OT: Multimeter hos HN
Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 11:47

Hej.

For dem der ønsker sig et robust universalinstrument har Harald Nyborg
et til 129 Kr i billigavisen i denne uge.
De er med meget stort display (30x60 mm) der kan vippes.
Jeg har tidligere købt et par stykker af dem.
Kvaliteten er overraskende god

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : TGSC

Dato : 01-04-06 12:04

Den kender jeg ikke, men deres billigere til 40kr kan ikke måle 50Hz
vekselstrøm bare nogenlunde. Men hvad, den er fin som nummer 2 når
man har brug for at måle strøm og spænding samtidig - som DC.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 01-04-06 14:14

Den kender jeg ikke, men deres billigere til 40kr kan ikke måle 50Hz
vekselstrøm bare nogenlunde. Men hvad, den er fin som nummer 2 når
man har brug for at måle strøm og spænding samtidig - som DC.

Det billige kan da slet ikke måle vekselstrøm, kun jævnstrøm.

Niels

Fra : Carsten Jensen

Dato : 01-04-06 14:23

Deres nøjagtighed er næsten den samme som de dyre mærker, men det er
sikkerheden de har sparet på. Hvis man er ekspert og ved hvad man skal måle
er de billige gode nok. Ellers skal man holde fingerne fra dem.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 14:43

On Sat, 1 Apr 2006 15:22:37 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej.

>Deres nøjagtighed er næsten den samme som de dyre mærker, men det er
>sikkerheden de har sparet på. Hvis man er ekspert og ved hvad man skal måle
>er de billige gode nok. Ellers skal man holde fingerne fra dem.

Jeg kender ikke de billige udgaver til omkring en 50'er, så dem vil
jeg ikke udtale mig om.
Jeg kunne aldrig finde på at købe et af dem med mindre jeg stod i en
akut situation og ikke kunne skaffe andet.
Men - Det de pt. sælger for 129 Kr mod mormalt 199- har overrasket mig
positivt.
Jeg har testet det op mod mine dyre instrumenter og der er ikke noget
at komme efter.
Sikkerheden er også i orden så længe man benytter de medfølgende
prøveledninger - Hvis man benytter prøveledninger med ubeskyttede
bananstik er man selv ude om det, det har instrumentet ingen skyld i

Jeg nævnte det blot for at give dem der ville have et billigt
kvalitetsinstrument et tip.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 01-04-06 15:32

Tak for tippet!
Palle

Fra : Carsten Jensen

Dato : 01-04-06 15:45

Med sikkerhed mener jeg den inden i apperatet. Hvis du måler for stor
spænding med de billige eksplodere de ! I de dyre (over 1500 kr.) springer
der en sikring.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 16:28

On Sat, 1 Apr 2006 16:44:40 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej Carsten.

>Med sikkerhed mener jeg den inden i apperatet. Hvis du måler for stor
>spænding med de billige eksplodere de ! I de dyre (over 1500 kr.) springer
>der en sikring.

Så er der sørme mange dyre instrumenter på markedet til en billig
penge
De fleste instrumenter har en sikring indbygget der er lidt større end
den maksimale strøm der kan måles med den normale indgang, normalt
omkring 2 Amp.
Det er for at beskytte shuntmodstandene mod for stor strøm.
Den sikring beskytter ikke mod overspænding, og mig bekendt er der
ikke ret mange instrumenter der de beskyttet mod overspænding med en
sikring.
Normalt klarer moderne instrumenter 250 Volt AC på måleklemmerne i
alle måleområder, dog springer sikringen hvis det prøves i mA og A
områderne
Det instrument jeg her omtaler er ingen undtagelse fra den regel.
Specs på instrumentet er ikke så tossede, og en kontrolmåling viser at
de holder med en god margen.
AC området er f.eks. opgivet til at være korrekt visende fra 40 til
400 Hz, og rent faktisk holder det specs fra 30 til 2000 Hz, hvilket
betyder at man kan måle med fin nøjagtighed direkte på generatorens
viklinger.
Det er ikke helt uden grund at jeg har købt to af dem - Det ene ligger
i værkstedet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Carsten Jensen

Dato : 01-04-06 17:30

Jeg var på et kursus(instrumentering og kaliberering) hvor vi prøvede et
Fluke og en billig model. Vi gav dem alt for stor spænding. I Fluken sprang
en sikring til 80 kr. Den billige sprang i luften. Sikringen var blevet til
en bro.

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 18:11

On Sat, 1 Apr 2006 18:30:00 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej Carsten.

> [...]
>en sikring til 80 kr. Den billige sprang i luften. Sikringen var blevet til

Det siger noget om sikringen, ikke om instrumentet.
Hvis der er knald nok på når sikringen ryger fordamper kobbertråden og
pådampes glasset.
På den måde er sikringen stadig intakt.
Jeg har en liggende der har været ude for den behandling med 3500 Volt
fra en af mine sendere - Den tog noget med i døden
Derfor benytter man sandfyldte sikringer til dette formål.

Den fejl kan du ikke klantre instrumentet for.

Jeg kender godt Fluke instrumenterne, også indvendigt.
Største forskel på dem og deres meget billigere brødre er muligheden
for at få instrumentet kalibreret på et akrediteret målelaboratorie.
Dem vi har på jobbet er til kalibrering een gang om året..

Et Fluke der, uden kalibrering, kan det samme som det jeg omtalte
koster den nette bagatel af 1500 Kr, så jeg kan købe 10 af de billige
for prisen på en Fluke.

Og til en hobbyfusker er det altså ikke nødvendigt at der står Fluke
på kabinettet.
Så gode er de heller ikke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 01-04-06 18:52

> [...]
>
> Et Fluke der, uden kalibrering, kan det samme som det jeg omtalte
> koster den nette bagatel af 1500 Kr, så jeg kan købe 10 af de billige

Ja, og før i tiden fik man certifikatet med, og så var det billigere at
købe et nyt i stedet for at kalibrere.

Nu skal de have betaling for certifikatet, og så kan man lige så godt
købe et væsentligt billigere multimeter, og så få det kalibreret. Jeg
stiller mig tvivlene overfor om det var så smart af Fluk!!!???

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 20:58

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

> [...]
>for at få instrumentet kalibreret på et akrediteret målelaboratorie.
>Dem vi har på jobbet er til kalibrering een gang om året..

Fluke er urimeligt opreklameret, og helt unødvendig til privat brug, der
giver jeg dig ret. Og skal det være godt, så er BBC's analoge multimeter
tifold bedre.

Jeg har ellers idag fremtaget et meget støvet, og meget gammelt
tavleinstrument. +- 1 bar på skalaen, og med instilleligt højt og lavt alarm
niveau. Nu har jeg så stoppet lidt mere elektronik i gæt hvad det skal
bruges til

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 22:01

On Sat, 1 Apr 2006 21:57:35 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Fluke er urimeligt opreklameret, og helt unødvendig til privat brug, der
>giver jeg dig ret. Og skal det være godt, så er BBC's analoge multimeter
>tifold bedre.

Jeg er faktisk også mere tilfreds med analoge instrumenter til det
meste arbejde.
Forstærkervoltmetre, FET eller rør er gudeinstrumenter
Specielt justering i HF ting og sager, der er de meget lettere at
aflæse.
De digitale instrumenter anvender jeg kun til strømforsyninger o.l.,
altså ting der burde være meget statiske.

> [...]
>niveau. Nu har jeg så stoppet lidt mere elektronik i gæt hvad det skal

Jeg har en lumsk anelse om at der sidder en lambda sonde i den anden
ende

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 22:57

> [...]
><o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>Hej Orla.

>Forstærkervoltmetre, FET eller rør er gudeinstrumenter

Bestemt !

>Specielt justering i HF ting og sager, der er de meget lettere at
>aflæse.
>De digitale instrumenter anvender jeg kun til strømforsyninger o.l.,
>altså ting der burde være meget statiske.

Nemlig, kun med analoge instrumenter når man at se at der er noget galt.

>Jeg har en lumsk anelse om at der sidder en lambda sonde i den anden
>ende

Næeh nej, instrumentet bruges faktisk helt efter den oprindelige ånd, dog
med en af de nye lavpris differenstrykssonder. Genialt til en V2'er

Egentlig havde jeg bare regnet med at bruge sonden sammen med et multimeter,
men så kom jeg i tanke om......

Det er mange år siden at en kammerat købte instrumentet med 12*6 cm. skala
på en EDR auktion i Hadsten, om jeg vidste hvordan det skulle bruges.
Skuffelsen var stor da jeg fortalte at tryksensoren manglede, og
instrumentet havnede på en hylde i elektronikværkstedet. Idag kom jeg i
tanke om den sorte kasse, og med hjælp af en 7815 + LM358, så er det
kørende, strømforsyningen var endog ok til formålet

Ufatteligt hvad at man går og gemmer på ;-D

mvh
Orla, som glæder sig over at germanium transistorer kommer i anvendelse igen

Fra : Hekto

Dato : 01-04-06 23:09

> Orla, som glæder sig over at germanium transistorer kommer i
> anvendelse igen

SUK! - Ak, ja!
De er udgået af sortimentet, men rør ligger der stadig i kælderen!

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 08:35

Hekto skrev i meddelelsen ...

>SUK! - Ak, ja!
>De er udgået af sortimentet, men rør ligger der stadig i kælderen!

Ohh, jeg skal også have færdiggjort renoveringen af min 2A3 forstærker....
Nogen der kender en seriøs elektromekaniker der kan "bage" en transformator
? Den sidste der "kunne", havde den liggende på værkstedet i over et halvt
år, og det ændrede ingenting, ud over at jeg måtte vikle den om fordi at en
skruetrækker, eller lignende, i mellemtiden var tabt med spidsen nedad.

mvh
Orla, som også har stumper til et GL211 project liggende.

Fra : Hekto

Dato : 02-04-06 10:11

> [...]
> at en
> skruetrækker, eller lignende, i mellemtiden var tabt med spidsen

Nej, det kniber nok efterhånden!

Sowther i UK, eller også skal du have fat i L'Audiophile i Frankrig.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-04-06 11:08

On Sun, 2 Apr 2006 09:34:30 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>skruetrækker, eller lignende, i mellemtiden var tabt med spidsen nedad.

Jeg skal spørge min legekammerat om de stadig kan på hans job.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-04-06 23:23

On Sat, 1 Apr 2006 23:56:44 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>Næeh nej, instrumentet bruges faktisk helt efter den oprindelige ånd, dog
>med en af de nye lavpris differenstrykssonder. Genialt til en V2'er

Det var snedigt.

>Egentlig havde jeg bare regnet med at bruge sonden sammen med et multimeter,
>men så kom jeg i tanke om......
>
>Ufatteligt hvad at man går og gemmer på ;-D

Sig det ikke højt

>mvh
>Orla, som glæder sig over at germanium transistorer kommer i anvendelse igen

Hvis du mangler stumper så sig til.
Mit lager bugner af nye komponenter af alle mulige slags

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 08:40

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<0mut22h2nkvu8gesr85op8ln689nklgg2h@4ax.com>...

>Hvis du mangler stumper så sig til.
>Mit lager bugner af nye komponenter af alle mulige slags

Lige over, dog er mit største udvalg brugte komponenter. Stort udvalg af
stepmotorer, småkæder og hjul, fra kontormaskiner.

Var det noget med en lille klystron ? Som radar jammer måske ;-D

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 02-04-06 10:11

> Var det noget med en lille klystron ? Som radar jammer måske
> ;-D

En stump bølgeleder og et gnistgab sluttet til tændspolen virker bedre!

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-04-06 20:16

On Sun, 2 Apr 2006 09:40:26 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Lige over, dog er mit største udvalg brugte komponenter. Stort udvalg af
>stepmotorer, småkæder og hjul, fra kontormaskiner.

Mit lager er mest halvledere og chips

>Var det noget med en lille klystron ? Som radar jammer måske ;-D

Næ tak - Jeg har rigelig med HF generatorer i sværvægtsklassen til at
sikre bestrålingsfaren mange år fremover

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 01-04-06 15:43

TGSC skrev:
> Den kender jeg ikke, men deres billigere til 40kr kan ikke måle 50Hz
> vekselstrøm bare nogenlunde.

Det er ikke fordi at du stoler blindt på at der er 220,0V i stikkontakten?
Normen hedder 230V +/-5% (10%?)

--
Armand

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-04-06 20:22

Armand wrote:

> Normen hedder 230V +/-5% (10%?)

Næj, den hedder 230v -10%/+6% [207-244v]

--
Mvh Henrik.

Fra : Armand

Dato : 01-04-06 21:56

Henrik Aarfeldt skrev:

> Næj, den hedder 230v -10%/+6% [207-244v]

Nårh ja. Dét havde jeg da ellers næsten helt fat i

--
Armand.
(der har aflagt jagtprøve og derfor ved at det er lønsomt at skyde med

Fra : TGSC

Dato : 01-04-06 14:22

Nåja, jeg mente vekselspænding - den kan lige klare 50Hz, men ikke
andre frekvenser pålideligt. Og nej, den kan ikke klare vekselSTRØM.
Hvis vi altså taler om den samme? Jeg købte min for 40kr, den kan
måle 50Hz vekselspænding. Det kan være de har fået andre siden.

Fra : TGSC

Dato : 01-04-06 18:51

Nej, det er mere indviklet. Den måler fint de 220-230V 50Hz i
stikkontakten. Men den måler ikke de 170V med mærkelig bølgeform som
der er mellem strømforsyningerne i mit PC-udstyr, men mit bedre
multimeter kan måle det. Og mine fingre kan i særdeleshed mærke det
;-o
Så jord på alt.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-04-06 19:58

"TGSC" <nejtilspam@sol.dk> writes:

> [...]
> der er mellem strømforsyningerne i mit PC-udstyr, men mit bedre
> multimeter kan måle det. Og mine fingre kan i særdeleshed mærke det

Skal man kunne måle underlige bølgeforme skal man vel også have et
(dyrt) "true RMS" instrument, hvor der foretages en (i praksis)
kontinuert måling og ikke blot samples på nogle tilfældige
punkter. Det er selvfølgelig ikke lige noget som Hr. og Fru Jensen
gennemskuer, hvilket på sin vis kan være lidt farligt. Omvendt er det
jo sjældent at problemet dukker op.

Svaret må være at alle skal anskaffe sig oscilloskoper

> Så jord på alt.

Næh, oscilloskoper!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R