|
| Honda - Transalp vs. Africa Twin ? Fra : Brian Ipsen |
Dato : 22-03-06 21:19 |
|
Hej,
Jeg overvejer at anskaffe en MC til lidt mere "hverdagskørsel" ud over min
sportstouring-maskine... Jeg har kig på hhv. TransAlp og Africa Twin..
Umiddelbart ligner de jo hinanden - Hvad er de mest væsentlige forskelle på
de to modeller (det mest åbenlyse er jo nok motor-størrelse/ydelse - men
bortset fra det) ?
Mvh
/Brian
| |
Kim \(Bandit600\) (22-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim \(Bandit600\) |
Dato : 22-03-06 21:33 |
|
"Brian Ipsen" skrev
> Jeg overvejer at anskaffe en MC til lidt mere "hverdagskørsel" ud over min
> sportstouring-maskine... Jeg har kig på hhv. TransAlp og Africa Twin..
> Umiddelbart ligner de jo hinanden - Hvad er de mest væsentlige forskelle
> på de to modeller (det mest åbenlyse er jo nok motor-størrelse/ydelse -
> men bortset fra det) ?
Jeg følger lige med på sidelinien!
Så vidt jeg har fundet frem til, skulle transalpen, idag være mere
landevejs orienteret, end de ældre modeller, hvilket jeg synes er
en skam! Hvorvidt den nye model, stadigt kan begå sig i lettere
terræn ved jeg ikke, den skulle have fået affjedring fra fra honda
cbr.
hvis man følger med på diverse offroad sider, kan man læse at
mange TA kørere skifter til AT, den skulle vist være bedre i
kuperet terræn end TAen!
kim..
| |
Anders Majland (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-03-06 10:58 |
|
> hvis man følger med på diverse offroad sider, kan man læse at
> mange TA kørere skifter til AT, den skulle vist være bedre i
> kuperet terræn end TAen!
De fleste motorcyklister begynder på et tidspunkt at kigge efter en
kraftigere mc -og der er AT jo en naturligt opgradering af en TA.
Jeg har egenligt "drømt" om en XTZ 750 i over et års tid (naturlig
opgradering af en XT600Z men er ved at erkende at den vil ende med at
blive dyrere end hvad jeg javde håbet på og overvejer om jeg kan "nøjes" med
en ny transalp. En XTZ750 med "lavt" km (~35Mm) tal vil selv ved egen import
nok ende over 60000kr og være 10-15 år gammel. Så er der i kroner ikke så
langt til at lægge 100kkr for en helt ny maskine - renten er jo stadig lav
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 84Mm
| |
Jørgen Winther (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 23-03-06 12:28 |
|
"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> skrev i en meddelelse
news:4421b12d$0$99997$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg overvejer at anskaffe en MC til lidt mere "hverdagskørsel" ud over min
> sportstouring-maskine... Jeg har kig på hhv. TransAlp og Africa Twin..
> Umiddelbart ligner de jo hinanden - Hvad er de mest væsentlige forskelle
> på de to modeller (det mest åbenlyse er jo nok motor-størrelse/ydelse -
> men bortset fra det) ?
For sjov kiggede jeg på ebay.de, og der ser ikke ud til at være mange Africa
Twin med lavt kilometertal. Jeg ved ikke hvor mange kilometer sådan en svend
har i sig, men til hverdagsbrug ville det måske være rarest med én, der ikke
lige står for at være slidt op.
Selv går jeg også og pusler med samme idé, omend der ikke lige er plads i
budgettet foreløbigt. Jeg tænker dog også på nemheden i den daglige
vedligeholdelse. Hvad er lettest og billigst at vedligeholde: Kardantræk,
remtræk eller en kæde med Scottoiler? Og hvad er lettest at rengøre for salt
og snavs, dvs. lettest at håndtere i det daglige: En højbenet sag som Africa
Twin/TransAlp med motorskjold og måske stænklap på forskærmen (eller ditto
fra Yamaha eller Suzuki), eller en lav allrounder med fuldkåbe a la
Deuville, eller for den sags skyld VFR, Sprint ST eller lignende
touringmaskine? Og hvilken model, eller hvilket mærke, er mest robust/bedst
lakeret o.lign., så den bedst kan holde til det daglige slid uden at blive
pylret for meget om?
Og til en daglig maskine er der måske også spørgsmålet om driftsøkonomi, så
som benzinforbrug og priser på sliddele, men også mængden af nødvendig
service og prisen på denne. Og så plads til oppakning, der bliver relevant,
hvis man skal købe ind på vej hjem fra arbejdet eller bare slæbe rundt på
kalender, bærbar computer eller andet arbejdsværktøj.
--
Jørgen
Sprint ST
| |
Jesper Pedersen (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 23-03-06 12:32 |
|
Jørgen Winther wrote:
> "Brian Ipsen" <me@nowhere.net> skrev i en meddelelse
> news:4421b12d$0$99997$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> Jeg overvejer at anskaffe en MC til lidt mere "hverdagskørsel" ud over min
>> sportstouring-maskine... Jeg har kig på hhv. TransAlp og Africa Twin..
>> Umiddelbart ligner de jo hinanden - Hvad er de mest væsentlige forskelle
>> på de to modeller (det mest åbenlyse er jo nok motor-størrelse/ydelse -
>> men bortset fra det) ?
> For sjov kiggede jeg på ebay.de, og der ser ikke ud til at være mange Africa
> Twin med lavt kilometertal. Jeg ved ikke hvor mange kilometer sådan en svend
> har i sig, men til hverdagsbrug ville det måske være rarest med én, der ikke
> lige står for at være slidt op.
Nu er den motor altså ikke til at slide op på de første 100.000km
Ved alm pleje skulle den også være god for det der ligner 200.000km. Har
stødt på flere NTV650'ere som er godt deroppe og de går stadig godt.
/
Jesper
| |
Anders Majland (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-03-06 13:30 |
|
> For sjov kiggede jeg på ebay.de, og der ser ikke ud til at være mange
> Africa Twin med lavt kilometertal. Jeg ved ikke hvor mange kilometer sådan
> en svend har i sig, men til hverdagsbrug ville det måske være rarest med
> én, der ikke lige står for at være slidt op.
De har vel også ry for (ligesom xtz750) at holder over 100000km uden
problemer. Men udover km så slider alderen jo også. Gummi og plast bliver
hårdt & skørt og det er der jo alligevel noget af. Af de betydende er det jo
noget som membraner i karb. og indsugningstrager.
> Jeg tænker dog også på nemheden i den daglige vedligeholdelse. Hvad er
> lettest og billigst at vedligeholde: Kardantræk, remtræk eller en kæde med
> Scottoiler?
Med en kædesmører mener jeg ikke det er noget problem. Så skal en kæde nok
holde en 15-20000km med et minimum af vedligeholdelse. Jeg ved ikke hvordan
en fritgående rem har det med dansk lortevejr, men i en kasse som på en
400burgman holder det jo fint....
> Og hvad er lettest at rengøre for salt og snavs, dvs. lettest at håndtere
> i det daglige:
Det er nok et fedt. Salttågen kommer ind overalt - men en fuldkåve ser du
ikke restultatet på. Min aprilia scooter er et godt eksempel på at næsten
alt der kan ruste er pakket ind bag plastik. Efter nogle år var stellet
ræverødt ....
> Og så plads til oppakning, der bliver relevant, hvis man skal købe ind på
> vej hjem fra arbejdet eller bare slæbe rundt på kalender, bærbar computer
> eller andet arbejdsværktøj.
Jeg klarede mig en del år med en stor topboks og en ekstra (tank)taske. Men
nu hvor jeg slæber ekstra tøj med kører jeg næsten altid med 3 hårde
plasttasker. Det ser måske ikke så fikst ud, men så er der "plads nok" og
skal jeg lige have noget større med kan jo komme på tværs. En ekstra
udstødning eller en 3l ølflaske i gaveæske er ikke noget problem
| |
Jørgen Winther (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 23-03-06 13:37 |
|
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:442294be$0$940$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>> Og hvad er lettest at rengøre for salt og snavs, dvs. lettest at håndtere
>> i det daglige:
>
> Det er nok et fedt. Salttågen kommer ind overalt - men en fuldkåve ser du
> ikke restultatet på. Min aprilia scooter er et godt eksempel på at næsten
> alt der kan ruste er pakket ind bag plastik. Efter nogle år var stellet
> ræverødt ....
God pointe - det kunne jo tale for, at man anskaffer sig en model med frit
udsyn til de angribelige dele, så man kan se det og gøre noget ved det,
inden det bliver for sent.
--
Jørgen
| |
Anders Majland (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-03-06 13:56 |
|
> God pointe - det kunne jo tale for, at man anskaffer sig en model med frit
> udsyn til de angribelige dele, så man kan se det og gøre noget ved det,
> inden det bliver for sent.
Jeg vil bruge argumentet den anden vej. Et årligt hovedeftersyn inden
vintern og et efter og så ellers gemme det bag mest muligt plastik eller
lakerede dele .... Ihvertfald hvis den skal være bare nogenlunde pæn at se
på ....
Jeg har prøvet at få pulverlakeret en del emner (hjul dæksler mm) og på
noget af det holdt det ok, mens det på andet faldt af igen efter et par
vintre. Ifølge pulverlakeren fordi materialet var for ringe ....
| |
Kim \(Bandit600\) (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim \(Bandit600\) |
Dato : 23-03-06 23:09 |
|
"Brian Ipsen"
> Jeg overvejer at anskaffe en MC til lidt mere "hverdagskørsel" ud over min
> sportstouring-maskine... Jeg har kig på hhv. TransAlp og Africa Twin..
> Umiddelbart ligner de jo hinanden - Hvad er de mest væsentlige forskelle
> på de to modeller (det mest åbenlyse er jo nok motor-størrelse/ydelse -
> men bortset fra det) ?
Nu har jeg jo ikke prøvet transalpen, men jeg er også ret lun på den,
især i år hvor den er nede i et fornuftigt prisleje! Jeg har siddet og
læst en del reviews af den! Og udfra anmeldelser af den er der udsagn
om alt fra topfart på 160-180 km/t, omend den skulle sejle en del ved
de hastigheder! Og alle er enige om at den kører "super smooth"
Den skulle også trække ret godt under de 110 km/t, både med fuld
oppakning og bagsædepassager! Endvidere kører den meget stabil og
komfortabelt på grusveje, markveje, og skulle have super affjedring til
den slags veje, og skulle levere masse af moment helt ned fra meget lave
omdrejninger!¨¨
Kunne være rart at få en anmeldelse fra en TA/AT kører!
Kim..
| |
Niels Pein (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 23-03-06 23:47 |
|
"Kim (Bandit600)" ...
>
> Kunne være rart at få en anmeldelse fra en TA/AT kører!
>
Jeg har kun kørt 149.000 km. på min. Jeg siger til når den er ved at føles
brugt.
--
Niels
TransAlp '91.
| |
Niels Pein (24-03-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 24-03-06 00:44 |
|
Nå, spøg til side.
Jeg ved ikke helt hvad der skete med motoren på min TransAlp fra 1991, for
den udviklede et mega olieforbrug, og jeg fik en anden motor i allerede ved
135.000 km. Det er nok min egen skyld. Det er muligt at jeg enkelte gange er
kommet til at køre rundt med for lav oliestand. Vedligeholdelse har aldrig
været min stærke side, og Pudsning, er det ikke en by lidt nord-øst for
Moskva? Lyder sådan!
Og jeg har kørt en del vinterkørsel på den, samt lidt offroad, og det slider
jo altsammen på mekanikken.
Men med en anden motor i kører den videre. At jeg nu har kørt 149.000 på den
og ikke har planer om at skifte, viser vel at jeg er tilfreds. Jeg har været
gennem 3 hushandler imens, så økonomiske muligheder har der været flere
gange.
Men ok, jeg savner faktisk nogle flere hestekræfter. Jeg kunne godt tænke
mig en ordentlig bøf af en landevejsmaskine. På den anden side, så nyder jeg
virkelig, at hvis vejen skifter til grus, eller man får brug for at køre ind
over en mark eller andet, så æder den maskine bare det hele. Jeg kan godt
lide at køre ture på de helt små veje, gerne ukendte, og det hænder ofte at
det pludselig bliver til grusveje. Heck, jeg behøver ikke engang sænke
farten, selvom der er lidt huller. Det har nu også noget med dækkene at gøre
(Metzeler Enduro 3).
Og vejbump; bare lige let røven fra sædet, så æder affjedringen det.
Kan en BMW R1100RS den slags? Indtil jeg får råd til 2 maskiner, er
TransAlp'en vist et godt kompromis mellem landevejsduelighed og mulighed for
at tage en græsmark og en skovvej uden den mindste nervøsitet.
Jeg havde den med på en knallertcrossbane engang. Til et løb endda
(klubmesterskabsafdeling i den lokale offroadklub). Det er den eneste gang
jeg har prøvet at affjedringen gik i bund, men det gjorde den til gengæld på
vistnok hver eneste af de 60 omgange jeg kørte under det løb.
Den kan godt klare en hel del terræn, men when the going gets tough, så er
den for tung.
Den har et lækkert træk. Jeg fik den målt hos Lydmuren engang. I alle
gearene går den ret jævnt op til maks HK, og så ligger den der over et langt
interval hvor kurven er flad (vandret) indtil den falder p.g.a. høje
omdrejninger. Ved 120 km/t har den stort set sine max. hestekræfter til
rådighed (og det er ikke lyv) i BÅDE 3., 4. OG 5. gear. Tag den!
Vi har været i Alperne 4 gange på den TransAlp, og det er den ski'go til.
Tosset-meget oppakning og 2 personer, den er ligeglad. Kører bare. Men
bevares, man prøver ikke at køre om kap med de lokalkendte risraketter.
Jeg har aldrig prøvet en AT. Det skulle ikke undre mig om den er bedre til
det hele, men i terræn er vægt altså ret afgørende. Og en fyr der hedder
Bjarke har bevist at en TA bestemt ikke er uduelig i terræn.
Ting skiftet ved x km. (hele tusinder betyder ca. tal):
67.000 Forbremseskive
80.000 Et eller andet link-noget ved monoaffjedringen
89.915 Speedometerkabel
92.717 Lydpotte
103.125 Koblingsplader
123.211 Kronrørslejer
132.494 Forbremseskive (igen)
135.000 Motor
145.000 Lydpotte (igen - jeg giver vinterkørsel skylden)
Næste sag bliver nok fælgene. Det er ret korroderede, og det har kostet en
punktering (en lille løs flage). Indtil videre har de fået en solid gang
gaffatape indvendigt, så kører det lidt endnu.
--
Mvh. Niels
TransAlp 1991
| |
Anders Majland (24-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 24-03-06 09:45 |
|
> Jeg ved ikke helt hvad der skete med motoren på min TransAlp fra 1991, for
> den udviklede et mega olieforbrug, og jeg fik en anden motor i allerede
> ved 135.000 km.
Den "nye" fra 2000 og frem har fået ændret på udstødningen så en
"mellempotte" sidder fuldstændig ubeskyttet mellem motor og bundskjold. Så
den er mindre velegnet til offroad end de tidligere.
/A
| |
Kåre Nejmann (23-03-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 23-03-06 23:50 |
|
"Kim \(Bandit600\)" <lundgaard@skjern-net.dk> wrote:
>Nu har jeg jo ikke prøvet transalpen, men jeg er også ret lun på den,
....
>Endvidere kører den meget stabil og
>komfortabelt på grusveje, markveje, og skulle have super affjedring til
>den slags veje, og skulle levere masse af moment helt ned fra meget lave
>omdrejninger!¨¨
Masser af moment er måske lidt overdrevet. Der er trods alt grænser
for, hvor meget man kan få ud af 600/650 kubik. Men et pænt bundtræk
er der da.
>Kunne være rart at få en anmeldelse fra en TA/AT kører!
Prøv evt. at spørge på forumet på www.honda-allroad.dk - der er både
TA- og AT-kørere.
--
mvh Kåre
| |
Kim \(Bandit600\) (24-03-2006)
| Kommentar Fra : Kim \(Bandit600\) |
Dato : 24-03-06 00:00 |
|
"Kåre Nejmann" skrev
> Masser af moment er måske lidt overdrevet. Der er trods alt grænser
> for, hvor meget man kan få ud af 600/650 kubik. Men et pænt bundtræk
> er der da.
Nu er det ikke noget JEG påstår! Jeg prøver blot at hjælpe manden!
Desuden mener jeg jo ikke brutal og rå moment, der bare trækker
hele vejen nede fra og op til de 300!!!
Tag dog og kom med jeres udsagn, istedet for at sidde og være mere
intresseret i at skyde svar i sænk, og lede efter fejl!
Når i nu har kørt gud ved hvor mange tusinde km på modellen, må i
sgu da have en mening om den??? Jeee :-/
kim..
| |
Kåre Nejmann (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 26-03-06 20:02 |
|
"Kim \(Bandit600\)" <lundgaard@skjern-net.dk> wrote:
>Nu er det ikke noget JEG påstår! Jeg prøver blot at hjælpe manden!
>Desuden mener jeg jo ikke brutal og rå moment, der bare trækker
>hele vejen nede fra og op til de 300!!!
Det var slet ikke ment som et angreb på dig.
>Tag dog og kom med jeres udsagn,
Hvilket jeg gjorde.
>Når i nu har kørt gud ved hvor mange tusinde km på modellen, må i
>sgu da have en mening om den??? Jeee :-/
Nu har jeg selv en Yamaha SuperTenere. Jeg kender flere
TransAlp-kørere, og har også kørt en del kilometer på lånte
TransAlp'er, men ekspert er jeg ikke. Dem findes der til gengæld, som
jeg nævnte, en håndfuld af på honda-allroad.dk.
Og for at blive on topic:
Så vidt jeg har fået forklaret har Honda så at sige to serier af off-
og all-roadere. XL-serien er den billigere med fx XL600V TransAlp og
XL 500, mens XR-serien med XRV 650 og 750 Africa Twin samt fx. XR400
er den lidt dyrere serie. Dér er brugt lidt flere ressourcer på god
affjedring, stivt stel osv.
Motormæssigt er der så vidt jeg har erfaret (på korte prøveture) ikke
stor forskel på XL600V og XRV 650, men XRV føles lidt større og ikke
mindst mere stiv.
Sammenlignet med SuperTenere'en og XRV'en er TransAlp'en lidt
gummi-gyngehest-agtig
--
mvh Kåre
| |
Kåre Nejmann (26-03-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 26-03-06 20:07 |
|
Kåre Nejmann <nospam@kan.dk> wrote:
>Sammenlignet med SuperTenere'en og XRV'en er TransAlp'en lidt
>gummi-gyngehest-agtig
....og så må jeg hellere understrege at den omtalte TransAlp er en
start 90'er model, ikke en af de nye.
--
mvh Kåre
| |
Anders Majland (24-03-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 24-03-06 10:39 |
|
> Nu har jeg jo ikke prøvet transalpen, men jeg er også ret lun på den,
> især i år hvor den er nede i et fornuftigt prisleje!
Jeg har skrevet til importøren, og de svarede indenfor 24 timer (respekt -
noget andre kunne lære noget af). De har kun fået et lille parti hjem og de
er alle solgt til forhandlere på forhånd så de har ikke taget en fra til
demo - og dem bekendt er der hellere ikke nogen af forhandlerne der har ...
Så det ser ud til at turen skal til udlandet for en prøvetur på en 2000+
transalp ...
Anders Majland
| |
Ukendt (24-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-03-06 12:53 |
|
Hej
Sidste sommer lejede konen og jeg en Transalp 650 på kreta og havde den i 11
dage. Det skal lige siges at jeg ikke har kørt mc i 36 år ;o( men den var
utolig letkørt, vi satte os op og kørte bare derudaf.
På Kreta er vejene meget slidte så det gik selvfølgelig med astadig tempo
både i byerne og i bjergene.
Jeg er ca. 180 høj og havde en god siddekomfort, både siddemæssigt og
styremæssigt.
Rystelser er der ikke mange af, kun hvis man gav den lidt rulle, og
selvfølgelig hvis den skulle sejtrække.
På den længste tur vi havde dernede sad vi på dyret i 6 timer, konen blev øm
og træt, men jeg følte ingen ømhed, og var forbavsende frisk efter sådan en
tur.
Jeg havde også nogle soloture, hvor en af turene var på nogle MEGET små og
MEGET stejle veje, faktisk var en af nedkørslerne så stejle at bare jeg
rørte bagbremsen, blokerede baghjulet, og skulle jeg have kørt op af den
havde jeg bestemt vendt om, men jeg tog turen nedaf og den var utrolig let
at holde hele vejen ned.
Jeg prøvede også at regne lidt på benzinøkonomien og den sagde 17-18 km/l.
Det eneste minus var at jeg sad lige i bulrersonen og vi kørte med åben
hjelm.
Vi har nu købt en BMW, men vi snakkede meget om at købe en transalp, især
når prisen kun er 100 kg.
Du kan se billder fra turen på min dfmc frofil.
Held og lykke med den, du vil helt sikkert ikke fortryde.
Den uerfarne
Venlig hilsen
Bo Stange
www.dfmc.dk/?id=1020
>> Nu har jeg jo ikke prøvet transalpen, men jeg er også ret lun på den,
>> især i år hvor den er nede i et fornuftigt prisleje!
>
> Jeg har skrevet til importøren, og de svarede indenfor 24 timer (respekt -
> noget andre kunne lære noget af). De har kun fået et lille parti hjem og
> de er alle solgt til forhandlere på forhånd så de har ikke taget en fra
> til demo - og dem bekendt er der hellere ikke nogen af forhandlerne der
> har ...
>
> Så det ser ud til at turen skal til udlandet for en prøvetur på en 2000+
> transalp ...
>
> Anders Majland
>
>
| |
|
|