Ja tak for advarslen.
Var til "sidste chance for gl.daws" toldsyn idag, og
godt nok var saltet skyllet væk, men med regnvejrshjulspind
skulle der liiige passes på. !!
På længere ture har jeg altid tøj med GULE stafferinger
og hvid hjelm ( ved godt at den mundering falder udenfor
de flestes smag, men sidevejsbilisterne synes mere
opmærksomme, hvilket også var formålet
)
/erik
> Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
> vejret nu. Det er nu en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe
> på sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et
> enkelt styrt.
>
>
>
> 1. Det er stadig skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og
> max temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften.
> Derfor er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt
> i svingene den næste måned til halvanden. Prøv at mærk på dækket efter en
> tur, hvor varmt det er. Det skal være mere end lunkent, gerne 50-60 grader,
> før der rigtigt bider. Der ligger også en masse sand og grus derude lige nu.
>
>
>
> 2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
> er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
> er værst nu! Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
> Forvent alle tror du kører 30Km/t.
>
>
>
> 3. Du er rusten hvis du ikke har kørt 3-4 måneder. Jeg vil ikke rode for
> meget i det, da alle mener at de kører godt. Lad lige køre stilen indfinde
> sig igen, før modellen bliver tævet på de små snoede.
>
>
>
> 4. Der er salt alle steder indtil langt ind i april. Smør jeres fine cykler
> ind i WD40 eller andet korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne
> efter hver tur. Smag evt. på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv
> overrasket!
>
>
>
> 5. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
> Ca. ½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
> tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
> kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
> ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
> dårligt.
>
>
>
> 6. Check dæktrykket med det samme cyklen trækkes ud af vinterhiet. Den har
> stået og mistet en masse luft over vinteren. Husk, hvis man checker dæktryk
> en morgen med 5 grader, så passer det ikke 2 uger senere en eftermiddag ved
> 15 grader. Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt
> dæktryk giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
>
>
>
> 7. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
> og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
> sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
> lortet ruste sammen på en uge.
>
>
>
> 8. Vinteren er hård ved vejene. Derfor kan der være kommet huller og revner
> hvor der sidste år var fin asfalt. Derfor skal man ikke give den 100% på den
> første tur.
>
>
>
> 9. Tape køleren halvt ind i gaffatape. Hvis motoren har for lav
> arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
> en vandkølet model, så brug blæseren som indikator for hvor varm den er.
> Tape køleren så meget til, at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
> bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50 % på en
> CBR 600 og 80 % på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.
> Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
> oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
> olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
> Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
> fuldt belastbar.
>
>
>
> 10. Vinterkulden gør også at olien i affjedringen er meget tykkere end om
> sommeren. Hvis du har en MC med justerbar affjedring du justerede på i
> forbindelse med en banedag i juli sidste år, så kan det være en god ide at
> fjerne lidt dæmpning her i kulden.
>
>
>
> Lige engang til for Prins Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"
>
>