Den fornuftige MC, til ham som ikke har bi~
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 22-03-06 20:06

Hej Gruppe
Når min gamle MC bliver solgt, skal jeg have en ny og større en. Jeg
skal bruge min mc istedet for en bil i de næste 3-5år, dvs den skal
kunne klare en tur på ferie, daglig transport dvs. mange km om året.
Have god komfort til en høj mand på 190cm, være økonomisk både
hvad angår benzin forbrug og vedligeholdelse. Udseende betyder ikke
så meget, selv om jeg er ung og helst ville have en sporty en.
Prisen skal ligge mellem 30.000 og ikke meget over 50.000kr

Jeg har overvejet: Yamaha XJ Div 600 ny årgang, Kawasaki GPZ 500s,
Kawasaki ER-5, Honda CB 500.

Det jeg var mest træt af med min gamle mc, var at den ikke havde
kåbe, hvilket gør længere transport et helvede.

Hvad siger i?
Mvh Paulsen

Fra : tb

Dato : 22-03-06 20:17

[...]

Jeg har en CBR1K som opfylder de kriterier. Rigeligt hurtig, men ikke
sprælsk, dvs opfører sig pænt, går ikke på baghjulet etc. Kan altid
overhale uden at du behøver at rode med gearet.
Relativ billig i drift, findes rigtigt mange stumper til den brugt, da der
er mange af dem. Rigtig god at køre langt på, også med 2 på og masser af
oppakning.
Man sidder godt (jeg er 187)
Kører 13-19 km/l (regn med 15)

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 22:38

Har du fravalgt Suzuki GS500 eller har du overset den som mulighed?

Fra : KS

Dato : 24-03-06 01:41

Jeg har selv haft en pegaso ie, det er simpelthen et glimrende køretøj til
prisen. har du råd så ta en ie model som er langt bedre at futte rundt på
grundet elektronisk indsprøjtning. du kommer til at få massere af komfort og
køreglæde. Men ellers er du jo selv inde på det rigtige (går ud fra du med
vilje har udeladt gs), af dine fire opstillede ville jeg pers. gå efter en
cb500 som jeg vil mene er de andre overlegne. dog mangler der liiiiiige en
kåbe når du nu ønsker det. så xj eller priliaen er nok svaret.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 01:09

<mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej.

Hvad vi siger , det er jo et svært spørgsmål !, smag og behag du ved,
jeg ville hæve budget en smule, og så kikke efter en brugt Suzuki DL 650
V-Strom, den kører kanon

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-03-06 06:22

> [...]

> Det jeg var mest træt af med min gamle mc, var at den ikke havde
> kåbe, hvilket gør længere transport et helvede.

Skal cyklen vaere spritny saetter det jo nogen begraensning, kan den
vaere brugt ville jeg sige:
Honda CBR 600 F, Suzuki GSX 600 F, evt. Bandit 600 med eftermonteret
styrkaabe.
Skal du paa ferie med to personer eller godt kan lide kraftoverskud er
en Kawasaki ZX-10 (www.zx10.dk) sagen, eller evt. en Honda CBR 1000 F.
Jeg er over 190 cm, og koerte over 50.000 paa ZX-10 over 5 aar.

Asger

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-03-06 06:44

> [...]
>
> Det jeg var mest træt af med min gamle mc, var at den ikke havde
> kåbe, hvilket gør længere transport et helvede.

jeg kan i hvert fald anbefale XJ600 div., kørte 50000km på min uden de
store problemer, velkørende og stabil.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Morten D J

Dato : 23-03-06 09:01

[...]

Jeg vil mene at en Honda VFR 750 rc24 er det oplagte valg i dit prisleje...
Motoren er utrolig holdbar og man sidder godt beskyttet bag kåben.... Klik
ind på www.vfr.dk og bliv meget klogere...

--
Venligst

Morten
Octavia II 2.0 TDI
FZ6 N(aked) http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6062

Fra : BMW_K100

Dato : 23-03-06 09:23

Hej

det du er ude efter kan kun være en BMK K100 eller en K75

det behov du skriver du har , kan det kun være sådan en maskine , da de er
driftsikker ,

god komfort, holdbare i mange år /km

kører ca 20 km på l. ved fornuftigt kørsel, od de kan fås til de priser du
efterlyser

mvh

witten
http://home20.inet.tele.dk/witten/index.htm

Fra : Hekto

Dato : 23-03-06 10:11

It happens that mikkel_paulsen@hotmail.com formulated :
> [...]
>
> Det jeg var mest træt af med min gamle mc, var at den ikke havde
> kåbe, hvilket gør længere transport et helvede.

Den her i landet helt oversete mulighed:

En adventure/enduro/hoppegøj!

Aprilia Pegaso, Honda trans/neger-et-eller-andet, Yamaha Teneré o.s.v.

God kørestilling og komfort, fint overblik over trafikken, rigtig sjov
på de små veje, masser af bagageplads, ingen problemer med dårlige
eller 'vej-bumpede veje'

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-06 10:21

> [...]
>
> God kørestilling og komfort, fint overblik over trafikken, rigtig sjov på
> de små veje, masser af bagageplads, ingen problemer med dårlige eller

Ja og nu hvor transalp'en sælges igen til 100kkr burde prisen på en brugt jo
komme ned i nærheden af de 50kkr.

Tenere'er som er imho ved at være for gamle til det daglige slid og motoren
er heller ikke blandt de mest stabile - mange renoverer efter "kun" 50000km.
(Jeg vil heller ikke anbefale en 10+år gammel mc til daglig transport - så
hellere en mindre og nyere) Min havde fået ny motor ved 37000km umiddelbart
inden jeg købte den og jeg har så kørt 47000km på de de sidste på år. Men
selvom tenere'en ikke har meget kåbe så giver den store tank og vindskærmen
ganske godt læ. Og selvom det er en tung maskine kan man da godt lege lidt
på løst underlag
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/personImg.asp?id=111&m=full&nr=2

En som min er til salg her
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=240_250&products_id=1402

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 84Mm

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 29-03-06 19:06

Hej igen har være ude af landet så glemte helt mit indlæg!
men jeg har nogle spørgsmål og svar til jeres forslag af min kommende
MC.

Honda CBR 600 F: hvis jeg skal holde mig under 50k så bliver det en af
de første modeller, er de ikke for gamle, kørt formeget og muligvis
haft formange ejere som har skruet i den.

CBR 1000: Fed MC, men kan ikke finde nogen til 50k, de ligger på ca
60k og jeg har max! 50k

Suzuki GSX 600 F: Er de første modeller ikke kendt for at få
problemer med knasterne, eller noget? er den motor kendt for at være
særlig solid? syntes ikke dem der er til salg i prisklassen ser ret
attraktive ud?

Suzuki GS500: Har jo en XS 400, har prøvet en GS 500 syntes ikke der
er den store forskel. GS har for få krafter syntes jeg, den burde
være vandkølet.

Suzuki DL 650 V-Strom: FEEEED MC er klart en af mine 10 drømme mc'er,
men den er simpelthen for dyr koster mindst 85k.

Kawasaki ZX-10: Fed mc helt sikkert, men igen for dyr.

Honda VFR 750 rc24: Har kigget på den, glemte faktisk at skrive den
på. Problemet er at modellen er fordyr i forhold til alderen syntes
jeg, spiller km-tallet overhovedet ingen rolle?. husk jeg kan få en
næsten ny XJ 600 Div for de samme penge.

BMK K100 eller en K75: K 75 for dyr, K 100 også for dyr, ihvertfald
hvis det skal være en som ikke er over 20 år gammel. Desuden ville
jeg nok også blive den første 21 årige som kører BMW ;)

Aprilia Pegaso, Honda transalp, Yamaha Teneré : Fed mc'er, men
fordyre. de ligger fra 50k og opefter.

Kan godt se jeg er kommet i den kritiske prisklasse mellem store
halvgamle mc'er, og nye mindre mc'er. man får godtnok noget mere for
60k end 50k. Men det vidste jeg faktisk godt, og min realistiske
drømme mc har længe været en VFR fra midt 90'erne.

Fra : Peter Z

Dato : 29-03-06 19:51

kig ind på www.vfr.dk
hold navnligt øje med køb/salg siden - det virker ikke umuligt at finde en
til dine 50 K

bare spørg løs evt efterlys et godt tilbud

Fra : Ole Baun

Dato : 29-03-06 20:19

mikkel_paulsen skrev i en meddelelse
Hej igen har være ude af landet så glemte helt mit indlæg!
men jeg har nogle spørgsmål og svar til jeres forslag af min kommende
MC.

- snip -

[...]

GS500 ikke vandkølet og for få kræfter siger du, hvad så med Honda CB500,
(vandkølet og 57 / 58 hk).

DL 650 V-Strom står også på min ønskeliste.

Ole Baun
CB 500, ´96, 157 kkm

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 29-03-06 20:33

Hvad siger i til de her 3 tilbud på XJ 600 div ?

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43947548

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44006507

Virker da relativt billigt ikke? en de andre mc'er koster ca 15k mere
og er 10-15 år ældre med flere km på klokken

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-03-06 07:23

mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:

Jeg synes det er gode bud - den med defekt starter har larmepotte - hvis
den originale potte er med og en prøvetur er mulig (defekt starter kan
betyde meget forskelligt i en salgsannonce) er den måske OK. Den anden
har kørt langt for en luftkølet, men div'en har ikke det værste ry, og
så er den mere original end den første. Ud og prøve.

--
vh
Torben - der har en XJ600 med 45000km på klokken til salg for 27.000,-

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-03-06 07:33

Torben Scheel wrote:
> mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
>
> Jeg synes det er gode bud - den med defekt starter har larmepotte -

...og det er jeg så ikke så sikker på ved nærmere gennemsyn. Jeg lod mig
narre af de Laser-lignene mærkater.

--
vh
Torben

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 02-04-06 01:21

må sige jeg lidt har overset CB 500. Men efter et besøg på DBA har
jeg set flere gode tilbud. hvad siger i har mest træk-kraft, XJ 600
Div eller CB 500? Et er HK noget andet er moment.

Jeg var også lidt usikker på den med defekt starter, kunne ligne en
mc som en eller anden ung har pint.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 08:13

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev i meddelelsen
<1143937248.674844.13130@i40g2000cwc.googlegroups.com>...

>Jeg var også lidt usikker på den med defekt starter, kunne ligne en
>mc som en eller anden ung har pint.

Næeh, det har nu ingen sammenhæng !

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-04-06 11:26

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev:

> .....hvad siger i har mest træk-kraft, XJ 600 Div eller CB 500?
> Et er HK noget andet er moment.

Forvansket opfattelse af HK hhv. drejningsmoment er en af mine helt
store mærkesager her på gruppen, og du puster hårdt til de ulmende
gløder med dén sætning :-|

Drejningsmomentet er den styrke motoren har til at modstå at kvæles og
herhjemme finder man næppe værre fysiske udfordringer i dén rening end
højbroen over Storebælt i modvind, hvilket alle motorcykler fra
middelklassen og opefter fint klarer uden at skulle geare ned.
Med den konstantering argumenterer jeg for at alle motorcykler indenfor
omtalte ramme har tilstrækkeligt med drejningsmoment :-|

Drejningsmoment kan i modsætning til HK ændres gennem gearing - Det er
dét man på f.eks. en Geely benytter sig af når man i førnævnte situation
over bæltet gearer ned for at bevare hastigheden!
Selvom der kan synes stor forskel på de forskellige motorers moment er
det oftest sådan at mindre motorer kører med lav gearing (høje
omdrejninger) mens de større kører med modsvarende høj gearing (lave
omdrejninger). Orla har på et tidspunkt omregnet det faktiske
drejningsmoment på baghjulet for en række motorcykler og overraskende
nok lagde alle tilnærmelsesvis samme drejningsmoment i asfalten ved
samme hastighed i højgear

Det du utvivlsomt tænker på er accelerations-evnen fra lave
omdrejninger, men ligeså snart at det er acceleration at det drejer sig
om er det HK'ene der bruges og til den vurdering kan en almindelig
effektkurve bruges - Dog stadig under observation af hvilke omdrejninger
to sammenlignede motorcykler har ved given hastighed.
Som eksempel bruger jeg jævnligt at min ZXR400, der ellers nok regnes
for brystsvag, magter 50-60 km/t i højgear bedre end en Ducati 750SS!
Forklaringen er den samme: Begge motorcykler kører omtrent lige hurtigt;
men 400'ern kører med 15.000rpm ved topfart, hvor Ducatien kun roterer
med 9.000rpm. og samme forhold gør sig gældende helt ned til
byzone-hastighed hvor Ducatien's V2-motor rammer bunden for hvor lave
omdrejninger den kan køre med mens den hurtigt roterende firecylindrede
400 både går jævnere og har flere omdrejninger ved dén fart!

Umiddelbart vil jeg tro at den to-cylindrede CB500 vil virke friskere
"fra bunden" selvom dén sikkert også vil have førnævnte V2'ers problemer
ved helt lave omdrejninger :-/

Til gengæld er jeg sikker på at Honda'en er den lettest kørte af dé to!

> Jeg var også lidt usikker på den med defekt starter, kunne ligne en
> mc som en eller anden ung har pint.

Hvorledes kan man pine en starter?? Nej, det er nok snarere et tilfælde
af mandags-starter :-/
Anyhow, så koster det kassen at få slige sager udbedret hvis man ikke
selv har evnerne til det, og hvorfor tror du at den sælges med fejlen?
Da fordi sælger har opgivet udgiften (også selvom han bedyrer hvor
enkelt det er at reparere!)!

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 02-04-06 17:51

> Drejningsmoment kan i modsætning til HK ændres gennem gearing - Det er dét
> man på f.eks. en Geely benytter sig af når man i førnævnte situation over
> bæltet gearer ned for at bevare hastigheden!

Mener du ikke gearer ned og nedsætter hastigheden

> Umiddelbart vil jeg tro at den to-cylindrede CB500 vil virke friskere "fra
> bunden" selvom dén sikkert også vil have førnævnte V2'ers problemer ved
> helt lave omdrejninger :-/

Det er omvendt. (Jeg har selv haft den ene og har prøvet den anden).

Jeg har ikke lige de to's momentkurve, men det stemmer meget godt med at
Yamaha'en har et max. moment der er 20 % større end Honda'en. Og at
Yamaha'en leverer sit max. moment ved 1000 rpm mindre end Honda'en.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Peter

Dato : 02-04-06 18:09

"Peter" <fiktiv@invalid> wrote in message

> [...]
> Yamaha'en har et max. moment der er 20 % større end Honda'en. Og at
> Yamaha'en leverer sit max. moment ved 1000 rpm mindre end Honda'en.

Hvilket i øvrigt passer med at Yamaha'ens 600 ccm er netop 20 % større end
Honda'ens 500 ccm.
Der er nemlig en forbavsende god overenstemmelse mellem motorstørrelse og
max. moment, selvom man sammenligner motorer med meget forskellig max.
ydelse.

--
Peter
FJR1300A & NTV650

Fra : Anet

Dato : 07-04-06 17:42

"Peter" <fiktiv@invalid> skrev i en meddelelse

> "Peter" <fiktiv@invalid> wrote in message

Hejsa

Jeg har haft en xj600 og har kørt på en Honda cb500. Jeg vil helt klart
vælge Hondaen. Xj´en er stiv og rimelig kedelig i det og så mangler den
kræfter. Hondaen virker hurtigere end xj´en og er nemmere at manorere med.

Hilsen

Anet
Fazer 1000

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 08-04-06 14:27

har også haft en xj600, den gamle, fra før diversionen. den slæbte sku fint
fra 2500rpm i top gear, og ingen prob med høj fart, og de 4 cyllinder giver
god jævn motorgang, hvorimod jeg prøvede en cb500 engang, syns det er maks
trælst at sku ned i gear konatant, før den gider noget( nok de 2 cyl.??)

Når det er sagt, så skal det også siges, jeg har hørt at diversionen skulle
være noget død i det... den har også færre heste end dne gamle xj600.
men hvis du står mellem de to, så yamahaen, hvis det kun er til hverdags
ture ect.
MVH
Johan

PS.
overvejet en 600bandit?, sjov cykel til pengene, noget friskere end xj600

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 24-04-06 22:39

[...]

om man kører over alperne eller Storebælt i modvind, eller kører
rundt med moster Gerda på 100kg plus tasker bag på, giver vel
motorcyklen's moment samme udfordringer?
jeg skriver jo at den så vidt som muligt skal erstatte en bil, så der
skal være plads og motor til 2 personer og tasker i ny og næ.

CB'en koster lige lidt mere end XJ hvis den skal have kåbe på "også
ellers", og hvis prisen kommer i nærheden af 45k så vil jeg skrotte
begge modeller og købe en gammel VFR 750

Hvad siger i til GPZ 500S vs Honda CB500?