Hondas modeller
Fra : peter

Dato : 26-03-06 20:50

Hey

Hvordan ka det egentligt være, at man ikke mere kan få fx en hornet i
danmark? Hvorfor er der så stor forskel på de danske og udenlandske serier?

-peter

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-06 21:07

On Sun, 26 Mar 2006 21:49:39 +0200, "peter" <pingo_FJERN_@hule.net>
wrote:

>Hvordan ka det egentligt være, at man ikke mere kan få fx en hornet i
>danmark? Hvorfor er der så stor forskel på de danske og udenlandske serier?

Registreringsafgift og det faktum at nogle importører kan/ønsker at
forhandle sig til specielt lave priser uden afgift (hvilket Honda-DK
generelt ikke gør) betyder at det ganske forvrængede danske marked
generelt domineres af discountmodeller, så vi får tit det de andre
ikke gider ha'....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Ole Hansen

Dato : 26-03-06 21:20

MKS - 74 wrote:

> [...]
> generelt ikke gør) betyder at det ganske forvrængede danske marked
> generelt domineres af discountmodeller, så vi får tit det de andre

Mjah.. Det er til dels sandt, men det handler vel også om det, at f.eks.
Hondas samlede salg i Danmark ikke giver importøren mulighed for at
drive en forretning fornuftigt, hvis hele programmet skal hives hjem.

CBF1000 som er nyudviklet kan vel dårligt kaldes en discount-model?

--
Ole Hansen

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-06 21:32

On Sun, 26 Mar 2006 22:19:33 +0200, Ole Hansen <moped@get2net.dk>
wrote:

>Mjah.. Det er til dels sandt, men det handler vel også om det, at f.eks.
>Hondas samlede salg i Danmark ikke giver importøren mulighed for at
>drive en forretning fornuftigt, hvis hele programmet skal hives hjem.

Nej, men Hornet'en var Honda's mest solgte model på det europæiske
marked, da de trak den her, det siger vel alt, mange i Europa populære
modeller ser vi aldrig. Honda-DK virker ikke superinteresseret i det
danske marked og kan ikke eller vil ikke prøve at forhandle attraktive
priser på plads, hvilket jeg personligt er ligeglad med da jeg
alligevel køber mine cykler i D.

>CBF1000 som er nyudviklet kan vel dårligt kaldes en discount-model?

Generelt er kodeordet her, jeg vil slet ikke bruge ordet discount om
Honda-modeller , men nok om visse andre mærker, ikke sjældent ses
at danske importører får et parti cykler hjem der har stået på lager
et andet sted i Europa eller andetsteds, fordi de ikke solgte efter
forventning, dem får vi så tilbudt "billigt". Specielt en importørs
filosofi er at få så mange cykler på gaden som muligt og derefter at
tjene det nødvendige provenu på service+dele - folket vil narres.....

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-03-06 22:35

MKS - 74 skrev:
> [...]
> filosofi er at få så mange cykler på gaden som muligt og derefter at
> tjene det nødvendige provenu på service+dele - folket vil narres.....

At en importør forsøger at tilgodese sine kunder med motorcykler til så
lav en pris som vel muligt, (een tusse sparet på indkøb er 3000 sparet
på gaden) er altså at tage røven på kunderne???.

Man skal da vist være Honda fanatiker for at nå frem til den konklusion :-/

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-06 22:45

On Sun, 26 Mar 2006 23:34:57 +0200, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:

>At en importør forsøger at tilgodese sine kunder med motorcykler til så
>lav en pris som vel muligt, (een tusse sparet på indkøb er 3000 sparet
>på gaden) er altså at tage røven på kunderne???.

Nej da, jeg gjorde vist også tydeligt opmærksom på at det kun er en
½-del af ligningen - men du følte dig tydeligvis truffet hva'? Vil man
ha' en S for skrammel-cykel kan jo købe i DK og derefter bruge resten
af pengene efterflg. i D. så har man da idet mindste gjort _noget_
rigtigt .

>Man skal da vist være Honda fanatiker for at nå frem til den konklusion :-/

*LOL* - muligt aner jeg intet om, idet det danske ghetto-Netto-marked
er temmelig uinteressant for mig som andet end en kilde til stadig
undren, jeg bruger det ikke selv (som køber).

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 22:59

Jeg har talt med Hauge ved Importøren vedr. det med modelerne

Det er jo udbud og efterspørgelser der bestemmer prisen osv.

