/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha R1 1999 spørgsmål om EXUP
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 26-03-06 20:22

Hejsa

Sagen er den jeg kommer hjem til min knallert om under 10 dage og nu
kom jeg til at spekulere lidt på min exup...

Man hører jo altid om de der problemer med de sidder fast osv og her
melder mine spørgsmål sig

Kommer cyklen selv med en eller anden fejlmelding eller opdager man det
først når den mangler trækkraft?

Hvor er den lige placeret helt præcist?
Mit eget gæt ville være i forrøret lige efter samlingen fra
cylinderne, men er det rigtigt?

Ydermere hvis svinet sætter sig fast hvordan får man den så vækket
til live igen?

Mange spørgsmål hehe

På forhånd tak
Kasperkk


 
 
Steen E. (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 26-03-06 21:06



Mange spørgsmål hehe



God beskrivelse til FZ1 (Fazer 1000) her - er vel det samme på R1 :

http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



J. Hansen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : J. Hansen


Dato : 26-03-06 21:32

Hej

Det gælder om ikke at knække fastgroede stempelringe.
Tændrør afmonteres og et meget lille strint WD40 pustes ind vha den lange
spraydyse.
Lad virke i ca. 3 tuborgs tid (1,5 timer) og skru tændrør i igen.
Kværnen sættes i 4 gear vha. lidt frem og tilbage på sutterne (uden
tænding).
Uden tænding , vel og mærket , skubber du maskinen til at tage een eller 2
kompressioner via en fremskubning af mcén.
Blokerer baghjulet er stemplerne groet fast ,så prøv så evt. 5 eller 6 gear,
stadig uden tænding .
Du skal kunne skubbe mcén i gear samtidig med at motor roterer, så kan du
som regel osse starte via selvstarter. Hvis ikke , næste punkt.
Endnu et lille pift WD40 i tændrørshullerne og lad virke 24 timer.
Efter denne behandling starter en Honda altid efter vinterhiét

Hilsen Hondahansen som bare venter på saltfrie veje og højere temperaturer
(stålstel)


<Kasperkk_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1143400905.523452.27400@g10g2000cwb.googlegroups.com...
Hejsa

Sagen er den jeg kommer hjem til min knallert om under 10 dage og nu
kom jeg til at spekulere lidt på min exup...

Man hører jo altid om de der problemer med de sidder fast osv og her
melder mine spørgsmål sig

Kommer cyklen selv med en eller anden fejlmelding eller opdager man det
først når den mangler trækkraft?

Hvor er den lige placeret helt præcist?
Mit eget gæt ville være i forrøret lige efter samlingen fra
cylinderne, men er det rigtigt?

Ydermere hvis svinet sætter sig fast hvordan får man den så vækket
til live igen?

Mange spørgsmål hehe

På forhånd tak
Kasperkk



Johan Vikkelsøe-Pede~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 26-03-06 21:58


"J. Hansen" <corsamanNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:4426f957$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> Det gælder om ikke at knække fastgroede stempelringe.
> Tændrør afmonteres og et meget lille strint WD40 pustes ind vha den lange
> spraydyse.
> Lad virke i ca. 3 tuborgs tid (1,5 timer) og skru tændrør i igen.
> Kværnen sættes i 4 gear vha. lidt frem og tilbage på sutterne (uden
> tænding).
> Uden tænding , vel og mærket , skubber du maskinen til at tage een eller 2
> kompressioner via en fremskubning af mcén.
> Blokerer baghjulet er stemplerne groet fast ,så prøv så evt. 5 eller 6
gear,
> stadig uden tænding .
> Du skal kunne skubbe mcén i gear samtidig med at motor roterer, så kan du
> som regel osse starte via selvstarter. Hvis ikke , næste punkt.
> Endnu et lille pift WD40 i tændrørshullerne og lad virke 24 timer.
> Efter denne behandling starter en Honda altid efter vinterhiét
>
> Hilsen Hondahansen som bare venter på saltfrie veje og højere temperaturer
> (stålstel)
>
> ____________________________________________-

Og det har hvad med exup at gøre?? ;)

Men god historie anyway..
MVH
JOhan( som kører suzuki, der starter efter 4 mdr i første huk)



Ukendt (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-03-06 22:25


J. Hansen skrev i meddelelsen
<4426f957$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Hej
>
>Det gælder om ikke at knække fastgroede stempelringe.
<snip>

Hva' mon Du snakker om ? ;-D EXUP er det i hvertfald ikke.....

mvh
Orla



Ninja Rider (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 26-03-06 22:16

Hejsa

sperkk_nielsen@hotmail.com wrote:
> Sagen er den jeg kommer hjem til min knallert om under 10 dage og nu
> kom jeg til at spekulere lidt på min exup...
> Man hører jo altid om de der problemer med de sidder fast osv og her
> melder mine spørgsmål sig
> Kommer cyklen selv med en eller anden fejlmelding eller opdager man det
> først når den mangler trækkraft?

