Stort kørekort efter 2 år?!
Fra : Lenny8850

Dato : 23-03-06 18:11

Hej "folk som venter på det RIGTIGE forår"

Jeg har lidt problemer med at finde ud af hvordan det fungere når man
efter de 2 års prøve periode med lille kort, skal have stort. Og det
har politiet vidst også. Var for nogle dage siden henne og spørge
ang. reglerne for dette på den lokale politistation. Spurgte om de
bare sender et nyt kort, eller om man selv skal gøre dem opmærksom
på det. Manden ved skranken kiggede lidt mærkeligt på mig, spurgte
rundt i afdelingen, men ingen vidst det rigtigt. Han sagde jeg skulle
forsøge mig med motorkontoret, hvilket jeg så gik hjem og gjorde. Der
gav de mig samme svar, dog begrundet med at det "rigtige"? personale
var taget hjem.

Så vil lige høre om der er nogle behjælplige sjæle herinde som har
lidt mere styr på det end mig (og politiet!)?

På forhånd tak

Lenny8850

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-06 18:28

> [...]
> ang. reglerne for dette på den lokale politistation. Spurgte om de
> bare sender et nyt kort, eller om man selv skal gøre dem opmærksom

Kan godt forstå at de måske kan blive forvirrede hvis de ikke kender
reglerne 100%, for det er ingen af delene.

Du får automatisk lov til at køre stor MC to år efter udstedelsen af det
lille kort, men du får ikke et nyt kørekort af den grund. Vil du have et nyt
plastikkort, skal du selv betale for det, men du behøver ikke gøre noget,
hvis du bare skal bruge det herhjemme. Skal du til udlandet (specielt uden
for EU), kan det godt volde problemer at der kun står påtegnet lille MC,
hvis du kører på en stor, men herhjemme skal du bare køre uden at bekymre
dig om det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Larsson

Dato : 23-03-06 18:42

> men herhjemme skal du bare køre uden at bekymre dig om det.

Bortset altså fra, som den opridelige spørger oplevede, at politifolk ikke
kender reglerne og at man sikker derfor skal berede dig på nogle gode
diskussioner hvis man bliver stoppet

Mvh Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 24-03-06 11:51

> Bortset altså fra, som den opridelige spørger oplevede, at politifolk ikke
> kender reglerne og at man sikker derfor skal berede dig på nogle gode
> diskussioner hvis man bliver stoppet

Det kan aldrig betale sig at diskutere med en (emsig) betjent.... Og mhs det
med stort/lille kort kan man jo bare pænt bede ham checke det inden han
spilder tid på at sende bødeforlægget ....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-03-06 14:09

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> Det kan aldrig betale sig at diskutere med en (emsig) betjent.... Og
> mhs det med stort/lille kort kan man jo bare pænt bede ham checke
> det inden han spilder tid på at sende bødeforlægget ....

....og derefter trække hjem?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lenny8850

Dato : 23-03-06 19:30

Okay, ja ser man det. Det skal nok gå hen og volde en masse problemer,
men så længe man har retten på sin egen side:) tak for de hurtige
svar.

Lenny8850

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-03-06 20:26

Lenny8850 wrote:

> Okay, ja ser man det. Det skal nok gå hen og volde en masse problemer,
> men så længe man har retten på sin egen side:) tak for de hurtige
> svar.

Behøver ikke at bliver til den store diskussion.
Da mit lille kort overgik til stort havde jeg ogsp mine problemer med
politiet i starten, men så gik jeg på biblioteket (nettet var ikke så
brugt) fandt afsnitte om MC-kørekort i færdselsloven, tog en kopi og kørte
rundt med det i lommen. Hver gang der bare var den mindste smule optakt
til bøvl med ordensmagten hev jeg papiret frem, med de vigtige passager
understreget...

/
Jesper

Fra : Søren Rønnedal

Dato : 24-03-06 05:15

Lenny8850 <jesper.liniger@gmail.com> skrev:
> [...]
>
>Så vil lige høre om der er nogle behjælplige sjæle herinde som
har
>lidt mere styr på det end mig (og politiet!)?

At det skulle volde problemer for politiet at svare på dit
spørgsmål, virker lidt underlidt på mig
På mit kørekort står der dato ud for udstedelse (1996) -
kategori "10" på kortet. Gør der ikke det på nyere kørekort ?
Det burde da ikke være noget problem at regne 2 år frem fra
denne dato - så har man automatisk stort kørekort,uanset om man
overhovedet har kørt mc siden og man skal
som nævnt i tidligere svar ikke have nyt kørekort. At
udenlandske politifolk ikke kender de danske regler, er dog
lettere at forstå.

Fra : Lenny8850

Dato : 24-03-06 17:34

Til Jesper Pedersen:

Det var da en utrolig god ide, kan du måske maile sedlen til mig? Så
slipper jeg den lette vej:)

Fra : Armand

Dato : 01-04-06 10:38

Lenny8850 skrev:
> Til Jesper Pedersen:
>
> Det var da en utrolig god ide, kan du måske maile sedlen til mig? Så
> slipper jeg den lette vej:)
>
>Hvorfor ikke nøjes med at notere hvilken § så man kan oplyse dén til
betjenten "for det tilfælde at han vil læse nærmere om reglerne"

--
Armand.