I lille Danmark har Naked bikes jo ikke den store succes , og Nellemand kan
ikke tage mange nok hjem til at kunne forhandle prisen ned så den kan sælges
i stor stil i danmark igen de der 1000 kr bliver til 3200 kr. ud

I bladet Bike for ca 1 år siden sammenlignede reservedele indexet 4 japaner
og en Duc og ja Duc var dyrest men Honda billigst

Mener det var en Tank sidespejl forlygte og noget andet skrammel , men der
var dælme stor forskel

Det har jo også noget med prisen på MCen at gøre er det delene eller

P.E. som også er gift med Honda :)

Fra : MKS - 74

Dato : 26-03-06 23:11

On Sun, 26 Mar 2006 23:58:46 +0200, "Per Emborg"
<x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> wrote:

>Jeg har talt med Hauge ved Importøren vedr. det med modelerne

To put it bluntly....Jeg giver ikke fem flade øre for hvad Hauge
siger, da han overtog MC-afdelingen var alt kaos i lang tid efter, de
fleste jeg talte med vidste nok hvor fejlen lå

>Det er jo udbud og efterspørgelser der bestemmer prisen osv.

Jepper, intet mærkeligt i det overhovedet.

>I lille Danmark har Naked bikes jo ikke den store succes , og Nellemand kan
>ikke tage mange nok hjem til at kunne forhandle prisen ned så den kan sælges
>i stor stil i danmark igen de der 1000 kr bliver til 3200 kr. ud

Som sagt jeg er ærlig talt bedøvende ligeglad med hvad Honda-DK kan
eller ikke kan, de er valgt fra for længe siden og heldigvis er deres
evner eller mangel på samme overhovedet ingen begrænsning for mig,
snarere tværtimod sofar.

>I bladet Bike for ca 1 år siden sammenlignede reservedele indexet 4 japaner
>og en Duc og ja Duc var dyrest men Honda billigst

, ja de skal jo ikke tjene så meget ind på gyngerne ...osv, som
visse andre.

>P.E. som også er gift med Honda :)

Well, jeg er ikke på nogen måde gift med Honda, jeg køber bare det
bedste jeg kan for de midler jeg har til rådighed, faktisk irriterer
det mig lidt at de ikke bygger den RCV450RR, jeg _ved_ de kan, men de
vil ikke - fæhoveder .

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-03-06 16:02

Per Emborg wrote:

> [...]

> ikke tage mange nok hjem til at kunne forhandle prisen ned så den kan sælges
> i stor stil i danmark igen de der 1000 kr bliver til 3200 kr. ud

Det er da en MEGET lam undskyldning. CB600F Hornet er en af de mest solgte
modeller i Europa, og den er, selv efter GSR600 er kommet til, stadig
klassens bedste.
I UK er Horneten billigere end Z750 og Fazer, og koster det samme som
CBF600s, så det er ikke meget Nelleman/Hauge skal handle om. Og hvis de så
tager et lagerparti hjem burde der nok være basis for en konkurrencedygtig
pris.
CB1300 har han heller ikke planer om at tage hjem, selvom den prismæssigt
ligger tæt med ZRX1200, som der godt kan blive soglt et par stykker af
herhjemme....

Gad vide om man ikke skulle starte noget paralellimport af Honda-MC....

/
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 16:47

Jesper Pedersen skrev i meddelelsen ...

>Det er da en MEGET lam undskyldning. CB600F Hornet er en af de mest solgte
>modeller i Europa, og den er, selv efter GSR600 er kommet til, stadig
>klassens bedste.

Desværre tager Honda JP det nok ikke i egen hånd, dertil er markedet nok for
lille, men så lad dog den tyske importør dække Danmark.

Subaru fandt sig jo eksempelvis ikke i Nellemann's arrogance :-/

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 21:25

Tal pæn Jesper

Ja i Europa , vi taler DK. , der kører flere MCer i Hamborg end der gør i
Danmark stod der et eller andet sted i TN

Jeg kører selv på en Honda X-Eleven der kom 7 til DK og der blev solgt 3
stk - Ja jeg købte de 2 og resten røg ud igen

Honda X4 ( A la CB 1300) er aldrig importeret heller ikke til DE , men der
er der kommet en grå importør

Hvis Honda kunne sælge flere MCer end de gør nu ,havde de nok gjort det ,

Prøv at se hvor mange biler der laves i div ver. og hvad der bliver solgt i
dk

PE

Fra : Armand

Dato : 27-03-06 18:16

Per Emborg wrote:

> [...]
> I lille Danmark har Naked bikes jo ikke den store succes , og Nellemand kan
> ikke tage mange nok hjem til at kunne forhandle prisen ned så den kan

Man kan vel også anskue det fra modsatte vinkel:
Ved at tage et større kuld modeller hjem til fornuftig pris (qua mængden),
vil man tækkes den almindelige danske nærigrøv til kunde og derved kunne
være med til at vende trend'en - Men det er jo blot ikke Honda's måde at
tænke på!

Faktisk kan jeg godt have Honda mistænkt for at skønne Hornet-typerne for
at være urentable modeller at sælge p.g.a. manglende kåbe => fravigende
reservedels-salg

> I bladet Bike for ca 1 år siden sammenlignede reservedele indexet 4 japaner
> og en Duc og ja Duc var dyrest men Honda billigst

Sjovt nok har jeg noteret mig at den ellers lille Ducati-importør har
mange positivt lave reservedels-priser - F.eks. et bremseupgrade-kit á
ekstra bremseskive; ekstra caliber, ny bremsecylinder og slange til hele
molevitten til kun 4.500! Prøv at se hvor meget originalt japansk
bremse-stuff man kan få for de penge :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-06 18:44

On Mon, 27 Mar 2006 17:16:07 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

>F.eks. et bremseupgrade-kit á
>ekstra bremseskive; ekstra caliber, ny bremsecylinder og slange til hele
>molevitten til kun 4.500! Prøv at se hvor meget originalt japansk
>bremse-stuff man kan få for de penge :-|

Det kan man skam få meget for, en komplet PC31 forbremse (2 skiver, 2
kalibre, klodser, slanger, master, greb, reservoir und alles), alt som
nyt for 400 kr.........på eBay, så 11 stk af dem .

Fra : Armand

Dato : 27-03-06 20:17

MKS - 74 wrote:

> Det kan man skam få meget for, en komplet PC31 forbremse (2 skiver, 2
> kalibre, klodser, slanger, master, greb, reservoir und alles), alt som
> nyt for 400 kr.........på eBay, så 11 stk af dem .

Ja, ja. Jeg kender også genvejen til billige sager. Men en sådan
sammenligning må nødvendigvis dreje sig om importørpris for nye sager :-|

Er sidenhen kommet i tanke om at Ducati's oliefilter fik top-bedømmelse på
den site som (var det?)Orla engang linkede til.
Originale Duc-oliefiltre, som forøvrigt matcher Honda og andres ditto, er
billigere end noget originalt oliefilter fra en dansk importør af japanske
motorcykler :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-06 20:24

On Mon, 27 Mar 2006 19:16:37 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:

>Ja, ja. Jeg kender også genvejen til billige sager. Men en sådan
>sammenligning må nødvendigvis dreje sig om importørpris for nye sager :-|

Men det _skrev_ du jo ikke noget om æv-bæv (bugfucking bigtime) ,
hvem køber også den slags fra nyt, bortset fra folk med for mange
penge

>Originale Duc-oliefiltre, som forøvrigt matcher Honda og andres ditto, er
>billigere end noget originalt oliefilter fra en dansk importør af japanske
>motorcykler :-|

Tjah, jeg betalte vist ca. 65-70 kr for et org. Honda-filter sidst, så
det ruinerer jo næppe nogen....

Fra : Peter

Dato : 27-03-06 16:30

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message

> [...]
> danske marked og kan ikke eller vil ikke prøve at forhandle attraktive
> priser på plads, hvilket jeg personligt er ligeglad med da jeg

Hvis du betaler afgift af de cykler du køber i D, bliver du jo alligevel
ramt af importørernes prisfastsættelser. De er jo grundlaget for Skat's
fastsættelse af afgifterne.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-06 16:53

On Mon, 27 Mar 2006 17:29:38 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

>Hvis du betaler afgift af de cykler du køber i D, bliver du jo alligevel
>ramt af importørernes prisfastsættelser. De er jo grundlaget for Skat's
>fastsættelse af afgifterne.

Næh, det er de nu ikke, hverken for gamle (fastsættes eftes alm.
handelspris v. vurdering) eller for nye (der kan afgiftsfastsættes
efter indkøbspris), så der er skam fin basis for parallelimport for
den der måtte ønske det og kan opnå tilpas gunstig pris eller ønsker
en cykel importøren ikke vil hjemtage. For private med begrænsede
midler er det jo klart de brugte der indtil videre har størst
interesse, men SKAT har også enkelte sager med nye cykler, indtil
videre er det dog mest nye biler som med det større salgsvolumen der
har været mest fokus på.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-03-06 17:17

MKS - 74 <mks74temp@gmail.com> writes:

> [...]
> handelspris v. vurdering) eller for nye (der kan afgiftsfastsættes
> efter indkøbspris), så der er skam fin basis for parallelimport for

Hvordan foregår det egentlig med moms når man importerer en ny cykel?
Man slipper vel næppe med f.eks. den tyske moms.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-06 17:28

On Mon, 27 Mar 2006 18:16:46 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>Hvordan foregår det egentlig med moms når man importerer en ny cykel?
>Man slipper vel næppe med f.eks. den tyske moms.

Nej, det gør man ikke, man kan få refunderet den tyske 16% moms og
skal derefter betale den danske 25% moms, derudover er der også indtil
videre en tvungen 9% forhandleravance (men _vistnok_ en lovændring på
vej), selvom man ikke er forhandler men blot privatperson - Alligevel
kan det med tilstrækkelig billig indkøbspris undertiden alligevel
svare sig, fordi en RRP (recommended Retail Price) i udlandet langt
fra altid er fast/følges. Indtil videre er det ikke så mange der gør
det, idet de bedste priser naturligt nok typisk opnås ved et vist
stk-tal og de fleste private skal jo ikke bruge mere end et eks. .

Fra : Armand

Dato : 27-03-06 18:23

MKS - 74 wrote:

> Nej, det gør man ikke, man kan få refunderet den tyske 16% moms og
> skal derefter betale den danske 25% moms,

Kun lige for at fluekneppe:
Begivenhedenes følge er lige modsat: Man kan få refunderet den tyske moms,
ved at dokumentere at den danske ér betalt!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 27-03-06 19:14

> Næh, det er de nu ikke, hverken for gamle (fastsættes eftes alm.
> handelspris v. vurdering)

Det er rigtigt at Skat fastsætter udfra deres vurdering af handelspriser,
men tror du virkelig ikke nyprisen i DK har indflydelse på de faktiske
brugtpriser i DK. Eller tror du brugtpriserne i DK udelukkende afhænger af
ny-/brugtpriser i udlandet?

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-06 19:43

On Mon, 27 Mar 2006 20:13:51 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

>Det er rigtigt at Skat fastsætter udfra deres vurdering af handelspriser,
>men tror du virkelig ikke nyprisen i DK har indflydelse på de faktiske
>brugtpriser i DK.

Det kommer helt an på hvor gamle de bliver og pointen er at selvom der
naturligvis er en (meget) indirekte relation, så kan ingen sige med
nogen grad af nøjagtighed hvad den er, dertil er begrebet alm.
handelspris alt for svingende/unøjagtigt. Man kan derfor ikke sige at
importørpriserne på nogen måde "bestemmer" brugtpriserne, der er alt
for mange variable til det. Selv på få år gamle cykler kan afvigelsen
til "nyafgift" være voldsom (men behøver naturligvis ikke at være
det).

> Eller tror du brugtpriserne i DK udelukkende afhænger af
>ny-/brugtpriser i udlandet?

Naturligvis ikke ( men rent faktisk vil man ikke sjældent kunne opleve
at den af SKAT's vurderede AV ligger tættere på den tyske handelspris
end det den kan sælges for/udbydes til i DK uden afgift .

Fra : Thomas

Dato : 27-03-06 20:23

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> generelt ikke gør) betyder at det ganske forvrængede danske marked
> generelt domineres af discountmodeller, så vi får tit det de andre

Tjaa. Suzuki er da godt med - og det behøver ikke være anderledes andre
steder. Suzuki DL650 kunne købes i Danmark fra introduceringen, mens den
først kom på markedet i USA året efter. Samtidigt hav man i Danmark hele
tiden kunne vælge mellem tre til fire farvekombinationer, mens USA kun får
en til to muligheder om året.

Det med gamle og overdagede modeller var vist mere udbredt i 80'erne. Selvom
enkelte modeller i Danmark af og til kan købes med rabat. Se bare SV1000,
der storsolgte sidste år - den var fra en gl. sending.

/Thomas