/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hul i tank, Hvad så
Fra : Brassball


Dato : 21-03-06 19:49

Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad coater
man en tank med indvendigt ?
hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?

MVH



 
 
Bøv (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Bøv


Dato : 21-03-06 20:22

----- Original Message -----
From: "Brassball" <skoleskibe@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Tuesday, March 21, 2006 7:48 PM
Subject: Hul i tank, Hvad så


> Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad
> coater
> man en tank med indvendigt ?
> hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?


Prøv at kigge på denne:
http://www.motorcyclestuff.de/motorcyclestuff_eng.html

Download kataloget og se under chemicals på allersidste side.
Produktet hedder Kreem-jeg kender det ikke , men så det i Kawasaki DK´s nye
store katalog:Motorcyclestuff.


Mvh.Jan

"Brassball" <skoleskibe@hotmail.com> wrote in message
news:44204a9a$0$47004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad
> coater
> man en tank med indvendigt ?
> hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?
>
> MVH
>
>



Jes Vestervang (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-03-06 20:24

"Brassball" <skoleskibe@hotmail.com> writes:

> Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad
> coater man en tank med indvendigt ?

Se hvordan jeg har gjort her:
<http://groups.google.com/groups/search?q=gorm+w%C3%A6hrens>
Det virker stadig perfekt efter et par år.

> hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?

Er det synligt? Ellers bare et eller andet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Lyrik (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 21-03-06 21:16


"Brassball" <skoleskibe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44204a9a$0$47004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad
> coater
> man en tank med indvendigt ?
> hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?
>
> MVH
++++++++++++++++++++++++++++
Den rigtige metode er aftagelse af tank. Udrensning af al benzin. Lodning af
hullet.

Hilsen
Jens



Jes Vestervang (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-03-06 21:22

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Den rigtige metode er aftagelse af tank. Udrensning af al
> benzin. Lodning af hullet.

Hvad gør den til den eneste rigtige løsning? Epoxyløsningen jeg
foreslog har den fordel at det stort set er umuligt at der ruster hul
i tanken igen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Armand (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-03-06 23:34

Lyrik wrote:


> Den rigtige metode er aftagelse af tank. Udrensning af al benzin. Lodning
> af hullet.

Varmt arbejde på selv velrengjorte bensintanke er altid(!) farefuldt(*),
hvorfor det er forkert at kalde lodning for den eneste rigtige metode!

I modsætning til de kemiske løsninger (á "tank cure" m.fl.) beskadiger en
lodning den originale lakering omkring skaden - Endnu et minuspoint!

At lappe bunden af en tank når der opstår en utæthed p.g.a. tæring vil
ofte være som at lappe bunden af en gammel Fiat 127: Det er svært at finde
brugbar materiale at bygge reparationen op på - Så dér er kemi-løsningen
blidere og mere bredt rammende :-|


Summa-summarum: Glem at lodde og svejse på bensintanke :-|

(*):
En kammerat ville lodde en møtrik på sin vandfyldte tank for at trække en
bule ud: Den eksploderede og flækkede på den fra ham vendende side og
brugte trykket til at omdanne tanken til et 25-kg's missil der drev ham
bagud tværs gennem garagen og endte liggende på gulvet med et trykket
ribben

--
Armand.


Jes Vestervang (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-03-06 23:43

armand@mc-chaufforerne.dk (Armand) writes:

> En kammerat ville lodde en møtrik på sin vandfyldte tank for at
> trække en bule ud: Den eksploderede og flækkede på den fra ham
> vendende side og brugte trykket til at omdanne tanken til et 25-kg's
> missil der drev ham bagud tværs gennem garagen og endte liggende på
> gulvet med et trykket ribben

Altså en eksplosion pga. damptryk? Eller var tanken ikke fyldt helt?
Alternativt må tricket være at fylde tanken med noget
ikke-brændbart/nærende gas (er det det, der hedder inaktiv gas?).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Torben Scheel (22-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-03-06 08:28

Jes Vestervang wrote:

> Altså en eksplosion pga. damptryk? Eller var tanken ikke fyldt helt?
> Alternativt må tricket være at fylde tanken med noget
> ikke-brændbart/nærende gas (er det det, der hedder inaktiv gas?).

Inert gas - f.eks. N kvælstof (ca. 80% i atmosfærisk luft)

Jeg tror et problem vil være at fylde en tank med hul i med det, uden at
den opvarmede ekspanderende gas giver problemer. Alternativt skal rummet
fyldes med det, og lodderen benytte frømændenes dobbeltslangeautomat så
der ikke undslipper ilt i lokalet

Jeg tror mere på epoxy, ebay og i nødstilfælde (victoria 1954) vandfyldt
- men lavet af en professionel.

--
vh
Torben

Futte & Co. (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 23-03-06 15:46

Torben Scheel wrote:

>
> Jeg tror mere på epoxy, ebay og i nødstilfælde (victoria 1954)


Ja altååe , jeg behøver ikke et nødstilfælde for at "tro"
Ebay og victoria, og især 1954, er lige mig,
Derimod er jeg epoxysky så det basker. Jeg vil heller ikke på kursus i
epoxy, så får man bare alle lortejob'sne.

--

Jørgen, Brøndby, lever af at svinge en pensel
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70

Hekto (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-03-06 16:06

Futte & Co. was thinking very hard :
> Ja altååe , jeg behøver ikke et nødstilfælde for at "tro"
> Ebay og victoria, og især 1954, er lige mig,
> Derimod er jeg epoxysky så det basker. Jeg vil heller ikke på kursus i epoxy,
> så får man bare alle lortejob'sne.

3M Scotchclad er ikke epoxy ... til gengæld har man en hale af sløve
unger efter sig når man bærer dåsen hjem. De vil gerne have opløst de
sidste hjerneceller!!!!

Det er kun til udendørs brug - det stinker af opløsningsmidler af dem
med højt nummer!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Perminator (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 23-03-06 23:08

Torben Scheel skrev:

> Derimod er jeg epoxysky så det basker. Jeg vil heller ikke på kursus i
> epoxy, så får man bare alle lortejob'sne.

Det med at epoxy er noget lort, er en overstået historie fra firserne. Den
handlede mere om opløsningsmidler. Men professionelle malere må jo kun
bruge vandfarve i dag

Jeg køber det pt i "C"-pakninger (30 kg, dvs 25 kg resin og 5 kg hærder) fra
West system: www.hfmarine.dk Det bliver brugt til allehånde
sammenføjninger og lamineringer på min gamle slæbebåd, som er under
restaurering. Sammen med glasvæv eller tekstilvæv eller kevlarvæv giver
det ufattelig stærke samlinger eller beklædninger. Rørt op med fyldstoffer
giver det konsistens som fx. mayonaise eller ketchup, hvilket er velegnet
til at lappe huller, eller lime.
Der er ingen faremærkninger på denne epoxy, andet end det, der er på en dåse
maling. Epoxylaminat er velegnet til lavtemperatur tankreparationer,
kåbereparationer, pålimning af spejle, you name it. Det forberedes,
pålægges og bearbejdes som glasfiberlaminat, hvilket fx. Steen Gruby har
beskrevet udmærket, dog med andre blandingsforbehold og temperaturkrav.
Det kan købes hos HF-marine i langt mindre emballager. Ellers kan jeg godt
sende et par hundrede ml.
Vh Perminator
CX500E




Torben Scheel (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-03-06 07:54

Perminator wrote:
> Torben Scheel skrev:
>
>> Derimod er jeg epoxysky så det basker. Jeg vil heller ikke på kursus i
>> epoxy, så får man bare alle lortejob'sne.

Du citerer sjovt - det har jeg aldrig skrevet

> Det med at epoxy er noget lort, er en overstået historie fra firserne. Den
> handlede mere om opløsningsmidler. Men professionelle malere må jo kun
> bruge vandfarve i dag
>
> Jeg køber det pt i "C"-pakninger (30 kg, dvs 25 kg resin og 5 kg hærder) fra
> West system: www.hfmarine.dk Det bliver brugt til allehånde
> sammenføjninger og lamineringer på min gamle slæbebåd, som er under
> restaurering. Sammen med glasvæv eller tekstilvæv eller kevlarvæv giver
> det ufattelig stærke samlinger eller beklædninger. Rørt op med fyldstoffer
> giver det konsistens som fx. mayonaise eller ketchup, hvilket er velegnet
> til at lappe huller, eller lime.
> Der er ingen faremærkninger på denne epoxy, andet end det, der er på en dåse
> maling. Epoxylaminat er velegnet til lavtemperatur tankreparationer,
> kåbereparationer, pålimning af spejle, you name it. Det forberedes,
> pålægges og bearbejdes som glasfiberlaminat, hvilket fx. Steen Gruby har
> beskrevet udmærket, dog med andre blandingsforbehold og temperaturkrav.
> Det kan købes hos HF-marine i langt mindre emballager. Ellers kan jeg godt
> sende et par hundrede ml.

Enig - var på kursus dernede forrige efterår. Epoxyallergi findes
stadig, så brug de _rigtige_ handsker der kan holde stadset ude, ellers
kommer du aldrig i nærheden af våd epoxy igen uden store gener.

--
vh
Torben

Perminator (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 24-03-06 22:15


> Du citerer sjovt - det har jeg aldrig skrevet
> Enig - var på kursus dernede forrige efterår. Epoxyallergi findes stadig,
> så brug de _rigtige_ handsker der kan holde stadset ude, ellers kommer du
> aldrig i nærheden af våd epoxy igen uden store gener.
> vh
> Torben

Hej Torben
Sorry for den dårlige citatteknik, jeg så den godt, men håbede, at jeg slap
for kommentarer

Enig i det med beskyttelsen, og glemte at skrive at alt, der bruges til
epoxy (pensler, beholdere, rumsterstænger, handsker mv.) er "engangs", dvs
overtrukket med hærdet epoxy efter nogen tids brug. Man lærer at have
tilstrækkelig med emner / arealer klargjort, sådan at tiden kan udnyttes
effektivt, når resin og hærder er blandet (bøttetid).
vh Perminator




Ukendt (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-06 16:36


Armand skrev i meddelelsen ...

>Varmt arbejde på selv velrengjorte bensintanke er altid(!) farefuldt(*),
>hvorfor det er forkert at kalde lodning for den eneste rigtige metode!


Begge tanke på XJ6'eren fik nye bunde isvejset, (spørg ikke om prisen på nye
tanke), dette blev gjort efter en gammel smed, og mekanikers sædvanlige
procedure. Tanken skylles i dieselolie umiddelbart inden svejsning. Alle
åbninger lades åbne, og alt hvad der sker er en stille og rolig flamme fra
olien indvendig. Diesel er stortset umulig at få i en eksplosionsagtig
tilstand når blandingen ikke er komprimeret. Samme mekaniker holder sig ikke
tilbage for at svejse studse på halvfyldte lastbiltanke, (til kølemaskiner
mm.), når blot dækslet er taget af, hullet bores efterfølgende.

Når at det går så galt med vand, så er det jo fordi at vand og benzin ikke
er blandbart, vandet gør kun alting værre ved at være "massivt", og endog at
give benzinen en større flade at fordampe fra.

mvh
Orla



"J.C.Kløve" (23-03-2006)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 23-03-06 20:14

Orla Pedersen skrev:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>> Varmt arbejde på selv velrengjorte bensintanke er altid(!) farefuldt(*),
>> hvorfor det er forkert at kalde lodning for den eneste rigtige metode!
>
>
> Begge tanke på XJ6'eren fik nye bunde isvejset, (spørg ikke om prisen på nye
> tanke), dette blev gjort efter en gammel smed, og mekanikers sædvanlige
> procedure.

hvaaa Orla
Tror du det er muligt at rode ham ind i et projekt der går ud på at
fjerne bunden af en SV tank, og ilodde en anden, således at derbiver
plads til mere brændstof i tanken?

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Ukendt (23-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-06 23:03


J.C.Kløve skrev i meddelelsen
<4422f35d$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen skrev:

>hvaaa Orla
>Tror du det er muligt at rode ham ind i et projekt der går ud på at
>fjerne bunden af en SV tank, og ilodde en anden, således at derbiver
>plads til mere brændstof i tanken?


Der er faen til forskel på en tank der gemmes bag noget blik, og så en
MC-tank. Varmen kan nemt trække skidtet skævt :-/ og Du tænker på hele
bunden ? Jeg må også indrømme at det er nogle år siden at han var aktiv på
den front, han må være tæt på de 80 nu.

Men eller en fin idé, Du har vel fået ekstra plads under tanken.

mvh
Orla



Torben Scheel (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-03-06 07:57

Orla Pedersen wrote:
> J.C.Kløve skrev i meddelelsen
> <4422f35d$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>> Orla Pedersen skrev:
>
>> hvaaa Orla
>> Tror du det er muligt at rode ham ind i et projekt der går ud på at
>> fjerne bunden af en SV tank, og ilodde en anden, således at derbiver
>> plads til mere brændstof i tanken?
>
>
> Der er faen til forskel på en tank der gemmes bag noget blik, og så en
> MC-tank. Varmen kan nemt trække skidtet skævt :-/ og Du tænker på hele
> bunden ? Jeg må også indrømme at det er nogle år siden at han var aktiv på
> den front, han må være tæt på de 80 nu.
>
XJ6 kan komme fra Yamaha eller Jaguar. Din kom fra sidstnævnte, Kløves
fra landet i øst. Kunne det være årsag til misæren?

--
vh
Torben

Ukendt (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-06 09:01


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<44239842$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>XJ6 kan komme fra Yamaha eller Jaguar. Din kom fra sidstnævnte, Kløves
>fra landet i øst. Kunne det være årsag til misæren?


Sikkert, men to tanke eller den fejl, at jeg faktisk skrev i nutid. Den
kære smed som reppede mine tanke for ca. 20 år siden, er jo...... selvsagt
blevet ældre, og jeg tror ikke at han magter en mc-tank idag.

mvh
Orla




Torben Scheel (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-03-06 09:33

Orla Pedersen wrote:

> Den kære smed som reppede mine tanke for ca. 20 år siden, er jo...... selvsagt
> blevet ældre, og jeg tror ikke at han magter en mc-tank idag.
>
Men derfor er tippet med diesel jo godt nok til den der alligevel vil
forsøge selv. Velegnet oliebrændslukningsmateriel anbefales herfra

--
vh
Torben

Ukendt (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-03-06 10:19


Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4423aeba$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Men derfor er tippet med diesel jo godt nok til den der alligevel vil
>forsøge selv. Velegnet oliebrændslukningsmateriel anbefales herfra


Jo, da, og jeg forstår også Armands oplevelse som den værst tænkelige, vand
i en _lukket_ beholder udsat for varme. Intet under at det gik galt. Ligesom
vand i forbindelse med slukning af oliebrande kun dur' når man bruger
tågerør. (som jeg husker det, Jes, ret mig hvis at jeg tager fejl)

Diesel løsningen er med _åben_ tank !

mvh
Orla



Jes Vestervang (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-03-06 13:23

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Torben Scheel skrev:
>
>>Men derfor er tippet med diesel jo godt nok til den der alligevel
>>vil forsøge selv. Velegnet oliebrændslukningsmateriel anbefales
>>herfra
>
> Jo, da, og jeg forstår også Armands oplevelse som den værst
> tænkelige, vand i en _lukket_ beholder udsat for varme. Intet under
> at det gik galt. Ligesom vand i forbindelse med slukning af
> oliebrande kun dur' når man bruger tågerør. (som jeg husker det,
> Jes, ret mig hvis at jeg tager fejl)

Det er jo efterhånden ved at være fire år siden jeg legede brandmand,
men svjh. er skum bedst ved oliebrande da det fjerner afdampningen af
brændbar gas. Med den rigtige teknik (svanehals kalder de vist
tricket) kan det også lade sig gøre med et tågerør svjh. Drejer det
sig om en olie i en tønde kan man lave tricket med en
håndpumpe/vandslange ved først at køle tønden (og dermed indhold) af
for derefter at 'lægge låg på' branden med en bred vandstråle ved at
sætte en finger på mundingshullet. Samme princip gælder svanehalsen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hekto (21-03-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-03-06 23:15

> Hej har opdaget at der er hul i min tank, ikkke meget, men nok, hvad
> coater man en tank med indvendigt ?
> hvad er der af gode produkter til den udvendige reparation ?
>
> MVH

Jeg brugte Scotchclad fra 3M.

Det hældes i, skvulpes rundt i nogle timer, tørrer i et par døgn, o så
er den ged barberet.

Man kan godt lodde; men det vil kræve en omlakering, og med de andre
metoder ar det jo slut med rust, da tanken er coated indvendig.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Dun@ant (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Dun@ant


Dato : 24-03-06 10:43


Orla Pedersen skrev:

> J.C.Kløve skrev i meddelelsen
> <4422f35d$0$38693$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> >Orla Pedersen skrev:

> Men eller en fin idé, Du har vel fået ekstra plads under tanken.

Jeg har netop fået en del ekstra plads under tanken, efter der er sat
piper-X på, så planen var at indkøbe en ekstra tank via E-bay, og
"sænke bunden". Det skulle jf. mit overslag give op mod 4 liter
ekstra, og det vil jo gøre en del ved rækkeviden :-/

--
J.C.Kløve
Via googlen :-/


Torben Scheel (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-03-06 14:00

Dun@ant wrote:
>
> Jeg har netop fået en del ekstra plads under tanken, efter der er sat
> piper-X på, så planen var at indkøbe en ekstra tank via E-bay, og
> "sænke bunden". Det skulle jf. mit overslag give op mod 4 liter
> ekstra, og det vil jo gøre en del ved rækkeviden :-/
>
Der er bare så synd at splitte en ny tank ad - kan man ikke (få) lave(t)
en "flyvingetank" af smidigt kunststof der kan forbindes med den anden?
Eller er der ikke regulært rum nok til den slags?

--
vh
Torben



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste