|
| Hvilket omdrejningstal er godt til indstil~ Fra : Jacob |
Dato : 26-03-06 13:34 |
|
Hej I gruppen,
Så har jeg været lidt tavs i gruppen i et stykke tid, meeeen efter en
vellykket operation - justering af ventiler - og en gennemgående
ultralydsrensning af karburatorerne, med en heraf følgende komplet
adskillelse (og samling?) alt sammen sket med stor hjælp fra gruppen
MANGE tak for det.
Maskinen startede fint op - efter 3 tryk på starteren - herligt. Det
var selvfølgelig forventet, meeen det kunne jo være jeg havde glemt
et eller andet ?. (Faktisk blev jeg nød til at afmontere de - langt om
længe - påmonterede kaburatorer (4 stk på tværs) igen, da jeg blev
i tvivl om, om jeg havde strammet de små skruer der holder selve gas
spjældet (den 2 krone store skive) der sidder midt i benzin/luft
strømmen til strækkeligt godt. Af med det hele, ud med skruerne,
påsmørring af Locktite, skrue skrue fast igen - meget besværligt,
men det giver dejlig ro i maven. Jeg tror ikke det er sundt med små
skruer der passerer indsugningsventilerne !!!)
NÅ - nu kører maskinen, men den spinder jo ikke endnu. Tilbage står
der at jeg gerne vil justere benzin / luft forholdet og til sidst
synkronisere.
Når jeg drejer idle skruen, sker der lidt på 2 af kaburatorerne og
intet på de andre 2. Lidt irriterende. Herefter skruede jeg tomgangen
lidt ned - så blev det tydligere, men efter 10-15 min skruen bliver
man lidt tonedøv ? Er det en fordel med en relativt lav tomgang under
disse justeringer (lav tomgang vel 800 - 900 omd).
Jeg har læst i tidligere indlæg, at choker funktionen skal virke
ordentligt - læs også koble fra igen. På denne MC (Yamaha XJ 900
1983) er choker systemet "tvangsstyret". Der er ikke - så vidt jeg kan
bedømme - noget der kan hænge. Det er en lang aksel, der bliver
forskudt sideværs. På akslen sidder hver enkelt karb. choker ventil
tilkoblet via et fast led. Så når akslen bliver skubbet tilbage i off
position, vil alle karb. være tvunget til at være i off - så vidt
jeg kan regne ud. (Mikuni karbs)
Er det smart at anvende det kendte YISC værktøj i denne fase - just.
benzin / luft . YISC værktøjet skal jo anvendes ved synkronisering ?
Endelig har jeg - små synkroniseret - ved samme lejlighed og da
erfaret, at da jeg justerede forholdet mellem karb 1 og 2 (som var
rimeligt synkede allerede) steg tomgangen rigtigt meget. Faktisk så
meget, at jeg ikke kunne justere den ned igen på tomgangsskruen. Er
det en logisk reaktion og hvis ja hvorfor, og hvis nej - hvad bør jeg
så gøre ? (Jeg har et Carb. Tune sæt til rådighed - hedder det det
- det værktøj med 4 søjler der viser vacum i indsugningen)
MV Hilsen
Jacob
Som jo ønsker en MC med en meget lækker motorgang - også i det lave
register.
| |
Armand (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-03-06 15:40 |
|
Jacob wrote:
> NÅ - nu kører maskinen, men den spinder jo ikke endnu. Tilbage står
> der at jeg gerne vil justere benzin / luft forholdet og til sidst
> synkronisere.
> Når jeg drejer idle skruen, sker der lidt på 2 af kaburatorerne og
> intet på de andre 2. Lidt irriterende. Herefter skruede jeg tomgangen
> lidt ned - så blev det tydligere, men efter 10-15 min skruen bliver
> man lidt tonedøv ? Er det en fordel med en relativt lav tomgang under
> disse justeringer (lav tomgang vel 800 - 900 omd)...............
Der er mange spørgsmål på række hér. så jeg tager lige proceduren fra en
ende af:
- Idle = Tomgang, hvorfor at det også er under tomgang at justeringen skal
ske!
- Det er rigtigt at man kan spare sig mange ærgrelser ved at sikre sig at
chokerne faktisk lukker, og når nu du hár gjort dét er den ged barberet!
- Først og fremmest skal karbunaderne være optimalt synkroniserede v.h.a.
de dertil forekommende justerskruer på gasspjælds-akslen (Ellers forsøger
man jo at synkronisere v.h.a. luftskruen!)
- For at kunne synkronisere en Yamaha med YICS skal systemet spærres af
med den dertil beregnede stang med o-ringe!
- Derudover kræver det et sæt(!) vacuum-metre for at kunne aflæse
hvorledes karbunaderne trækker indbyrdes. Vacuummetret kan være et alm.
ur-instrumenet, eller et kviksølvsøjle-instrument. Sidstnævnte vil jeg
ikke anbefale eftersom kviksølv er et stærkt miljøskadeligt stof som man
næsten med sikkerhed ikke kan planlægge bortskaffelsen af når den tid en
dag kommer :-|
- Synkroniseringen af karbunaderne går ud fra den karburator som gaskablet
trækker på (og som man følgelig ikke kan justere) og man bevæger sig
trinvist væk fra denne - Trækker kablet eks.vis på #2 (á normalen) må man
ikke justere #4 før #3 matcher 2'eren!
- Når karbunaderne er synkroniserede og tomgangen stillet, kan man begynde
at justere på luftskruerne ved at dreje dem, en efter en, ind/ud til det
punkt hvor tomgangen er højest. Undervejs kan det derfor være nødvendigt
at justere tomgangen ned til normalt leje før man fortsætter med næste
luftskrue.
- Når det hele er kringlet skal justerskruerne have et drej på ca. ½ omg.
men jeg bliver ved at forveksle om det er indad eller udad - dét må din
manual beskrive nærmere!?
--
Armand.
| |
Peter (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 26-03-06 18:57 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:e0694c$98a$1@abbeden.bunk.cc...
> - Synkroniseringen af karbunaderne går ud fra den karburator som gaskablet
> trækker på (og som man følgelig ikke kan justere) og man bevæger sig
> trinvist væk fra denne - Trækker kablet eks.vis på #2 (á normalen) må man
> ikke justere #4 før #3 matcher 2'eren!
Er du sikker på det?
Den XJ900 jeg har prøvet at synkronisere (det er godt nok en Diversion fra
ca. 2000, hvor Jakobs er fra 1983) skal man først justere cylindrene parvis
og derefter justere de to par sammen. Dvs. først 1 og 2, derefter 3 og 4 og
til sidst de to par sammen.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Søren (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 26-03-06 21:44 |
|
On Sun, 26 Mar 2006 19:56:32 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
>
>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>news:e0694c$98a$1@abbeden.bunk.cc...
>> - Synkroniseringen af karbunaderne går ud fra den karburator som gaskablet
>> trækker på (og som man følgelig ikke kan justere) og man bevæger sig
>> trinvist væk fra denne - Trækker kablet eks.vis på #2 (á normalen) må man
>> ikke justere #4 før #3 matcher 2'eren!
>
>Er du sikker på det?
>Den XJ900 jeg har prøvet at synkronisere (det er godt nok en Diversion fra
>ca. 2000, hvor Jakobs er fra 1983) skal man først justere cylindrene parvis
>og derefter justere de to par sammen. Dvs. først 1 og 2, derefter 3 og 4 og
>til sidst de to par sammen.
Jep, den måde Peter beskriver det er også den måde jeg synkroniserede
min XJ750 Seca (1982) og min kones XJ650/700 begge med YICS. Jeg mener
det er den samme motor som XJ900 dog som 750'er. Den kunne ikke
synkroniseres uden YICS afblendingstangen. Den lavede jeg selv ud fra
nogle tegninger jeg fandt på internettet.
Søren
| |
Ukendt (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-03-06 22:35 |
|
Søren skrev i meddelelsen ...
>On Sun, 26 Mar 2006 19:56:32 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
>
>>
>>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>news:e0694c$98a$1@abbeden.bunk.cc...
>>> - Synkroniseringen af karbunaderne går ud fra den karburator som
gaskablet
>>> trækker på (og som man følgelig ikke kan justere) og man bevæger sig
>>> trinvist væk fra denne - Trækker kablet eks.vis på #2 (á normalen) må
man
>>> ikke justere #4 før #3 matcher 2'eren!
>>
>>Er du sikker på det?
>Jep, den måde Peter beskriver det er også den måde jeg synkroniserede
>min XJ750 Seca (1982)
Men hvis at i nu begge tænker efter, så giver det jo nøjagtigt det samme
Det der _kan_ gå galt er at justere 4 ind efter 2, og så siden justere 3
efter 2, derved ryger 4'eren jo i skoven. Man kan også sige det således, der
må kun justeres i forhold til nærmeste hosliggende karburator.
mvh
Orla
| |
Peter (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 27-03-06 16:15 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:44270949$0$38653$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Søren skrev i meddelelsen ...
>>On Sun, 26 Mar 2006 19:56:32 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
>>
>>>
>>>"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>>>news:e0694c$98a$1@abbeden.bunk.cc...
>>>> - Synkroniseringen af karbunaderne går ud fra den karburator som
> gaskablet
>>>> trækker på (og som man følgelig ikke kan justere) og man bevæger sig
>>>> trinvist væk fra denne - Trækker kablet eks.vis på #2 (á normalen) må
> man
>>>> ikke justere #4 før #3 matcher 2'eren!
>>>
>>>Er du sikker på det?
>
>
>>Jep, den måde Peter beskriver det er også den måde jeg synkroniserede
>>min XJ750 Seca (1982)
>
> Men hvis at i nu begge tænker efter, så giver det jo nøjagtigt det samme
>
> Det der _kan_ gå galt er at justere 4 ind efter 2, og så siden justere 3
> efter 2, derved ryger 4'eren jo i skoven. Man kan også sige det således,
> der
> må kun justeres i forhold til nærmeste hosliggende karburator.
Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Ukendt (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-06 16:38 |
|
Peter skrev i meddelelsen <4428018e$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
>henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
>justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
Ja..... ligesom på alle andre 4 cyl. maskiner Gennemtænk nu lige
situationen engang til
mvh
Orla, det er så enkelt når at man hár set lyset, det ér nøjagtigt det samme.
| |
Søren (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 27-03-06 18:09 |
|
On Mon, 27 Mar 2006 17:37:55 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>Peter skrev i meddelelsen <4428018e$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
>>henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
>>justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
>
>
>Ja..... ligesom på alle andre 4 cyl. maskiner Gennemtænk nu lige
>situationen engang til
>
>mvh
>Orla, det er så enkelt når at man hár set lyset, det ér nøjagtigt det samme.
>
Hermed gennemtænkt og jeg forstår også at det (burde) giver samme
resultatl Desværre har jeg erfaret at den måde Haynes manualen
foreslår det er også den nemmeste. Altså: forholdet mellem 1 og 2,
derefter forholdet mellem 3 og 4 for til sidst forholdet mellem det
venstre par og det højre par.
Søren
| |
Molnit (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 27-03-06 18:48 |
|
Søren skrev:
> Hermed gennemtænkt og jeg forstår også at det (burde) giver samme
> resultatl Desværre har jeg erfaret at den måde Haynes manualen
> foreslår det er også den nemmeste. Altså: forholdet mellem 1 og 2,
> derefter forholdet mellem 3 og 4 for til sidst forholdet mellem det
> venstre par og det højre par.
Og det er også den rette fremgangs måde for 4cyl. Luft/oliekølet
Suzuki'er alt, har set flere prøve det med 1+2, så 2+3 og til sidst 3+4,
for at sande at så er det forfra, og efter en masse forsøg kommer de
pivende ind, hvor en af os andre tager det på den måde du også nævner +
hayens, og clymers skriver... 5-6min efter, så spinner dyret som en mis :)
---
Moller
MZ ETZ-r 300
Suzuki GSF 1200 S
FZR 1000 genesis årgang 87, til salg for 4000Kr.
| |
Ukendt (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-06 20:38 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <44282565$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
> Og det er også den rette fremgangs måde for 4cyl. Luft/oliekølet
>Suzuki'er alt, har set flere prøve det med 1+2, så 2+3 og til sidst 3+4,
>for at sande at så er det forfra, og efter en masse forsøg kommer de
>pivende ind, hvor en af os andre tager det på den måde du også nævner +
>hayens, og clymers skriver... 5-6min efter, så spinner dyret som en mis :)
Det er da vist kun på skruzuki at lortet kan fjedre så meget, at rækkefølgen
er et problem ;-D
Helt ærligt Lars, beskriv lige hvor instillingen kan skride i et moderne
karburator setup, så skal jeg nok tage dig alvorlig, indtil da........
mvh
Orla
| |
Molnit (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 27-03-06 21:45 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Molnit skrev i meddelelsen <44282565$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>> Og det er også den rette fremgangs måde for 4cyl. Luft/oliekølet
>> Suzuki'er alt, har set flere prøve det med 1+2, så 2+3 og til sidst 3+4,
>> for at sande at så er det forfra, og efter en masse forsøg kommer de
>> pivende ind, hvor en af os andre tager det på den måde du også nævner +
>> hayens, og clymers skriver... 5-6min efter, så spinner dyret som en mis :)
>
>
> Det er da vist kun på skruzuki at lortet kan fjedre så meget, at rækkefølgen
> er et problem ;-D
Klasiskeren er at cyl 4 er så meget ude af sync, at når man skruer på
midterskruen, ender man med at få skruet cyl 3 for meget op af skruen,
hvor du så mangler gevind på skruen på 3+4 kombien når man prøver at
rede den på den side... problemet er så ik være end man lige fikse
midter skruen lidt tilbage for hver gang man for 3+4 tættere.
> Helt ærligt Lars, beskriv lige hvor instillingen kan skride i et moderne
> karburator setup, så skal jeg nok tage dig alvorlig, indtil da........
lige det at man prøver at justere 1+2 sættet mod 3+4 sættet med
midterskruen hvor det ene sæt står af H til, derved er det både som
skrevet i Hayens, og i clymers, at man stiller 1+2, så 3+4 og så til
sidst de to sæt mod hinanden.
Så er der lige den sidste detalje... når man sync'er så er det for jo
for at synce stemplerne, og ikke noget med tomgang som sådan før man
sænker dem ned til normalt tomgang igen, at man for en mere rolig
tomgang kan man jo sige sig selv ;) så hvor mange omdr. syncer i andre
ved ??? min hayens siger omkring 1800-2000 omdr.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87, til salg for 4000Kr. eller fornuftige bud.
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Ukendt (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-03-06 22:11 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <44284ec9$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...
> Klasiskeren er at cyl 4 er så meget ude af sync, at når man skruer på
>midterskruen, ender man med at få skruet cyl 3 for meget op af skruen,
Jamen så har man sgu' da også forbrudt sig mod al sund logik, herre jemeni
Der er da klart som blæk at 3'eren først skal justeres mod 2'eren. Siden
4'eren mod 3'eren, eller mod 2'eren......
med hovedrysten
Orla
| |
Armand (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-03-06 19:38 |
|
Peter wrote:
> Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
> henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
> justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
På den ene karburator, som kablet trækker på (typisk #2) kan man IKKE
justere vacuum'et :-|
Når der udover dén er yderligere tre karburatorer og tre justerpunkter -
hvordan kan du så påstå at man ikke justerer én af gangen??
Eftersom man ikke kan justere #2 må ma justere #1 ind efter det vacuum
2'eren viser, og på samme måde med 2'erens anden nabo: #3 - Tilbage er så
kun at få #4 ind på samme vacuum, som de andre tre :-|
Man kán selvfølgelig starte med at justere #4 ind efter #3, hvorved dé
efterfølgende bliver at regne for et sæt tvillinger som samlet bliver
justeret ind efter #2; men nogen genvej eller tidsbesparelse er det ikke.
Hvis man sidder med en anderledes konstruktion (á alternativ karburator at
gaskablet går til), samt pågældende værksteds-manual er der ingen grund
til at fravælge den deri beskrevne procedure.
Men hvis man, som her på gruppen, skal give alment gældende råd, er det en
fordel at følge op fra bunden af og dermed gå ud fra dén karburator som
gaskablet måtte trække på - Hvilket er dét jeg har gjort.
Den beskrevne prucedure er som jeg altid har brugt på mine firecylindrede
motorcykler, og jeg har ikke haft særskilte problemer med at få
karbunaderne til at spille :-|
--
Armand.
| |
Søren (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 27-03-06 21:32 |
|
On Mon, 27 Mar 2006 18:37:45 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
(Armand) wrote:
>Peter wrote:
>
>
>> Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
>> henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
>> justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
>
>På den ene karburator, som kablet trækker på (typisk #2) kan man IKKE
>justere vacuum'et :-|
Det gør man heller ikke. Men stilleskruen sidder mellem 1 og 2. Man
stiller forholdet mellem disse to. Hvilken en af dem der styrer er
ligegyldigt da det er forholdet mellem dem der har betydning.
>Når der udover dén er yderligere tre karburatorer og tre justerpunkter -
>hvordan kan du så påstå at man ikke justerer én af gangen??
Nej, der er 2 mere. ialt 3 skruer til 4 karbunader
>
>Eftersom man ikke kan justere #2 må ma justere #1 ind efter det vacuum
>2'eren viser, og på samme måde med 2'erens anden nabo: #3 - Tilbage er så
>kun at få #4 ind på samme vacuum, som de andre tre :-|
>Man kán selvfølgelig starte med at justere #4 ind efter #3, hvorved dé
>efterfølgende bliver at regne for et sæt tvillinger som samlet bliver
>justeret ind efter #2; men nogen genvej eller tidsbesparelse er det ikke.
>
>Hvis man sidder med en anderledes konstruktion (á alternativ karburator at
>gaskablet går til), samt pågældende værksteds-manual er der ingen grund
>til at fravælge den deri beskrevne procedure.
>Men hvis man, som her på gruppen, skal give alment gældende råd, er det en
>fordel at følge op fra bunden af og dermed gå ud fra dén karburator som
>gaskablet måtte trække på - Hvilket er dét jeg har gjort.
>
Så vidt jeg kunne læse ud fra spørgsmålet, så drejer det sig om en
XJ900. Jeg har haft lillebroderen/750) og min kones XJ650. Dem har jeg
alle stillet på "min måde". Om det er en særhed for Yamaha skal jeg
ikke kunne sige.
Både min kones nuværende FJ1100 og min egen FJ1200 stiller jeg parvis
som jeg har beskrevet. Igen er det beskrevet sådan i min Haynes over
FJ og også i min orginal FJ1100 Yamaha service manual står det i .
Jeg svarede udfra at jeg har erfaring med en lignende cykel. Det var
den måde jeg fandt det nemmest at synk. på lige netop de maskiner. Jeg
påstår nu ikke detikke kan stilles anderledes . Tomgangen skal jo
bare være ens på alle cylindre så de arbejder lige meget.
>Den beskrevne prucedure er som jeg altid har brugt på mine firecylindrede
>motorcykler, og jeg har ikke haft særskilte problemer med at få
>karbunaderne til at spille :-|
| |
Armand (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-03-06 04:30 |
|
Søren wrote:
> On Mon, 27 Mar 2006 18:37:45 +0000 (UTC), armand@mc-chaufforerne.dk
> (Armand) wrote:
>>Peter wrote:
>>
>>
>>> Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
>>> henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
>>> justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
>>
>>På den ene karburator, som kablet trækker på (typisk #2) kan man IKKE
>>justere vacuum'et :-|
>
> Det gør man heller ikke. Men stilleskruen sidder mellem 1 og 2. Man
> stiller forholdet mellem disse to. Hvilken en af dem der styrer er
> ligegyldigt da det er forholdet mellem dem der har betydning.
Du forsøger at halvredde, gør du!
- Hvis 2'eren ikke kan justeres vil det være 1'eren man justerer :-|
- Hvis 2'eren ikke kan justeres, vil det være dén at alle de øvrige også
justeres ind efter!
>>Når der udover dén er yderligere tre karburatorer og tre justerpunkter -
>>hvordan kan du så påstå at man ikke justerer én af gangen??
>
> Nej, der er 2 mere. ialt 3 skruer til 4 karbunader
Skriver jeg ikke også dét: "yderligere tre karbunader og tre justerpunkter
(=stilleskruer)"?!
--
Armand.
| |
Søren (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 28-03-06 12:09 |
|
>>
>> Det gør man heller ikke. Men stilleskruen sidder mellem 1 og 2. Man
>> stiller forholdet mellem disse to. Hvilken en af dem der styrer er
>> ligegyldigt da det er forholdet mellem dem der har betydning.
>
>Du forsøger at halvredde, gør du!
>- Hvis 2'eren ikke kan justeres vil det være 1'eren man justerer :-|
>- Hvis 2'eren ikke kan justeres, vil det være dén at alle de øvrige også
>justeres ind efter!
Ingen halvredning! Gør som manualen siger og det virker. Det er
korrekt at det er tomgangen på 1eren man justerer op og ned i forhold
til 2eren. Så kan man skrue op eller ned for "master tomgangen" hvis
den bliver for høj (og dermed også 2eren)t. Justere så bagefter
forholdet mellem 3 og 4. Og til sidst forholdet mellem de to par.
Er vi ikke lidt kværulantisk nu?
| |
Peter (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 27-03-06 21:37 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:e09bdp$4in$1@abbeden.bunk.cc...
> Peter wrote:
>
>
>> Man justerer ikke cylindrene enkeltvis. De to yderste skruer justerer
>> henholdsvis 1+2 eller 3+4 i forhold til hinanden. Den midterste skrue
>> justerer så 1+2 i forhold til 3+4.
>
> På den ene karburator, som kablet trækker på (typisk #2) kan man IKKE
> justere vacuum'et :-|
> Når der udover dén er yderligere tre karburatorer og tre justerpunkter -
> hvordan kan du så påstå at man ikke justerer én af gangen??
Når du skruer på centerskruen justerer du ikke kun en cylinder. Husk at 1+2
og 3+4 er låst sammen.
> Den beskrevne prucedure er som jeg altid har brugt på mine firecylindrede
> motorcykler, og jeg har ikke haft særskilte problemer med at få
> karbunaderne til at spille :-|
Jeg skal ikke sige at din metode ikke kan anvendes. Jeg har kun brugt den af
Yamaha og Haynes anbefalede metode. Og den virker ihvertfald fint.
--
Peter
FJR1300A & NTV650
| |
Armand (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-06 01:36 |
|
Armand wrote:
>
> ...........Vacuummetret kan være et alm.
> ur-instrumenet, eller et kviksølvsøjle-instrument. Sidstnævnte vil jeg
> ikke anbefale eftersom kviksølv er et stærkt miljøskadeligt stof som man
> næsten med sikkerhed ikke kan planlægge bortskaffelsen af når den tid en
> dag kommer :-|
Meget aprospos hørte jeg i radioen at Esbjerg Kommune netop har holdt en
ombytnings-seance, hvor man kunne bytte sit gamle (medicinske)
kviksølvs-termometer kvit og frit med et digitalt - Så problemet med
kviksølv rundt i de små hjem hár bevågenhed!
Hele syv kilo kviksølv endte man forøvrigt med at inddrive
--
Armand.
| |
Armand (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-06 01:36 |
|
Armand wrote:
>
> ...........Vacuummetret kan være et alm.
> ur-instrumenet, eller et kviksølvsøjle-instrument. Sidstnævnte vil jeg
> ikke anbefale eftersom kviksølv er et stærkt miljøskadeligt stof som man
> næsten med sikkerhed ikke kan planlægge bortskaffelsen af når den tid en
> dag kommer :-|
Meget aprospos hørte jeg i radioen at Esbjerg Kommune netop har holdt en
ombytnings-seance, hvor man kunne bytte sit gamle (medicinske)
kviksølvs-termometer kvit og frit med et digitalt - Så problemet med
kviksølv rundt i de små hjem hár bevågenhed!
Hele syv kilo kviksølv endte man forøvrigt med at inddrive
--
Armand.
| |
Jacob (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 26-03-06 16:58 |
|
Armand skrev:
> Jacob wrote:
>
>
> Der er mange spørgsmål på række hér. så jeg tager lige proceduren fra en
> ende af:
> - Idle = Tomgang, hvorfor at det også er under tomgang at justeringen skal
> ske!
......
Tak Armand,
Så fik jeg helt fat i rækkefølgen. Jeg vender tilbage når metoden
af afprøvet.
VH Jacob
Der jo synest det er helt fantastisk at der bliver svaret SÅ hurtigt.
Herligt.
| |
Jacob (27-03-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 27-03-06 21:57 |
|
Jacob skrev:
> Hej i Gruppen igen.
Her sad jeg forsigtigt og troede at det var et helt banalt emne, men
det kunne da starte en debat. Udmærket med nogle vinkler på
systematikken.
Mange tak for respons
VH Jacob
| |
Jacob (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 18-04-06 17:21 |
|
> MV Hilsen
>
> Jacob
> Som jo ønsker en MC med en meget lækker motorgang - også i det lave
> register.
Jamen nu spinder motoren jo - herligt. Det er faktisk en meget
anderledes fornemmelse at køre på den. Trækker langt mere rent og
jævnt og har fået en flot rolig tomgang - når jeg nu selv skal
beskrive det.
Mange tak for hjælpen
VH Jacob
| |
|
|