/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Salt...
Fra : J W Nielsen


Dato : 27-03-06 13:19

Hej...
Vi er vist mange der går og venter på at saltet skal blive opløst, så der
rigtigt kan køres løs.
Vil i den forbindelse lige nævne et punkt fra min manual til min nyindkøbte
BMW:

Vejsalt skal skylles af med KOLDT vand - ikke med varmt, da der opstår en
kemisk forbindelse...

Jeg ved ikke hvilken kemiske forbindelse som BMW-folkene tænker på, men
skulle man nu få salt på MC'en, så skal man nok starte med den kolde hane!!!

Mvh Jørgen
K1200GT




 
 
TGSC (27-03-2006)
Kommentar
Fra : TGSC


Dato : 27-03-06 13:53

Jeg tror bare de mener at varme fremmer korroderingen. Jo koldere vand,
desto mindre hjælper man korrosionsprocessen.
Hvis der sidder våd salt på maskinen er der ingen tvivl, af med det
samme.

Tør salt i kort tid gør ikke så meget skade, korrosion foregår
"bedst" i fugtige omgivelser.

Men det er trods alt bedre at skylle saltet væk (helt væk) end at
lade det sidde tørt.
Hvis man så ikke gider gøre det ordentligt med det samme ved jeg ikke
om det er bedst at lade det sidde tørt indtil man gider gøre det
ordentligt, eller lave venstrehåndsarbejde med risiko for fugtige
saltholdige områder.

Jeg synes en simpel havesprøjte på 5 liter med dyse er nem at bruge,
den giver et godt tryk og kan komme til i krinkelkrogene. De få gange
jeg har vasket salt, har jeg brugt lunkent vand for komfortens skyld,
men det er nok en god ide med koldt vand. Så må man bruge gode
handsker.


TA (01-04-2006)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 01-04-06 22:51


"TGSC" <nejtilspam@sol.dk> wrote in message
news:1143463980.343238.201600@i39g2000cwa.googlegroups.com...
>
>
> Tør salt i kort tid gør ikke så meget skade, korrosion foregår
> "bedst" i fugtige omgivelser.
>
> Men det er trods alt bedre at skylle saltet væk (helt væk) end at
> lade det sidde tørt.

Enig. Problemet med salt (også 'tør' salt) er jo, at det optager fugt fra
luften. Stilles mc-en til side for en periode dækket med et lag 'tør' salt,
risikerer man, at et omslag i vejret med fugtig luft 'aktiverer' saltet
igen.


> Hvis man så ikke gider gøre det ordentligt med det samme ved jeg ikke
> om det er bedst at lade det sidde tørt indtil man gider gøre det
> ordentligt, eller lave venstrehåndsarbejde med risiko for fugtige
> saltholdige områder.

Hvis man ikke gider at gøre det ordentligt med det samme, skal man nok
påregne en hvis afskrivning på mc-en ifm salt-kørsel - før eller siden.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste