Slidt kobling?
Fra : Bare min mening

Dato : 03-04-06 15:49

Hej.

Når en motorcykel står på centralstøttefod og man starter den (i
frigear).... Når så hjulet trækkes rundt (det er jo hævet over jorden)
Er det så tegn på at koblingen er slidt eller hvorfor gør den det?

Man kan bare lige sætte en fod på hjulet, så stopper det.

Det undrer mig bare når den jo står i frigear.

Ralph.

Fra : Armand

Dato : 03-04-06 16:01

Bare min mening skrev:
> [...]
> Er det så tegn på at koblingen er slidt eller hvorfor gør den det?
> Det undrer mig bare når den jo står i frigear.

- - - - Og derfor kan det jo ikke have noget med koblingen, som på det
tidspunkt er fuldt tilkoblet og slæber gearkassens indgangsaksel med
rundt, at gøre!

Forekomsten er almindeligt set og skyldes at motorolien er så træg at
dens forekomst omkring gear-akslerne trækker den ellers ikke ind-gearede
udgangsaksel med rundt i mild grad - Hvis du kigger efter vil den ikke
gøre det i samme grad når olien er gennemvarm og dermed tyndere.

Så bare rolig nu!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 15:55

> [...]
>
> Man kan bare lige sætte en fod på hjulet, så stopper det.
>
> Det undrer mig bare når den jo står i frigear.

Det er helt normalt

Du har en masse olie piskende rundt og den kan godt skubbe nok til
tandhjulene til at baghnjulet drejes. Hvis du gør det samme i gear med
kolingen trukket skal hjulet være ligså nem at stoppe - ellers er det
koplingen der ikke slipper nok

/A

Fra : Hekto

Dato : 03-04-06 16:06

After serious thinking Bare min mening wrote :
> [...]
>
> Man kan bare lige sætte en fod på hjulet, så stopper det.
>
> Det undrer mig bare når den jo står i frigear.

Nøøøøh ... det er da bare den indrefriktion imellem akslerne og de
u-låste tandhjul der trækker beghjulet med rundt?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650