På Tunder ACE'en køre omdrejningstælleren op på 6000rpm, og bliver lidt
der. Nogle gange falder den ned igen, andregange bliver den der.
>
> Hvor er den lige placeret helt præcist?
Neden under mc'en, midt på udstødningen, lige hvor de 4 rør bliver
samlet. der sider en underlig firkandtet box, med 2 kabler ned på.
> Mit eget gæt ville være i forrøret lige efter samlingen fra
> cylinderne, men er det rigtigt?
> > Ydermere hvis svinet sætter sig fast hvordan får man den så vækket
> til live igen?

En tur hvor den bliver fyrret godt af, så bliver jernet så varmt, at
den går fri. Evt på rulle felt. Jeg har en kamy, der fik han's mc på
rulle felt, bagefter virkede ventilen igen. ;)


Mvh Emil
--
Kawasaki GPz 550....
http://dfmc.dk/?id=26

Brian Laursen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 27-03-06 06:58

Ninja Rider wrote:

>
> På Tunder ACE'en køre omdrejningstælleren op på 6000rpm, og bliver
> lidt der. Nogle gange falder den ned igen, andregange bliver den der.
>>

Jeg havde min thunderace på værksted hvor de tjekkede exuppen. Da jeg
afhentede cyklen larmede den en del mere fra udstødning?. Spurte mekkeren om
de havde lavet noget med udstødningen. Han sagde de kun havde taget exuppen
ud og sat den ind igen, samt skiftet kablet. Jeg kørte en tur, og opdagede
til min forbavselse at maskinen døde når den kom op i omdrejninger.
Mekanikkeren der havde samlet det, havde vendt exuppen modsat .... åben i
tomgang, og lukket ved fuldgas. Så det kørte ikke så godt. DEt blev dog
rettet hurtigt.

--
Virtually Yours

Brian laursen
http://home1.stofanet.dk/cashman Blackbird stuff



J. Hansen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : J. Hansen


Dato : 27-03-06 15:00

OK har misforstået spørgsmålet, da det vel drejer sig om en fastgroet YVPS
lignende genstand.
Anyway mon ikke lidt WD40 også hjælper i den situation ?
MVH Hondahansen
CBR 600 FK
Geely Zebra

"Brian Laursen" <cbr1100xxblackbird_2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44277ed3$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ninja Rider wrote:
>
>>
>> På Tunder ACE'en køre omdrejningstælleren op på 6000rpm, og bliver
>> lidt der. Nogle gange falder den ned igen, andregange bliver den der.
>>>
>
> Jeg havde min thunderace på værksted hvor de tjekkede exuppen. Da jeg
> afhentede cyklen larmede den en del mere fra udstødning?. Spurte mekkeren
> om de havde lavet noget med udstødningen. Han sagde de kun havde taget
> exuppen ud og sat den ind igen, samt skiftet kablet. Jeg kørte en tur, og
> opdagede til min forbavselse at maskinen døde når den kom op i
> omdrejninger.
> Mekanikkeren der havde samlet det, havde vendt exuppen modsat .... åben i
> tomgang, og lukket ved fuldgas. Så det kørte ikke så godt. DEt blev dog
> rettet hurtigt.
>
> --
> Virtually Yours
>
> Brian laursen
> http://home1.stofanet.dk/cashman Blackbird stuff
>
>



Kasperkk_nielsen@hot~ (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 27-03-06 17:05

Ok så du mener løsningen er at give maskinen en omgang tæsk
hvorefter det eventuelle problem burde være elimineret

Det er en løsning jeg kan forholde mig til

Jeg synes dog stadig godt jeg kunne tænke mig en endegyldig afklaring
på hvorvidt den laver en fejlmelding eller ej

Kasperkk


Steen E. (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 27-03-06 19:23



Jeg synes dog stadig godt jeg kunne tænke mig en endegyldig afklaring
på hvorvidt den laver en fejlmelding eller ej




Den laver kun fejlmelding hvis servomotor ikke kan dreje EXUP-ventilen =
komplet sammenrustet

Problemet med EXUP er at kablerne gradvist går ud af justering.

Så : forsigtig adskillelse, boltene er uvægerligt rustet fast - min
skulle efter bare 1½ år have masser af varme og stor forsigtighed. Der
er andre her i NG som har knækket de små bolte, så ved man hvad man skal
bruge de næste mange timer til

Når så den er adskilt smøres bevægelige dele og bolte - IKKE med WD40 -
men med en varmebestandig kobberfedt, og kablerne justeres så
justeringsmærkerne er ud for hinanden. Derefter check om den reagerer på
omdrejninger.

Så er den der


--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-03-06 20:05

Kasperkk_nielsen@hotmail.com wrote:

> Ok så du mener løsningen er at give maskinen en omgang tæsk
> hvorefter det eventuelle problem burde være elimineret

Det kommer vist an på graden af fastgroethed :-/
Man kan vende det om og sige at FZR1000 måske er for voldsom til at have
en så (hårdt)brugs-krævende mekanisme og at man bør huske på at få
"tæsket" motoren jævnligt for at holde sagerne i form.

Derudover er det en god ide, så tidligt som muligt i ens ejerskab, at
adskille og smøre lejringer og påspændingsbolte grundigt med
varmebestandigt fedt - Samme trick gør sig forøvrigt gældende for alle
bolte á Molykote!

> Det er en løsning jeg kan forholde mig til



> Jeg synes dog stadig godt jeg kunne tænke mig en endegyldig afklaring
> på hvorvidt den laver en fejlmelding eller ej

En af mine klubkammerater havde hans tidlige EXUP-FZR til trimning hos
FV-motor og var forundret over hvor meget skub der kom i krikken af dén
tur. Finn Villadsen så ingen grund til at tage hele æren: Det meste
mer-effekt havde han fået ved at få EXUP'en til at fungere
Sagt på en anden måde: På dén motorcykel var der ingen fejlmeldinger og
eftersom ventilen havde siddet fast fra købs-øjeblikket mærkede ejeren
intet til effektmanglen, før han genvandt top-end kræfterne

EXUP'en sidder dér hvor forrørene går parallelt ind i en samlebox og
ventilens
kabeltræk samt rondellen som kablerne trækker på, kan man godt få øje på
udefra, og med lidt håndgas skal man kunne registrere at sagerne bevæger
sig!

--
Armand.


Kasperkk_nielsen@hot~ (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 28-03-06 15:50

Hej

Jeg har nu efter jeres svar og indlæg besluttet mig for lige at smide
den til mekanikker. Jeg kan sagtens skille det hele ad og smøre, rense
og justere, men jeg gider ikke bøvle med det hvis boltene har det med
at være utidige, så her første gang ryger den til mekanikker. Jeg
kigger over hans skulder og lærer undervejs. Han har også udstyret
til at behandle bolte der har fundet sig lidt for godt til rette i
gevindet

Tak for jeres svar

Kasperkk


Kasperkk_nielsen@hot~ (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 28-03-06 15:50

Hej

Jeg har nu efter jeres svar og indlæg besluttet mig for lige at smide
den til mekanikker. Jeg kan sagtens skille det hele ad og smøre, rense
og justere, men jeg gider ikke bøvle med det hvis boltene har det med
at være utidige, så her første gang ryger den til mekanikker. Jeg
kigger over hans skulder og lærer undervejs. Han har også udstyret
til at behandle bolte der har fundet sig lidt for godt til rette i
gevindet

Tak for jeres svar

Kasperkk


Steen E. (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 28-03-06 20:35

<Kasperkk_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1143557422.464100.140710@z34g2000cwc.googlegroups.com...
Hej

Jeg har nu efter jeres svar og indlæg besluttet mig for lige at smide
den til mekanikker. Jeg kan sagtens skille det hele ad og smøre, rense
og justere, men jeg gider ikke bøvle med det hvis boltene har det med
at være utidige, så her første gang ryger den til mekanikker. Jeg
kigger over hans skulder og lærer undervejs. Han har også udstyret
til at behandle bolte der har fundet sig lidt for godt til rette i
gevindet

Tak for jeres svar

Kasperkk


Til os andre EXUP-ejere : post gerne det du lærer her

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Kasperkk_nielsen@hot~ (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Kasperkk_nielsen@hot~


Dato : 29-03-06 06:39

>Til os andre EXUP-ejere : post gerne det du lærer her


>--
>Steen E.
>http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623


Det gør jeg. Jeg har en aftale med en mekanike på næste onsdag. Jeg
skal nok suge til mig og forsøge at viderebringe evt guldkorn efter
bedste evne

Kasperkk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408545
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste