Smørring af kæde.
Fra : Birger Jensen

Dato : 22-03-06 10:37

Hej ventende MC-ister.

Har lige købt en kawa vn800 classic, men min tidligere mc var jeg ikke så
god til at smørre kæde på, så derfor søger jeg gode råd til hvordan jeg
bedst vedligeholder kæden.

MVH Birger

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-06 11:33

> Har lige købt en kawa vn800 classic, men min tidligere mc var jeg ikke så
> god til at smørre kæde på, så derfor søger jeg gode råd til hvordan jeg
> bedst vedligeholder kæden.

Køber en automatisk kædesmører - Scottoiler er nok mest udbredt men en man
lidt fingernem vil jeg anbefale GDS fra www.mccoi.de
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=655

/A

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-03-06 12:10

Anders Majland wrote:

> Køber en automatisk kædesmører - Scottoiler er nok mest udbredt men
> en man lidt fingernem vil jeg anbefale GDS fra www.mccoi.de
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=655
______________________________________

Med mindre han kører meget og langt omkring på sin ged, vil jeg kalde den
overflødig. Det er IMO ikke noget særlig stort arbejde, lige at give kæden
et sprøjt i ny og næ.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker endnu i sit vinterhi...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-03-06 12:24

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> writes:

> Med mindre han kører meget og langt omkring på sin ged, vil jeg
> kalde den overflødig. Det er IMO ikke noget særlig stort arbejde,
> lige at give kæden et sprøjt i ny og næ.

Det kommer meget an på om man også kører i fugtigt vejr. Når det
rigtigt regner skal kæden smøres mindst for hver 50 km og det kan
virkeligt være irriterende. I praksis bliver den så først smurt når
man er fremme, og så har kæden jo bare tabt :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-03-06 12:34

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> virkeligt være irriterende. I praksis bliver den så først smurt når
> man er fremme, og så har kæden jo bare tabt :-/
__________________________________

Det er IMO vist mest teori...
Jeg er ikke den der kører meget i regnvejr, men jeg har da kørt 50-100 km i
regnvejr flere gange i et stræk, både på min nuværende og forhenværende
ged - begge med DID-kæder - og jeg har aldrig haft problemer med holbarheden
på kæderne. Er faktisk imponeret over hvor godt de holder, så længe de
bliver passet (og ikke mindst spændt op!) efter forskrifterne.
Kan det måske have noget at gøre med, mange kører med for stram eller løs
kæde?
Jeg siger ikke at Scottoiler osv. ikke er noget værd, men til den
almindelige gennemsnits-mc'ist vil jeg personligt kalde den overflødig.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-03-06 12:50

> Det er IMO vist mest teori...

Jeg synes selv jeg har fået den bevist rigeligt i praksis, altså at
olien bliver skyllet af.

> Jeg er ikke den der kører meget i regnvejr, men jeg har da kørt
> 50-100 km i regnvejr flere gange i et stræk, både på min nuværende
> og forhenværende ged - begge med DID-kæder -

Jeg kører også altid med DID.

> og jeg har aldrig haft problemer med holbarheden på kæderne.

Mine holder kun 15k km når jeg kører en god del af vinteren.

> [...]
> passet (og ikke mindst spændt op!) efter forskrifterne. Kan det
> måske have noget at gøre med, mange kører med for stram eller løs

Jeg er altid rimeligt opmærksom på hvordan den er spændt op, ellers
fungerer gearskiftet ikke optimalt.

> Jeg siger ikke at Scottoiler osv. ikke er noget værd, men til den
> almindelige gennemsnits-mc'ist vil jeg personligt kalde den
> overflødig.

Hvis man ikke kører voldsomt langt eller i dårligt vejr og det ikke
generer en, så kan man måske godt kalde den overflødig, men ellers kan
det jo gøre underværker for holdbarheden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-06 13:58

> Hvis man ikke kører voldsomt langt eller i dårligt vejr og det ikke
> generer en, så kan man måske godt kalde den overflødig, men ellers kan
> det jo gøre underværker for holdbarheden.

Forsåvidt enig - Min erfaring er at bare 100km i møgvejr er rigeligt til at
kæden er knastør og fuld af vejsnavs. Fra februar til maj 2004 sled jeg en
RK 520 XSO op på kun 8000km. Det er ellers en kæde der burde være af ganske
god kvalitet. Kæden var altid smurt når jeg kørte hjemmefra, men specielt
februar/marts med saltsnask på vejene var hård ved kæden. Dernæst monterede
jeg en kædesmører og kørte 20000km på DI D520VM frem til april 2005. Der
skiftede jeg så til en billig DC-AFAM og den har indtil videre holdt 13500km
men er dog også ved at være færdig.

Men selvom det måske kun forlænger levertiden lidt i forhold til omhyggelig
manuel smørring så er det nu noget jeg værdsætter meget. Så når Birger
erkender at han ikke er så god til at få den smurt vel jeg stå ved mit
udsagn !

Selvom man ikke regner formindsket kædeslid med er jeg også sikker på at det
er billigere end at købe kædespray - og altid huske at have den med .... Det
hjælper jo ikke noget med gode intentioner og når man så tanker et par
hundrede km hjemmefra opdager at kæden er trængende .....

Og en kædesmører sviner ikke mere end manuel smørring - snarere tværtimod da
kædesavsolie (eller scotoilers specialolie) er nemmere at fjerne en det
meste kædespray.

/A

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-03-06 22:20

Anders Majland wrote:

> Og en kædesmører sviner ikke mere end manuel smørring - snarere tværtimod da
> kædesavsolie (eller scotoilers specialolie) er nemmere at fjerne en det
> meste kædespray.

Nu du nævner kædesavsolie - hvordan er det overfor o-ringene ?
Der er jo ikke o-ringe på en kædesavskæde, så der er måske ikke gjort
noget for at gøre den ikke-aggressiv overfor o-ringene.
Jeg har før kigget specs for netop kædesavsolie mht o-ringe, men har
ikke kunnet få oplyst noget.

--
Mvh Henrik.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-06 09:21

> [...]
> noget for at gøre den ikke-aggressiv overfor o-ringene.
> Jeg har før kigget specs for netop kædesavsolie mht o-ringe, men har ikke

Hvis du kigger i håndbog til din mc står der sikkert noget om at kæden skal
smøres med alm motorolie. Did kæden havde efter 20000km stadig fine o-ringe
men var bare "alm slidt" så jeg er ikke nervøs ved oringene. (På RK kæden
var mange af oringene til gengæld revet i stykker)

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-03-06 17:33

Anders Majland wrote:

> Hvis du kigger i håndbog til din mc står der sikkert noget om at kæden skal
> smøres med alm motorolie.

Ja, det er korrekt, men kædesavsolie kan ikke sammenlignes med alm
motorlolie - den har ganske andre egenskaber, og derfor er det
interessant at høre om kædesavsolie er værre/bedre ved o-ringene end den
foreslåede alm. motorolie.
Vedhæftningen på rullerne er formodentlig bedre på kædesavsolie end alm.
motorolie, og kan dermed måske have en fordel.
Og da kædesavsolie jo i forvejen er beregnet til total-loss-systemer, så
er mange kædesavsolier af natur mere miljøvenlige end alm. motorolier.

--
Mvh henrik.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-03-06 18:04

Henrik Aarfeldt <henrik@vfkr.dk> writes:

> [...]
> motorlolie - den har ganske andre egenskaber, og derfor er det
> interessant at høre om kædesavsolie er værre/bedre ved o-ringene end

Jeg mener at have læst herinde at noget særligt miljøvenligt
kædesavsolie skulle ødelægge o-ringene, men om det passer ved jeg
ikke.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-03-06 21:13

Jes Vestervang wrote:

> Jeg mener at have læst herinde at noget særligt miljøvenligt
> kædesavsolie skulle ødelægge o-ringene, men om det passer ved jeg
> ikke.

Du skal være velkommen til at teste det

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 22:51

Henrik Aarfeldt skrev i meddelelsen
<4423012b$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Du skal være velkommen til at teste det

Det har jeg gjort i to vintre, en uges ophold for kæden i Texaco henholdsvis
Biltema kædesavsolie. Ingen problemer.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain (kladde, mere information kommer)

mvh
Orla

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-03-06 15:08

Orla Pedersen wrote:

> Det har jeg gjort i to vintre, en uges ophold for kæden i Texaco henholdsvis
> Biltema kædesavsolie. Ingen problemer.
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain (kladde, mere information kommer)

Interessant.
Var olien af den miljøvenlige biologisk nedbrydelige [dyre] slags ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 18:16

Henrik Aarfeldt skrev i meddelelsen
<4423fd31$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Interessant.
>Var olien af den miljøvenlige biologisk nedbrydelige [dyre] slags ?

Se det har Biltema ingen mening om billig var den. Beskrivelsen siger
mineralolie. Texacodunken er længe røget ud såe.....

mvh
Orla

Fra : Knud Dam

Dato : 23-03-06 18:02

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4421280e$0$889$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Køber en automatisk kædesmører

Enig !

; - )

KD Bandit 600 S (med Scottoiler).

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 22-03-06 12:18

Birger Jensen wrote:
> Hej ventende MC-ister.
>
> Har lige købt en kawa vn800 classic, men min tidligere mc var jeg
> ikke så god til at smørre kæde på, så derfor søger jeg gode råd til
> hvordan jeg bedst vedligeholder kæden.

Hej Birger,

Du finder langt de fleste spørgsmål vedr. kæde og tandhjul på DFM's faq her:
http://www.dmc-org.dk/faq-kade.html

Selv gør jeg dét, at jeg smører min kæde med noget kædespray fra Castrol,
hver gang rullerne i min kæde får en tendens til så småt at blive blanke. Vi
snakker omkring 4-500km. Hver anden gang jeg smører kæden, renser jeg den af
i WD40 ved at sprøjte en ordentlig omgang af dette på 15-20cm af kæden ad
gangen, vente ca. 1 min., for derefter af gnide til med en ren klud.
Når jeg har været kæden rundt, gentager jeg proceduren en gang til,
hvorefter den får et skud af kædesprayen... Mine kæder har altid holdt længe
ved denne metode, og har du en kæde af ordentlig kvalitet (fx DID), og er
den strammet korrekt op, så burde din også holde mange km.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-03-06 22:25

Psycho Cowboy wrote:

> Hver anden gang jeg smører kæden, renser jeg den af
> i WD40

WD40 er mig bekendt fy-fy i denne forbindelse.
WD40 har en ufattelig god penetrering, som er så god at den smutter
forbi o-ringene og opløser fedtet, hvilket medfører væsentligt kortere
levetid.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ulvir

Dato : 22-03-06 22:59

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
> WD40 har en ufattelig god penetrering, som er så god at den smutter
> forbi o-ringene og opløser fedtet, hvilket medfører væsentligt kortere

Det er også fy-fy. Lampeolie er godt til at rense kæden med.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 23-03-06 13:36

Henrik Aarfeldt wrote:

> WD40 er mig bekendt fy-fy i denne forbindelse.
__________________________________

Jeg kan ikke så hvorfor det skulle være det? Har du evt. noget
dokumentation?
Ved godt at diesel osv. er bandlyst, da det indeholde visse adjektiver, som
direkte opløser ringene, men at WD40 skulle have samme virkning, vil jeg da
gerne se.
__________________________________

> WD40 har en ufattelig god penetrering, som er så god at den smutter
> forbi o-ringene og opløser fedtet, hvilket medfører væsentligt kortere
> levetid.
__________________________________

Fik du læst hele mit indlæg?
WD40 er jo i sig selv et smørende produkt, som kan bruges til stortset alt -
deriblandt rengøring og opløsning af genstridige fedtrester.
Meningen er jo netop at WD40'en skal trænge helt ind i O-ringene (eller for
mit vedkommende X-ringene) og rengøre derinde og herved trække skidtet med
ud. Så vidt jeg ved skulle ringene ikke tage skade af kemien i WD40, så heri
ser jeg intet problem.
Inden jeg ruller geden ud af pit igen, får den en ordentlig omgang
*opvarmet* Castrol spray, som efter min erfaring er et at de
spray-produkter, der holder længst. Og vupti, nu er kæden så vidt mulig
gennemrenset og nysmurt, og det kan den da umuligt tage skade af?
Det anbefales normalt at smøre sin kæde umiddelbart efter en køretur, da
kæden herved er lidt lun... Jeg har fundet ud af, at man lige så godt kan
stille spraydåsen et varmt sted inden den bruges, og herved opnår man samme
fordele, hvis vejret alligevel er for dårligt at køre i.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-06 13:58

> [...]
> med ud. Så vidt jeg ved skulle ringene ikke tage skade af kemien i WD40,

Nej det skal kun ind til ringene og fjerne skidtet. Det skulle helst ikke
forbi dem da det så skylder fedtet ud. Så kan man ligeså godt køre med en
traditionel kæde og smørre hele tiden

> Inden jeg ruller geden ud af pit igen, får den en ordentlig omgang
> *opvarmet* Castrol spray, som efter min erfaring er et at de
> spray-produkter, der holder længst.

Men det kommer ikke ind bag ringene så hvis det lykkes dig at skylle fedtaf
af der er det uheldigt....

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 23-03-06 17:38

http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/#wd40

> [...]
> ud. Så vidt jeg ved skulle ringene ikke tage skade af kemien i WD40, så heri

O-ringens opgave er at holde på det fedt der er imellem o-ringene.
Hvis du propper WD-40 på, så opløser det fedtet og dermed har du ødelagt
o-ringenes funktion og kan dermed ligeså godt køre med en langt
billigere traditionel kæde uden o-ringe.

--
Mvh Henrik.

Fra : Armand

Dato : 24-03-06 01:06

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
> o-ringenes funktion og kan dermed ligeså godt køre med en langt
> billigere traditionel kæde uden o-ringe.

Jeg tror at det er unødig skepsis:
- Hvis rummet mellem O-ringene er 100% fyldt med fedt, og det er de fra
fabrikken af qua vacuum-teknik, hvor skulle WD40'eren så "trænge ind"?
- Hvis der skulle være et luftrum inde mellem O-ringene, således at der er
plads til at WD40 kan trænge ind, Er det i grunden så ikke bedre at have
et hulrum der er opfyldt med blandingsproduktet frem for fedt+luft?
- Hvis man regner WD40 for at trænge ind og opløse fedtet i en grad, hvor
skulle det så blive af? O-ringene forsegler for stort set alt andet end
lige WD-40, incl. noget så tyndt som vand, skulle en tyndtflydende(?) fedt
forsvinde ud i den blå luft gennem samme O-ringe?

At få opløst tørt fedt/voks med støv/snavs -partiker så dét kan komme væk
fra området omkring O-ringene, må regnes for at være en ganske effektiv
vedligeholdelse der sparer O-ringene for megen slitage - En given skadelig
penetrering er nuts i forhold dertil :-|

--
Armand.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 24-03-06 11:36

Armand wrote:

> [...]
> effektiv vedligeholdelse der sparer O-ringene for megen slitage - En
> given skadelig penetrering er nuts i forhold dertil :-|

Head on the nail Armand!

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 24-03-06 11:34

Henrik Aarfeldt wrote:

> http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/#wd40

Fair nok, men jeg kan stadig ikke se hvorfor ringene skulle tage mere skade
af WD40 end petroleum? Billedet i artiklen omhandler et leje fra et fly -
ikke en motorcykelkæde, der bliver *rengjort* af WD40 og efterfølgende smurt
igen med kædefedt.
Men egentlig er det jo nok religion fra vores begges sider... Jeg har
altid rengjort med WD40 og har stortset aldrig behov for at efterstramme
kæden, så jeg tror nu på, holdbarheden er helt i orden med dette fif.

> O-ringens opgave er at holde på det fedt der er imellem o-ringene.

Netop - og det støv og snavs, som dannes og samler sig derimellem, hvilket
da må give en eller anden form for slid?

> Hvis du propper WD-40 på, så opløser det fedtet og dermed har du
> ødelagt o-ringenes funktion og kan dermed ligeså godt køre med en
> langt billigere traditionel kæde uden o-ringe.

Det bliver vi ikke enige om... O/X-ringene bliver vel nøjagtigt lige
ødelagte af WD40 og petroleum? Jeg har stadig ikke set det konkrete bevis
for, at WD40 decideret opløser ringene.
Se sådan på det, at når nu min kæde er gennemspulet med WD40, som opløser
alle fedt- og slidrester, så sprøjter jeg den varme (og meget tynde)
kædespray på, som vel trænger ind de samme steder, som WD40'en rengjorde?
Her bliver fedtet så og størkner, og vupti så er der nyt og rent fedt i
O/X-ringene.
Kan ikke se hvorfor det argument så ikke skulle holde, men nok om det... Nu
vil jeg sætte mig på huk og be' til alverdens guder og profeter om godt og
tørt vejr på torsdag, så gixxeren kan komme til KBH - med ren og nyindsmurt
kæde.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-03-06 15:22

Psycho Cowboy wrote:

> Fair nok, men jeg kan stadig ikke se hvorfor ringene skulle tage mere skade
> af WD40 end petroleum?

Hvis du læste hvad jeg skrev, så bemærkede du at jeg ikke skrev at
ringene tog skade - men ringenes _funktion_ sættes ud af spil.
Det fremgår af artiklen hvorfor.

--
Mvh Henrik.