/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Forårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 28-03-06 05:47

Hej Pimser



Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
enkelt styrt.



1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, gerne 50-60 grader,
før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.



2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.



3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.



4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
ind i WD40 eller andet korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne
efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
overrasket!



5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.



6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.



7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på en uge.



8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke give den 100% på den
første tur.



9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model, så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50 % på en
CBR 600 og 80 % på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.



10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god ide at
fjerne lidt dæmpning her i kulden.



Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"


--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



 
 
Lars (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 28-03-06 06:58

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in

> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.

Mange tak for din lille op sang... der var mange gode overvejelser. Jeg
håber og tror bestemt det hjælper på trafiksikkerheden, når man lige har
disse i baghoved. Jeg var i øvrigt ude og lufte Vespa'en i sidste uge da det
var solskin - det var sørme ikke helt varmt endnu, men turen var fantastisk.
Glæder mig til flere gode ture.

Kør forsigtigt.

Venlig hilsen Lars.




Steen Lindved Nielse~ (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen Lindved Nielse~


Dato : 28-03-06 08:50

"Lars" <Sorry@No.email> wrote in
news:e0aj93$2l3b$1@newsbin.cybercity.dk:

> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote
> in
>
>> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler
>> ud i vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man
>> skal passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan
>> forhindre bare et enkelt styrt.
>
> Mange tak for din lille op sang... der var mange gode overvejelser.
> Jeg håber og tror bestemt det hjælper på trafiksikkerheden, når man
> lige har disse i baghoved. Jeg var i øvrigt ude og lufte Vespa'en i
> sidste uge da det var solskin - det var sørme ikke helt varmt endnu,
> men turen var fantastisk. Glæder mig til flere gode ture.
>
> Kør forsigtigt.
>
> Venlig hilsen Lars.
>
>
>

Ja og desværre så jeg resultatet af den første MC ulykke i går her i
Esbjerg.
Trafikeret vejkryds, 1 stk. Pegeout 307SW, 1 stk. ældre Kawazaki model.
Kørte forbi efter uheldet, men kunne se at føreren af mc´ en havde været en
tur henover Pegout´en.

Så vær opmærksom, madkasserne skal også lige vænne sig til os igen.

Steen

Arne Lorenzen (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 28-03-06 16:24

Steen Lindved Nielsen skrev den 28 mar 2006 i
news:Xns979459DF42433testhotmailcom@213.131.157.161:

> Ja og desværre så jeg resultatet af den første MC ulykke i går her i
> Esbjerg.
> Trafikeret vejkryds, 1 stk. Pegeout 307SW, 1 stk. ældre Kawazaki model.
> Kørte forbi efter uheldet, men kunne se at føreren af mc´ en havde været en
> tur henover Pegout´en.

Yeps dem så jeg også godt på vej hjem fra arbejde, det har været rimeligt
voldsomt. Håber sandelig der ikke var sket noget værre end knubs og
materielt!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

"J.C.Kløve" (28-03-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 28-03-06 07:51

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
> Hej Pimser
>
>
>
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>

..... Og så blev det atter fårår i det lille kongerige langt mod nord

Takker jjb

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Lars Bisgaard (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 28-03-06 16:10



>>
>>
>> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
>> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal
>> passe på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre
>> bare et enkelt styrt.


Nåå, SÅ kom den, var lige ved at tro at Bager helt havde glemt at der er ved
at være forår :)

Mvh

Lars Bisgaard




Gert Schlæger (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Gert Schlæger


Dato : 28-03-06 17:17

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

Takker. Intet forår uden disse kloge ord.

I morgen er dagen, hvor ........... !!

Mch Schlæger




Buffizan (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Buffizan


Dato : 28-03-06 20:25

Ja tak for advarslen.
Var til "sidste chance for gl.daws" toldsyn idag, og
godt nok var saltet skyllet væk, men med regnvejrshjulspind
skulle der liiige passes på. !!
På længere ture har jeg altid tøj med GULE stafferinger
og hvid hjelm ( ved godt at den mundering falder udenfor
de flestes smag, men sidevejsbilisterne synes mere
opmærksomme, hvilket også var formålet )

/erik
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
>
>
> 1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
> i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
> tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, gerne 50-60 grader,
> før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.
>
>
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
> er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
> Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
>
>
> 3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
> meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
> sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
>
>
>
> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
> ind i WD40 eller andet korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne
> efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
> overrasket!
>
>
>
> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
> Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
> tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
> kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
> ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
> dårligt.
>
>
>
> 6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
> stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
> en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
> 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
> dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
>
>
>
> 7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
> og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
> sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
> lortet ruste sammen på en uge.
>
>
>
> 8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
> hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke give den 100% på den
> første tur.
>
>
>
> 9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
> en vandkølet model, så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50 % på en
> CBR 600 og 80 % på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
> Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
> oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
> olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
> Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
> fuldt belastbar.
>
>
>
> 10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
> sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
> forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god ide at
> fjerne lidt dæmpning her i kulden.
>
>
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste