On Mon, 27 Mar 2006 19:57:46 GMT, Calle Nielsen <calle.nielsen@gmail>
wrote:
Hej Calle..
>
>Nu har jeg så hældt vand på batteriet, velvidende at det sikkert ikke
>har det alt for godt, men det burde vel virke alligevel (bortset fra at
>den måske ikke kan holde strøm).
>
Jeg går ud fra at det er det gamle batteri vi taler om.
Det er sikkert helt færdigt hvad din senere forklaring bekræfter.
>
>Nu til mit reele problem:
>
>Jeg kan sagtens starte cyklen med startkabler. Den har heller ingen
>problemer med at holde sig i gang når jeg fjerner dem igen. Heller ingen
>problemer med at løbe den i gang. (udover problemer med kondien)
>
>Problemet er at spændingen ikke rigtig vil over 10,5V.
>Det er ikke fordi batteriet holder spændingen nede.
>
Hvis du nu målte spændingen med et oscilloscop ville du formentlig se
at der er tale om en ret stor vekselstrømskomponent med en høj
frekvens.
Det kan dit voltmeter ikke måle i DC stilling - Det vil vise
middelværdi - Spidsværdien kan sagtens være over 15 volt.
Prøv at måle med voltmeteret i AC stilling - Så får du sandheden om AC
komponenten.
Årsagen til denne opførsel er at den "kondensator" som batteriet også
er mangler pga. dets tilstand.
Prøv at forbinde et velfungerende batteri til din MC og gentag dine
observationer (målinger).
>Spændingen stiger når der bliver trukket mere strøm (f.eks. når
>blinklyset lyser, bliver forlyset kraftigere (det blinker med))
>
Det bekræfter min mistanke
>
>Det sidste ben er forbundet til forsyningen i ledningsnettet (forbundet
>til batteriet når nøglen står på ON (tænding)). Mit gæt er at det er
>feedback til regulatoren. Lyder det sandsynligt?
>
Ja.
>Jeg har taget den nye regulator med ind på skrivebordet sammen med
>batteriet for at undersøge det nærmere. Jeg har forbundet 2 af
>generator-benene til en DC forsyning. (der sidder vel alligevel bare en
>diodebro på indgangen af regulatoren).
>
Du kan ikke bruge en DC forsyning til at teste en shuntregulator med.
>Den lukker helt op for batterispændingen (følger generatorspændingen),
>indtil jeg sætter spænding på feedback-benet (det tror jeg da i hvert
>fald det er). Når spændingen på feedback kommer op på ca. 15V,
>kortslutter regulatoren generatoren! Kortslutningen forsvinder først
>igen når jeg afbryder generator-strømmen. Hvad pokker er fidusen med
>det? Er det fordi der sidder en thyristor der ikke lukker før
>nulgennemgang? Hvis ja - hvorfor kortslutter den generatoren?
>
Den måde Thyristorene er monteret på er beregnet til at kortslutte AC.
DEt går fint når det er vekselstrøm (AC), hvor den ene halvperiode går
negativt, og thyristoren dermed bliver ikke ledende.
Altså helt normalt.
Det at den fyrer ved 15 volt beviser at den virker
>
>Håber i har et par fif til hvad pokker der foregår.
>
Læs denne her:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Det vil forhåbentlig løfte noget af sløret.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk