget værd og afskrivningen falder derfor
voldsommere isyd for grænsen end herhjemme hvor brugte er efterspurgte
p.g.a. den høje nypris.
Den tyske og danske afskrivnings-kurve krydser hinanden ved 3-4 års
alderen, hvilket vil sige at det sjældent kan svare sig at importere en
model der er yngre end 4 år, hvorimod der er større gevinst jo ældre den
er over 4 år - Læg i den forbindelse mærke til at det i vidt omfang
faktisk er 10-15 år gamle CBR600 at folk henter hjem!
Du har dannet dig en opfattelse af at det er ubetinget billigt at handle
syd for grænsen og dét holder desværre ikke
Køb din 05'er herhjemme billigere end du kan importere den til og nyd at
din afskrivning de næste par år til trods derfor er lavere end din tyske
grandfætters er!
Så Derfor!
--
Armand.