Motovision Forlygtepærer
Fra : Flyrider

Dato : 01-04-06 09:47

Faldt lige over denne i motormagasinet. Nogen der har set dem, in the real
life? Spændende om det er noget der kan bruges, eller blot en ny pære til
samlingen af afprøvede typer :)

http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/2_2wheeler_lighting/products_for_2wheeler/1_motovision.php?main=gb_en&parent=1&id=in_en_car_lighting&lang=en

--
Palle Flygenring
Yamaha Dragstar 1100

Fra : Anders Majland

Dato : 01-04-06 11:08

> Faldt lige over denne i motormagasinet.

Imho noget markedsføringsafdelingen har opfundet for at distancere sig fra
konkurrenterne.

En H4 eller H7 skal opfylde nogle bestemte krav med mhs til lysfordelingen

Men når det er sagt så kører jeg med en gul forlygtepære (H4 og nej jeg er
ikke frankofil) og det er min oplevelse at jeg bliver mindre overset med den
end med hvidt lys fordi den enlige gule lampe skiller sig lidt ud i
"lyshavet"

Fra : Ped

Dato : 01-04-06 14:28

Anders Majland skrev:

> [...]
> ikke frankofil) og det er min oplevelse at jeg bliver mindre overset med den
> end med hvidt lys fordi den enlige gule lampe skiller sig lidt ud i

Jeg kører også med gul forlygtepære, og er godt tilfreds med det. Men
hvor får man i grunden en ny gul pære, den dag det bliver nødvendigt?
Ikke engang i Frankrig har de dem på tankstationerne mere...?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 (med gult lys)

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-04-06 14:49

Ped wrote:

> Jeg kører også med gul forlygtepære, og er godt tilfreds med det. Men
> hvor får man i grunden en ny gul pære, den dag det bliver nødvendigt?
> Ikke engang i Frankrig har de dem på tankstationerne mere...?

Enten kan du være heldig at finde en af de der gule glaskolber, som man
bare monterer udenpå en alm H4 pære, eller også må du investere i ægte
gule H4'ere.
Jeg har købt en del her:
http://autothing.com/Products/Auto%20Lighting/Headlight/Nokya/pro-light-h-Nokya-HY.htm

--
Mvh Henrik.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-04-06 20:34

> Enten kan du være heldig at finde en af de der gule glaskolber, som man
> bare monterer udenpå en alm H4 pære

Den vil jeg tro æder 10-20% af lyset ?

Men ellers er jeg sikker på at nærmeste mekonomen kan skaffe den - men måske
det så hedder 10stk ad gangen ... Skulle det sidte være tilfældet kan
overskuddet nok afsættes i markedsgruppen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 01-04-06 20:55

Anders Majland wrote:

> Den vil jeg tro æder 10-20% af lyset ?

Nja, det er da muligt....og sikkert ganske rimeligt.
Den er jo dog konstrueret til formålet, og lygten leverede stadig langt
mere lys end jeg har behov for :)
Men Nokya-lamperne giver et imponerede lysudbytte på vejen....IMHO langt
bedre end alm. hvidt lys og andre gule lamper jeg har prøvet.

--
Mvh henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 07:06

Her er lidt mere om lys
http://www.lighting.philips.com/dk_da/consumer/carlighting/products/for_your_cycle/overview/bike_overview.php?main=dk_da&parent=1&id=dk_da_car_lighting&lang=da

--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : Peter

Dato : 02-04-06 18:46

"Flyrider" <flyrider@flygenring.dk> wrote in message
> [...]
> life? Spændende om det er noget der kan bruges, eller blot en ny pære til

Interessant pære. Det bliver spændende at høre nogle erfaringer med den.
Bliver man mere set eller ej.

Jeg havde egentlig tænkt mig at skifte til Philips 3 farvede NightGuide
pærer næste gang der springer en forlygtepære. Jeg læste om dem i FDM's blad
Motor for et års tid siden. Er der nogen der har erfaringer med dem?

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 11:45

On Sun, 2 Apr 2006 19:45:53 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

> [...]
> pærer næste gang der springer en forlygtepære. Jeg læste om dem i FDM's blad
> Motor for et års tid siden. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Har kørt med dem i et stykke tid på bil. Var lidt spændt på om det bare
var den sædvanlige gang reklamegas eller der var noget om snakken, men
det var der. De er IMHO ganske suveræne.

På steder med ingen, eller ringe gade belysning, kan jeg tydeligt se
forskel fra de gamle standard pærer. Specielt fjernlyset i dem er godt
idet lyskeglen rækker en del længere og giver noget mere lys end de
gamle pærer. Ingen modkørende medtrafikanter har endnu tilkendegivet at
de følte sig blændet af dem hvad man ellers kunne frygte idet NightGuide
pærerne i lysudbytte vist skulle svare til en +40 eller +50 % pære.

Så .. jeg vil ganske klart også prøve dem til MC-brug.

--
Lars J.H

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 12:36

> På steder med ingen, eller ringe gade belysning, kan jeg tydeligt se
> forskel fra de gamle standard pærer.

Lysstyrken falder (kraftigt) med alderen på en pære så hvis du har
sammelignet med gamle standard pærer giver sammenligningen ikke meget.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 13:48

On Mon, 3 Apr 2006 13:36:03 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Lysstyrken falder (kraftigt) med alderen på en pære så hvis du har
> sammelignet med gamle standard pærer giver sammenligningen ikke meget.

Jeg husker ikke hvor gammel venstre forlygtepære var, men højre var
under 5 mrd gammel, så det aspekt du nævner burde ikke kunne forklare
hele forskellen.

Desuden har jeg ikke oplevet samme forbedring i lysstyrke hvis jeg på en
bil har sat et sæt friske alm. forlygtepærer i. Faktisk har jeg aldrig
rigtig bemærket nogen større forskel på den bekostning.

Jeg er i hvert fald personligt ikke i tvivl om at fjernlyset i nævnte
pærer er laaangt det bedste jeg endnu har oplevet.

Ikke andre der har erfaringer med disse pærer ?

--
Lars J.H

Fra : Peter

Dato : 03-04-06 19:28

<Lars J. H> wrote in message

> [...]
> pærerne i lysudbytte vist skulle svare til en +40 eller +50 % pære.
>
> Så .. jeg vil ganske klart også prøve dem til MC-brug.

Ja, så er spørgsmålet bare vil man ses = Motovision eller vil man selv kunne
se = Nightguide.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Anders Majland

Dato : 03-04-06 19:51

> Ja, så er spørgsmålet bare vil man ses = Motovision eller vil man selv
> kunne se = Nightguide.

På motorcykel er svare helt klart at man vil ses ! - man er jo mere herre
over at tilpasse egen fart til det man kan se end de andres der skal se en